Klar for nye tradisjoner?

Innimellom pleier jeg å ta en titt på blogg-statistikken, fordi det er litt artig å se hvilke temaer som har blitt googlet og søkt etter den siste uka.

Og jeg må jo innrømme at julestemningen kommer snikende når jeg ser at oppskriften på det ultimate julegodteriet “Rocky Road” har blitt lest mange ganger allerede!

Å lage Rocky Road er en av våre faste juletradisjoner, faktisk har det med årene blitt like viktig som å bake pepperkaker 😍

Og nå som det bare er litt over to uker igjen til 1. desember – har jeg innmari lyst til å lage en liten liste med hva vi ønsker å få ut av den store julemåneden.

Denne førjulstiden har jeg lyst til å prøvekjøre nye tradisjoner, for hvor moro er det vel ikke å prøve ut nye ting og oppdage ting man ikke visste at man elsket!

For to år siden feiret vi jul hos min svigerinne Hanne, og hun og mannen introduserte oss for nøtte-frukt-brød med god ost og litt fiken-syltetøy, foran TV’n på kvelden lillejulaften. En fantastisk tradisjon som jeg har trykket til mitt bryst – og som jeg gleder meg stort til å gjøre i år også 🙌🏽

Så nå vil jeg gjerne ha noen tips i kommentarfeltet! Hva bare må du få med deg i desember? I tillegg til å se julefilmer (som jeg regner med alle gjør..? 😆) – hvilke aktiviteter og tradisjoner gleder du deg til i år?

Kanskje flere enn meg kan bli litt inspirert og lage noen ønsker for desember ⭐️😉


/ 🎅🏼

27 kommentarer
    1. Baker alltid lussekatter den 13. og inviterer venner og familie pp nystekte lussekatter og kakao🤩

    2. Alltid bestille pizza lille julaften! Det er dagen vi pynter og setter og treet, så da er det deilig å ikke tenke på maten, men få sen tilkjørt og nyte den mens man titter på Grevinnen og Hovmesteren. En tradisjon jeg har med meg hjemmefra, som nå er videreført i egen familie 🙂

      Og jo, en dag satt av til laging av karameller (med forskjellige smaker som f.eks bringebær), marshmallows og brente mandler) i førjulstiden 🙂

    3. Dra på juleteater!
      Vi gjorde alltid det med barneskolen og det var årets høydepunkt! Jeg synes fremdeles dette er veldig hyggelig. I år blir det Snøfall😍

    4. Jeg har egentlig ikke noe særlig til juletradisjoner, men en ting tradisjon jeg har påtatt meg selv er å lage hjemmelaga «peanut butter cups». Den ultimate salt/søtt blandinga som alltid forsvinner nesten før den er ferdig😁 den er faktisk så god at jeg heller lager flere runder av den enn å lage andre typer julegodt😅 og så snart ribba er på plass i butikken starter produksjon av hjemmelaga ribberull❤️

    5. I vennekretsen pleier vi å ha “grøtfest” i starten av desember . Servering av risgrøt, mens alle tar med litt julegodter (klementiner, nøtter, marsipan etc), så sitter vi å ser på julefilmer sammen. Dagen etter har vi gjerne juleverksted! 🙂

    6. Bygge julelegoen min, og konstruere den optimale julebyen❤️ Bygge juletrekulene, og ulik pynt ellers i huset.
      Dette gjør jeg med barnet selvfølgelig.

    7. Storebror på tre har halvtårsdag den 13. Desember, så da baker jeg lussekatter og inviterer venner og familie. I fjor innførte jeg og mannen ny tradisjon med at vi pynter pepperkaker den 24 mens julemiddagen godtgjør seg i ovnen.

      En tradisjon jeg har hjemmefra er at vi lillejulaften, når treet og huset er ferdig pyntet, så spiser vi fenalår sammen med kokte mandelpoteter og rømme. Elsker desember og tradisjoner!

    8. En av mine favoritter er å lage pepperkakehus 😊 Hvert år prøver jeg å overgå fjorårets, og leter etter morsomme mønstre på nett. Ikke alltid det blir vellykket, og jeg brenner meg alltid når jeg skal sette det sammen med varmt sukker, men er vel litt av sjarmen antar jeg 😅

      Ellers er det julefilmer, pepperkakebakst med hele storfamilien (vi har sikkert 200 ulike pepperkakeformer 😂), kakao til kveldsmaten og generelt mye kos i desember ❤️

    9. For første gang i mitt 32 år korte liv, skal eg feire jul uten mamma, pappa, brødre og tantebarn! Å for å være heilt ærlig, så gruer eg meg litt! (Sjøl om svigerfamilien min er fantastisk!) Men i den forbindelse må eg finne på noko gøy, for å holde motet oppe. Derfor har eg planlagt at fjøsnissen skal “flytte inn” i låven å gjøre rare ting som å henge julepynt i fjøset, ha sløyfe på geitene å putte godteri i kraftfôr-båra. Å selvfølgelig må fjøsnissen få grøt. Så er det berre å prøve å ikkje skremme livet av fille-tantebarna mine, slik at dette kan bli ein årlig greie hær på gården.

    10. Vi tar med barna og gjerne sammen med venner og andre barn på pilketur. Det er veldig morsomt og blitt en hyggelig tradisjon hos oss. Gjør det gjerne så tett opp mot jul som mulig, sånn at isen er trygg. Kanskje ikke så veldig jule relatert, men blitt en tradisjon hos oss.

    11. Pepperkaker med blåmuggost og fiber sirup gold og et glass rødvin på lillejulaften etter at treet er pyntet.

    12. Prøver å få med oss et førjulsarrangement med julemarked og ponniridning osv. Fire fem slags julekaker er obligatoriske, pepperkaker bakes sammen med en venninne og barna. Pyntingen er en stor del av moroa. Videre har vi juleverksted der vi lager gaver til familien og julepynt. OG vi prøver å få tid til å lage pepperkakehus, men det er ikke alltid vi får det til. her for to år siden laget vi det i romjulen. Funket det også! lille julaften lager jeg brente mandler og koker lammerull. Da lukter det jul i huset. I år har vi noe helt nytt: Kombinert med julemarkedet i Gamlebyen i Fredrikstad, skal vi være med på Øisteins Blyants juleverksted. ungene rågleder seg!

    13. Jeg tenker å starte en ny tradisjon med adventskalenderen i år. Vi tar frem juletreet 1.desember (også det er nytt), så bli gaven i kalenderen en ting til å henge på juletreet. 48 gaver senere har vi et ferdigpyntet tre 👌🎄

    14. Ingen jul uten å ta med barna, som nå er tenåringer, til Oslo sentrum og gi gave(r) til julegryten til Frelsesarmeen. Viktig å tenke på andre enn bare seg selv i denne materialistiske tiden 😉

    15. Jeg har større barn, men for noen år siden inførte vi “juleleker” på dagen på dagen på julaften (mens man ventet på julekvelden). Kjempe suksess! Kaste pingpongballer i vannglass, minibowling på bordet, blyant i flaske etc.
      (noe som vi også har dratt med oss til nyttårsaften (andre folk) og påskeaften også… 😉 )

    16. Lagde rocky road etter din oppskrift i fjor, og det var en kjempe suksess- så det blir same procedure as last year 😉 Så tusen takk for inspirasjonen!! Ellers har jeg et hav av julefilmer som MÅ sees og julegodis og kaker som lages med familien ❤️

    17. Desember er en måned som fort fyller seg opp med aktiviteter hver ettermiddag/kveld. Jeg prøver å krølle ned til et minimum hvert år sånn at det også er plass til en uforutsett invitasjon eller to. Det viktigste er tross alt at vi koser oss sammen! Men jeg liker å få med meg et julemarked også prøver vi litt ny bakst! Ingen er store tilhengere av tørre julekaker- det er godt med litt i adventstiden men så sier det stopp for vårt vedkommende. Vi skal prøve oss på lefser og kanskje flatbrød på takka så holder det. Den tradisjonen jeg syntes er koseligst er å plukke ønskelapper å gi juleglede til noen som ikke forventer det!

    18. De siste årene har familien, med familier i nabolaget, samlet seg rundt bål i skogen med lyslykter rundt i skogen. Sunget julesanger og spist julekaker og drukket gløgg og kakao. Nå har vi flyttet og håper å starte samme tradisjon i nytt nabolag. *Gleder meg til desember.

    19. Vi har etterhvert fått mange juletradisjoner etter at vi bestemte oss for at jul skulle feires hjemme!

      – Vi baker julekaker jevnt og trutt gjennom hele desember… når julekalenderen på NRK starter samles hele familien i sofaen og på bordet står et lite utvalg av julekaker, skikkelig kosestund!

      – Familien av dorullnisser øker for hvert år, sjarm i hver og en av dem. Passer på å merke dem med navn og år.

      – Lillejulaften koker vi alltid en stor gryte med grøt!

      – I fjor bestemte vi oss for å droppe alle aktiviteter i desember med mindre ungene selv tok initiativ til å ville gå på… (4 fotballunger => 1-2 treninger pr dag hele uken) Det gav oss en deilig ro, så det skal vi gjøre i år og. Roe ned og kose oss med juleaktiviteter!

      – puslespill i romjulen, målet er å bli ferdig til nyttår

      – inviterer naboer på pepperkake baking

      – tjuvstarter med kakemenn i oktober 🙈

    20. Vi har 3 barn og pleier å bake pepperkaker og berlinerkranser his moren min hver 1. søndag i advent – det er superkoselig! Så har vi også julekonfektverksted med ei venninne (fast tradisjon i snart 20 år, hihi), der vi smelter sjokolade og dypper marsipankuler og lager masse søtt og godt. Å koke karameller hører også med, men der venter jeg som regel til den siste helga før jul. Og lille julaften spiser vi først pizza på restaurant, før vi ordner de aller siste tingene. Og når barna er lagt koser mannen min og jeg oss med juletapas og juleøl og ser på Kvelden før kvelden og «The Nightmare Before Christmas».

    21. Noe vi har gjort et par år, og som jeg skal videreføre som tradisjon er å dra på badeland på lillejulaften! Nesten ikke folk, og hele familien får vasket seg til jul 🙌🏻

    22. Vi et lefse med sylte og apotekets julesennep (heit fantastisk god!!) – deretter nybaka julekake om kvelden 22.desember.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg