Litt Jesus i stua

Jeg elsker julen. Men samtidig må jeg innrømme at jeg er en av de mange nordmenn som først og fremst feirer jul fordi det er en utrolig koselig tradisjon.

Når juletreet pyntes, ribba stekes, gløggen drikkes eller julegavene kjøpes inn, er Maria, Josef og det lille Jesusbarnet det siste jeg tenker på.

Og det er jo ganske hyklersk, for jeg er jo ekstremt takknemlig for denne religionen som tross alt gjør at vi kan nyte fridager, spise god mat og gi hverandre fine julegaver.

Jeg er ikke personlig kristen, men i år fikk jeg det altså plutselig for meg at det kan være greit å huske litt på julens religiøse budskap også.

Så da det dukket opp et brev fra vår lokale menighet i postkassa, med en invitasjon til juleverksted adressert til min datter, var jeg ikke vond å be. Klart vi skal være med!

Så i helgen var datteren min og jeg på juleverksted på menighetssenteret sammen med en gjeng andre 5-åringer og deres foreldre – og det var altså så trivelig!

Vi bakte pepperkaker, hørte på julesanger, snekret julekrybbe, lagde julekort, spiste risgrøt, og fikk høre om hvorfor vi feirer jul. Og det var helt topp! Julestemningen kom sigende sammen med lukten av nystekte pepperkaker, og best av alt: Vi fikk ta med oss julens eget-snekrede budskap med hjem:

Se på dette da. Julens budskap, akkurat det hjemmet vårt har manglet i alle år – og som fra nå av og for alltid, skal få hedersplassen i stua og minne oss på hvorfor vi feirer jul.

For skal man første feire jul, er det jo veldig fint med litt Jesus i stua ⭐️😉

/ God ny uke, folkens 🎄

14 kommentarer
    1. Det der er altså den FINESTE og mest sjarmerende julekrybba jeg noen gang har sett!😍 Så søt at jeg nesten feller en tåre 😍😂👌🏼 Jeg er som deg heller ikke personlig kristen, og nyter jula godt for det -men ei slik krybbe hadde jeg lett funnet hedersplassen til ❤️ Ha ei fin førjulstid❤️

    2. Dette var nydelig! Jeg er pastor og fast leser av bloggen din, så dette gjorde godt i sjelen 👌😆 god adventstid til deg og gjengen din ✨

    3. Det er forskjell på jul og Kristmesse. I vår ateistiske familie feirer vi jul! Det gjorde de i Norge før de viste hvem jesus var, med god mat, godt drikke og flere dager til ende! Ganske sånn som vår jul:) så dårlig samvittighet trenger du ikke å ha! 😀

    4. Så koselig da:) Jeg er også fast leser og pastor og synes du skriver så fantastisk om hverdagslivet, som vi kjenner oss igjen i..
      Så bra å minnes hvorfor vi feirer jul.
      «He’s the reason for the sesaon» og for meg representerer kristendommen kjærlighet, tilgivelse og fred!
      Det er vel ikke farlig..
      Nyt tiden du har med dine fine, årene flyr og du skaper evige minner..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg