Livets tenkeboks

De siste månedene har det vært ganske stille her på bloggen, det har gått lenger og lenger mellom hvert innlegg – og jeg innser at jeg skylder en forklaring. Spesielt til dere som hver dag fortsetter å titte innom, selv om det ikke har kommet nytt livstegn ❤️

Denne høsten har jeg fått kjenne på flere ting. Først og fremst har det skjedd ting på privaten som ikke egner seg i bloggformat, og dét i seg selv har vært en utfordring fordi det har tatt opp mange av døgnets timer. Det har vært frustrerende å ikke dele – samtidig som det jo er litt fint å kjenne på at enkelte ting tross alt kan forbli privat, selv om man driver en blogg 😉

Og ting nummer to: Jeg begynner jo å bli voksen! Og når man er voksen, må man prøve å tjene penger til livets opphold. Dessverre har det seg sånn at det ikke er så lett å overleve som skribent med egen blogg, i alle fall klarer ikke jeg det.

Og her kommer altså livets tenkeboks inn.

Jeg har bestandig hatt på følelsen at jeg kommer til å bli en “gammel student”, og nå føler jeg tiden er moden for å børste støvet av skolebøkene igjen. Livet mitt ble jo ikke helt som planlagt – og siden jeg “mistet” mange av 20-årene mine på grunn av sykdom, ligger jeg ganske langt bakpå med tanke på utdannelse.

Og det er dette jeg har grublet fælt på de siste ukene. Hvor i all verden skal jeg begynne? 😅

Skal jeg følge drømmen og søke på sykepleierstudiet?


Sykepleier Kihlman, yay or nay? 😅 🚑

 

Eller skal jeg rett og slett droppe studier og heller kaste meg ut på jobbmarkedet? Jeg må innrømme at studielån og manglende inntekt i 3-4 år til, føles litt små-skremmende akkurat nå (mulig det er alderen)..

Dessuten vet jeg jo at jeg har en tendens til å trives i de fleste jobber så lenge det føles meningsfylt og jeg har fine folk rundt meg. Kanskje det er mer enn godt nok for meg med en jobb uten relevant utdannelse?

Så ja, beklager stillheten – jeg tenker så det knaker for tida. Jeg ønsker ikke å legge ned bloggen, for skrivelysten er fortsatt den samme – men jeg har ikke noe annet valg enn å nedgradere den til en artig hobby.

Så blir det litt stille mellom slagene, er det altså fordi jeg er på jobbsøk, eller jobber hardt med å blåse støv av et eller annet pensum 😅

Og hvem vet, kanskje det kan bli noen artige blogg-innlegg i denne prosessen også..?✌🏼

/ Har du erfaring med studier i voksen alder? Legg igjen et pip i kommentarfeltet, da vel! ✨

73 kommentarer
    1. Hei😊 Jeg begynte på sykepleien når jeg var 37, ferdig når jeg var 40. Ungene var 15, 13 og 9 når jeg begynte. Gikk kjempefint😊
      Sykepleie er et flott yrke og jeg angret aldri😊

    2. Jeg er nå 32 år og har startet som lærling som Helsefagarbeider 🙂 Er 34 når jeg er ferdig. Er aldri for sent og utdanne seg 🙂 Så jeg sier go for it 🙂

      1. Hei!
        Å være voksen student er krevende, men også veldig fint. Jeg startet på grunnskolelærerutdanning da jeg var 32 år. Det er et fire årig bachelorstudie. Jeg hadde fire barn i alderen 4 – 10 år da jeg startet. Det var tøffe perioder der jeg lurte på hvorfor i alle dager jeg ønsket meg selv noe så vondt. Men det var også spennende og givende. Jeg ble kjent med mange bra mennesker som jeg ikke ville vært for uten i livet mitt. Vi hadde og har det fortsatt mye gøy sammen. Selvom eksamensperioder og oppgaveskriving er et slit, så er periodene i mellom fleksible og gode, og ikke minst er det fint å lære noe nytt hver dag.
        De fire årene som student gikk fort. Det var fire år jeg fikk lov å være ung på nytt, samtidig som jeg var voksen.
        Det kan anbefales. Og prøv gjerne å leve litt trangt disse årene slik at studielånet ikke blir så stort og du ikke må jobbe ved siden av.

    3. Jeg håper du velger å gjøre noe som fyller deg med forventning og glede, at du gjør noe som får deg til å tenke “Å jaaa, det stemmer, det! Det er DETTE som er meg.”

    4. Dersom du tror økonomien kan strekke til og endene møtes, så kan jeg varmt anbefale sykepleierstudiet! Er selv på 9. året som sykepleier, og elsker det! Det fineste med yrket er at du nesten er garantert å finne noe som passer deg; sykehus, sykehjem, rehabilitering, lindrende enhet, hjemmesykepleie, psykiatri, bemannet bolig, osv. Etter å ha lest bloggen din i flere år, er jeg sikker på at sykepleieryrket ville passet deg veldig godt❤️ Og å være litt mer voksen når man starter på studiet, kan bare være en fordel! Du er litt mer reflektert, og har litt mer erfaring som menneske, enn jeg hadde da jeg begynte som 19-åring😅

      Ønsker deg lykke til med valget ditt, jeg er sikker på at fremtiden er lys uansett hva du velger!

      1. Nei nå ble jeg helt rørt 😭❤ Det var snille ord, tusen takk! Tror liksom jeg hadde funnet meg til rette et eller annet sted, jeg og 😊 Frykter selvsagt teflonhjerne etter mange år i dvale, men da får jeg ta en dag av gangen 😉

        1. Den eldste studenten i kullet mitt hadde passert 50 da vi startet på studie, og han kom seg igjennom alle tre årene og jobber fremdeles som sykepleier😄 Du er bare en ungdom fremdeles, i alle fall vil du føle det i møte med beboerne på sykehjemmet i den første praksisen😅
          Som sagt, jeg syns sykepleieryrket er det fineste i verden. Håper du blir med på laget❤️

    5. Begynte på vernepleierstudie deltid når jeg var 36 år, og fikk også en baby mens jeg gikk der, det gikk fint. Nå er jeg 44 og tar en master. Det klarer du helt fint! Lykke til.

    6. Jeg startet på sykepleierstudiet nå i en alder av 31. Har i tillegg tre barn på 1, 4 og 10 år. Synes det et HELT fantastisk å være student og på et studie jeg elsker 😄 Anbefaler på det sterkeste! (Nøkkelen er å være strukturert tror jeg 😅)

      1. Wow, hatten av for deg! 😍 Nå er minsten vår snart 6, og først nå er hodet mitt på vei tilbake fra fødselsbobla 😂😂 Lykke til med studier og struktur! Jeg heier på deg 👏

        1. Du må bare sette i gang! Heier på deg! Eg starta på sjukepleien nå som 44-åring, og det går kjempefint! Alle rundt meg heier på og det vil alle rundt deg også gjera tenker eg! Masse lykke til med valget om kva du skal bli når du blir stor! Stor klem!!!

    7. Heia!
      Eg har nett fullført 3 år med Bacherlor og eitt år med Master i visuell kommunikasjon her i England. Gutta er no 8 og 9 år gamle og eg var 40 når eg begynte. Det kosta! Men heilt verdt det. Berre det å få være i lag med menneske som har samme interesse som ein sjøl var fantastisk!

    8. Jeg endret retning i livet da jeg var 30. Tok deltids-studier ved siden av jobb i 5 år, før jeg endelig kunne kalle meg lærer 😊 Nå er jeg lærer på VGS og har aldri angret en dag! Jeg elsker jobben min, og føler at jeg har noe å gi, og at jobben gir meg noe. Jeg får brukt både hodet og hjertet ❤️

      Det skal sies at jeg har ikke unger, og at det gjorde det nok lettere med tanke på deltids-studier, selv om jeg hadde opptil flere jobber samtidig for å få hjulene til å gå rundt. Likevel så var det ganske tungt da det sto på som verst, og både det sosiale liv og ekteskapet sto ofte litt på vent. Men, dersom det er noe du brenner for så hopp i det! Man blir aldri for gammel for mer kunnskap 😊👩‍🎓

      1. Jeg blir så GLAD LANGT INN I SJELA når jeg hører lærere som elsker jobben sin! Dere er så gull verdt, for det skinner så gjennom i et klasserom ❤ Fantastisk at du endret retning som voksen! 👏

    9. Jeg begynte å studere på bachelor i Norge da jeg var 33. Jeg hadde en utdanning fra før men den var lite relevant akkurat der og då. Nå er jeg på siste år på master. Jeg er snart 39. Jeg ikke angret en eneste gang!!

    10. Jeg begynte på studiet rett etter videregående, og ser i dag at jeg egentlig var for ung og umoden… (selv om studiet gikk bra) Var fremdeles på «mååå jeg lese??» stadiet… Såå… Så lenge du ikke slutter å blogge, go for it! 👏 Gleder meg til å høre om hva du bestemmer deg for😀

      1. Ble helt tatt på senga av dette engasjementet, så nå vil jeg jo hvertfall dele denne reisen på bloggen 😂 Tenker det blir moro uansett hvilken retning det tar! Men ja, man er jo på et annet sted i livet som voksen student.. Grøsser når jeg tenker tilbake på videregående med fag under tvang. Jeg levde for friminuttene 🤷‍♀️😅

      1. Jøss, det visste jeg ikke! Blir stas når jeg kan si til Peter at “mitt studielån er myyye større enn ditt noen gang var” 🙋‍♀️😂

    11. Hva med helsesøster Kihlman? 😊 Jeg har fulgt deg i mange år via podcast, blogg, snap og alt som er. Jeg tenker du hadde vært ei super helsesøster! Eller, det heter kanskje ikke det lengre..? Uansett, jeg ser for meg at du kunne virkelig vært der for barna, trøsta småbarnsforeldre eller en stor støtte for ungdommen..!

        1. Ja,kanskje ikke så dumt? Da slipper du turnusen, vet ikke om du passer helt til å veksle mellom dagskift og nattskift. 😘

    12. Jeg er sykepleier, utdannet meg i mine unge og barnløse år. Vil bare be deg tenke. deg godt om ift om turnus, jobb på helligdager/helger osv er noe du virkelig er innstilt på. Men velger du det, er jeg overbevist om at du kommer til å mestre det kjempefint 👌

        1. Turnus kan være kjempefint å kombinere med familieliv det 😊 Jeg jobber 80% og syntes det var helt supert da ungene var små. Nå jobber jeg 100% dagjobb. Man må ikke jobbe turnus som sykepleier 😊 Det er noe av det jeg liker best- valgmulighetene er mange!

          Masse lykke til med valget ditt!

    13. Jeg studerte sykepleie som ung, men det var mange godt voksne damer på kullet mitt, og jeg har vært veileder for sykepleierstudenteri alle aldre. Sykepleieryrket passer etter min mening best et sted i livet der man enten er barnløs eller har store barn. Er man sykepleier i turnus med relativt små barn, gjør man en del ofre i privatlivet. Det kan være den første fotballturneringen, den første korpskonserten osv. Ansvaret er stort, lønna lav. Men liker du applaus, er det bare å kjøre på😇 Selv tok jeg nylig av meg hvitklærne, og har nå en annen jobb.

      1. Ja, skjønner hva du mener – de turnusene er ingen lek når man må ofre dyrebar tid med familien. Det var noe annet å jobbe julaften på gamlehjemmet da jeg var ung og barnløs ❤
        Har tenkt at det er en fordel i yrket med større barn, selv om jeg fokuserte mest på mindre barnehagebasilusker i heimen 😅👍

    14. Begynte på sykepleie fulltid i fjor som 33-åring, med tvillinger på 2 år (nå 3). har gått over all forventning! jeg elsker det og alder er bare en fordel på dette studiet! hvis du vet at du vil, så begynn å forberede deg i god tid. søk etter pensum og gamle eksamener for å se om det er interessant. jeg har kun jobbet effektivt på dagtid, ikke brukt en eneste kveld eller helg på studier. kan også være en fordel å ta en deltidsjobb i helsevesenet for å teste yrket, pluss at man lærer enormt mye ved å jobbe. heier på deg!

    15. Jeg er 43 og begynte på studier nå. Skal først ta generell studiekompetanse og så videre på bachelor i sosialt arbeid ( sosionom) så er vel ferdig når jeg er 48/49 men mange år igjen på jobbmarked før pensjon 🙂

    16. Etter 10 år på kontor bestemte jeg meg i alder av 39 å studere for å bli Bioingeniør. Det har vært utrolig spennende og selv med 2 barn går det veldig fint. Så føler du at det frister å studere så er det bare å hoppe i det! 😊

    17. Går tredje året på sykepleie, angrer ikke! Gleder meg til å bli ferdig da. Men begynte da jeg var 34, og barna var 2, 4, 6, 8, 10, 11, 13 og 14 år gamle. Så heier på deg uansett da! Som du skjønner forsvant 20 årene mine til å være hjemmeværende, men du så deilig det er å tilegne meg kunnskap innen et felt jeg ønsker og gleder meg til å jobbe innen ❤️ Var også i praksis på barneavdelingen i våres, og drømmer om å komme dit igjen når studiene er over. Masse lykke til med valget!

    18. Hei!
      Å vite hva man skal bli når man blir stor, er neimen ikke alltid enkelt. 😉 Men det aller viktigste på veien dit er nok å ta med seg hjertet sitt, uansett hvilken retning man velger. Selv utdannet jeg meg som ung 20 åring til konditorsvenn- spennende yrke med mye kreativitet- men dessverre ett snevert jobbmarked. Så da måtte andre valg tas. Så ved en tilfeldighet havnet jeg innenfor barnehagesektoren, og der trivdes jeg så godt at jeg etter 2 barnefødsler – på vei med nr 3 i en alder av 36 bestemte meg for å bli en fagarbeider innen barne og ungdomsarbeider faget. Var ferdig utdannet når jeg var 37 år. Gikk opp som privatist, det var tøft mens det stod på. Men så verdt det på slutten😉 Poenget med denne lille historien var at man aldri er for gammel til å videreutdanne seg- man må bare ta steget ut og håpe det beste. I mitt tilfelle var hjertet mitt med i prosessen. Det fortalte meg at det var der jeg hørte hjemme, jeg fant endelig min rette plass på hylla. Og det er jeg evig takknemlig for idag. Og det tror jeg også vil skje deg- du finner din rette hylle tilslutt. ❤️ Og det vil absolutt bli spennende å følge deg på ferden videre. Stå på👍 Stor varm høstklem fra meg.

    19. Jeg tok videreutdanning til lærer i voksen alder (hadde master i biologi fra før, og bygde på med PPU og mer matte). Er nå lektor på ungdomsskole og trives utrolig bra med valget mitt! Kan ikke si at det ikke var tøft (har 3 barn, to ungdommer og en barnehagegutt), men det var jammen meg verdt det. Alt av kvelder og helger gikk med, for jeg tok deltidsstudier ved siden av en annen jobb, men jeg har fått veldig verdifull kompetanse og en jobb jeg trives med. Så jeg sier: go for it! Kan virkelig anbefale å jobbe med barn og unge, det er behov for fagarbeidere, miljøterapeuter og mange andre yrkesgrupper i skolen ved siden av oss faglærere 🙂

    20. Jeg er 27 år og studerer barnehagelærer på første året.. har ei datter ig en herlig mann som hjelp når jeg trenger studier..

      Synes du skal kjøre på.. alder er bare ett tall og du blir aldri for gammel for å studere…

    21. Er sykepleieyrket noe du har drømt om, så kjør på! 👏🏼 Det vil alltid være en overgang å studere, spesielt når man har vært i arbeidslivet og det er lenge siden man satt på skolebenken, men plutselig er mann inn i det! Som flere påpeker, sykepleieryrket er ikke lukurativt med tanke på uheldige arbeidstider (helg, høytider osv) og lønn, men det er givende! Du gir av det selv og betyr mye for andre, mer enn man ofte klarer å forstå. Og du vil lære mye om livet og deg selv. Og man blir aldri arbeidsledig🤷🏼‍♀️Dessuten gir sykepleieyrket deg mange muligheter! Du kan etter hvert videreutdanne deg og det finnes mange ulike jobber. Tror også du hadde vært en super sykepleier og helsesykepleier som ei nevnte her. Og forresten, turnusjobb kan også vær fantastisk🙌🏼 Det å ha én aftenvakt eller to i uka, er amazing spørr du meg. Å ha fri og tid til seg selv på ettermiddagen når mann og barn er på jobb, skole og bhg er bare fantastisk🙊 uten å ha dårlig samvitighet for man skal tross alt jobbe hele ettermiddagen og kvelden🤷🏼‍♀️ Og i fht til det økonomiske under utdanningen, alt går! Jo mere penger man har, jo mere bruker man🤷🏼‍♀️ Så lenge man har tak over hodet, klær på kroppen, og mat på bordet, så har man det man trenger. Og etterhvert som man er i gang med studiet og har vært i praksis, så er det ofte muligheter for å få en helgestilling, som både gir erfaring og litt inntekt. Er dette en drøm du har båret på, så hiv deg i rundt, er så kjipt å angre i etter tid! Du er i 30 åra, men hallo du skal jo være like lenge i arbeidslivet. Dette klarer du👊🏼

    22. Husk at det er mange veier til Rom, hva med å gå som voksenlærling og deltidsstudium etterpå?(nå vet ikke jeg hva du har eller ikke har av utdanning) Google litt, spør en yrkesrådgiver, finn hvilken køsning som passer deg. Lykke til🍀

    23. Så spennende! Heier på deg uansett hva du finner på ❤️ Husk at mange jobber litt på siden av studiene også. Jeg går lærerstudiet, 5.-10. Trinn 100%, tar i tillegg et 100% studie i religion og livssyn dette året som er nettbasert, og har litt vikartimer + jobb på butikk/som vasker/ i bhg i eksamensperioder og deler av ferier/helger. Har 2 barn. En på 5 og en på 10mnd. Så det meste du vil er nok mulig 😊

      MEN nå ligger jeg her og ammer til dagens første dupp, og kom plutselig til å tenke på speilflisene deres på kjøkkenet! Lurer fælt på om det har skjedd noe, eller om de fremdeles finnes?🙈 OG om det kommer ny episode med podcast snart? Har tidligere malt litt i gangen hver gang jeg hører på podden deres, og mangler skapdørene 😳😅

    24. Jeg er 48 år, studerer psykisk helse. Ga meg i finans yrket etter 26 år grunnet sykdom, av og til må man stoppe og kjenne etter.. mange arbeidsår igjen så man må gå for noe som gir mening , anbefaler deg å studere selv om man får leve på ett mindre budsjett en stund 😅 har to voksne barn jeg da , hjelper jo … lykke til , man klarer det man vil med litt innsats 🙏

    25. Anbefaler deg absolutt sykepleieryrket, hvis det er det du innerst inne ønsker. Du har jo maaaange yrkesaktive år igjen, og da er det så givende å få jobbe med noe en trives godt med❤️ Det er jo så mange valgmuligheter når du har den utdannelsen. Stå på! 3 år går fort, og ungene blir jo eldre og mer selvhjulpne for hvert år😃 Lykke til med valget og håper du skriver et blogginnlegg i ny og ne😘

    26. Voksen lærerstudent på 1året her. Det går helt fint å studere selv om man har barn og hus og alt det der. Her begynte studieeventyret med vgs (voksenopplæring) da guttungen var 8mnd. Fullførte sommeren etter, og kom inn på lærerstudiet. Så ble jeg gravid i første semester. Lillesøster kom midt i eksamensperioden på våren, så må ta andre semester om igjen.. Men det går så fint, så fint! Vi har hus, båt, katter og biler, og alt løser seg på en eller annen måte, selv om jeg kun har studielån som inntekt 🙂 Nå gleder jeg meg til januar, for da skal jeg tilbake på skolebenken!
      Lykke til 🌞

    27. Hvis drømmen er å bli sykepleier så er det vel egentlig ikke noe å tenke på. Vi bor i Norge og ingen i familien sulter i hjel fordi mamma studerer. Hva bloggen angår trenger man slett ikke LEVE av bloggen for å skrive blogg. Da blir det kjedelige blogger. D3et som derimot KUNNE blitt et fantastisk bloggkonsept var om vi fikk følge “Konatil” (GJERNE under eget navn) på veien gjennom sykepleierstudiet. Det tror jeg hadde gitt deg et VOLDSOMT oppsving. På denne lista er det ingen andre som når deg til KNÆRNE hva lekende lett språk angår!
      DU MÅ IKKE SLUTTE Å BLOGGE!

    28. Anbefaler sykepleien eller vernepleien, noen ganger kan man ta det på deltid og jobbe litt ved siden av i tillegg. Da er man ikke uten inntekt samtidig som man samler opp massevis av verdifull erfaring. Er du i tenkeboksen så anbefaler jeg deg å søke på jobb som assistent ved et sykehjem eller noe lignende mens du venter. Da får du kjent litt på om det kjennes rett ut 😊 Sånne jobber er jo ofte litt helg og kvelder men det er jo jobben som sykepleier også så det kan være greit å prøve. Sykepleie er jo så mye forskjellig, men sykehjem for eksempel, gir et verdifullt innblikk i hvordan det er å være så nær andre mennesker samtidig som man lærer mye grunnleggende. Det er et fantastisk yrke med utrolig mange forskjellige muligheter! Hilsen sykepleier på 19. året 😱.

    29. Utdanning er absolutt investering når du skal i arbeidslivet. Annen (og viktig) fordel med studielivet; Det var en del fag som ga meg “personlig utvikling” og grundigere refleksjoner, som bl.a. etikk, samfunnsansvar og organisasjonsteori (konflikthåndtering, interessekonflikter, habilitet, rollekonflikter, motivasjonspsykologi, risikokartlegging osv). Det var såpass utviklende at jeg kan si: “drit i selvhjelpsbøker og studér i stedet!” 😅

      Økonomien blir trang under studietiden, men det er heldigvis ikke evigvarende. Det gikk fint å redusere forbruk og ble jævel på gjenbruk og restemat. Det er jo et “trendy livsstil” 😅

      Jeg var alenemor med 100% eneansvar for et barn og studerte bachelor på fulltid da barnet var 1-4 år. Det var travle år med lite søvn, men absolutt verdt det. Jeg var 32 år på det tidspunktet og jeg stortrivdes på skolebenken selv om det var slit og frustrasjoner innimellom. 😅

      Alder er tull. Dette nailer du, og hiv deg ut i studier! 😃💪

    30. Hei! Med en utdannelse har du muligheter for bedre lønn. Selv om det koster å utdanne seg, tror jeg at man all in all gjør en god investering. Som ufaglært har du dessverre ikke mye å slå i bordet med.😔 Hvis du er motivert, hiv deg på skolebenken! Tror aldri du vil angre. Man skal ikke undervurdere yrkesstolthet og selvfølgelig en ok inntekt!😉

    31. Jeg er snart 33, har en 2-åring, og går nå siste året på voksenopplæringen: VG3 Helsesekretær. Mine tenår og halveis inn i 20-årene forsvant i sykdom. Angrer ikke et sekund på at jeg satte meg på skolebenken, selv om det til tider er hardt. Haha.

    32. Begynte på sykepleien da jeg var 33 år, 3 barn i alderen 1, 5 og 13 år, og en mann som jobber offshore. Det var beintøft, men alt går når en jobber for å nå drømmen sin😍🙌🏼 Mittt råd; go for it💪🏼 Verdens beste jobb, og et hav av jobbmuligheter🌸

    33. Da jeg var 40 og ble enke, tenkte jeg at jeg hadde jobbet halve livet som dekoratør. Jeg startet som vikar i barnehage og etter kort tid fant jeg ut at dette var et fagfelt som var veldig spennende. Var altså veldig voksen student. Jeg tenkte som så: hva gjorde jeg de fire siste årene? De gikk jo fort, da gårnok de fire neste også fort. Så mitt råd er, er du interessert i faget og kunnskapen? Da går du for utdanning. Hvis ikke, så er alle jobber bra nok👍

    34. Jeg er 30, med barn på 9, 6 og 1 år. Helt i begynnelsen av min siste mammaperm la kjeden jeg var butikksjef i ned driften av alle butikkene, og jeg måtte virkelig gå i tenkeboksen for hva jeg ville gjøre videre. Skulle jeg søke ny jobb? Hoppe i det og ta en utdannelse? Tanken på utdannelse har vært der lenge, men det har alltid føltes skummelt å si fra seg den trygge, faste jobben for studielån og studietid. Samtidig tenkte jeg at jeg ikke vil jobbe i butikk resten av livet, og med kun generell studiekompetanse under beltet og 10 år i varehandel, så er ikke valgmulighetene mange.. Jeg valgte å hoppe i det, og studerer Grafisk Design på nett hjemmefra. Det passer meg så langt SÅ godt! Jeg kan levere i barnehagen sent, og sitte konsentrert frem til eldste kommer hjem fra skolen og det er på tide å hente i barnehagen. Økonomien er trangere, men alt går.

      Jeg tenker at man veldig sjeldent angrer på en utdannelse man tar, med mindre man velger noe man ikke brenner for. Hopp i det! Jeg gleder meg til å følge deg på reisen 😊

    35. Kjære fine deg! Ja, hvis det er innenfor det området du vil utdanne deg, JA! Jeg skulle så gjerne hatt en drøm om et yrke. Har ikke det, og kommer sikkert til å gro fast der jeg jobber😂

    36. Jeg går 3 året på sykepleien og stortrives😃 Jeg er 38 år og har tre barn på 5, 10 og 12 år. Jeg må innrømme at det er ekstremt hektisk iblandt, men garantert verdt alt strevet👍🏼😄
      Lykke til på veien🌸

    37. Kjør på med sykepleien. Så meningsfylt både studie og yrke. Jeg selv må innrømme jeg er frustrert over turnus og lønn, men hver dag på jobb føles det meningsfylt. Også har man alle muligheter til å jobbe ulike steder. Ta det på deltid og jobb litt ved siden av:)

    38. Hei!
      Hva med å ta kontakt med hjemmesykepleien, sykehjem, sykehus eller lignende for å høre om de trenger ekstravakter? Så kan du kjenne på om det er noe for deg. Selv er jeg omsorgsarbeider og har jobbet i helsevesenet i alle år. Ja, det er surt å måtte jobbe i jula, helger osv. men man kan ivertfall få hjem fra jobb og vite at man hat gjort noens dag bedre. Og da er det pluttselig ikke så ille allikevel 😄

    39. Jeg har tre barn på 1,5, 4 og 6 år. Nettopp begynt i 2.klasse på sykepleien nå. Og det 1 året på sykepleien har lær meg er at om man vil NOK så klarer man det. 17.10.19 fikk vi en valp. 18.10.19 fikk samboeren kreft. Han på halvannet er lett prematur og har vært veldig mye inn og ut av sykehus, hatt uttallige feberkramper. Hvordan jeg overlevde det året jeg har vært igjenn nå aner jeg ikke. Men skolen klarte jeg utelukkende pga vilje. Vil man absolutt nok så går det! Men tøft er det. Men når jeg klarte det, så klarer du det også!❤️ Og mestringsfølelsen er greit stor nå, at jeg faktisk klarte å stå i alt!🙌🏻

    40. Vært så heldig å få være heltidsstudent både som ung (etter vgs) og som voksen (29 år) og konklusjonen er; skulle virkelig ønske vi alle kunne få være student som voksne. Du lærer på en helt annen måte, tar det mer på alvor, dedikerer den tia som skal til og har mange flere erfaringer å knytte til teorien. Heier på deg og et hvilket som helst studie!! Go you!!

    41. Følg drømmen din og bli sykepleier! Du har bare dette livet. Og husk å nyt studietiden samtidig som du ser fremover 😊 hilsen 3 barnsmor som endelig er ferdig med skole, etter 6 år!

    42. jeg sier som de andre , følg drømmen din. Jeg har begynt nå men ikke på sykepleien men helsefagarbeider. Jeg tar skolefagene nå for jeg er ferdig med praktiske delen. Det er tungt i en alder av straks 45 men det går på et vis

    43. Begynte på sykepleien når jeg var 26, ferdig 29. Da jeg begynte var var barna 2 år, 3 år og 4 år . Var noen tårer innimellom. Men det gikk bra. Fordelen med å ta skolen i voksen alder er at du sparer en del timer på å droppe alle festene . Man får lest mye på de timene der 😉

    44. Selvfølgelig studier! Det er aldri dumt =)

      Synes selv jeg var sent ute her, men så blir jeg en jurist på 31 år som får drive med det hun virkelig ønsker! Og det er langt bedre enn å ta til takke med en jobb som jeg kun er personlig kvalifisert for…. De færreste av oss kan arbeide oss opp fra null og niks uten flaks.

    45. Hvis drømmen din er å bli sykepleier, så kan du helt sikkert klare det! Det er aldri for sent, og så gammel som du skal ha det til er du vel da heller ikke!

      Min drøm har alltid vært å bli intensivsykepleier, startet på videreutdanning for det nå i høst. Er 34 år, og har 3 barn i alderen 9 mnd til 5,5 år. Ja, det kan være det er litt tyngre å lære ettersom man blir eldre, men samtidig for min egen del er jeg mer strukturert nå, og ikke så opptatt av å være så innmari sosial student utenom selve studeringa 😉😅

      Men poenget var, man klarer det man vil, følg drømmen, da har du iallfall prøvd det, og trenger ikke angre på det man ikke gjorde når du faktisk virkelig blir gammel 😉

    46. Hei,
      Jeg er 31 og var mer eller mindre ferdig med studier frem til jeg begynte på videreutdanning i fjor. 2 semester holdt. Full jobb, unge, skole = Skivebom. Syns i det minste jeg… Helt forferdelig! Men det går jo hvis man må… Hvis jeg var deg ville jeg gått for det hvis det virkelig er det du vil! Men for å ha sagt det så tjener man ganske bra som ufaglært i sånne yrker også. Er verdt å sjekke ut det først. Mener, hvis du skal ha studielån på flere hundre tusen for å fullføre ville jeg heller jobbet på ufaglært lønn og droppa lånet. Går vel opp i opp omtrent… Hvis jeg kan si det sånn! Du kan jo evt. prøve deg på noen ekstravakter på et eldresenter/bolig/avlastningssenter før du bestemmer deg for om du vil ta den veien eller ikke. Og evt. holde bloggen i live ved siden av så du får inn litt der også. Så slipper du i det minste lånet! Kanskje du og Peter kan starte en blogg sammen og holde den i liv sammen, med X antall innlegg hver i uka? I stedet for to som blir drevet (ikke ta dette feil), halvveis!? Jeg savner Peter sine innlegg, og man kunne fått dere begge samlet på en plattform! Hadde vært fint og følge dere, syns nå jeg.

      1. Håh! Her var det jo gode ideer på rekke og rad, tusen takk skal du ha! At vi ikke har tenkt på en fellesblogg før..? Vet jo ikke om det ville vært aktuelt, men at ikke tanken har streifet oss noensinne, liksom.. Takk for den, skal lufte det for Peter og høre hva han tenker 😂
        Og ja.. Dette er jo skrekken min, at jobb, unger, skole og hjem får livet til å rakne. Jeg har ikke bestemt meg enda, men tar med alle tanker i prosessen, så tusen takk for at du tok deg tid til å legge igjen en kommentar en fredagskveld ❤️

    47. Jeg sier: Følg sykepleierdrømmen! Du vil ikke angre på at du gjorde det du helst ønsket når du blir gammel! <3

      Vi heier på deg! Du kommer til å bli verdens hyggeligste sykepleier!

    48. Dette kommer du til å klare kjempe fint! Jeg er ferdigutdannet vernepleier fra 2015 men flyttet samme året til Spania for kjærligheten og har nå en gutt på 2 år. Vernepleiere finnes ikke her i Spania og for å få spansk autorisasjon så startet jeg deltid på sykepleie i 2019. Så med en gutt på 2 år, samboer og jobb her i Spania – så pendler jeg altså til Gjøvik for å bli ferdig sykepleier i 2023 hehe.
      Man klarer det man vil, og viktigst av alt er at du velger noe du vil trives med 🥰
      Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg