PMS-kona slår tilbake

Jeg registrerer at Peter er ivrig på å omtale min beryktede PMS på bloggen sin for tida. Da elevene i 7. klasse tidligere denne uka spurte meg hvordan det var å leve sammen med en blogger, turte jeg ikke nevne akkurat det. At det er noe spesielt å lese om sin egen syklus på sin egen manns blogg.

Peter som “venter på at PMS’en til kona skal inntreffe”..

Det skal sies at jeg ser humoren i dette, for det er jo en kjent sak at humøret mitt blir noe ustabilt når hormonene herjer. Jeg syns jo kanskje ikke at jeg er  ille som mannen skal ha det til – men på det punktet er vi uenige.

Jeg vet ikke om det er sånn at noen av dere kvinnelige lesere som har fått barn, kan bekrefte eller avkrefte at syklusen endrer seg etter svangerskap og fødsel – men min har i alle fall gjort det etter at jeg fikk nummer to. Etter førstemann merket jeg ikke særlig forskjell, men etter nummer to har det skjedd litt av hvert.

Og nå føler jeg egentlig at hele syklusen er et problem. Plutselig er det vondt, plutselig er man kvalm og uvel, så svinger energien noe enormt – men verst av alt for Peters del, er altså at PMS’en har blitt ganske så lunefull.

Noen måneder går det smertefritt, mens andre måneder går det mot skilsmisse. (Har du hørt på podcasten vår “Gjesterommet”, er du jo greit informert om dette fra før, hehe).

Men det jeg ikke forstår, er at jeg fortsatt – etter over 20 år med mens-syklus – ALDRI husker når PMS’en nærmer seg! Hvorfor har jeg ikke på en alarm?

Hvorfor har jeg ikke på en liten påminner som sier fra om at nå må du huske at dragen straks våkner opp inni der et sted? Burde ikke det gjøre PMS’en hakket lettere å takle? Sånn at den ikke kommer som julekvelden på kjerringa hver eneste måned?

Men der har Peter heldigvis tatt ansvar. Han er tross alt ganske lur iblant, og for noen uker siden spurte han fælt om syklusen min, uten at jeg tenkte noe mer over det. Hvor lenge jeg har mensen, hvor regelmessig den er, antall dager i syklusen og flere andre kontrollspørsmål.

Wow, så omtenksom og nysgjerrig!, tenkte jeg. Men nei da, den sniken gjorde research. Han hadde nemlig lastet ned en app der man har full kontroll over menstruasjonssyklusen sin. Eller konas.. 😂

Nå som jeg har lest bloggen hans, forstår jeg jo hvorfor han rett før helgen plutselig kom opp fra kjelleren med et merkelig smil. Varmt, mildt og veldig harmløst. Så strøk han litt på meg og ga meg en klem. Han hadde åpenbart fått en melding fra appen om at vi nå offisielt hadde seilet inn i PMS-farvann. Og han ville bare prøve å temme løven før den kom ut av buret.

Så denne gangen er jeg i det minste litt forberedt. Men ja, vær litt forsiktige med spydige kommentarer på bloggen den neste uka. Hormoner er på vei 😂

/ Men sånn ellers i måneden er jeg ganske ålreit 🙈

8 kommentarer
    1. Hva heter den appen:)))
      Jeg har en MinKalender eller noe,den varsler bare når det er 2 dager igjen til mensen skal komme…og da er helvetet over for min del…for 7 og 6 dager før mensen kommer,gjør PMS meg så deprimert at livet nesten ikke er verdt å leve! Jeg blir ikke,som du,(ut i fra hva Peter skriver,en mannevond løve,jeg blir bare bittebitteliten og alt er fælt og trist og vondt…og blir like forfjamset hver gang dette varslet om 2 dager igjen kommer opp…aha,det var bare litt PMS her om dagen,ikke noe å begynne på lykkepillen for😁vært kjekt med en liten headsup før det 😉

    2. Jeg bruker appen “clue” til å holde følge med hele syklusen. Da får man en påminnelse at pms er på vei, at man er i en fertil periode (sikkert godt å ha for de som prøver å få barn) og selvfølgelig også når man får mensen. Du kan velge mellom mange forskjellige ting man ønsker å notere; hodepine, blodmengde, humør, cravings, hud, energinivå ++. Det går an å invitere andre så de kan se hvor du er syklus. I tillegg kan man betale en liten sum (dette er valgfritt, appen fungerer bra uten å betale også) og da får man en hel analyse av alle ‘symptonene’ man har/får, veldig interessant faktisk 🙈 Den blir selvfølgelig mer nøyaktig jo mer man er flink til å bruke den. Anbefales!

    3. Bruker også clue! Kjempelett og man kan velge selv hvor mye man vil fylle inn. Har bare mensen og pillen å fylle inn, er bare det jeg bryr meg om å «huske» fra gang til gang. Anbefales

    4. Jepp, her har alt endret seg etter svangerskap – syklusen har blitt lengre, hormonsvingningene kraftigere og uten å gi for mye info (kremt…) må jeg gå på medisiner for å begrense blødningene. Uten dem kan jeg ikke gå ut av huset 🙈

    5. Jeg lukter det faktisk.. 🙈 Urinen lukter annerledes ett par dager før mensen kommer. Sånn har det også vært de tre gangene jeg har vært gravid. Så med minstemann så visste jeg det uten å måtte ta en test.

    6. Vet ikke om du bruker noen form for hormonell prevensjon, men hvis du(eller noen andre) bruker P-piller så må jeg dessverre skuffe dere. Man kan nemlig ikke ha PMS hvis man går på P-piller, det er fysiologisk umulig hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg