På tide å ta noen grep!

I podcasten vår har jeg jo fortalt at formen min ikke har vært på topp de siste ukene, og at jeg til slutt fikk somlet meg til legen for å ta den årlige blodprøve-sjekken. Men der var det ingenting som kunne forklare mine plutselige blodtrykksfall.

Kanskje var det derfor tankene begynte å spinne litt, da jeg så følgende bilde på Instagram:

Hvis du gjør dette i 30 dager, kommer du til å føle deg mye bedre:

  • Sove 8+ timer
  • Drikke minimum 2 liter vann om dagen
  • Få dagslys hver dag
  • Ikke spise sukker
  • Lese 30 minutter daglig
  • Trene 3 ganger i uka
  • Spise frukt hver dag
  • Ingen alkohol

Vanligvis fiser jeg raskt forbi sånt, men dette var på en måte litt inspirerende! For jeg vet at jeg ikke har behandlet skrotten min så bra som jeg burde det siste halve året. Jeg sover for lite, og selv om jeg har verdens beste jobb, sliter jeg med å legge den bort og ta meg helt fri.

Og jeg vet at det ikke bare er meg som føler på slitenheten for tida, jeg tror faktisk ikke jeg vet om noen som ikke har en eller annen utfordring knyttet til energi og overskudd.

Kan det rett og slett være at kroppene våre prøver å si fra om at det er litt mye? Det går jo i ett for alle som en i denne tidsalderen vi lever i. Det kan være for mye jobb, det kan være for lite søvn, eller at man sliter med å spise sunt nok slik at kroppen får i seg bra nok næring – eller at man ikke klarer å logge av.

Jeg tror kombinasjonen av de mange faktorene i dagens typiske livsstil, gjør at vi er slitne. Så akkurat nå føler jeg for å ta noen grep! Har du lyst til å være med?

Jeg vil lage en challenge-liste med helt overkommelige ting, inspirert av listen over. Tanken er at du og jeg setter sammen hver vår liste etter eget behov – og følger den i 30 dager. Så tar vi en evaluering når måneden har gått 😉

Tenk så deilig dersom kroppen fylles med energi og gnisten kommer tilbake for fullt!

Essensielt er søvn, sunn mat, aktivitet og prioritert egentid i form av avkobling. Ting jeg føler kanskje gikk mer av seg selv i tidligere generasjoner, men som vi kanskje trenger et lite spark i rumpa for å huske på i 2019.

Er du med? I så fall: Hvilke ting mener du skal med på forslagslista? ❤️

/ Ny uke er i gang! ☀️

18 kommentarer
    1. Jeg mener man bør smile hver dag også. Smile eller i aller beste fall LE.
      I verste fall, om man ikke finner noen å le med, så tror jeg det funker å glise til seg sjøl i speilet. Ansiktet liker å ha oppoverfjes 🤗

    2. Syns lista inneholdt det viktigste for meg. Tror det ville være som medisin for min kropp 🙂 Trenger bare et push for å gjennomføre det.

    3. Jeg er med 👍🏻 Fokus på det jeg skal gjøre mer av og ikke det jeg ikke skal spise/ikke gjøre er nok lurt 😅😅

    4. For en super ide. Kanskje ta pause fra sosiale medier innimellom og la vær å sjekke feks facebook hele tiden.

    5. Mitt innspill ville vært å gjøre om “trening” til bevegelse i mer enn 30 min 3 ganger i uka. Da tror jeg terskelen for å gjennomføre er lettere for mange, inkludert meg selv 🙂 Kommer man seg først ut på gåtur e.l, er det plutselig deilig og det frister til gjentakelse. Mestringsfølelse er gull! Ellers likte jeg lista veldig godt 🙂

    6. Det er lov å unne seg en sjokolade. Det er lov å unne seg brus. Det er normalt å bli sliten. Vi tåler fryktelig lite i dag. Mtp kosthold er det jo det totale inntaket som er viktig. Ikke om man tar seg en sjokkis i ny og ned. Bedre å finne en livsstil som funker livet ut en mirakelkurer som skal funke etter 30 dager. Om du synes dette fungerer best for deg så hurra! Men alle må finne sin greie. Min greie er å leve et liv jeg er fornøyd med og jammen fortjener jeg en bit melkesjokolade i skrivende stund😊

      1. Skjønner hva du mener 😊 Men det høres jo samtidig ut som at du ikke sliter med noe helserelatert? Tanken var jo at dersom man ønsker å endre livsstilen man har i dag – og man prøver noen tiltak i 30 dager og de faktisk virker, så er man kanskje inne på en slags ny og bedre retning? Dette er jo absolutt ingen mirakelkur, kun noen små grep som til sammen kan gi gevinst. Å sove mer tenker jeg liksom ikke på som en “kur” 😉 En bit melkesjokolade i ny og ne er ikke noe problem, sakens kjerne er vel at vi er i ferd med å bli en generasjon som koser oss sakte men sikkert ihjel 💔

    7. Ja! 🙂 Jeg har allerede gjort det, faktisk. Laget en liste over ting jeg trenger for å være lykkelig. Og jeg trenger nok søvn, riktig mat, nok aktivitet (gjerne i form av en tur i skogen), ordnet økonomi, og ellers en kombinasjon av å lese noe, lage noe og fikse noe. Da ser jeg tilbake på uka med godfølelsen når helga kommer, om alle disse tingene står kryssa av i planleggeren min. 🙂

    8. Så gøy! Gjennomførbare lister og fellesskap 👍 Kom med ideen å lukke mobilen kl 22 og være i seng kl 23 i går kveld. Alarm på kl 22 og da er det av. Det skal på min liste i alle fall. Kanskje for spesifikt til at det passer alle.

      Mulig problem er at klokka er på mobilen :/ …

    9. Hoppe! Min PT sier at alle mennesker burde hoppe litt i løpet av uka! Fem hopp? Ti hopp? Ikke mer enn det
      Som trengs 🙂 Bare prøv. Det ER bra for deg!

      1. Hahaha! Dette minner meg om den perioden jeg mente det var bra å stå på hodet en gang daglig 😂 Tror jeg var rundt 17. Hopping tror jeg definitivt er MYE bedre! Jeg kjøper’n 😉

    10. Jeg tror jeg trenger å legge vekk mobilen. Når jeg skal skappe av så ligger jeg i sofaen å “scroller”. Jeg vet jo at det hjelper å gå seg en tur istedet for, eller bare pusle med noe hjemme. Telefonen tar også mye av tiden med kjæresten 🤪

    11. Forakning viser at all bruk av data, tv, ipad, tlf etc ødelegger nattesøvnen, du skal legge det vekk minst 2t før du legger deg👍 for selv om du sovner så jobber hjernen og du får ikke nok REM søvn. Hmmm…tror vertfall det var noe slikt psykologen min sa til meg for 5år siden🙈😅 såå, prøv det🥰 vil også tilføye at det er viktig med nok væske i kroppen når en har lavt blodtrykk. 1liter vann pr 30kg kroppsvekt er minste budet en bør få i seg😁👍 for mye kaffe er heller ikke bra. Alt dette tipper jeg du kjenner til fra før av da, men greit med en påminnelse. Et tips jeg tar i bruk selv, er at jeg har flere vannflasker stående rundt om i huset: en på badet, en i stua/sofaen, en på kjøkkenet og en på soverommet. Da husker jeg og minner mef selv på å drikke dagen lang👍😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg