Mammas hellige egentid

For en stund siden, hørte jeg en episode av podcasten “Foreldrerådet” med Thea Klingenberg – der hun hadde besøk av Dora Thorhallsdottir. Episoden handlet om ettergivende foreldre, og Dora fortalte om noe jeg har tenkt litt på siden da.

Hun forklarte at hun hver eneste lørdag setter seg ned med tekoppen og et lørdags-magasin, og at dette er hennes hellige egentid.

Dette har hun gjort helt siden barna var små, så de vet at når mamma sitter og leser og drikker te, ja da skal ikke huset brenne litt – det skal brenne mye for at barna skal kunne forstyrre mamma.

Dora forklarte at en magisk time uten noen som helst forstyrrelse var hennes tid, hennes behov – ingen dårlig samvittighet.

Hun forklarte at ved å sette denne grensa, lærer barna å være mer hensynsfulle, ved at de må ta hensyn til andres behov. Det gagner rett og slett barna at mamma sier fra hvor hennes grense går.

Og med en gang jeg hørte Dora fortelle om denne rutinen, gikk det opp for meg at jeg jaggu aldri har hatt noen sånn rutine selv.

Joda, jeg sier fra at jeg er opptatt i blant, men jeg har ingen “hellige” egentid-stunder der barna vet at de skal holde seg unna. Og som oftest må jeg dessverre innrømme at jeg gjerne slipper det jeg har i hendene for å hjelpe til med hva enn det er som trengs.

Og dette føler jeg at jeg vil bli flinkere til å prioritere. Først og fremst for min egen del, men også for barnas!

Men det gjorde meg også litt nysgjerrig – for egentid kan jo være så mangt. Det kan være en halvtime i kjelleren for å brette klær, det kan være en time i hagen for å luke, en tur i garasjen for å ordne et eller annet, en spasertur rundt nabolaget eller bare en time på kjøkkenet til å bake. Det viktigste er vel å sette en tid som er bare din. Uavbrutt.

Så lurer jeg: Har du noe sånt? Er det flest Dora’er der ute som er flinke til å prioritere og sette grenser, eller er det et flertall som er som meg – som burde vært flinkere på me-time?

Og om du er som Dora: Hva slags tid er hellig for deg? 😇

/ NB! Episoden om ettergivende foreldre anbefaler jeg alle foreldre å høre fra start til slutt! Der er det mange gode tips, og ikke minst gode forklaringer 😉 “Foreldrerådet” finner du overalt der du hører podcast 🔊

18 kommentarer
    1. Hver morgen, med en gang jeg står opp, har jeg en nydelig stund for meg selv, og det har alle tre barna mine fort lært seg. Når jeg står opp tar jeg på meg morgen kåpa, henter meg en kopp kaffe, og leser dagens første nyheter på sol.no mens jeg koser meg med kaffen og en røyk. Da vet ungene (og mannen😂) at de får vente med absolutt alt av mas til jeg kommer inn igjen😂

    2. Min viktigste egentid er trening, det er noe jeg trenger for å holde hodet og kroppen i gang. Innimellom er det en gåtur men ofte er det en tur på treningssenteret. Men her er jeg selvsagt avhengig av at mannen er hjemme for å få det til😃 har ikke satt av en spesiell dag til dette men trener 2-3 ganger i uken når mannen er hjemme😊

    3. I helgene tar jeg alltid en kopp kaffe etter frokost. Da er det mammas tid til å slappe av. Jeg blir ikke med å leke eller gjøre noe annet før den koppen er drukket opp og det vet datteren min på snart fire år. Da pusler hun med sitt, og noen ganger kan vi prate litt sammen også, men ingenting skjer så lenge jeg har kaffekoppen i handa 😉

        1. Med barn på 7 og 5 har det til tider vært lite egentid på mor. Jeg går meg gjerne en tur, men noen ganger savner jeg å kunne være helt utilgjengelig hjemme. Løsningen ble at når jeg har på meg hodetelefoner skal de late som jeg ikke er der:-) Pappaen er jo hjemme og kan hjelpe med det som trengs, og jeg får meg en time med podcast på øret helt i fred og ro:-)

    4. Har ikke unger selv enda, men jeg og samboeren har snakket en god del om barneoppdragelse og kjærestetid og hvordan det å sette av tid til å gå på date ikke bare gagner foreldrene, men også barna som får oppleve foreldre som tar vare på seg selv 😊 Dessuten tenker jeg at hvis barna opplever at foreldrene ikke har et liv utenom dem så kan det også føles som et stort “ansvar”, spesielt hvis foreldrene klager over hvor mye tid de bruker på barna som de heller ville brukt på seg selv, i en krangel. Vår egentid vil sikkert bli å gå på date 😊

    5. Min egentid er en kaffekopp på morningen, eller egentlig når som helst på dagen, i fred og ro. Poden på snart 4 sysler med sitt, og jeg har gjerne strikketøyet fremme. Det har vært noen runder der jeg føler at jeg avviser han (med tilhørende dårlig samvittighet – som jeg nå ser at jeg kan legge fra meg – så takk for det😅🙈), men i sommer har jeg faktisk sett at han koser seg med stillheten han også, og innimellom etterspør han at vi kan ha det «litt rolig her» 😅 så her snakker vi investering altså! 🙌🏻 Da han var baby og jeg i permisjon, satte jeg av den første duppen hans til dette formålet. Alt av husarbeid fikk vente, og vips så var jeg klar for å måtte sette meg selv i siste rekke resten av dagen, for da hadde jeg alt fått mitt 🙃

    6. Kvelden når barna sover, hellig egentid 😂 da sitter jeg å ser serie, sammen med mannen. Uten å gjøre nooe annet. Kanskje drikke ett glass cola 😍 prøver å få i meg en kopp temperert kaffe iløpetav dagen, men under bleieslutt og krangling blir kaffeen ofte kald 🙈🤷‍♀️

    7. Nå er min gutt blitt 7 år da. Men er alenemamma så har litt barnefri.
      Hver dag går jeg en tur alene med full musikk på øret ca en halvtime,mens sønnen min er hjemme å spiller playstation.
      Bare den lille halvtimen alene føles helt magisk,å jeg kommer tilbake som en bedre mamma.

    8. Når eg daler ned i Go`stolen med beina høyt, strikketøyet i hendene og Beats`n på ørene, ja da er det døfødt å prøve å oppnå kontakt. Det er en helt nødvendig ladetid 🙂 Ungene har siden de har vært små også visst at når kl er 20 da stempler mamma ut hehe Det som ikkje er blitt gjort før kl 20 blir ikkje gjort før dagen etterpå.

      Så ja, 2-3 ladestunder i løpet av dagen + utstempling kl 20 HVER kwell uten unntak gjør at eg fungerer 110% som mamma og kone resten av døgnet 🙂 Det som skjer etter kl 20 er at eg surrer med mitt, eg strikker, ser på serie, blogger etc

      Anbefales 🙂

      Vibbedille 🙂

    9. Hadde egentid før jeg fikk barn og etter hun er i seng. Personlig prioriterer jeg datter foran egentid men tar vare på meg selv etter hun er i seng eller om hun sover hos besteforeldre. Har ikke fått henne for å ha fri fra henne😅

      1. Vi er nok ganske forskjellige når det kommer til hvor stort det behovet er. For min del har jeg det bedre og er mye bedre med ungene mine når jeg får noen små lommer i løpet av dagen hvor jeg får ro til å tenke ferdig en tanke eller lese noen sider i en bok. For andre holder det kanskje å ha kveldene for seg selv! Det jeg synes er viktigst er at vi ordner hverdagen sånn som vi trenger det for å ha det bra. Ikke på bekostning av ungenes behov, men av og til på bekostning av ønskene deres 🙂

        Det er ingen som får unger FOR å få fri fra dem, men for min del er det ikke mulig å leve på egentiden man fikk før barn as 😂

      1. Å gud 😂😂 Nå er det på tide at hverdagen kommer i gang igjen, når JEG diskuteres på Jodel! Hvis du har en Jodel-bruker, kan du kanskje skrive at jeg har blogget mindre i sommer fordi jeg trengte litt fri – og derfor har jeg jobbet et annet sted. Men ingen vaskejobb dessverre 😉

    10. Er nok som deg, slipper alt. Sitter ofte på do med toåringen på fanget…

      Har de siste ukene prøvd å forklare at mamma er på pause, og det går litt bob bob, men ser nå at vi bare skal innføre mammapause. Jeg er veldig avhengig av å få være alene, alltid vært sånn. Så en toåring som er mammklein og en samboer som er koseklein og en jobb hvor jeg hele tiden er i kontakt med andre mennesker kan gjøre meg temmelig sur om jeg ikke får minst ti minutter alene for å spille kabal og sende teite snapper til de jeg liker ekstra godt :p

      Nyter å kjøre på jobb da, kjører gjerne en ekstra runde eller sitter litt i bilen etter å ha levert i bhg. Skulle ønske jeg kunne lese bok, men har ikke samvittighet til det, og ettersom jeg jobber skift vil jeg gjerne leke med sjørøverskuta også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg