Sove naken?

Jeg har bestandig likt å ha vinduet oppe om natta uansett vær, for å få frisk luft på soverommet – og jeg husker fortsatt den gangen jeg våknet en morgen på mitt knøttlille kollektiv-rom i Oslo med snø i hele senga..

Med årene har jeg imidlertid utviklet meg til å bli en skikkelig frysepinne, dermed må frisk luft kombineres med påkledning i vinterhalvåret.

Er det minusgrader ute, sover jeg med pysj – og er det ekstra kaldt, må både varmeflaske og ullsokker til pers 👵🏻

Men skal vi tro forskningen, er det ikke spesielt bra å sove med klær! For aller helst skal man visst sove naken – og i følge denne artikkelen, følger det med en hel rekke helsegevinster ved å droppe pysjen:

1. Bedre søvn og mindre stress

Sover du naken, får du lavere kroppstemperatur – og dette medfører at også nivået av stresshormonet kortisol senkes. Søvnen blir bedre, og stressnivået synker.

2. Bedre klima nedentil

Å sove uten undertøy gir bedre lufting der nede, noe som er bra for å unngå bakterielle infeksjoner som for eksempel sopp. Menn som sover nakne, har dessuten vist seg å ha sunnere sædceller, og et høyere sædtall.

3. Styrket immunforsvar

Siden kortisolnivået reduseres, økes produksjonen av hormonet oxytocin, også kjent som kjærlighetshormonet. Dette gjør godt for immunforsvaret!

4. Bra for vekten

Lavere kortisol kan også ha innvirkning på appetitten, da for høye verdier av kortisol ofte fører til økt appetitt. Å sove naken kan dermed stabilisere vekten ved at man føler seg mindre sulten.

5. Holder deg ung

Nivået av veksthormoner øker dersom man ikke blir for varm når man sover – og disse reparerer skader på muskler og bein. Samtidig vil kroppen frigjøre melatonin, som demper aldringstegn.

6. Bra for kjærlighetslivet

Deler du seng med en partner, vil hud-kontakt frigjøre kjærlighetshormonet oxytocin, noe som kan styrke forholdet.

Sånn alt i alt ganske vage helsegevinster vil jeg si, og det står heller ingenting om hva det gjør for kroppen å fryse i løpet av natten.. Jeg kan i alle fall ikke tenke meg noe verre enn å stå opp om morgenen i et iskaldt soverom og måtte tasse naken til badet.. Brrr!

Samtidig kan det jo være noe i disse helsegevinstene, for i følge en studie fra 2014 der 1000 gifte britiske par hadde blitt spurt, svarte 57% av de som sov nakne at de var lykkelige i forholdet. Kun 48% av dem som sov i pysjamas svarte det samme.

Men så viste studien også at de som oftest sov nakne, var de i alderen 55+.

Så da har jeg jo fortsatt noen år på meg 😉✌🏼

/ Sover du naken? 🙋🏻🙅🏻

13 kommentarer
    1. Da er jeg visst litt tidlig ute.. har sovet naken så lenge jeg kan huske, og jeg er ikke mer enn 27😱🙈

    2. Sover naken bortsett fra et par netter i mnd 😛
      Jeg prøver å få mannen til å gjøre det samme men han foretrekker å sove med boxer 😂

    3. Sov naken før eldtsemann ble så stor at han alltid kom gående og krypende opp i senga hver natt. Da ble det singlett og truse.. Og der er jeg enda etter 8 år. Vet aldri npr man må sprette opp å trøste, stryke, være do hjelp, spytørker eller vaskekjørring i løpet av nattan. Det gir jo litt mening i at de på 55+sover mer naken..

    4. Ja er superdigg :p er 25år og her ligger jeg og mannen nakne, i hver sin side av senga da minien skviser seg inn i midten :p

    5. Finnes varmelaken som man kan sette på en stund før man legger seg 🙂 Det har jeg så det er aldri kaldt å legge seg.
      Klarer ikke å sove med klær på..

    6. Ligger alltid naken men det mest sexye er at jeg alltid har store gode ullsokker på. Tar jeg de av føler jeg meg pillenaken og fryser fort på beinan.
      Dette har alltid vært mitt natt kostyme. Er 50+ .

    7. Naken ja for det meste, men…jeg topper sexyskalaen til Lisa over her. For er det kaldt er det ullsokker på beina, og er det ekstra kaldt er det myk ullgenser på overkroppen (fremdeles truseløs). Hater å våkne av kalde overarmer :-/

      Truse kun ved overnatting eller et par netter i mnd..

    8. Truse under mensen selvfølgelig og når ungene er i samme hus, ellers naken. Unntaket er på hytta om vinteren – da hender det jeg legger meg iført ullundertøy, men som regel ryker det av i løpet av natta da. Hater å ligge med klær på og bomull er helt uaktuelt – det er jo bare kaldt og klamt under dyna! Ullstrømper + ullsokker er et must på hytta, hjemme bruker jeg varmeflaske hele vinteren, har ikke sjanse til å sove om jeg er det minste kald på beina.

    9. Da må det være varmt i så fall, men til og med da, sjelden helt naken! Og det er rett og slett fordi at da har jeg ofte sånne drømmer der jeg plutselig sitter i klasserommet (på ungdomsskolen), ser ned, og oppdager at jeg har glemt å kle på meg! Og hvordan skal jeg komme meg ut av klasserommet uten at de andre oppdager at jeg ikke har klær på. Haha. Slår nesten aldri feil. Sover jeg bare i trusa, drømmer jeg at jeg går rundt i bukse, og uten noe oppe, og alle forteller meg hele tiden at jeg må kle på meg.
      Nå når det er vinter er det full pysj, og tjukk dyne. Blir det noen minusgrader er det på med ullundertøy. Mannen sover i bokser. Året rundt ????

    10. Jeg og min samboer sover alltid nakne, både hjemme borte på besøk. Ingen ting er bedre.
      Vi har voksne, ikke felles, barn på 22+, så det er ingen problemer med det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg