Mine nordnorske helter!

Kjære nordnorske helter.

Vinteren er mørk hos dere i nord. Når så dere egentlig sola sist? Den forsvinner i horisonten i november, og etterlater dere alene i de kaldeste vintermånedene.

Nå kan jeg forstå hvorfor dere ble så provoserte den gangen jeg skrev at jeg gledet meg til sommeren fordi jeg hater mørketida.

Mørketida. I Vestfold…

For jeg er så heldig her nede i sør-øst, at for meg er det mørketid når det blir mørkt om ettermiddagen. Det er nemlig litt brysomt at det er mørkt når jeg skal lage middag. Og så er det ekstra brysomt å stå opp om morgenen når det er mørkt utenfor vinduet.

Dette er hva “mørketid” gjør med meg. (Legg merke til hvor lyst det er ute) 🙈😂

 

Men hva er det jeg klager over? Vi har sol her nede, vi. Hele året! Den er riktignok ikke så mye framme om vinteren, men vi ser den jo. På gode dager irriterer den også vettet av oss når vi kjører bil, fordi den står så lavt av vi får den midt i fleisen.

Det var først da jeg fikk en snap denne uka fra Kristina på Kvaløya, at det gikk opp for meg hva dere i nord går gjennom hvert eneste år.

For Kristina kunne nå meddele at hun gledet seg over at sola endelig titter fram over kanten igjen, på Kvaløya.

 (Foto: Kristina Andreassen)

Og det bare.. Nei. Det er så vanskelig å forstå hvordan dere holder ut, måned etter måned uten sol i sikte. På det mørkeste på Kvaløya, er det kun dagslys i fire timer!

Så da er det kanskje ikke så rart at det føles som en lykkepille når sola titter fram igjen, etter to måneder under horisonten.

Jeg har i alle fall lært nå – det er ikke mørketid i Vestfold. Det er dere nord for Bodø som har mørketid, hos meg er det bare alminnelig tussmørke.

Jeg har ikke noe å klage over. Det er dere som er heltene ❤️

/ ☀️

17 kommentarer
    1. Mørketida er nord for Bodø ja, men i praksis har vi det her og sia sola er stengt ute bakom fjellan sia ho er så lav. Mørkt her i desember, men så kjem ho fram igjen rundt 15 januar og da blir det lysere igjen dag for dag. Som eldste frøkna sa i desember, mamma når er det egentlig dag? Det er mørkt når e står opp,, fer i barnehagen og når e er ute og når e fer heim og når e legg me. Når det er mørkt ute så er det kveld, men når er det egentlig dag?

      1. Jeg leste at Bodø faller litt utenom på grunn av fjellene ja 😉 Så lenge det er mørkt, burde det vel karakteriseres som opplevd mørketid kanskje? 🙈 Kan forstå ungenes forvirring!

    2. Bare for å gi deg en liten vri: jeg er nordlending bosatt nettopp i Vestfold. Jeg bodde rett nordfor polarsirkelen, men på grunn av at sollyset bøyes i atmosfæren, så hadde vi faktisk sola hele året på huset vårt. På årets korteste dag dukka den fram i et skar og skinte inn på kjøkkenveggen et par minutter. Jeg vil likevel si at jeg har vokst opp med mørketid. Eller fargetid, som jeg liker å kalle den.
      Jeg stortives i Vestfold. Jeg hadde vel ikke blitt boende i 25 år uten planer om å endre på det hvis jeg ikke hadde gjort det. Men, det er to, kanskje tre, ting jeg savner her nede.
      Det ene er natur. Beklager å måtte si det, men sammen med Østfold stiller Vestfold med den kjedeligste naturen dette landet har å oppdrive.
      Det andre er mørketida. Som du sier: sola i desember er i grunnen ganske irriterende, ja faktisk ikke helt ufarlig, når man kjører bil. Heldigvis har ikke vi sola inn i stua vår en måneds tid, og det er jeg glad for. Jeg er veldig glad i mørket og synes blant annet at det blir lyst altfor tidlig på morgenen i november, desember og januar. Jeg savner også det å glede meg over at sola kommer ordentlig tilbake. Jeg vil mye heller at den skal være borte en måneds tid og så kunne glede meg over at den kommer tilbake igjen. Hjemme var det fest den dagen den gikk over Lurøyfjellet og når den kom seg over toppen på Hestmannen. Her nede er den bare her hele tida, og er egentlig mest irriterende en måneds tid. Det er ingen fjell den forsvinner bak som den må over, ingen merkedager, og det er litt kjedelig. Og jeg må nok innrømme at jeg ler innvendig når dere her nede snakker om mørketid.
      Det tredje jeg savner er litt ordentlig vær… 😉

      1. Haha, takk for herlig kommentar! Det jeg har innsett de siste dagene, og etter at jeg leser kommentarene på facebook, er at det i grunnen ikke er sola i seg selv man trenger.. For det finnes jo ikke noe flottere enn fargespill på himmelen!
        Men når det gjelder kjedelig natur i vestfold, er jeg skikkelig uenig 😉 Den kan nok ikke måle seg med den storslåtte naturen i nord, men fy flate så mange flotte steder vi har her i Larvik for eksempel – med svaberg og sjø og bøkeskog og natur generelt. Det elsker jeg! Men mulig litt inhabil 😅 God søndag til deg 😉

        1. Jaja, dere har masse fin natur, det er ikke det, men… jah… Ikke så veldig spennende, liksom, verken med svaberg eller bøkeskog eller Oslofjord, som jeg foretrekker å kalle sjøen her… 😉

    3. Jeg liker mørketida, det er mye verre med midnattssol!
      Gud så irriterende med sol hele døgnet når du skal sove og babyen tror det er dag hele tida. 😂

      1. Akkurat dette har jeg tenkt veldig mye på! Jeg tror jeg hadde gått på veggen selv, faktisk! Om sommeren er jeg veldig fornøyd med at sola går ned når vi legger oss.. 😬✌🏼

    4. For meg som er født og oppvokst med mørketid er følelsen av sol i ansiktet i desember noe jeg faktisk ikke ønsker 🙈 det er så feil! Men når vi «møter ho igjen» etter to måneders mørke, så er det som vi fødes på ny. Til og med treåringen i huset var helt ellevill, hoppet opp og ned av glede, og helt paff når ho etter noen minutter ble borte igjen. Hvordan vi overlever? Nyter nordlys og det spesielle blå lyset, fargespillet på himmelen og forventningen om at vi snart ser sola igjen. Da baker vi solboller og feirer ☀️ Det er noe med det å glede seg, du vet, sommerferien som man gleder seg og venter sånn på. Sånn er det å vente på sola, bare enda bedre, med tanke på det at forventningene alltid innfris, år etter år 😁

    5. Nord for Bodø?? Her i Bodø har det vært «dagslys» fra kl 12 om formiddagen til kl halv 2 om ettermiddagen hver dag siden oktober! Altså ikke mer enn 1 og en halv time med «dagslys». Jeg bruker anførselstegn fordi dagslyset her er slik som på det bildet fra Kvaløya 😉 Vi har dessuten ikke sol i november, desember og store deler av januar.

      Men nå skal det sies at det har blitt litt lysere her mot slutten av januar, og at dagslyset er ordentlig dagslys 🙂 En gang i blant har vi også litt sol, men det er sjeldent! Og du – vi er skikkelig misunnelig på dere som har det mørkt om kveldene fra mai – august, for da er det sol og fullt dagslys her hele døgnet, og heeelt umulig å sove!

    6. Huhei !! Vil bære gjør oppmerksom på at i Mo i Rana, som ligg sør for Bodø – forsvant sola bak fjellet i november og kom ikke tilbake før i forrige uka 😊 ..og gurimalla no synes støvet godt , for ikke å snakk om de skitne vinduan 😂😂😂

    7. Mørketiden har sin sjarm 🙂 Men om den er helt sunn for kropp og sjel vet jeg ikke, men med fokus på mye frukt og grønt, samt utnytte det lille lyset som er så går det veldig fint 🙂 I dag våknet vi til -29°, da kjenner du at du lever 😉

    8. Jeg måtte le litt nå. 😂 Her jubles det hver gang sola skinner inn kjøkkenvinduet etter to måneder uten å ha sett snurten av den. Men så har jo vi midnattsola på sommeren, og det veier opp for mørketida. ❤️

    9. Så faktisk sola i dag! ❤❤ for første gang siden oktober/november.. ble så glad at jeg måtte ta kaffekoppen med meg ut, å sitte der i 25 minus å nyte gleden over sola. At sola kommer tilbake, har nemlig sine ulemper.. det er da “kulde tiden” kommer 😳😳

    10. Jeg husker, eller, eg husker når sola kom fram i 2 minutter uti februar, den første soldagen (før det skinner den bare på fjellene). Da sto vi pressa sammen alle ungene foran vinduet for å få et glimt av sola før den forsvant igjen bak fjellet. Da feira skolen med solboller (skoleboller) og kakao, og vi hadde fritime ute i skumringen. Jeg er fra Troms. 😎

    11. Fikk se sola igjen på søndag! Hurra!! Men her hjemme er det enda ei stund til den kommer, å som vi glede oss 🤩😍

    12. Jeg bor også på Kvaløya (forøvrig en del av Tromsø), og sola var tilbake 21. januar. Nå er det et skimt av dagslys i horisonten både når vi drar på jobb og kommer hjem fra jobb. Og mørketida er ikke så ille. Vi ser jo ikke sola, men vi ser fargespillet den lager, og det er helt vanvittig vakkert. Vi har nordlyset, og vi har fantastisk koselige julegater i byen. Og når sola er tilbake feires det stort. Så det er ingen grunn til å synes synd i oss, vi bor her av egen fri vilje. Vi kan flytte sørover hvis vi vil. Og det vil vi ikke 🙂

    13. Ta deg en tur til Svalbard i Desember 🙂
      Da setter du pris på sola etterpå
      Vi ble alltid så overraska når vi kom til Tromsø og det var “lyst” på dagen i Desember.
      Svalbard er det jo faktisk helt svart i en periode uten noe som helst blåtime.

      Dog veldig fint nordlys

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg