Strikking i vintermørket

Kan det være at jeg har blitt mer glad i denne årstiden fordi jeg har begynt å strikke..? 😍

For det er så trivelig å dra fram strikketøyet når vintermørket kommer krypende. Ved kjøkkenbordet etter middag (Jeg tar tre runder før jeg rydder av bordet), i sofaen mens ungene ser på barne-TV (kan fort gå ti runder erme) eller på tribunen mens baller suser i mål på banen (antall masker strikket avhenger av hvor mange andre foreldre det skravles med).

Jeg er jo fortsatt ikke spesielt god til å strikke, men akkurat nå er jeg på stadiet der jeg virkelig nyter glattstrikk. Rundt og rundt og rundt – uten å bli lei!

Jeg drømmer riktignok om å prøve meg på mønsterstrikk og fletter og annet snask, men akkurat det ligger ganske langt fram i tid.. For det er jo fortsatt krise hvis jeg mister en maske (gud forby, jeg aner ikke hvordan jeg finner den igjen) – og jeg må fortsatt gasse ned til mormor en tur hver gang jeg står fast.

Men bortsett fra det: Vinteren er herlig når man har noe på pinnene 😆

Og siden så mange lar seg engasjere hver gang jeg legger ut bilde av strikkepinner og garn på Snapchat, kan jeg informere om at det begynner å lukte genser nå:

Jeg holder på med en jubelgenser fra HipKnitShop – strikker med tre tråder mohair, og foreløpig kan jeg anbefale den til alle som er nybegynner som meg!

Med “foreløpig”, mener jeg at jeg aldri før har “satt ermer inn på bol-pinnen”, så det aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre. Det må jo bli altfor stramt..? Men mormor sier jeg kommer til å klare det, så da stoler jeg på henne. (Selv om jeg helt sikkert ender opp med å kaste meg i bilen en kveld og slenge strikketøyet i fanget hennes)

Men! Man er jo ingen ekte strikker før man har noen UFO’er liggende! (Uferdig objekt) Så har du et tips til hva mitt neste prosjekt kan være? Ego-strikk eller barnestrikk – hva som helst. Det må ikke være for vanskelig, selv om jeg sikkert hadde hatt godt av å utfordre meg selv et lite steg videre snart 😆

Tips tas imot med takk!

/ Lykken er en liten hobby i vintermørket 🌟

23 kommentarer
    1. Så flink du har blitt. 😘
      Petiteknit har utrolig mange fine oppskrifter, som er veldig lette å forstå. Anbefaler deg å søke på henne. 😃
      Strikk er så moro, er jo tross alt #kjærlighetihvermaske ❤

    2. Ser veldig bra ut! Elsker å strikke! Jeg var som deg for et par år siden, men så løsnet det. Og nå har jeg skikkelig dilla. Strikker masse! Jeg ønsker meg et stort strikkefellesskap i Larvik. Sosialt og en mulighet til å lære av hverandre 🧶😁👌

    3. Bare husk å lese oppskriften steg for steg nøye opptil flere ganger. Jeg har nettopp satt ermer inn på bolen på en barnegenser, og oppdaget etter fire trange runder at jeg ikke hadde felt maskene jeg skulle i hvert erme. Jeg ringte mamma bare for å sjekke om det var krise. Hennes svar var: Åssen fikk du de ermene inn på bolen?? :-)) Så joda, det går det og, men anbefales ikke. Var mye å styre med en rundpinne og fire settpinner på runden

    4. Anbefaler å strikke ankerstrøje til barna. Lett å strikke, fine å se på. Strikkes ovenfra og ned, men det er lettere enn man tror:)

    5. Så flink du er! En veldig gid mestringsfølelse å klare å strikke noe selv🤩 Sjekk ut Petiteknit sin «ingen dikkedarer». Så enkel og fin😍

    6. Synes glamgenseren til klompelompe både er lett å strikke å siden den strikkes ovenfra og ned er det et arbeid som ikke krever for mye tenking men mer kos:)

    7. Petitknit🙌🏻 All the way! Elska hinna sine fine, fine oppskrifter, der mykje er veldig lett for nybegynnera. Ho har ein gensar, Novice heite den, den finnast både til store og små, perf mor og datter-match🤩

    8. nybegynner selv og har nettopp avsluttet “Regnbuegenser” fra Sandnesgarn til mi eldste frøken på 6 år. nydelig i pastellfarger og der skal en sette ermene på bolen og strikke videre. stolt av meg selv fordi jeg klarte det helt alene. Akkurat nå er det refleksluer det går i. Etter litt prøving og feiling, fikk jeg den til og jeg strikket den ferdig på mindre enn et døgn. En lørdagskveld foran tv, og litt søndags formiddag og så var den ferdig. anbefales. Ellers så spekulerer jeg på å strikke https://dustorealpakka.no/katalog/dsa-73-jul-vinterfest-spesial/ synes den er så fin til både små og store, men det blir i såfall prosjekt til neste år 🙂

    9. Fra en som nettopp strikket raglanfelling for første gang for noen uker siden: se videoen til to pinner om Raglan på YouTube. Plutselig ga alt mening!

    10. Petiteknit.com har utrolig mye fint som er enkelt å forstå! Lærte meg Oslolua ganske fort💪🏻

      Har kjøpt inn garn til Ingen Dikkedarer-genseren, må bare få startet først😅

    11. Elsker vinterstrikking! 🙂 Holder på med en mohairgenser til jentungen nå, og så skal jeg fikse litt på en kofte jeg strikka til meg selv for et par år siden.

      Mitt supertips til vinterhåndarbeid, er et stort, fantastisk deilig ullsjal!

    12. Har strikket flere Tirilgensere, de er så fine og passer til alt. Strikket både til lillejenta og meg selv.

    13. Anbefaler deg å ta en titt på hjemmesiden til Pickles. De har så mange fine oppskrifter, og der fant jeg min første genser da jeg avanserta fra luer og sokker over til større plagg. De har også mange fine instuksjonsvideoer hvis du skulle stå fast, men oppskriftene er veldig gode – også for en nybegynner. 🙂

    14. Må vel kalle meg helt nybegynner… men tova tøfler var så enkle at til og med jeg klarte det, og tar ikke lang tid, deilige å ha på nå i vinterkulda, og utrolig flotte 🙂 passer til både store og små 🙂

    15. Mitt tips er å strikke noe du virkelig vil ha, enten til deg selv eller ungene.
      Ser at flere anbefaler petitknit her, ho har masse flott. Vil også anbefale strikkelisa! Masse flott i flere vanskelighetsgrader 😋
      Jeg liker personlig best å strikke strukturstrikk fremfor flerfarget, det er vel en smakssak. Men det ser komplisert ut, men er egentlig super lett. Fletting også! Når man kan det, går også det av seg selv 😁
      Og når det kommer til å miste masker!
      På YouTube viser de lett hvordan man kan hente opp både rette og vrange med en heklenål. Hadde strikket i flere år før jeg oppdaget det… Og så var det jo egentlig sååå lett 😅

    16. Sigrid – lue anbefaler jeg hvis du vil teste kast og flette og teknikk. Sååå fin😍 er på min tredje…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg