Se hva vi fant i taket!

Elektrikerne var akkurat ferdige med å legge opp strøm i taket, da jeg tittet inn og spurte hvordan det gikk.

Han ene smilte og sa at alt gikk bra, og jeg kikket nysgjerrig opp og inn under takplankene de hadde fjernet for å komme til. De store hullene gliste mot oss, og siden det er badet vårt som ligger i etasjen rett over, spurte jeg om alt så tørt ut.

For man vet jo aldri når det gjelder baderom, og min største frykt er å oppdage fukt og tilhørende fuktskader ingen visste om.

– “Alt ser tørt og fint ut!”, smilte elektrikeren, før han strakte seg etter noe i vinduskarmen.

– “Men se hva jeg fant liggende oppi taket!”

Han rakte meg et ark i to deler, og jeg ble stående å måpe da jeg forstod hva det var:

En gammel kvittering! Utstedt 3. mars 1968 – altså til dem som bygde dette huset, og som bodde her i mange, mange år.

Det ser ut som det er en ordre på en garderobe:

– 2 “skapfelt” på 40 cm, en høyrevendt og en venstrevendt,
– 4 “skapfelt” på 50 cm, to høyrevendte og to venstrevendte,
– 5 foringslister,
– 2 delerammer,
– Totalt 14 hyller
– 5 stenger med feste.

Fantastisk, eller hva! Og så, spørsmål:

Hvem la kvitteringen der? Og hvorfor akkurat der – innunder taket på vaskerommet i kjelleren? Har kvitteringen ligget der siden de første eierne bodde her, eller ble det lagt nedi gulvet av familie nummer to – da de pusset opp badet i etasjen over?

Hvor har denne garderoben stått? Ble den fjernet igjen av de som kjøpte den i 1968, eller forsvant den ut da nye eiere kjøpte huset på 90-tallet?

Sannsynligheten er vel stor for at det skjøre arket har ligget i taket siden 60-tallet, og det er bare så sjarmerende. Jeg trodde ikke folk gjorde sånt, jeg!

Og best av alt, arket er knusktørt. Det lukter verken mugg eller andre uønskede lukter – bare litt gammelt.

Nå liker jeg dette huset om mulig enda bedre – og ikke minst menneskene som har bodd her! ❤️🏠

6 kommentarer
    1. Vi har lagt igjen sånne små ting her og der til de som evt kjøper huset vårt 😊 Om de feks river smartpanelen vi har satt opp er det forskjellige små tegninger på veggen bak.

    2. Vi fant et ark med håndskriften til farfar på inni en av veggene vi rev da i skulle bygge om på hytta. Han var gammel murmester, og far fortalte oss at det var en gammel tradisjon for dem å legge igjen noe i veggen før den siste steinen ble lagt på plass, eller den siste spikeren slått inn. Deres form for signatur på bygget på en måte. På lappen vi fant i veggen sto datoen for ferdigstillingen av hytta, og farfar sine tanker om og ønsker for hytta. Utrolig koselig! Vi har rammet det inn og hengt det på veggen på hytta❤️

    3. Så gøy! Hvis de som bor i huset vi bodde før skal skifte gulv får de se noen vakre små fotspor på betongen! To barn med maling på føttene som fikk løpe rundt😍

    4. Jeg kommer fra og bor i Sigdal. Dere har også kjørt gjennom bygda,syns jeg huske,da dere kjørte til Norefjell 🏔 Vet også hvem Leif Rust er. Mener han var en av to som etablerte Sigdal Kjøkken i sin tid 😊👍 Så moro å finne 😀

    5. Sånne funn er så hærlige! Vi fant rutetabell og en billett fra da NSB startet opp i regionen, da vi rev trappa i forrige huset vårt. Datert til 57. Fantastisk moro 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg