Skivebom om ammepuppen

Kjære “Foreldre & Barn”: Har dere virkelig ikke kommet lenger?

Skjermbilde: Foreldre & Barn

 

I går publiserte Foreldre & Barn et langt intervju med Julianne “Pilotfrue” Nygård, som nå er gravid i uke 25 med sitt andre barn.

Der uttaler Julianne at: “om jeg føler at kroppen min har forandret seg etter to svangerskap, og jeg ikke føler meg komfortabel i egen kropp, da fikser jeg på det”.

Heldigvis bestemmer Julianne over sin egen kropp, og står fritt til å behandle den som hun vil både før, under og etter en graviditet. Hun har selvfølgelig også sin fulle rett til å ytre seg om disse tingene i sine egne kanaler.

Men at Foreldre & Barn, som er Norges største magasin for småbarnsforeldre med barn i alderen 0 til 6 år, både velger en slik overskrift, samt vinkler intervjuet som de har gjort – er helt ufattelig.

For nei, småbarnsforeldre trenger ikke lese følgende: “Julianne forteller at hun har venninner som ikke ønsker å amme, nettopp fordi de er redde for at brystene deres skal bli ødelagt.”

Dette utsagnet får stå uimotsagt i artikkelen. Hvor ble det av motstemmen som kunne avkreftet denne myten og forklart at det er svangerskapet (og andre faktorer!), og ikke ammingen, som får kvinners bryst til å endre seg? (les mer her)

Kjære Foreldre & Barn – hva ønsket dere å oppnå med denne artikkelen? Kampen mot kroppspress – har den gått dere hus forbi i redaksjonen?

Selvfølgelig skjer det noe med kroppen både underveis og etter et svangerskap! Et liv (eller flere!), spirer og gror inni kroppen, det fører selvsagt til en kvinnekropp i endring.

Og at puppene er to av tingene som får medfart er jo ingen hemmelighet – men jeg er så luta lei av fokus på at pupper som henger er feil. Alle pupper bør fremsnakkes, men vi må i alle fall fremsnakke ammepuppen, for ammepuppen er så fantastisk at jeg finner ikke ord. Det er ikke ammingen som endrer brystene dine – og skulle de endre form, er det i alle fall helt normalt!

Jo flere artikler med overskrifter som dette som publiseres, jo flere forvrengte sannheter sprer seg. Saker som dette skaper enda større kroppspress, og det er det siste vi trenger. Fokuset bør ligge helt andre steder – spesielt i et blad for sårbare småbarnsforeldre.

Hurra for trygghet i egen kropp, og hurra for artikler som heller minner oss på at vi heier på kvinnekroppen! Eller vent; At vi heier på alle våre kvinnekropper som er i endring hele livet, uavhengig av svangerskap og/eller fødsler. For ja, vi endrer oss hele tida!

Det er ingen menneskerett å få barn. Men får man det, skal man i alle fall føle seg trygg på at mammakroppen er mer enn bra nok som den er! 🙌🏽

/ Edit: Foreldre & Barn har i dag postet en oppfølger-artikkel der “Ammeekspert og fødselslege Gro Nylander knuser mytene om at amming ødelegger brystene.” Jeg savner en liten notis om at magasinet tar selvkritikk.

30 kommentarer
    1. Spot on!! Min mormor hadde en pupp, fordi en av de hun hadde måtte fjernes på grunn av brystkreft. Tenkte jeg at hun var mindre mormor av den grunn? Overhodet ikke! Hørte kommentarer fra mine døtre om misnøye med egen puppestørrelse og form. For første gang tok jeg en nøye kikk på mine 47 år gamle pupper, og oppdaget at de er jaggu forskjellig de og! Aldri tenkt over. Jeg vet ikke helt hva som har skjedd siden jeg var ung, men internett er vel et lite clue. Jeg synes det er fryktelig trist at Julianne som influencer sender ut signalet om at kropp må ha en spesiell form for at man skal føle seg bra-og at bladet viderefører dette. Det er ikke kroppen det er noe galt med, det er selvfølelsen. Og den fikser vi ikke ved å fikse på kroppen. Heia deg!❤

    2. 👏🏻👏🏻👏🏻!
      Endelig godt at det er flere enn meg som «satt kaffen i halsen».
      Ligger i skrivende stund i senga og ammer min 6 mnd gamle datter og kunne ikke vært mer fornøyd.
      Tenk at mine pupper har gjort jenta mi så stor og fin, hva så om de da endrer litt form?! Formen kommer til å være fin etterpå også den, for puppene ser fortsatt ut som pupper.

    3. Applaus! To tusen prosent enig!! Er det mulig?! For et fokus – også i DET magasinet. Hadde himla med øynene om det sto i Se og Hør også, men nå er det bare så totalt skivebom. Jeg forstår bare ikke fokuset. Hva er viktigst her i livet? Takk for at du skriver det så bra!

    4. Flott at du tar opp dette! Helt håpløst at de publiserte den saken der, uten nyansering. Skjønner ikke at de, som har gravide og småbarnsforeldre i målgruppen, velger å fremme mer kroppspress, for det er det de gjør.
      Den oppfølgeren hjalp egentlig ikke noe særlig, den heller. Faktaopplysningene burde kommet frem i den første saken. Og det her “– Det er mange kvinner som har nydelige bryster, også etter flere svangerskap. Jeg snakket nettopp med en som etter flere lange ammeperioder med glans består blyantesten, sier hun smilende.” (fra oppfølgeren) irriterte meg nesten like mye. Hvorfor MÅ det fokuseres på at fasongen på og hvor faste puppene er bestemmer om de er nydelige eller ikke? Hvorfor kan ingen av dem si at puppene IKKE er ødelagte selv om de er forandret? De blir ikke ødelagte av amming, nei, men i de fleste tilfeller heller ikke av vektoppgang og vektnedgang, såvidt meg bekjent. De endres. Måtte bare få sagt det.
      Selv har jeg aldri vært så fornøyd med mine egne som da de kunne gi barna mine næring, trøst og kos. Aldri har de vært så viktige som da.
      Håper Foreldre & Barn tar til vett og forstår at de har bommet skikkelig, og viser at de tar selvkritikk.
      Så, takk for at du setter fokus på det her!

    5. Likevel så syns jeg at det i det minste er fint at hun sier det som hun tenker, i motsetning til andre influencere der alt er perfeeeekt to minutter etter fødsel og puppene strutter som bare det på en helt perfekt kropp. Det er jo for de aller fleste helt umulig å leve opp til og en helt urealistisk forventning å ha etter å ha laget et helt nytt menneske!

    6. For å si det slik…jeg var av de som ikke klarte å fullamme, og måtte gi opp ammingen helt etter tre måneder. Mine pupper er som en «boil in bag» pakke, der risen er tatt ut. Og jeg er overbevist om at ballongpupper under svangerskapet har større betydning for hvordan de har blitt, enn selve ammingen! NYT ammingen de som kan!

    7. Det at hun faktisk står frem og er ærlig om dette syns jeg faktisk er bra. Bedre det enn å evt ta operasjon i skjul og late som alt er perfekt. De fleste mødre er istand til å ta egne selvstendige valg uavhengig hva en influenser velger å gjøre. Og de fleste er vel fornøyde nok med seg selv og stolte over å ha bært frem sine egne barn, og aksepterer da uten problem at kroppen har noen skavanker. Det Gro Nylander og ‘Amme-mafiaen’ sier får meg faktisk til å føle meg som en dårlig mamma. Jeg har ammet 1 barn med store vanskeligheter, barn nr 2 fikk derfor mme. SÅ mye dårlig samvittighet jeg har hatt for det, da man helt fra sykehuset blir innprintet med at morsmelk er best og amming og atter amming. Skal ærlig innrømme at jeg har tenkt det samme selv ang brystene etter 2 tette svangerskap, har gått fra Cup str C til A og det som er igjen er to skinnlapper. Har samme vekt som før svangerskapene, er tynn men ikke radmager så får ikke det helt til å stemme hva Gro sier ang vekt, og det bidrar faktisk til at jeg føler meg unormal som ikke lever opp til denne amme-mamma kroppen hun hyller. Så å lese om at det ikke bare er jeg som har disse ‘tabu-belagte’ tankene er faktisk ganske befriende ☺️ Ha en fin dag alle flotte mammaer!

      1. Nå er det ikke Julianne som blir kritisert her, men magasinet Foreldre & Barn pga vinklingen og fordi usanne påstander blir stående uimotsagt. Hun (og du) må selvfølgelig få lav til å tenke og gjøre hva hun vil med kroppen sin, men at et magasin for småbarnsforeldre setter fokuset der blir helt feil for meg. Jeg tror vi blir mer påvirket av mennesker rundt oss enn det vi tenker over, og at dette fokuset blir feil. Hadde fokuset vært annerledes, så tror jeg det hadde vært færre som hadde tenkt på at endringene av kroppen som en skavank, noe det absolutt ikke er (etter min mening) 🙂

      2. Jeg syns det er trist at det skal være så mye fokus på at man må amme og at det blir så mye mas om at amming er best. Jeg var en av de unormale som valgte å ikke amme for jeg hverken klarte det eller var komfortabel med det. Amme politiet fikk meg til å virke som en dårlig mamma. Sett heller fokus på at det er flott at foreldre tar valg som er bra for seg selv og barna. Jeg sitter i dag med en flott 4 åring som er flasket opp med MME og jeg vil påstå at 4 åringen har det veldig fint. Jeg heier på både ammepupp og flaske, vi er alle like gode:)

        1. Så klart det blir like flotte og friske barn med mme og så klart det er eit valg ein må få ta sjølv! No var vel ikkje det heilt poenget her. Poenget er at det er trist at mødre skal velgja å ikkje amma pga ein misoppfatning om at det fører til hengande bryster.

    8. Bra skrevet Christina.
      Den dag jeg kanskje skal ha barn om noen/mange år, er dette det siste jeg ønsker å lese fra en kilde som skal være informerende og trygg.
      Heia kroppen 😀

    9. Spot on! Eg kommenterer desverre aldri, men les bloggen din av og til. Hadde heller ikkje fått med meg denne saka. Veldig viktig at du tek opp dette, og eg ville eigentleg oppmoda deg om å skriva dette i eit leserinnlegg i avis! (HEILT einig at dei bommar totalt med overskrifta og vinklinga, og burde beklaga.)

    10. Fantastisk innlegg! Herregud så kroppsfiksert denne influenser-verdenen er, og tradisjonelle medier er like ille som stiller opp som ukritiske mikrofonstativ. Jeg er så glad for at jeg bare har sønner når jeg ser verdiene som forfektes av Julianne Nygaard, Caroline Berg Eriksen, Sophie Elise Isachsen osv..

    11. Helt enig i din siste kommentar, F&B tar selvkritikk på at fakta ikke kom på bordet og kommenterer ikke hvilke holdninger de har. Jeg er så skuffa:(

    12. Og venninnene er redde de blir “ødelagt”. Ødelagt?? Av å bli brukt til den eneste grunnen til at de er der?

    13. Har selv 3 barn som jeg har ammet. Puppene mine er ikke som de var før jeg fikk barn, men de er fortsatt fine og de har ikke minst gjort en super jobb! Har likt å lese foreldre & barn, men her har de tabbet seg så …… ut!!!! Bra du skriver om det.

    14. Herlighet! Når det blir feil at puppene brukes til det de er ment for… SÅ glad for at jeg er 44 og ikke 14 i denne verden av internettoverdose og kroppsfokus. Glad jeg har en kropp som fungerer og som tåler å brukes til det jeg ønsker – det er slett ingen selvfølge. På tide å finne fram diktet av Inger Hagerup; «Liten? Jeg? Langtifra. Jeg er akkurat stor nok. Fyller meg selv helt, på langs og på tvers, fra øverst til nederst. Er du større enn deg selv kanskje?»

    15. Hei, vær ærlig..ingen vil se stygg ut eller ha pupper ned til knærne? Syns Julianne er modig som tør mene noe annet enn saueflokk meninger. Hun tør si ut det som mange andre tenker og mener,men ikke tør uttale seg om. Venter nå mitt tredje barn og ja er stolt over hva kroppen min har gjort,men nå er det min tur til å føle meg vel og fokus er kropp som jeg hadde før og som kanskje innebærer operasjoner ,for kroppen er stygg og herpet etter 3 graviditeter. Hvem vil være stygg?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg