Små ører glemmer aldri

I natt våknet jeg av tassende føtter som var på vei til do. Jeg lå helt stille i mørket og lyttet noen sekunder, før jeg stod opp for å høre om alt var bra.

Den lille kroppen var frossen, så vi la oss i enkeltsengen sånn at mamma kunne varme opp to små kalde tottelotter. Og sånn sovnet vi.

Plutselig våknet jeg av hosting på naborommet, og påfølgende bjeffing i mørket – vakthunden Teo trodde tydeligvis det var uvedkommende i huset, og han tar vaktholdet på alvor.

Deretter fulgte barnegråt fra den lille hosteren som plutselig var våken, etterfulgt av pappas trøstende mumling i mørket. Åpenbart nærmest i søvne:

“Shhh, jenta mi.. Det var bare.. Teo.. Han skvatt nok litt.. av hostingen din..”

Så ble det stille en lang stund, før Peters mumling plutselig hørtes igjen:

– “Mamma har nok lagt seg.. inne hos storebror.. Huff.. har du blitt syk.. Du hostet fælt..”

Ikke noe svar å høre fra minsten, men den mumlingen til Peter kjente jeg igjen, nå snakket han nærmest i søvne.

– “Det går bra… Men den hostingen.. Du må nok…”

Stillhet.

Hadde han sovnet ordentlig igjen nå? Men så, ikke lenge etter, hørtes:

– “Jah.. Det blir en fridag.. I morgen..”

Stillhet.

– “For du kan ikke.. dra i barnehagen.. når du er.. syk..”

Stillhet igjen.

– “I morgen kanskje vi.. kan bake litt.. Du og jeg.. Det blir koselig..”

Så ble det helt stille.

Det siste jeg rakk å tenke før jeg sovnet selv, var at det var flaks mini rakk å sovne før faren hennes begynte å mumle om fridager og bakefredag og sykdom etter et par uskyldige host.

Men i dag morges våknet jeg av en finger som prikket meg i panna, og da jeg åpnet øynene kikket jeg rett inn i det mest fornøyde ansiktet jeg har sett i hele 2019. Øynene lyste og smilet gikk nesten rundt.

– “Mamma?”, gliste hun stolt og fornøyd, “Vet du hva, eller? Jeg skal ikke i barnehagen, jeg. I dag skal jeg ha FRI. Pappa har sagt det. Han sa det til meg i natt. Og vi skal baaaaake. I hele dag!”

/ Sorry Peter, men denne dagen får du ta på din kappe 😂

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg