Mønsterdritt og strikkenoia

Der jeg har beslutningsvegring når det kommer til oppussing, har jeg et utrolig pågangsmot når det gjelder håndarbeid. Aner ikke hvorfor det er sånn, men jeg kaster meg ut i nye oppskrifter uten skrupler.

De siste årene har jeg jo strikket litt, og jeg har forstått at det anbefales å lese gjennom oppskriften før man starter. Litt som når man skal lage mat. Les oppskriften først, så kan man starte.

Det har jeg aldri gjort. Jeg begynner på første linje i oppskriften, også tar jeg det derfra. Resultatet blir selvfølgelig at jeg på et eller annet tidspunkt står helt fast og ikke kommer videre. Så kjører jeg til Mormor for nødhjelp 😂❤️

I vinter snublet jeg over en genser på Instagram som så innmari fin ut, det var mønsterstrikk over hele linja – men jeg tenkte at det fikk bare stå til. Jeg ville strikke en genser til sønnen min, og fikk ham til å plukke ut garn-farger.

Så brukte jeg huet, og bestemte meg for å strikke den et par nummer for stor. Jeg er jo tross alt datter av en mor som fortsatt ikke er ferdig med en ullbukse hun startet å strikke på til meg da jeg gikk i barnehagen.

Så en genser i størrelse 10 år burde være greit, da har jeg et par års slingringsmonn. Så satte jeg i gang.

Som sagt har jeg lite erfaring med mønster, det eneste jeg vet er at man må passe på å ikke stramme tråden underveis, for å unngå at strikketøyet blir bølgete.

Vel.. Strikketøyet mitt har blitt bølgete.

Så, hva gjør jeg med dette?
Vil det bli bra når jeg får dampet det?
Er jeg en tråd-strammer selv om jeg har prøvd alt jeg kan å slække på tråden underveis?

Må jeg rekke det opp igjen?
Vil genseren noen gang bli ferdig?
Vil den få samme skjebne som mutterns ullbukse fra 1987?
Vil det bli en genser gitt som gave til et fremtidig barnebarn på hans eller hennes 10 års dag?

Dette er strikke-spenning på toppnivå 😂

/ Tips tas i mot med takk!

20 kommentarer
    1. Er det bare jeg som leser de siste linjene der, med stemmen til Herodes Falsk fra Brødrene Dal? 😂🙈😬

    2. Den blir så bra atte! Neste gang bruker du bare en halv pinnestørrelse større enn det oppskriften sier! Og slakker litt på tråden😎😬

    3. Det går seg til når du damper/presser genseren når den er ferdig. Lykke til 👍😊

    4. Tror dette blir fint ved damping- du kan jo prøve å dampe litt på det du har strikka, så ser du det ganske bra. Ser ikke ut som du strammer for mye, men kanskje strikke du litt løsere på de omgangene det ikke er 2 farger (Jeg har lett for det, og kan se sånn ut her og). Kan jo prøve å være obs på det.

    5. Hehe huff. Jeg er jo veldig glad i håndarbeid, men strikking skjønner jeg meg ikke på. Maling og tegning derimot er veldig gøy. Skulle ønske jeg hadde tålmodighet til strikking. Eneste jeg har strikket er et 2,5 m langt skjerf. Så jeg er ikke den rette å spørre, men det var veldig fint mønster da. Håper det ordner seg.

    6. Hvordan ser strikketøyet ditt ut på baksiden? Det er der du ser om du strammer eller ikke. Tror også at dette går seg til ved damping!

    7. For meg blir det sånn uansett hvor mye tråd som er bak, men det ordner seg når det dampes 😊 å dampe strikketøyet er som magi 😅

    8. Til å ha liten strikkeerfaring vil jeg si at det ser veldig bra ut 👌 Ikke veldig bølgete det der. Det gjør seg uansett med litt damp 😉 Lykke til, og gleder meg til å se det ferdige resultatet 😀👏

    9. Antakelig er de trådene som havner på baksiden for stramme, veldig vanlig med det mønsteret om du ikke er vant med det. Prøv å dampe, hvis ikke så må den rekkes opp. Kan være utfordrende å få det pent 😅 ikke meninga å være negativ altså 😩 men har litt erfaring – hilsen Inger Marie snart 35 going on 75 noen ganger 😁👵🏻

    10. Når det gjelder å lese oppskrift før en begynner på et nytt prosjekt, gjør jeg aldri det! (Eller…. prøøøver å ikke gjøre det…)Om jeg gjør det, tenker jeg alltid «Dette skjønner jeg ikke, dette får jeg aldri til….» Men å lese del for del og strikke etterhvert, gjør alt mye mer forståelig😀
      Lykke til videre med prosjektet. Vi er mange som heier på deg!👏

      1. Det var et innmari godt poeng! Da fortsetter jeg uten å lese oppskrift først 😂 Og hurra for egen heiagjeng! Jeg føler meg SÅ heldig! 😍🙌🏽

    11. Noen garntyper gjør at det lettere ser sånn ut mens du strikker enn andre også. Alpakka feks. Vask den og strekk den lett ut etterpå, tørkes flatt. Damping kan gjøre at spensten forsvinner litt fra plagget. Aldri dampet noe som helst jeg. Og i tillegg, gi deg selv litt slækk, er det første gang med mønsterstrikk så er det det. Neste gang blir det sikkert bedre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg