Skrukkete pepperkaker

Forrige helg satt jeg hos Peters eldste bror og hans kone, og drakk jule-te og spiste pepperkaker. De små pepperkakene var helt perfekte, så jeg fikk litt sjokk da min svoger fortalte at det var fast juletradisjon å lage pepperkakedeigen selv hvert eneste år.

Etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg faktisk aldri laget pepperkaker fra bunnen av, hvert år kjøper jeg ferdig deig – den smaker godt, og gjør at vi kan hoppe rett til det morsomme 😉

Men i år må jeg innrømme at kakene etter steking fikk et rimelig stusselig resultat:

Haha! Hva er dette for noe da? Hva i all verden har skjedd i år, hvorfor ble alle pepperkakene så skrukkete? 😳 Jeg fulgte steketiden til punkt og prikke, men kan ikke huske å ha fått dette resultatet før.

Jeg la ut et par bilder på Instagram-storyen min, og det trillet inn med tilbakemeldinger fra andre pepperkake-kjennere:

– “Har du brukt ferdig deig? Klassisk problem!”
– “Har du laget deigen selv? Ser sånn ut..”
– “Deigen inneholder for mye olje!”
– “Deigen har for lite fett i seg!”
– “De er stekt for hardt!”
– “De er stekt for lite!”

Jeg må innrømme at jeg står igjen som et enda større spørsmålstegn nå.. Hvor har det sviktet?

Men én ting er sikkert: Neste år kommer jeg til å lage min egen pepperkakedeig fra bunnen av, og jeg skal spørre svoger’n min om oppskriften 😍

/ Hvordan får du perfekte pepperkaker? 🍪

18 kommentarer
    1. Jeg bruker oppskriften fra krem.no. De blir helt perfekte hver gang😄
      For meg tyder det på at de har blåst seg veldig opp under steking, for deretter å falle sammen igjen. Kan ha med typen hevemiddel i deigen å gjøre.

      Men uansett, det er smaken som er viktigst😉

      1. De blåste seg veldig opp, ja! Merkelig at sånt ikke er perfeksjonert fra ferdig-deig-produsentene..? Dårlig opplegg – neste år blir det hjemmelaget! 😉

    2. Hvor er pepperkakedeigen din fra? Vet flere som har kjøpt deig på IKEA i år som har endt opp med skrukkete pepperkaker.
      Jeg kjøpte deig på KIWI, Berthas pepperkakedeig, og fikk slette og fine pepperkaker.
      Men husk; utseendet skjemmer ingen 😉

      Ønsker det en koselig førjulstid 🙂

      1. Jøss, høres ut som om det har blitt gjort en kollektiv endring på ferdig-deig-markedet..? Denne ble kjøpt på Coop mener jeg, har hatt god erfaring med Ikea sin tidligere! Merkelige greier.. Men du har rett angående utseendet – og smaken ble jo bra! Hehe 😆 God førjulstid til deg også!

    3. Jeg bruker en oppskrift som sto i et ukeblad for en mannsalder siden, og mamma brukte den i alle år. Har aldri opplevd å få skrukkete kaker, men kanskje litt svidde. Min deig inneholder faktisk pepper, og natron som hevemiddel.

    4. Det samme skjedde med oss da vi brukte ferdigdeig solgt på Rema1000
      Prøvde 2 ganger med samme resultat. Siden den gang har jeg lagd deigen selv, men perfekt resultat hver gang😊 oppskrift fra Trines matblogg.

      Det er ikke vansklig å lage deig, så det er igrunn bare tull å kjøpe halvfabrikat;-)

    5. Jeg tror man bør kna deigen godt med litt mel før man begynner å rulle og trykke ut kakene. Mener og tro det var det som skulle til da jeg brukte ferdigdeig for noen år siden. Nå sverger jeg til hjemmelaget deig. Så mange gode lukter og smaker i de man lager selv😍.

    6. Brukte også Coop sin, og mine ser lilkens ut 🙈😜😂
      Brukte samme deig i fjor, og da ble de ikke sånn.
      Har også laget en batch med hjemmelaget i år, og de ble helt glatte og fine – og bedre på smak! Så Coop sin deig blir ikke kjøpt igjen…

    7. Vi bruker en “hjemmelaga” deig fra det lille lokale bakeriet i bygda. Beste pepperkakedeigen jeg noen gang har prøvd. Både på smak og i ovnen. 🙂

    8. Jeg kjører ikea sin deig i år som alle andre år jeg har bakt julegave til mimmi 😅 men aldri opplevd skrukkete kaker. Nå bruker jeg riktignok voldsomme mengder mel fordi den er så hinsides klissete da. Men åååh, jeg eeelsker å spise opp pepperkakene til venninna mi (eneste i omgangskretsen min som lager deig selv). Ble oppriktig skuffet da hun sa hun hadde kjøpt ferdigdeig! Men hu venter barn nr 3 så det er jo forståelig. Får ønske meg hjemmelaget pepperkakedeig i bursdagsgave neste år 😅😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg