Speilflisene lever fortsatt

Her om dagen la Peter ut en Instastory der han sto på kjøkkenet vårt. Ikke lenge etter kom det en melding fra en følger som var ganske sjokkert:

“Herregud! Lever de speilflisene på kjøkkenet deres fortsatt?!”

Og eh.. Svaret er.. Ja 🙈

 

Det er altså over 1,5 år (!) siden Peter og jeg hadde en massiv diskusjon om hva vi skal gjøre med speilflisene over kjøkkenbenken! Den gangen spurte Peter på bloggen sin om speilfliser var fint eller harry – og det kom inn svimlende 233 kommentarer…

De fleste var enige med meg om at speilfliser er utrolig lite praktisk på et kjøkken, men det har seg nå en gang sånn at Peter syns de er utrolig fine. Så flisene har liksom bare fått være i fred.

Men nå kjenner jeg at det ikke går lenger. Noe må gjøres, kjøkkenet blir aldri ryddig siden alt speiler seg og det blir dobbelt så mye rot. Dessuten.. så er det matlaging + speil, da..? Gnikke, gnikk, gnikkesen.

Hovedgrunnen til at dette har blitt lagt på hylla, er jo selvsagt at jeg er helt grønn på gjør-det-sjæl-ting. Jeg svinger malepenselen, men that’s it. Og beslutningsvegringen jeg er født med, gjør jo ikke saken noe bedre.. (For å illustrere akkurat det, overhørte jeg byggmesteren snakke med rørleggeren da vi lagde bad i kjelleren: “Ikke spør dem oppe om noe.. De blir bare enda mer forvirra”) 😂😂

Men her om dagen traff innlegget til Stine (Speiltvillingene) meg midt i planeten – “Altfor få kvinner tror på seg selv under oppussing“.. Jeg kjente faktisk jeg sank litt ned i sofaputene mens jeg leste. Hun og mannen bygger nytt hus nå, og har regnet ut at de sparer 1 million kroner (!) på å gjøre så mye de klarer selv. 1 million!

Og jeg mener, hvis Stine kan bygge et hus.. Kanskje jeg klarer å gjøre noe med speilflisene på kjøkkenet? 😂🙈

1. Skal jeg prøve å male flisene? (Og hvordan vil det bli med tanke på fugene?)
2. Skal jeg prøve å legge mikrosement oppå? (Vil det bli pent nok om man gjør det selv?)
3. Skal jeg hakke dem ned og huttemegtu: Prøve å legge nye fliser selv..? (Hjelp!)

Har du prøvd noe av dette selv? Erfaringer fra lignende dilemmas tas i mot med takk (og gjerne med en ekstremt forklarende youtube-video)

Dette kan om ikke annet bli en spennende føljetong..

/ God torsdag ☀️

31 kommentarer
    1. Ohh tror ikke jeg ville malt dem. Hakke dem ned er jo mulig, må jo ikke ha flis. Kan jo ha plater, eller tapet med glassplate forran? Ellers er mikrosement så fint, men har ikke gjort det selv noen gang😁

    2. Har malt flisene på vårt kjøkken med Shipolin, glansgrad 90.
      Har ikke brydd med om fugene. Alt i en farge 👍

    3. Å gjøre noe halvveis blir sjelden bra! Finn frem hakka og jernkvinnen i deg å hakk de ned! Det er vanvittig moro, og å legge fliser er ikke så vanskelig som det høres ut 😉 Masse lykke til! Gleder meg til å følge videre 😀

    4. Hvis du maler flisene så får du en egen “penn” så du kan male fugene på igjen i en annen farge ( det er det vi planlegger på vår forferdelige sprutvegg), sement har jeg ikke noe erfaring med, men å fjerne gamle fliser og legge nye er overaskende enkelt og greit, så det er jeg overbevist om at du fikser lett etter å ha lest bloggen din noen år 🙂 Og for å forvirre deg enda mer så finnes det mange andre alternativer til flis, som tre, glassplate med tapet/maling på innsiden, osv.

    5. Hei du!
      Har du hørt om kontaktplast? Det finnes maaaaange typer som ser ut som flis eller annet materiale som er superenkelt å klistre på veggen!☺️ De fungerer også utmerket på flis!
      Heier på deg!🔨

    6. Hehehe, nå lo jeg godt 😂 Moro med sånne “trivielle uenigheter” i forholdet som i det store bildet ikke betyr noe, men som er til underholdning for både dere det gjelder og oss andre 😄

      Jeg er ingen maleekspert selv, men vil tro at det blir for glatt underlag til at malingen fester seg, selv med heftgrunn? Ville sjekket opp dette nøye før en svinger i vei med malekosten i hvert fall 😊 Høres ut som en god idé å hakke av flisene og legge nye, men hvis det blir litt for avansert, så slår jeg et slag for Fibo Kitchenboard! 😊 Her er link:

      https://fibo.no/nytt-kjokken-pa-en-ettermiddag/kitchen-board/

    7. Jeg ville hakket ned flisene. Og som en annen skrev; det MÅ ikke være fliser som kommer opp igjen. Jeg har en gang hakket ned fliser, sparklet, pusset og malt veggen. Fikk deretter montert frostet glass. Monteringen gjorde jeg ikke selv, men oppmåling og sånt i forkant gjorde jeg. Da ble det noe billigere siden de ikke måtte komme hjem til meg for å gjøre den jobben. Neste kjøkken hadde aluminiumsplater. De fjernet vi og mannen la fliser. Han hadde ikke gjort det før, men det ble bra. Mye søk på nettet på fremgangsmåte og gode råd og tips fra flisebutikken. Lykke til uansett hva dere måtte finne på🙂

    8. Hva med kjøkkenplater? Likt som baderomsplater. Stort utvalg av det nå 😃
      Youtube er min venn i nøden, der ser en hvordan en gjør der.

    9. Hei! Hakk ned flisene du! Du kan klare det selv! bruk youtube som guide, så klarer du det lett! i teorien er flising lett(jeg har ikke prøvd selv). Jeg tenker litt som pippi, det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg nok til, i dette tilfelle du!

    10. Du kan jo også legge nye fliser oppå de gamle. Da mister du etpar cm av kjøkkenbenken men du slipper jobben (og støvet!) med å rive de gamle flisene.

    11. Hakk dem ned, og kjøp sånne fine kjøkkenplater!! De er praktiske, billige, kommer i mange varianter og er superenkle å sette opp!!

    12. Gå for veggplater, eller kjøkkenplater som de også kalles. Limes på veggen, finnes i mange varianter, prisvennlige, lette å rengjøre og enkle å skifte hvis man går lei!
      Trenger ikke flis vettu 😊

    13. Lindas dekor (søk opp på Facebook) har masse fin film man kan legge på 😍 Har ikke prøvd det sjøl (leier🙈), men det ser ut til å være veldig enkelt 😄
      Klem

    14. Jeg hadde absolutt tatt vekk flisene, og så lagt nye. Vi la nettopp fliser nå, og vi brukte bare bygningslim for å feste de opp. Myyyyyye lettere enn å bruke flislim og fugemasse. Vi kjøpte fliser som vi bare kunne legge kant i kant, og så droppet vi altså å ha fuger i mellom. Superenkelt:)

    15. Røsk flisa av veggen! Men ikke knus den, herregud det må bli mange års ulykke det 😱 7 år pr, speil(flis) 😉

    16. Hakk og legg fliser 😀 Det gjorde jeg påsken for seks år siden. Aldri gjort noe annet enn å male før, så litt skummelt å dra ned de børstede aluminiumsplatene (helt krise å holde rent) som var over benkeplaten, og skulle begi seg på flisleggingen. Men det gikk helt fint! Også er det ekstra stas med mestringen etterpå! Jeg tror du får til dette, finnes masse god hjelp om en trenger backing på internett og på byggevarehandelen. Og med fliser har en litt tid til å prøve teste og justere, det er ikke som tapet hvor alt må skje veldig fort og være riktig på første forsøk. Pust med magen og hopp i det. Heia heia!

    17. A) hakk ned flisene og legg nye. Det fikser du.
      B) male de. Vask de grundig med salmiakk. Mal to tynne strøk med grunning (la de tørke godt mellom strøkene). Mal noen tynne strøk med bengalakk i ønsket farge. Bedre med flere strøk enn risiko for at det renner. Det blir kjempefint. Malte flater km skrapes opp lettere enn andre fliser, så du kan måtte gjøre en ny jobb om noen år. Men det er en rimelig og enkel løsning. Jeg gjorde dette på vårt kjøkken for at det skulle se finere ut frem til vi fikk ut fingeren mtp totalrehabilitering. Spander på deg en bra malekost som egner seg til bengalakk. Bengalakk kan du få i hvilken fargekode som helst.

    18. Hakk de ned og legg nye, det er ikke så komplisert som det virker. 🙂 Det får du til! Eventuelt hakk de ned og sparkle som folk over her sier.

    19. Sjekk ut Lindas dekor på fb, de har masse forskjellig fin kontaktplast👌Har kjøpt selv og skal ha det oppå mine fliser på kjøkkenet😊

    20. Hei, vi vil ha sånne speilfliser på kjøkkenet, men sliter med å finne ut hvor vi får kjøpt dem. Håper du kan fortelle meg hvor vi får tak i dem?😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg