Norge er fullt av idioter

Det verste er at jeg ikke en gang er sjokkert. For til tross for at Folkehelseinstituttet har bedt Helse-Norge om å forberede seg på en korona-pandemi – viser det seg at vi er et land fullt av idioter.

For nå ringes legevaktene ned av fortvilte varslere som melder om at korona-karantenen brytes. Overalt. At folk som er satt i hjemme-karantene med mistanke om smitte, tar seg en tur på butikken eller svetter ut litt frustrasjon på treningssenteret.

Joda, de holder seg hjemme fra jobb (Wow! 👏🏼) – men bortsett fra det, er det altså for brysomt å holde seg innendørs.

Og jeg kjenner jeg koker, for dette er faktisk like ille som å la være å følge det obligatoriske vaksinasjonsprogrammet! For ja – de fleste nordmenn som kommer til å bli smittet av korona, vil klare seg helt fint. Forhåpentligvis vil de fleste få milde symptomer og klare seg bra uten helsehjelp i det hele tatt.

Det er ikke disse dette handler om.

For på lik linje med at Norge er avhengig av en høy vaksinasjonsdekning for å holde potensielt farlige sykdommer i sjakk, handler den mulig forestående pandemien om å skjerme alle dem som ikke er rustet til å gjennomgå en korona-infeksjon. Dette handler om å gjøre alt vi kan for å unngå at de som ikke tåler en infeksjon, blir smittet.

Og da er det så sabla egoistisk at du, som er satt i karantene – blåser en lang marsj i om du sprer viruset videre. Kanskje føler du deg ikke syk engang, men det har ingenting å si, for hvem pokker er du til å gamble med andres helse?!

I dag har Italia stengt skoler og universiteter over hele landet, og man trenger ikke ha Einstein som mellomnavn for å forstå at dette kan bli virkeligheten i Norge også.

Om noen dager, uker eller måneder – hvem vet. Det eneste som er sikkert, er at den dagen kommer fortere enn vi aner, så lenge Norge er fullt av idioter som gir totalt blanke i alle andre enn seg selv.

20 kommentarer
    1. Hjemme fra jobb gjør de med glede! Men risikoen for å smitte andre er ikke så farlig.. egoistisk ja!
      Og de som ønsker seg testet uten symptomer og endrer forklaring på “hvor de har vært” når de nektes en test.. Så de lurer legen/legevakta for å være på den “sikre” siden. 🙁

    2. 👏👏👏 Jeg pratet med ett par “eldre” damer i dag som hadde forstått det, men de fikk nok en liten aha-opplevelse likevel 😊 De nevnte at det først og fremst var å passe på vegne av de som er i risikogruppa. Jeg rakte opp hånda og sa “jeg er det”. “Jeg går på immundempende medisiner (nesten cellegift) pga en kronisk sykdom”. De så litt perplekse på meg, unge dama på 38, og måtte summe seg litt før hun ene sa; “ja, og det kan jo ikke vi vite… du ser jo ikke syk ut”. Nei, akkurat! Man kan umulig se hvem som er i risikogruppa, og selv om vi vet å passe oss, kan vi jo være uheldige. Skumpe borti noen på butikken f.eks. Eller ta på håndtaket til kjøledisken, hvor en idiot som egentlig har fått karantene har tatt 🤨 Er absolutt ikke for hysteriet som til tider tar fart i mediene og jeg går ikke rundt og er redd for å bli smittet, men jeg blir stadig litt sjokkert over hvordan egoismen overgår det sunne folkevettet og fellesskapsfølelsen hos så mange 🙈

    3. Så enig med deg Christina. Jeg blir så sint. På lørdagen sto vi på apoteket på Nordbyen . Ca 30 stk inne samtidig. Vi ventet tolmodig. Snart var det vår tur. Foran oss sto ei eldre dame , jeg tenkte der hun holdt seg foran munnen med et sjal , at hun sikkert er redd for evnt smitte. Men neida , der sto hun å fortalte at hun hadde fått forhåndsregler fra Ullevål, da hun muligens var smittet av dette viruset.
      FOR GUDS SKYLD, da lar du noen andre dra på apoteket for deg. Det holder ikke stå å holde et lite sjal foran munnen din , der du står blandt 30 – noen kanskje- alvorlige syke mennesker. Jeg blir rett å slett forbanna .

    4. Er dette mulig! Sjokkerende til de grader! Når man først har fått beskjed om at man muligens har viruset i kroppen så må man vel for f…… skjønne at man skal holde seg borte fra butikker, treningssentere og folksamlinger! Jeg er rystet og rett og slett sint på de som ikke kan godta dette…..Grrrrrr Men jobben holder de seg borte fra 🙁

    5. Jeg er nok ikke i noen risiko-gruppe, men eg jobber i butikk og blir hver dag utsatt for hva enn de som kommer inn i butikken har med seg. Eg er ikke redd for å bli syk, men kjenner eg blir veldig skuffet over det eg leser her, for eg trodde faktisk folk rundt i landet tok dette alvorlig.

    6. Helt utrolig. Noe de ikke har forstått tydeligvis.
      Hadde trodd det var såpass mye informasjon ang Coronaviruset at alle skulle forstått dette med karantene og hva det innebærer.
      Setter andres liv i fare….Skulle vært straffbart…

    7. Helt utrolig. Noe de ikke har forstått tydeligvis.
      Hadde trodd det var såpass mye informasjon ang Coronaviruset at alle skulle forstått dette med karantene og hva det innebærer.
      Setter andres liv i fare….Skulle vært straffbart…

    8. 👏🏻👏🏻👏🏻 Så enig! 🙈 Men det er jo ikke første gang Ola Dunk beviser at han er en komplett idiot.

    9. Anbefaler å se “Sånn er Norge” av Harald Eia. Ligger ute på NRK. Folk flest er greie, flotte folk og landet vårt er slettes ikke verst :). Men er selvfølgelig enig i at vaksiner og hensyn til utsatte grupper veldig viktig! Men slike overskrifter kan skape et overdrevet bilde av situasjonen. Sjekk den siste episoden som har kommet ut.

      1. Enkelte vil jo hevde at det er en og annen idiot i kommentarfeltene rundt omkring også.. Men det skal jeg være forsiktig med å uttale meg om 😉

    10. Jeg synes det er enormt skremmende at folk bryter karantene. De er så ansvarsløse at jeg har ikke ord.

    11. Varför åker norrmännen till sina hytter, även butiker, i Sverige? Givetvis åker de inte “stora vägen” utan de lyckas finna alla gamla smuggelvägar. Det finns även de som varit så fräcka att de frågat på Facebook om vägen (den vanliga) är obevakad! De har fått svaret: Stanna hemma. Kom inte hit.

      De flesta som har hytter i vår socken bor i stor-Oslo. Här finns ingen smittad (vi är 295 personer som bor här) 75% av alla fastigheter ägs av norrmän, är inte så svårt att räkna ut hur det kan bli om alla de kommer nu till påsk.
      Vad är det för fel på hyttefolket? Vad är det som de inte förstår?

      Vi har inte tvingande karantän, nedstängning etc, våra myndigheter utgår från att folk kan ta ansvar. Precis det är det vi gör. Tar ansvar för oss själva och våra medmänniskor.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg