Når kinken tar deg

Det tar på å bli eldre. Ikke bare må man dempe musikken når man kjører bil for å se bedre, men alt tar lenger tid.

Blir man forkjølet eller får bronkitt for eksempel, kan du banne på at det tar tre ganger så lang tid å bli frisk som det gjorde da man var ung. Et par runder på legevakta hører også med, bare for å forsikre seg om at man ikke er døende.

I fjor hadde jeg omgangssyken i tre uker. Et uskyldig virus som pleier å roe seg etter tre dager – tok meg tre forbanna uker å få ut av systemet (bokstavelig talt 🙈). Det kan ikke bety annet enn at jeg har en kropp i forfall.

I alle år har jeg vært takknemlig for at jeg ikke har hatt en rygg som krangler. Eller at jeg har slitt med tilbakevendende hodepine. Eller smerter i magen, bena eller nakken. Sånne kroniske ting, som må være helt forferdelig slitsomt å leve med.

Og akkurat den takknemligheten har jeg blitt minnet på denne uka, for på mandag skjedde noe som har satt meg helt ut. Som har gjort at jeg har måttet ta smertestillende hver eneste dag denne uka for til dels å klare å fungere, og jeg har sovet så dårlig at jeg egentlig burde fått en medalje.

Jeg har fått kink i nakken. Kink!

Jeg er usikker på om det direkte kvalifiserer til alderspoeng, men jeg er helt sikker på at det er et aldringstegn at kinken nekter å gi seg.

Hadde jeg vært 18 år ville kinken sikkert forsvunnet i løpet av en time, men sånn er det definitivt ikke lenger. Nå har den satt seg så forbanna fast at den like gjerne kan være på fremadstormende front, som retrett. Jeg har ikke peiling.

Og ikke aner jeg hva jeg har gjort for å utløse denne kinken heller, men det jeg vet er at jeg er en helt ubrukelig smertepasient.

Det går jo ikke an å ha så vondt uten å uffe seg! Herreminhatt, hver gang jeg rører litt på hodet smeller smerten inn, og den pulserende verkingen er konstant.

Så denne uka har jeg vært et monster. Jeg har glefset, kjeftet og smelt – det har vært kinken som har herjet. Jeg har minnet dem rundt meg på det i annenhver setning, men jeg vet ikke om det har hjulpet.

Men jeg har også fått en saftig påminnelse på at jeg må være veldig takknemlig som til vanlig har en kropp som fungerer. Og jeg har fått en skikkelig påminnelse på hvor ufattelig grusomt det må være for alle dere kronikere som sliter med smerter hver eneste dag. Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet for dere. (Eller vent, jeg klarer ikke bøye meg)

I dag morges toppet det seg da jeg skulle lufte hunden, for da jeg skulle ned på huk for å plukke opp hans første levering for dagen, lente jeg meg så stivt framover at det plutselig sa plopp i det ene øret – og headsettet falt ut og landet midt i smørøyet.

Jeg gir denne kinken to dager til. Hvis den ikke viser tegn til å forlate åstedet innen mandag – blir jeg nødt til å ringe etter profesjonell hjelp. Hvis ikke, er jeg sikker på at den kommer til å sette seg for godt.

/ “Vi husker alle hvor hyggelig Christina var før i tida. Før kinken. Det var fælt hvordan kinken tok henne. Stakkars.” 😅🙈

26 kommentarer
    1. dempe musikken for å se bedre?greit nok at jeg er dårlig på anatomi men var rimelig sikker på at du ser me øyne å ikke ørene.hehe

        1. Jeg kjenner meg veldig igjen i dette! (Tross å bare ha bikket 23). Man kan jo ikke lukeparkere med høy musikk!

    2. Hoff.., kjenner mæ så gæli igjen. Kink i nakken er forferdelig og varer så mye lenger nå enn for årtåfjørti år sida.
      Nærmer mæ 35 nå, har hatt en prolapsoperasjon i korsryggen, men har 2 igjen der som jeg håper krymper av sæ sjøl. Mindre smerter og gangbar, men vondt hver dag. Tenk dæ den kinken din i korsyggen pluss litt pressrier oppå der, sånn kan det nesten beskrives..
      Har konstant smerta i en arm og pga ett veldig stygt brudd og div når jeg var lita. Smerter gjør mye på humør å livsglede asså. MEN det kunne ha jo ha vørt mye værre! Er glad jeg har en kropp som faktisk fungerer å sier i fra!!

    3. Hei!
      Jeg hadde samme problemet som deg, smerter i nakken som verket, som også gikk ned i skulder og armen. Fikk ikke sove mer enn 1-2 timer om natta og gikk på sterke smertestillende for å så vidt kunne fungere. Viste seg at det var en stor prolaps i nakken. Har du blitt sjekket for dette? Ønsker deg masse god bedring, høres ikke godt ut uansett hva det er!

      1. Oi, så uheldig! Det hørtes ille ut 😫 Smertene stråler ikke, så jeg håper det bare er en kink. Men ser an helgen, så får noen klemme litt på meg 😉👍

    4. God kveld!
      Kan det være at en av nakkevirvlene dine kan ha kommet ha ut av stilling?
      Gjorde det med meg for 3 år siden. Trodde det var vanlig kink i nakken, men ble bare verre og verre 🙁
      Måtte til lege, fikk muskelavslappende og nakkekrage for noen dager. Og behandling til fysioterapeut, for å få virvelen til å kleppe på plass. Etter 5 dager klikket den tilbake på plassen sin gitt, og guuuu så deilig 🙂

      Fryktelig vond og man blir skikkelig handicapet. God bedring 🙂

      1. Å hjelpes, det hørtes ikke bra ut! Jeg er ganske sikker på at det “bare” er muskulært, men får bestille en sjekk til uka. Vet jo aldri i min alder.. 🙈😂😂 Takk for kommentar!

    5. Men kjære deg! Du er jo fortsatt ung😅 skjønner ikke dette higet ditt hele tiden til å være så «gammel»? Du er småbarnsmor og det virker som du skulle ønske du var en bestemor😂

      Ha en fin dag, unge skjønne deg! 👵🏻

      1. Dette forsøket på humoristisk virkemiddel kommer fra ei som aldri har hatt det bedre i livet 😉👍 Så du får ha det i bakhodet når du leser 😂💕

    6. Haha, det er flere som har kink i nakken skal jeg fortelle deg 🤮 OG det blir ikke akkurat bedre av at jeg er hjemme alene i 14 dager med 2 uker gammel baby, 2,5 åring som plutselig kommer gående me baby i armene (grøss å gru) og en vilter 5 åring. Jada, jeg har brystbetennelse feber og faenskap og… men det kunne jo trossalt vært omgangssyka, det hadde faktisk vært værre 🙈

      Hilsen sur nybakt 3 barnsmor 🙊

      1. Ok, nå skal jeg være så kjip å si at det faktisk var en trøst å høre.. Det hjelper alltid å høre om noen som har det verre! 😅❤ Men felles trøst: Vi har ikke omgangssyken 😘👌😘 Lykke til med 14 dager! You can do it 👏

    7. Vettu her har mange plutselig hatt kink, den ene etter den andre fikk kink i ryggen. Som var så forferdelig at vi nesten ikke klarte å gå. Veldig merkelig ! Nesten så man lurer på om det er et virus. Flere forskjellige hadde kink i ryggen 🤔 rundt i hele området. Håper kinken din slipper taket, tok 9 dager så var det helt over her. Men vi måtte alle en tur innom naprapaten (som hadde det travelt 😂) men det hjalp ❤️ God bedring (PS vi er alle over 30 vi som fikk kink. Uten videre kommentar)

    8. Er neppe noe mer dramatisk enn litt muskelvondt 😊 (ja jeg vet at det kan være skikkelig skikkelig vondt). Men det trengs ikke legehjelp og ei heller en kiropraktor for å bli kvitt den. Faktisk ville jeg dratt til en massasjeterapeut, det er det beste! God bedring.

    9. Ring kiropraktor! Når jeg fikk kink ga jeg opp etter et døgn, (jeg var helt handikapet) og fikk hjelp med en gang. Vondten var borte på 2 behandlinger ila 2 døgn! Kiropraktoren sa det var mye lettere å behandle om man gikk med en gang og ikke lot det feste seg👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg