Rødvin for store og små

Jeg tipper eldstemann var 3 år, en sommerdag jeg hentet i barnehagen og en av de ansatte humret litt før hun tok meg til side.

”Jeg må bare spørre..”, begynte hun, ”I dag har han snakket om at han var på hytta i helgen, og da jeg spurte om han hadde gjort noe gøy, svarte han at han hadde fisket krabber og drukket rødvin med mormor”

Jeg husker jeg knakk sammen av latter før jeg tenkte: H e r r e g u d, det der hørtes jo absolutt ikke bra ut!

Litt småflau måtte jeg forklare hele historien, om at vi hadde vært på hytta den helgen, og at sønnen min hadde insistert på å drikke saft av glassene som stod øverst i skapet, siden de var så fine.

Og en smigret mormor klarte jo ikke si nei hun, men klinte heller til med å lage en helt spesiell ”rødvin” til barn, laget av solbærsirup og mineralvann.

 

Og da ble det jo ”jø-vin” da – iskald solbærsaft i rødvinsglass. Kanskje ikke innafor, men vi hadde jo ikke akkurat regnet med at det skulle rapporteres videre mandag morgen i barnehagen 😅

De fine glassene har bestått, og 5 år etter blir det fortsatt ikke skikkelig hyttestemning før rødvinsglassene er fylt til randen med iskald solbærsaft. Rødvin med mormor – da er det sommer 😊

 

/ Hyttesesongen er herved åpnet! 😄☀️

6 kommentarer
    1. 🙈 mitt tantebarn var vel 2 klassing når han fikk være med pappaen på besøk til en kompis av han etter jakt. Der de voksne kom inn på samtalen om det ultimate jaktmåltid. Hvor faren mente det var ribba som var best mens kompisen mente det var blodpølse med iskald øl avslutta med akevitt. De trodde gutten var opptatt med å leke med hundene, men dette hadde han da plukket opp. Uken etter skulle de skrive en tekst på skolen om favorittmåltidet… treng vel ikke si mer… det måltidet skulle iallfall nytes med iskald øl og en akevitt 😂

    2. Bare sånn til videre etteretning😉: ALT blir gjenfortalt i barnehagen! Det morsomste barna vet om er jo å gjenfortelle det de opplever utover barnehagetiden – litt som vi liker å fortelle om vår «fritid»

    3. 5åringen min fortalte i bhg at hun hadde drukket øl til middagen i helgen.
      Jeg hadde drukket alkoholfri øl og hun hadde insisterte på å smake.

    4. Minsta mi var så glad i rødvinspølse, som ho alltid forkorta til rødvin. Flere som flirte litt når ho spurte om å få meir rødvin.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg