La barna arve sko!

Det er jo ingen hemmelighet at Peter og jeg elsker den fantastiske arvekarusellen – og hvor utrolig fint det er å få arve klær til barn!

Arvekarusellen som har spart norske småbarnsforeldre for millioner av kroner i generasjoner, som sparer miljøet og er en slags motvekt til bruk-og-kast-kulturen, og som gir masse glede. Tipp topp, tommel opp!

Men ikke alt kan arves. Det finnes nemlig et spesielt unntak som er kjent for de aller fleste – og som ikke under noen omstendighet skal gå i arv:

Sko.

 

For hvem har vel ikke hørt at det nærmest er helsefarlig å la barn arve sko?! Dette var en snakkis allerede da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet, allerede da var det opplest og vedtatt at sko ikke kunne arves.

For arvede sko er nedtråkket og kan gi feil belastning i føtter, knær og hofter – og kan til og med føre til vondt i ryggen. Og sånn er det bare med den saken.

Dette har vært en sannhet i alle år, man kan arve klær og utstyr – men for all del, sko må kjøpes nye og ubrukte!

Men er det egentlig noen som på et eller annet tidspunkt har gått denne påstanden etter i sømmene? Er det virkelig så farlig å arve sko, eller er det bare noe skobutikkene har klart å overbevise oss om – og egentlig villedet en hel nasjon?

Jeg spisset i alle fall ørene da jeg hørte journalist og småbarnsfar Sverre Lilleeng på P1, for han hadde bestemt seg for å undersøke denne saken litt nærmere.

Han oppsøkte St Olavs Hospital og overlege i barne-ortopedi Suki Liyanarachi – som til daglig jobber med barneføtter og barnehofter. Og denne legen kunne noe overraskende fortelle at det ikke finnes noen studier som viser at man får slitasjeskader av å gå i feil sko. Ingen.

Dr Liyanarachi hadde faktisk tre barn selv, som arvet sko over en lav sko. (Beklager 😂) Og så lenge skoene hadde en fin fasong og fungerte som de opprinnelig var designet, så han ingen som helst grunn til at ikke skoene skulle få delta i arvekarusellen.

Og dette er jo rimelig langt unna skobransjens skrekkscenario som har fått herje fritt i mange herrens år.

Unntaket er dersom barnet som har brukt skoen har en skjev fot, og brukt den lenge slik at skoen har blitt skjev – for da har ikke skoen lenger sin opprinnelige passform. Men det vil jeg anta er ganske lett å oppdage, selv for et utrent øye.

Skobutikkene, som i denne saken ble representert av en ansatt i Eurosko, ønsket ikke å argumentere mot en lege, men mente de hadde faglig grunnlag for å påstå at det ikke er lurt å arve sko. De hadde riktignok “ingen forskning å slå i bordet med – men for oss i skobransjen har dette vært opplest og vedtatt i alle år”.

Norsk Fysioterapeutforbund uttalte også at de har en generell anbefaling om at sko som blir brukt daglig bør kjøpes nye, men de hadde heller ingen belegg for å si at det gir noen skade å arve sko.

Betyr dette at vi herved kan erklære sko-arvespøkelset som en myte? I såfall spår jeg at arvekarusellen går en enda lysere fremtid i møte 😍👏🏼

 

/ Arv alt – alltid? 😉

10 kommentarer
    1. Eg har kjøpt brukte sko til min gutt. Og fin sko, som knapt er brukt før de er for små, har vi arva par etter par. Eg òg tenker at du ser om ein sko er for velbrukt og ned tråkka. Barna vokser ofte i rykk og napp, så mange barnesko er knapt brukte før de er for små.

      Fint du kveler myten og gjer det til et endå tryggere valg 🙂

    2. Der er et lite poeng der: så lenge de hadde fin fasong og fungerte som de opprinnelig er tenkt. Jeg er velsignet med to fantastiske gutter. Eldstemann har dessverre en del feil med sine føtter, noe som medfører at sko blir slitt feil. Fikk fra sykehuset beskjed at ingen måtte arve hans sko, men har selv valgt å bruke fornuften. Pensko han knapt har brukt har han aldri klart å slite skeivt og derfor får lillebror arve. Sko han bruker til daglig ser jeg tydelig er veldig skeive og kaster derfor. Men lillebror sine sko sender jeg videre til yngre barn med god samvittighet ☺

    3. Mine kommer til å fortsette å arve støvler og pensko og sko jeg kan bytte sålen i, men jeg kjøper ikke brukt selv.

    4. Eg kjøpe sjelden nye sko til minsten for han arve eldste sine så sant dei e fint brukt så det blir helst eldste som får nytt🙈
      Men ska innrømme at eg òg ikkje har kjøpt brukte sko pga alt som e sagt, men kanskje det må revurderes 🤔Ingar veks jobit av sko på 1-2-3..

    5. Her i huset kan ikke ungene arve av hverandre i alle fall… sliter sko til den store gullmedalje.. etter 2 uker ser ikke skoene ut. Kan godt arve gummistøver/pensko av andre, men kjøper joggesko og vintersko selv. Da vet man hva man får, og man kan gå å “klage” uten problem hvis det skulle oppstå et problem.

    6. dette har jeg alltid hevdet, og selvfølgelig fått mammapolitiet på nakken. men like herlig, så kjøper vi brukt og arver i vildens sky. du verden så mye penger man sparer! Og mine barn har i alle fall ingen problemer med å si fra hvis et par sko ikke sitter bra på foten. Og vet du hva? da har vi råd til å KASTE det! helt usentimentalt og uten ergrelse!

    7. Aldri brydd meg om skobutikkenes skrekkscenarioer. Arvet sko etter mine søskenbarn på 80-tallet, og kjøper både brukt og får sko i arv. Kan forstå det med skjevtråkkede og feilslitte sko, men støvler, cherrox, pensko og joggesko som kun omtrent er skitne fordi de er så raskt vokst ut av– nei, arv i vei og kjøp brukt!! 🙂

    8. Er nok anderledes nå enn før. Barn i dag har jo så mange sko å bytte på. Fordi man har bedre råd til å kjøpe flere typer sko enn man hadde før. Vil nok tro at sko på 70-80 kanskje også 90 ble brukt mer og ble mere slitt ut en sko nå. Nettopp fordi den gang hadde man ikke så lange par å bytte på

    9. Dette reportasjen hørte mannen min også og kommenterte noen dager senere ” Jeg tror det er mer skadelig for barn å ta på seg skoa selv enn å arve”. Dette ble sagt over hodet på treåringen som hadde tatt på skoa på feil fot;-)
      de godt brukte, straks for små skoa – kjøpt til ham – (han både arver og får nytt etter behov )

      Vi både arver og kjøper nytt – litt etter behov; sko blir utslitt, men ikke alle. Jenta på 15mnd har gått tre måneder nå kun på arvesko etter broren; så skal hun over på andre arvesko som ser omtrent ubrukte ut. Jeg var innom den lokale skobutikken og kikka etter sko til henne for noen måneder siden da jeg syns arveskoa var litt store enda – og godt voksen ansatt var helt enig; de vokser så fort ut at det er ikke vits i å kjøpe nytt – så forlot hun meg og gadd ikke prøve å selge meg noe;-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg