Mammas geniale dørtriks

Vi er fortsatt veldig sjarmert av huset vi har flyttet inn i, og syns det er ekstra stas at det er et gammelt hus med litt sjel i veggene. Og selv om vi har bodd her noen uker nå, er alt fortsatt litt uvant!

Den følelsen syns jeg er skikkelig trivelig, jeg husker for eksempel ikke på hvilken side av veggen lysbryterne befinner seg i samtlige av rommene i kjelleren. Jeg bommer hver eneste gang, og da kiler det litt i magen når jeg blir minnet på at vi nettopp har flyttet inn. Om ikke lenge vil jo alt virke kjent シ

Men en (fille)ting som har irritert meg litt, er at alle dørene i hele huset “dunker” litt fram og tilbake når de er helt lukket! Altså så fort det blir gjennomtrekk eller det åpnes en dør eller et vindu et annet sted, smeller dørene fram og tilbake inni dørkarmen.

Sykt irriterende, spesielt om man ønsker å sove..

Jeg nevnte det såvidt for mamma da hun var innom sist, og mamma bare: “Hæ? Det fikser du jo selv! Vi måtte også gjøre det da vi flyttet, det er kjempelett!”

Og hva vet jeg, kanskje er dette et velkjent tips, men kanskje er du akkurat som meg – og ikke er klar over hvordan en bitteliten justering kan gjøre at den irriterende døren din vil passe som dør i karm. (Knis)

Følg med nå:

Hvis døra har en liten glipe når du lukker den helt igjen, vil den dunke mot dørkarmen så fort det kommer et lufttrykk.

Men da åpner du bare døra igjen – og løsningen på problemet vil komme til syne!

For i låsstolpen i dørkarmen stikker du bare inn en flat skrutrekker, og spenner ut de to taggene:

Juster dem helt til fallen (den dingsen som kommer ut av døra når dørhåndtaket står i låst posisjon), er perfekt kilt fast når døra er lukket.

Voilá! Døra er så god som ny – og dette trikset funker så klart også på dører der de to taggene er strammet for mye, sånn at de sliter med å lukkes. Dytt taggene litt tilbake, og problemet er løst!

/ Værsågod, og takk skal du ha, Mutter’n 😄👏🏼

12 kommentarer
    1. Ååå!! Genialt! Dette skulle jeg visst før. Har løst problemet de siste 25 årene med å stappe en sokk i mellom… 😂

    2. Mer av disse triksene takk! 🙂 jeg har også benyttet meg av sokketrikset til Adele mang en gang!! Hahaha! Jeg visste ikke at jeg lette etter en annen løsning enggang jeg- men der kan du se! Takk for tips!

    3. TAKK!! Dette har irritert meg i maaaange år her i huset, har trodd at karm og dør måtte ut og justeres, men nå er alle dører justert og julefreden kan senke seg 😀

    4. Tusen takk!! Endelig kan jeg fikse dørene som alltid står og slår når det trekker litt. Tenk at noe så plagsomt, skulle ha en så enkel løsning!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg