“Nå kommer Kake-Lina!”

I dag ringte Mormor. Omtenksomme Mormor, som bare ville minne meg på at jeg måtte kjøre forsiktig når jeg skulle hente i barnehagen – for naboen hennes hadde akkurat sklidd ut i grøfta, og ventet på at bergingsbilen skulle komme.

Jeg sa at det var skummelt å kjøre nå fordi det er vanskelig å se hvor det er glatt, og Mormor fortalte at hun hadde strødd på store deler av gårdsplassen av frykt for at noen som kom på besøk skulle skli og “slå seg fordærva”.

“Har du sjekket værmeldinga?”, spurte jeg, “Er det meldt mildere de neste dagene?”

“Nei jeg har ikke sjekket, men nå kommer jo Kake-Lina.”

Hmm..? At det var? Kake-Lina? Hvem i all verden er Kake-Lina? Ei ukjent venninne jeg ikke har hørt om før? Skulle de bake julekaker sammen..?

Kake-Lina – Mormors ukjente venninne?

 

“Kake-Lina..?”, spurte jeg undrende.

“Kakelinna ja”, kvitret Mormor videre, “Det er tida det nå”.

“Tida? Men.. Hvem er Kake-Lina?”, fortsatt jeg.

“Nei, mildværet. Kakelinna, det er mildværet som kommer rett før jul, det.”

Haha! Hva?! Mellom latterkulene mine fikk jeg mormor til å stave ordet, for dette måtte jeg selvfølgelig google – og så sannelig, et raskt søk, og wikipedia kunne bekrefte at:

“Kakelinna er en betegnelse som brukes om en mildværsperiode som gjerne inntreffer i desember, før jul. Kakelinna er gjennom folketradisjonen nært knyttet opp mot Tomas-messe den 21. desember. I tidligere tider ble det hevdet at kakelinna skyldtes all bakingen – at alle ovnene forårsaket mildværet.”

Wow! Hvor artig er ikke det, da? Jeg har aldri hørt om kakelinna før, og ikke er jeg overtroisk – men siden Mormor snakket så selvfølgelig om begrepet, må det jo være noe som faktisk inntreffer hvert år?

 

I år stemmer det i alle fall her i Vestfold 😳
Skjermbilde: pent.no

 

Så, nå er i alle fall én ting sikkert: Jeg kommer til å følge nøye med i årene som kommer. Kakelinna – I´m watching you! 😅

/ Stemmer kakelinna der du bor? 👀

10 kommentarer
    1. Hei… har hørt at kakelunsj kom fordi vi bakte så mye og slapp ut så mye varme fra ovnene🧐🧐🤩🤣

    2. Kakelinna er jeg vokst opp med, mildvær inntreffer som regel en kort periode før jul. Min mormor brukte å fortelle om den, da ble bl.a klesvasken tatt fordi det åpnet seg en råk i elva!
      Jeg har kjent til uttrykket og brukt det, men det er mange rundt meg som ikke har hørt det før.

    3. Haha. Eli og Theodor ble jo innesperret av kake-lina! 🙂 Theodor trodde som deg 😀

      De har forresten en episode der Eli leser om “bygda som glemte det var jul” Sååå koselig! 🙂

      Blir ikke jul uten theodors julkalender!!

    4. Har hørt om kakelinna fra jeg var lita, men vet ikke helt om jeg skal si det stemmer😅 Har liksom ikke tenkt over det de siste årene, men ja, jo, det kan nok hende at det har vært en litt mildere periode rett før jul🤔

    5. Kakelinna er jeg kjent med, førte med seg holke og ødelagt sparkføre i ellers kalde Gudbrandsdalen!
      Hundedagene i juli/august, er det et kjent begrep for folk da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg