Løk + Hoste = Sant ❤️

Sesongen er i gang! For nå renner det inn med bilder på Snapchat av skåler med oppskåret løk som er på vei inn på hostende barnerom, gjerne etterfulgt av et spent mammafjes som krysser fingrene for at løken skal redde nattesøvnen.

Jeg snakker selvsagt om den uunngåelige hoste-sesongen 😅

Og med det sier jeg bare: Takk Gud for løken!

For Familien Klonk har også unnagjort høstens runde med forkjølelse, og nok en gang må jeg altså bare få lovprise løken. Fy flate for en kraft!

Nå har vel de fleste fått med seg dette supre trikset mot tørrhoste, men skulle det være en og annen som fortsatt ikke har blitt tipset – så gjentar jeg gladelig magien her 🌟

Enkelt og greit: Har du fått forkjølelsen i hus som innebærer den klassiske tørrhostingen om natta, kutter du en halv gul løk i biter, som du har i en skål som plasseres på soverommet.

Unngå utlufting, løklukten må få spre seg skikkelig i rommet (men det kan være greit ikke å plassere skålen rett ved ansiktet). Så er det bare å la løken spre sine magiske vinger. Og voila – hostingen opphører! 🙌🏽

Jeg vet det høres ut som galskap, men det virker. Prøv selv!

Jeg er såpass overbevist om løkens gode egenskaper at jeg til og med tør påstå at løken forkorter sykdomsforløpet. Dette kan jeg selvsagt ikke bevise, men forkjølelsene henger ikke like lenge i, dersom det har vært løk med i bildet 😊

Så husk å skrive ned “løk” på handlelista – høsten og vinterens desidert viktigste ingrediens å ha liggende i kjøleskapet!  😘

/ God bedring til alle hostere som trenger det ❤️

Les også: Spørsmål og svar om løktrikset

12 kommentarer
    1. Ææh, jeg har prøvd dette, men det funker ikke på verken meg eller vesla! Men, jeg viderebrakte meldingen deres til en annen som har ei jente med hoste, men det funket ikke der heller? Anywho, i fjor vinter hadde jeg bronkitt og da forsøkte jeg virkelig det med løken. På nattbordet, under sengen, teipet det på meg(!!!) Osv.. har prøvd på småhosting også ved vanlig luftveisinfeksjon. Hvordan får dere det til å funke?

      1. Huff da, det var kjipt! Dette trikset funker bare ved tørrhoste, fordi det bidrar til å “fukte” slimhinnene. Ved bronkitt kan man få slimhoste – kanskje det var derfor? Det kan sikkert være flere årsaker til at det ikke fungerte – det viktigste å huske på, er at rommet får nok løkdunst. I store rom vil det sannsynligvis ikke være nok med bare en halv løk. Og ha gjerne vindu/dør lukket for best effekt 😉 Jeg har dessuten opplevd at gammel løk funker dårligere – viktig at den er så fersk som mulig slik at den lukter sterkt. Anbefaler ikke å teipe løk på kroppen forresten 😅 Men du skal ha for forsøket, da ❤️

      1. Lufter du, vil løk-lukten også luftes ut. Jeg har prøvd med vinduet litt på gløtt, det gikk greit – men de siste gangene har jeg lukket vinduet, og effekten har vært veldig mye bedre da. Det vil si, hosten går over mye raskere 😊

    2. Jeg trodde det var en løk delt i to og la det på rommet til yngstemann forrige sesong. Det stinket så mye at vi måtte droppe det. Men så prøvde jeg med biter og det funker jo!

      Barnet hadde noen spørsmål den første dagen da 😁

    3. Smuglet en halv guløk innpå rommet til 14tisen vår inatt. H*n hostet seg kvakt ihjel ( hørtes det ut som).
      Tørrhosten stilnet omtrent umiddelbart.
      Når h*n våknet idag tidlig, oppdaget h*n( luktet ) løken i våken tilstand .
      Ble umiddelbart rørt fordi vi var så snille og fikk flashback til når h*n var liten. Da var det mye løk på rommet.
      Jeg deler den i to. Legger inn den halve ( som jeg snitter i).

    4. Når jeg forteller folk om dette så ser de på meg som om jeg har ramlet ned fra Mars.. 😂
      Men sist jeg var hjemme hos mor og far så hadde jeg blitt skikkelig dårlig og hosta til jeg nesten brakk meg når jeg gikk og la meg. Sto opp og henta løk og la tallerkenen på puta rett ved siden av puta jeg lå på (her skulle det kureres kjapt😂) og jaggu ga hosten seg etter et par minutter og jeg fikk en hel natts søvn uforstyrret 🤗
      Mamma’n min hadde faktisk gått inn på soverommet jeg lå på for å se om meg for hun trodde det var noe alvorlig galt som hadde skjedd når det plutselig ble stille i huset, haha!

      1. Trenger ikke ta av skallet, del løken i to – så skjærer du den ene halvparten i mindre biter. Jeg pleier ikke ha vann i skåla, men noen sverger til det. Ta skåla raskt inn på rommet 😉

    5. Oh no, akkurat ferdig med 2 uker med tørrhosting hos meg sjøl – at jeg ikke tenkte på denne! Husker jeg leste den på bloggen din tidligere.. Skal absolutt prøve dette hvis det starter igjen eller hos barna, sjøl om jeg hater den svettelukta som oppstår i huset etter en har kutta opp løk uten å ta ut matsøpla 😉 Men funker det, er det verdt det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg