Svigermors fantastiske julesennep 😍

Fram til jul tenkte jeg å tipse om forskjellige småting som jeg selv syns er verdt å gjøre i løpet av desember. Og i dag kommer en av mine absolutte favoritter!

Denne juletradisjonen hadde jeg ikke hatt dersom jeg ikke hadde blitt kjent med Peter, eller min supre svigermor 😉

For hvert år MÅ jeg lage svigermors fantastiske julesennep – og det er altså henne jeg kan takke for denne oppskriften. Denne sennepen er farlig avhengighetsskapende, og for oss blir det rett og slett ikke skikkelig desember uten 😍

Dette trenger du:

  • 1,5 dl sukker
  • 1,5 dl fløte
  • 1,5 dl Colman´s sennepspulver (kan sikkert bruke andre typer)
  • 3 ts sennepsfrø
  • 2 egg
  • 1 ss eddik (klar 7%)
  • 1 klype salt

Fremgangsmåten er som følger:

  • Hell alt i en gryte (unntatt sennepsfrø)
  • Gi et raskt oppkok
  • Rør hele tiden
  • Tilsett sennepsfrø mot slutten
  • Kjøl ned og ha det over i egnet beholder

Og vips, så har du et stort glass med julemagi som smaker fantastisk til ribba, juleskinka, pølsa eller hva enn du måtte ønske. Styrkegraden kan variere, men den er beregnet på voksne 😉

Tips! Et glass med julesennep gjør seg perfekt som hjemmelaget gave til noen i julen!


/ Snakker vi verdens beste sennep? Jeg tror det 👏🏼

29 kommentarer
    1. Såå deilig! Takk for oppskrift:) Vet du hvor lenge denne vil holde seg? (såfremt man ikke gomler i seg alt med nesten det samme;D)

        1. Jeg har hatt den i kjøleskapet i nesten et år nå! Den er like god, ikke antydning til å være dårlig 😅

      1. Det lurte jeg på og, og så lurer jeg på om den da oppbevares i kjøleskap? For da må jeg evt lage den som julegave dagen før 🙂

          1. Ja, selvfølgelig 🙈 lett i flere butikker idag etter sennepsfrø. Både meny og obs. Hvor kjøper du din ? Har alt det andre 🙂

            1. Coop Extra kjøpte jeg sennepsfrø denne uka.. Så rart at du ikke finner det? Trodde det var noe alle butikker tok inn 🤔

    2. Tusen takk for oppskrift. Jeg har en uke ferie nå,og DETTE skal jeg lage. Håper å få hue over vann, neste uke. Ooooooog beklager Christina, leser bloggen din ALLTID, og har NM I VM I OL OG SJELDEN kommentete😤 lover å bli bedre ✔

    3. Dette har ingenting med innlegget å gjøre, men spør her allikevel. I sommer skrev du at du hadde fått deg en jobb og skulle fortelle mer om dette senere. Kan ikke si jeg har fått med meg hva det var, har du skrevet et innlegg om dette noe sted?:-)

    4. Hei. Jeg lagde denne og smakte på den, den var hinsides sterk. Er det frøene som er sterke eller pulveret? Må komme med et lite p.s, kanskje det er grunnen til at den ble så sterk(jeg måtte kaste den). Altså, jeg kokte den opp, men så ble det brune brentflekker i den. Da hadde jeg allerede hatt de frøene i. Og så silte jeg den for å få de flekkene bort, og tenkte at da måtte jeg jo putte 3 nye skjeer med frø i. Er det det som er grunnen til at den ble så sterk, eller skal den være så ekstremt sterk?

      1. Den skal være sterk.. 🥺 Men sammenlignet med dijon, er den ikke like sterk 😅 Det må røres hele tiden, sukkeret gjør at den svir seg fort. Frøene skal ikke ha så mye å si for sterkhetsgraden, men mulig det kan ha blitt hakket for sterk med dobbel dose.. Kan prøve å halvere pulveret, dersom du ikke er så glad i sterk sennep? 😉

    5. Må bare gi en liten tilbakemelding ikke rettet mot innlegget .
      Synes du og mannen din er en av de mest jordnære ,fornuftigste ,sunne ,uhøydidelige ,ujålete (på en bra måte ),bloggerne her i landet ,så ville bare stikke innom for å fortelle det ♥️

    6. Kunne advart om at denne er skikkelig søt da..hehe. fikk nesten høl i tenna av å prøvesmake. Men håper den blir godt likt. Gøy å lage sånt selv🙂

      1. NB! Det er like mengder sukker, fløte og sennepspulver 😉😂 Tanken er å spise litt, siden den tross alt er ganske sterk. Det tåler tennene 😆 Moro at du testet oppskriften!

    7. Ser aldeles deilig ut. Du skriver vanlig matbutikk men finner visst ikke sennepspulver her inni skogen, på joker, oppe i nord🙈. Må vel vente til det blir bytur. Savner dere 💖hils familien

    8. Lager den for 4 gang til stefar. Han spiser den året rundt, og vil ha påfyll hele tiden.
      Men hva rører du med? – synes den klumper seg en del, og ender opp med å stå å presse med skje. Colmans pulveret som klumper seg. Ellers er den høyt elsket av stefar 😀

      1. Så trivelig! Den er avhengighetsskapende ja 😂 Peter sier man kan prøve å sikte inn pulveret, ellers er det bare mer og mer røring som hjelper. Nam nam!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg