Smart casual

Om ikke mange dagene skal Peter og jeg ut og reise. Mer om det kommer senere – men akkurat nå sliter vi litt med et aldri så lite spørsmål.

Det har seg nemlig sånn at formålet med denne turen, er et helt spesielt besøk på en helt spesiell restaurant. En restaurant som har blitt kåret til verdens beste, og som ligger i en liten by nord-øst for Barcelona.

Dette besøket har vi gledet oss til i et helt år, og nå nærmer det seg med stormskritt!

Men i går kveld dukket spørsmålet opp. Hva i all verden har man på seg når man skal være gjest på et sånt sted? På Trip Advisor står det at dresskoden er “Smart casual”. Hva i all verden betyr Smart casual? 😂

Er det slips? Er det kjole? Er det i såfall innafor med joggesko til kjolen, eller må penskoene være med?

Vil jo ikke føle oss overpynta heller.. 🙈😂

Vi klør oss litt i huet, for vi reiser kun med håndbagasje, så vi har ikke plass til å pakke med oss allverden.. Alle tips tas imot med takk 🌸

/ Hilsen småstresset med reisefeber 🙋🏻😅

15 kommentarer
    1. Er det El Bulli?? heldiggriser!
      Spanjolene er litt gammeldagse og formelle, så jeg ville absolutt tatt med finskoene, kjole (og gjerne ikke for utringet, selv om det kan hende at akkurat den konservatismen er borte fra det moderne selskapslivet.) for Peter: Jeg ville ikke tatt sjansen på å la slipset bli hjemme.
      Jeg har ikke mye erfaring fra Spania, men ser ikke bort fra at spanjolene er like snobbete som portugiserne. I så fall er det på sin plass med noe annet enn “pen dongri”, og man bør ha en penjakke.
      Jeg skulle tippe at en slik restaurant trekker til seg folk som er opptatt av mote, og kanskje har råd til dyre moteklær. Det behøver man ikke følge opp. “Smart Casual” er en veldig åpen kleskode. Legger ved en bildelink med eksempler. Men tror det viktigste er at man tør være seg selv og være trygg i de kærne man nå har valgt. https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEU_noNO852NO852&q=%22smart+casual%22&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj9pcCW1M_iAhUCmIsKHZl8AfcQsAR6BAgGEAE&biw=1920&bih=1089

      Husk at fremfor alt kirker i området ikke kan betredes iført skjørt over knærne, shorts, ermløse skjorter eller gjenomsiktige sådanne…. så pakk smart! 🙂

      1. El Bulli er stengt. Jeg gjetter El Celler de Can Roca.

        Smart casual for meg er klær du føler deg fin i, uten at de nødvendigvis er finklær. Jeg ville for eksempel gått for en bluse eller skjorte/blazer + slim fit pene jeans + høyhælte sko, eller enkel kjole + flate sko. For menn tenker jeg skjorte, bukse og belte + armbåndsur, men ikke slips eller jakke. Med andre ord, antrekk som bare ligger ett hakk eller to hvordan man er kledd til hverdags.

    2. Snart Casual vil si at det meste er lov 🙃 men at man skal være pent kledd. Jeans må være mørke (ikke hull), ikke sneakers/ joggesko. Ikke singlet og tacky utringning.. (kort kjole/ skjørt er innafor). Men ikke kort skjørt og singlet… Pen bluse / topp uten armer er innafor.
      Egentlig, pent og pyntet på en avslappet måte☺️

      Dere finner ut av det. Riktig god tur ☺️

    3. Hei!
      Så artig med tur da💃🕺
      Den greieste kleskoden , ever🥳😍.

      Mann , pen skjorte, blacer / dressjakke , sånn grei pen jakke du kan bruke til alt, og vanlige sko, dropp joggisene. Trenger ikke slips.

      Dame; Kle deg slik du går i burstag til mor/ bestemor. Ofte litt pyntet, hverdagsjoggingsen av.
      Har du en dressjakke er det flott men trengs ikke. Vanlige sko,

      Vært i sånne sammenhenger. Veldig greit.

      Lykke til.

    4. Da jeg var på bedriftssbesøk i Japan var koden smart casual. Jeg fikk da inntrykk av at smart casual er “halvveis business”-antrekk, altså business men mer komfortabelt og praktisk. Ikke gå all inn for buksedress/flyvertinne-looken, men noe lignende og litt mer avslappet. Kanskje noe i duren “avslappet jobbintervju” om noe slikt eksisterer? 😄

      Pent skjørt eller bukse og en fin bluse vil jeg tro er en sikker vinner. En pen, ikke overpyntet kjole er også innafor.

      Jeans er fyfy, iallefall bukser med hull! 😂

      Ikke lett å være kvinne gitt!😅

    5. Jeg tenker det er pent jo antrekk, type finansdistrikt. Dress på Peter og kjole/ skjørt på deg. Det betyr fort også pensko ja….. Men kos dere, det høres utrolig spennende ut 🙂

    6. Det er faktisk verre å være «under dressed» synes jeg 😅 kjipt å føle seg som den dårligste kledde 🙈 vært på mange sånne eventer i spania gjennom jobben for noen år siden. Jeg ville satset på en pen kjole(sommerkjole i chiffon el lign. som er fotsid eller nedenfor knærne. Pene ballerinasko for komfort samt de tar lik null plass i kofferten ☺️ Hos mannfolka er det topp med dress & skjorte. Jeg mener bestemt at en ikke trenger slips. Dressko.

      God tur! Jeg er så sjaluuuuu!

    7. Fyfaen, du ser rett og slett ikke ut i månelys lenger. Jeg sier dette for å hjelpe deg. Du har fått deg en grusom koneklipp/bollesveis i en kommunegrå farge. Kroppen din har forfalt og rumpa er like flat som en pannekake. Når magen er større en rumpa er det på tide å gjøre noe. Men det verste er øynene dine. Du ser ut som en 50 åring. Du har fått så hengete øyelokker at man knapt kan se noe annet. Du burde virkelig ta en operasjon for å fjerne den overflødige huden og rynkene. Få deg skikkelige briller så du ikke myser. Helst linser.

      Jeg skjønner ikke at du har forfalt så mye, når det eneste du gjør er å sulle rundt hjemme og sitte på fanget til svigerfar. Du har tid til å trene, få deg en skikkelig sveis, få hjelp med klesstilen. Bruk pengene dine på dette. Det er jammen meg flaut på vegne av norske kvinner.. hvordan du ser ut.

      Hvordan Petter kan tenne på deg skjønner jeg ikke?? Han må bli kvalm av å se hemoroider og en slapp vagina. SKAFF HJELP NÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      1. “Jeg sier dette for å hjelpe deg” ❤️😂 Nå har det seg jo sånn at jeg er en godt voksen dame, og selv om dette åpenbart er i beste mening fra din side, må jeg bare innrømme at jeg har det veldig bra akkurat som jeg er. Beklager det altså, jeg skjønner jo at du bare vil hjelpe ☀️ At rumpa er flat har du helt rett i, det er jammen godt jeg har svigerfars fang, si 😉👍🏼

      2. Dette er min første kommentar på en blogg noensinne. Og jeg er snart 50 år! Leser ikke blogger, men kom tilfeldigvis inn på denne. Men makan?! Jeg har aldri i mine levedager lest noe mer vannvittig og, i mangel av en bedre beskrivelse, slemt… Og veldig trist! Rett og slett! Og jeg har jaggu meg vært ute en vinternatt.. Jeg veksler mellom å bli forbanna på deg og synes fryktelig synd på deg. Jeg håper at du bare er et såkalt netttroll som kun finner på kjipe ting for å provosere. Hvis ikke synes jeg uendelig synd på deg. Helt alvorlig – Skaff hjelp nå! Det er virkelig kun ment som et råd. For å hjelpe deg, naturligvis… Til deg som skriver denne bloggen, for et raust og voksent svar! Takk og pris for at du tilsynelatende har et sunt og reflektert perspektiv på livet!

      3. Sorry Mette, men er det noen som skal være flau her så er det deg. Håper for din del at du er pur ung og ikke skjønner bedre.
        Konatil; digger deg! Du er et godt menneske.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg