Sex i russeknuta

Det er (heldigvis) lenge til min egne barn blir russ. Og jeg merker godt at det begynner å bli en stund siden min egen russetid. Det vil si, jeg assosierer meg mer som “mor til barn som skal være russ” – enn til “meg selv som russ” – og det kan jo ikke bety annet enn at jeg begynner å dra på åra 😂

Med raske briller sommeren 2001, rett etter russetida 🙈

 

Denne uka var det jo umulig ikke å få med seg nyheten om at Russens Hovedstyre har sluppet årets offisielle russeknuter – og kanskje først og fremst knuten “The Perfect Week” – som visstnok betyr at du får et bilde av Barney Stinson i lua dersom du praktiserer “sikker sex med syv ulike personer på syv dager”.

Den knuten fikk jo både “Bomullsdott” (ta vaksinen mot hjernehinnebetennelse) og “Bit av søppelpose” (kast alt søppel du ser en hel dag) til å blekne noe, vil jeg si 🙈

Årets hovedstyre i Oslo & Akershus har fått skryt for å inkludere både vaksinasjon og for å ha fokus på miljø da årets russeknuter ble utformet – men som mor er det jo ikke til å stikke under en stol at misnøyen kommer luskende når jeg ser alt fokuset på sex.

“Ha sikker sex utendørs”, “Ha sikker sex i et tre”, “Ha sikker sex på skolens område”, “Ha sikker sex i løpet av russetiden”, “Ha sikker sex med et medlem av Russens Hovedstyre”, “Ha sikker sex med presidenten i Russens Hovedstyre” (…) “Ha sikker sex med to medruss samtidig” – er det bare meg som reagerer?

Har de gått tomme for kreative knute-ideer underveis, eller hva? Det at “sikker sex” påpekes gjør liksom ikke knutene noe bedre – og er det virkelig nødvendig at hele 10 av 100 punkter handler om sex? Hadde det ikke holdt i massevis med ett eller to?

Jeg er sikkert en sur, gammel kjerring – men det er nå engang sånn at alkohol fører til dårligere dømmekraft, og jeg er rimelig sikker på at økt press i form av slike knuter fører til at veldig mange gjør ting de normalt aldri ville gjort – og som fort kan ende opp med å bli en belastning i tiden etterpå.

Misforstå meg rett, det er mange fine knuter på lista i år altså, men som mor håper jeg at alle årets russegutter og alle årets russejenter husker at russeknutene ikke er en oppfordring. Og at russetiden skal være en tid hvor man har det moro sammen, for å feire at 13 års skolegang er ved veis ende.

Det er mange bra knuter å ta av her, men man trenger definitivt ikke ha sex med syv ulike personer i løpet av en uke for å skape gode russeminner 😉❤️

 

(Årets 100 offisielle russeknuter finner du på hjemmesiden til Russens Hovedstyre)

13 kommentarer
    1. Helt enig ,man må
      Jo forsøke å ha gode verdier ,respekt for sin egen kropp ,syns det er trist at alt skal seksualiseres idag ,det er feil fokus ,så flott at du belyser dette temaet ,veldig viktig ♥️

      1. Enig med deg! Og som en så fint skrev det i kommentarfeltet på facebook: Èn sex-knute hadde vært nok, “Ha sikker sex i russetiden” 👍🏼

      2. Skjønner ikke hva “respekt for egen kropp” har med dette å gjøre, selv om jeg og synes sex-knuter er teite

    2. Flere av de du ramset opp nå var også da jeg var russ i 2005. Eneste forskjellen er at det nå står sikker sex. Husker den med å ha sex i et tre, for da skulle du få kongle..
      Jeg gjorde aldri noen sex-knuter, men det er jo noen som gjør det, så da skal de ha for at de skriver at det skal være sikker sex.

    3. Jeg husker det var stort fokus rundt de som valgte å ha kjæreste i russetiden da jeg var russ, nettopp pga «normalen» var jo å utføre alle disse russeknutene. Når man er så ung, har så lite erfaring med alkohol og seg selv og hva man står for er det så innmari fort gjort å havne i situasjoner man angrer på 😭 Som den beinharde singeljenta jeg er, er jeg sjeleglad for at jeg nettopp i russetiden var i et forhold og slapp alt fokuset rundt de knutene. Ja til flere viktige knuter som å ta vare på hverandre ❤️

    4. Jeg har russ i år 😭😭😭 har gruet meg i 3 år til dette., hun har gledet seg i enda flere år 😫
      Jeg har gjort alt jeg kan for å legge inn gode verdier og holdninger, og heldigvis har hun ikke tenk å ta noen russeknuter, hun vil bare være med på noen av festene og et par russetreff. Men jeg syns det er sååå skummelt. Akkurat nå skulle jeg ønske at hun var gutt, fordi jeg tenker at det er litt verre å være jente enn gutt i russetiden, og den tiden de begynner å feste. Mulig jeg tar feil 🙈
      Håper for fremtidige generasjoner ( eller foreldre,..) at russetiden blir avviklet…
      Har også sagt til henne og de andre i russegruppen, at det er ikke fritt frem når man har russ… alt man gjør i russetiden må man stå for resten av livet også… så det er lurt å ta gode valg slik at russetiden blir en fin tid og ikke noe man angrer på.
      De er jo unge fine mennesker, som har hele fremtiden foran seg. Lov å slå seg litt løs, men ikke ødelegge livet sitt..

    5. Skjønner at russen syns det er kult å ha noen russeknuter med sex… det syns jeg også når jeg var russ selv om jeg ikke tok noen av de. Men de var da virkelig ikke så drøye heller…

      For når ellers i livet vil man få folk til å ha sex med 7 forskjellige i løpet av en uke. Er det virkelig så populært å sex med masse random mennesker? Og hvis man mangler en å sex med den siste dagen, er det da plutselig innafor å presse på litt for å få det gjennomført? Denne knuten kunne man fint ha droppet!

      Håper antall sex russeknuter er begrenset til et par innen mine barn skal være russ. Og ikke være så drøye…

    6. Ingen bryr seg om russeknutene når russetiden er i gang uansett. Svært få bruker lua lenger og dermed ser heller ingen hvem som har gjort hvilke knuter. Hvis folk har sex med noen tror jeg det er av andre grunner enn en russeknute. Skryte av å ha hatt sex med noen skje reelt uavhengig av russetid i den perioden av livet.

    7. Så glad som Pappahjerte er i utfordringer skal du være glad han ikke er russ 😂
      Men jeg er veldig enig med deg og glad for at det er mange år til mine barn er russ 😄

    8. Et sted var det og listet opp en knute hvor man skulle kidnappe en katt! Noen ganger skjønner jeg ikke hva som foregår i hodet på de i russestyrene. Bare fordi man er russ betyr det ikke at det er fritt frem for all slags oppførsel!

    9. Jeg var russ i 2000, og det var like mye fokus på sex i knutereglene da, minus sikker delen. Jeg gikk på en ganske vanlig skole, og det var veldig få som faktisk tok (alle) de knutene. Men det var mye fokus på sex, og lite tanker om grenser på både rebusløp og på russefester husker jeg.

    10. kidnappe katt og ha den med seg i 24 timer er minst like gale. Hvem vil ikkje savne katten sin? Hvor slipper den løs, finner den veien hjem? Får den mat og vann? Noen ungdommer kastet en hund opp i luften i en pose, kjørte over den med moped og druknet den med steiner – de har og funnet en katt utbrent i et bål – nå er ikkje dette relatert til russ såvidt de vet, og den første katten eg snakker om , det har alt skjedd og de er dømt- en gutt og to jenter…samt en gutt som overså det hele uten å gripe inn. helt grusomt…Sex knuter er tullete, nå er det ikkje til å stikke under en stol at man KAN VELGE om man vil ligge med folk…man MÅ ikkje ha disse knutene….man må ikkje drikke 24 øl på 24 timer og andre syke ting…og man MÅ ikkje plage dyr -eller menensker for den sags skyld
      Russen må jo sette ned foten selv, hjelper jo lite at vi gjør det….er jo dem som utfører handlingene. Vi kan rettlede og fortelle,men de selv må jo si NEI

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg