Min første egostrikk!

For et par måneder siden kom jeg over noen strikke-tips på nettet, og et av rådene lød: “Er du nybegynner, start med å strikke noe du virkelig vil strikke! Ikke gyv løs på et skjerf bare fordi du er redd du ikke kommer til å klare å lese en oppskrift.”

Og det rådet tok jeg til meg!

Sånn hadde det seg at min egostrikk (lol hvis du har hørt podcasten vår 😂🙋🏻) har vært med rundt både her og der i sommer. Først som et startprosjekt i sofaen mens jeg trålet meg gjennom Netflix-serien “Dead to me” – før garnet til de to ermene ble med på ferie til Spania ☀️

Da vi kom hjem hadde jeg tre genser-deler som trengte monteringshjelp, og da var det ekstra fint å ha en mormor som satt klar med nål og tråd og den aller beste monteringsveiledning 😍

Og vips så var min første genser i boks! Jeg er littegranne stolt, for på lang avstand kan man faktisk ikke se feilene jeg (i ettertid) ser jeg har gjort underveis 😂

 

 

Og siden strikke-tipset om “ikke å gyve løs på et skjerf bare fordi du er redd du ikke kommer til å klare å lese en oppskrift” fungerte såpass bra, føler jeg det er på sin plass å sende det videre!

Er du som meg, har du lyst til å strikke – men tror du bare klarer et skjerf som strikkes fram og tilbake, så anbefaler jeg å gi noe litt mer spennende et forsøk i sommer. Kanskje er du så heldig å ha en proff strikker i familien eller vennekretsen du kan spørre underveis dersom du står fast – hvis ikke har google alltid døgnåpent😉

Kan jeg, kan definitivt du! 🌸

/ Det er forøvrig en “Ida genser” – av Anett Opheim (jeg har kjøpt boka, men oppskriften finnes også her)

18 kommentarer
    1. Gratulerer med den første genseren☺️👏 Den ble skikkelig fin💛💛 Er sikker på at det blir mange flere😉

      1. Tusen takk Liv, det blir spennende å se 😊 Jeg må i alle fall holde meg til noe i samme gata sånn at jeg ikke mister all selvtillit helt ennå 😂

    2. Lærte meg å strikke av svigermor da jeg fikk barn. Begynte med en kjole med mønster og flere farger. Svigermor tenkte at det nok var et stort prosjekt, men ville ivrig lære meg. 14 dager senere var kjolen ferdigstrikket.

    3. Flink, du. Det ble jo en nydelig og kledelig genser. Strikking er gøy. Strikke skjerf er ikke gøy da…det er enklere å kjøpe dem ferdigstrikka..haha!

    4. Så fin den ble! For å sitere min mamma hver gang jeg strikker: “småfeil viser bare at den er hjemmelaga”. Når du først er i gang vil du merke at det kribler mer og mer i strikkefingrene etter hvert ^^

    5. Mitt første strikkeprosjekt var seterdalsgenser til meg sjøl. Det er nå 28 år siden, og har blitt mye strikking etter det. Gratulere med første egostrikk. Fortsett sånn 👏👍😁

    6. Mitt første strikkeprosjekt var seterdalsgenser til meg sjøl. Det er nå 28 år siden, og har blitt mye strikking etter det. Gratulere med første egostrikk. Fortsett sånn 👏👍😁

    7. Gjorde akkurat det samme som det. Gikk inn på YouTube og innen vinteren var omme hadde jeg strikket votter😊 riktig det du sier, ikke vits å begynne på noe kjedelig, så du mister interessen 👍👍

    8. Gjorde akkurat det samme som det. Gikk inn på YouTube og innen vinteren var omme hadde jeg strikket votter😊 riktig det du sier, ikke vits å begynne på noe kjedelig, så du mister interessen 👍👍

    9. Jeg kan hekle, men fant ut at strikking også er noe jeg vil mestre!! Kjøpte oppskrift på et skjørt (med bølgeeffekt) for to år siden… Blitt liggende helt til nå i sommer 🙈 Men NÅ er jeg igang og har heldigvis dyktige bestemødre som kan hjelpe meg når jeg “driter meg ut”, hahah 😂 Men skjønner mye bedre hvordan man leser oppskriften nå, så skjørt skal det bli!

    10. Nydelig genser i en utrolig nydelig farge! Så flink du er! Elsker å titte meg innom her for å bli inspirert og for fin og god stemning. Stå på videre med strikkingen – Camilla Pihl har også mange fine og enkle oppskrifter med deilig garn og tykke pinner. Holder selv på med hennes “Tulip”-genser. Fortsatt veldig god sommer til deg og din fine familie 🙂

    11. Så fin genser ❤️ Det va min farfar som lært meg å strikk den vinteren eg fyllt 10. Men det va ikke før eg strikka min første marius genser for 6 år sia at det vart schwung over pinnan.. Det e forresten snart 38 år siahan farfar vist meg strikkingens edle kunst 😮

    12. Som Iselinn sier over her, sjekk Instagram. Etter at jeg oppdaget “strikkeinsta”, har det tatt helt av. Jeg strikker daglig, og ting jeg ikke hadde trodd jeg skulle klare for bare et halvt år siden. Og alt startet med nevnte Petiteknit. Superenkle, men såå fine oppskrifter! 🙂

    13. Jeg har (prøvd å) lære mange å strikke opp igjennom. Noen strikker mye fortsatt og elsker det, mens for andre så stoppet det opp før prosjekt nummer en ble ferdig. Gjerne fordi det var for tynt garn og/eller for avansert teknikk. Så det er et poeng at prosjekt nummer en ikke blir alt for tidkrevende og innvikla. Skjerf er både tidkrevende og kjedelig, så anbefaler ikke det!

      Mine beste tips til startprosjekt er:
      -Minimum pinne 4, gjerne tykkere (til voksen genser som prosjekt nr 1 ville jeg anbefalt pinne 6 eller større)
      -Noe du faktisk vil ha/kommer til å bruke
      -Garn i en farge du liker
      -Garn som du liker teksturen på. Verdt å bruke litt penger på garn du skal tilbringe mye tid med 😊
      -Ikke alt for innvikla teknikk, men noen utfordringer på veien kan være spennende. YouTube har svaret på det meste

      Og støtt gjerne din lokale garnbutikk, der kan du klemme på garnet før du kjøper det og få gode tips!

      Ja til flere strikkerelaterte innlegg!🙂 Spent på hva ditt neste prosjekt blir! Jeg anbefaler også varmt petiteknit sine mønster🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg