Når skoledagen er vanskelig

Jeg ser gutten som står alene ved skoletrappa, og tenker på hvor mye jeg skulle ønske at skoletida var fin for alle. At skolen bare var et ålreit sted, med herlige vennskap som kanskje skal vare livet ut, læring og tilhørighet.

Men ikke alle har det sånn.

Det er tøft for de barna som ikke har det bra, og det er minst like tøft for mammaen eller pappaen som er smertelig klar over hvordan hverdagen fortoner seg.

I dag hentet jeg minsten på skolen, og hodet var fylt av fredags-følelse. Det fikk meg til å tenke på noe jeg leste i en bok nylig, nemlig at tilhørighet er skolealderens store prosjekt! Og at det kan bli en vond affære for alle som ikke klarer å finne sin plass, som ikke får kjenne på denne tilhørigheten.

I boka stod det at det ikke er stort vi som foreldre kan gjøre når ting som dette skjer. Men at den viktigste tingen vi kan gjøre, som jeg ønsker å sitere og videreformidle på en fredag, er følgende:

“Din viktigste rolle er å sørge for at den lille flokken deres står sterkt, at det er trygghet og varme, at dere har det fint sammen.”

Så uansett hvordan det står til hos barna på utsiden, uansett hvor store eller små utfordringene deres er i hverdagen – er den viktigste jobben vi foreldre gjør: Å ha det fint sammen som familie, sånn at i alle fall én arena er trygg og god.

Og denne tanken syns jeg var så fin! Uansett hvordan familien ser ut, uansett hvordan familiehistorien har vært til nå – må vi skape en god base for barnet vårt. Stor eller bitteliten familie spiller ingen rolle – barn trenger å føle seg hjemme et sted, et sted der det både er trygt og godt å vende tilbake til.

Ekstra viktig er dette for alle dem som strever med å finne sin plass i en vennegjeng eller finne sin plass i skolehverdagen. Da er det om mulig enda viktigere at barnet har funnet sin plass i familien, rett og slett kjenne at han/hun hører til.

Noe av det beste jeg vet, er ting som samler oss som familie. For eksempel fredagskveldene, med film og is-spising i sofakroken. De fine, dyrebare stundene der det bare er oss fire – sammen. Vårt fine lille ritual, som hele familien holder hellig.

For resten av uka går stort sett i ett. Og det er fint! Men når fredagskvelden kommer, da er det bare oss.

Så husk på det. Vår viktigste jobb er å ha det fint sammen hjemme – sånn at i alle fall én arena er trygg og god ❤️

/ God helg, folkens 😊

(Edit: Boka heter “Barneskoleårene” av Hedvig Montgomery – og er full av godbiter. Dagens anbefaling fra meg!)

8 kommentarer
    1. Montgomery har flere bøker i fra forskjellige faser også, barnehagetiden osv! Anbefales på det sterkeste!

    2. Godt skrevet🙏🏼 Kjempe viktig for barnet å føle seg trygg et sted, men får så sinnsykt vondt uansett når jeg ser barn går alene! Leverer sønnen min hver dag på skolen og jeg ser usikkerheten med en gang han kommer på skolen. For jeg vet at skoledagene hans er ikke alltid så grei, men jeg ser også en utrolig søt jente som ikke er godtatt i jente gjengen. Hun blir helt oversett, selv om hun går bort snur de andre jentene ryggen🥺 Og det er ingenting jeg kan gjøre(ser skolen jobber med det, men de kan ikke være der hele tiden)😩 Skolehverdagen er ikke enkel😓

    3. Jeg leste dette blogginnlegget for mange år siden, når min egen datter var 3-4 år. Har båret det med meg siden, og når jeg bladde tilbake til det nå ble jeg like rørt som første gang jeg leste det….. Det er så viktig <3 Og i noen perioder er det kanskje det eneste vi kan gjøre; å være det myke stedet de kan lande.

          1. Haha – det skjønner jeg godt! Virka som jeg hadde hatt en tidsmaskin og leste blogginnlegget ditt for mange år siden! 😂

            1. Må innrømme at jeg først tenkte at det var kritikk for at jeg hadde plagiert et innlegg du hadde lest for mange år siden – men fikk det ikke til å stemme med den gode tonen ellers i kommentaren 😂😂 Godt det ordna seg!
              PS! Nydelig innlegg du tipset om! Må alltid gråte litt når jeg leser om dette, gjorde det nå og ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg