Tidenes tips for november!

I dag er det jaggu 1. november, og i år har jeg bestemt meg for å gjøre som venninnen min!

For venninnen min sa noe såpass klokt her om dagen, at det faktisk irriterte meg litt at jeg aldri har tenkt på dette selv. For nå har jeg jo passert 30 for lengst, og har vel handlet julegaver til familie og venner i over 15 år.

Likevel har jeg aldri hatt noe mål og mening med denne handlingen, jeg har stort sett bare snublet meg gjennom det i løpet av desember, gjerne med en og annen stress-gave tett oppunder julaften.

For å si det sånn, dette er klassisk meg – kvelden før 1.desember og adventskalender:

Meldingsutveksling med mutter’n 👍🏼

Så kommer altså venninnen min med tidenes beste tips som hun har praktisert i flere år: Ha alle julegaver klare til 1. desember!

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor jeg aldri har tenkt den tanken før. For på den måten blir jo desember frigjort til julekos og julemoro, noe som kanskje er spesielt viktig dersom man har barn! Hvor ålreit er det ikke at førjulstida blir så stressfri som mulig?

Kanskje er det fordi julestemningen ikke kommer krypende før i desember at jeg aldri har klart å komme i gang med julegaver noe før, men i år er det altså på tide å starte en ny tradisjon. Jeg er liksom litt lei av at bildene av meg på julaften ser sånn ut:

“På tide å puste igjen..”

Derfor tenkte jeg det var fint å videreformidle dette tipset – sånn at flere kan få en roligere og mindre stressende desember i år! Tenk det da, å kunne konsentrere seg om pepperkakebaking, juleverksted og julefilmer fra ende til annen i ukene før jul.

Hvis ikke det frister – så vet ikke jeg 😉

/ God fredag! 🌸

19 kommentarer
    1. Mamma har nesten alltid fikset julegavene i romjulen. Altså et år i forveien. Da er det salg over alt….

        1. I min familie skal ikke julegaver byttes… Kun om det er feil str på noe. Men mamma planlegger slik at det blir riktig.

    2. Eg og prøve å vere ferdig før 1 desember, ikkje alltid eg klara det. Men stort sett. Prøver å unngå kjøpesentera i dei vekene før jul.

    3. Tok meg en runde i byen igår å ble nesten færdig med kalendergavene😃 Bare 3stk igjen til jentungen og 4stk til guttungen. Di siste 2årene har kalenderne vært færdig til 1november så jeg fikk litt panikk igår😂

    4. Gjør som meg, dra på storhandel på Ullared i oktober/november med overnatting så man har to dager å handle på og kan ta et glass vin på kvelden😂 da vet stort sett alle her i familien hva de ønsker seg, også avtaler vi så vi ikke gjør samme innkjøp (med de som ikke skal få avtalt gave da self) , så har du november å pakke inn på 🥰 billig og kjempemorsom jentetur 🥰🥰 nå har jeg kun 2 gaver igjen 🥰 da kan vi kose oss hele desember 🥰🥰🎅🏻

      1. Jeg er også stort sett klar til da. Men fikk ikke byttelapp på elektriske ting, alt annet fikk jeg på til januar 🙂 også tok jeg en del gavekort på show til de usikre 🙂

    5. Alltid ferdig med julegaver i oktober. Pakka inn kalendergaver i går kveld. I hele desember koser vi oss med baking og div aktiviteter sammen og bare nyter adventstida🎅🏻🎅🏻

    6. Det har alltid vært målet mitt!
      I praksis blir det riktignok alltid noen gaver igjen til desember, men da er det bare noen få, og ikke så stress…

    7. Jeg starter alltid i juni/juli med å lage en liste over hvem det skal handles julegaver til og ønsker jeg har fått med meg og/eller tips – og deretter starter jeg handlingen etterhvert som jeg kommer over det og legger alt i den store «gaveskuffa» i kommoden 😂

      Gaveinnpakningen venter jeg med til desember, men det er bare fordi det blir ekstra koselig med masse julestemning rundt seg når man holder på ☺️ For her i huset er alle ting relatert til jul nemlig forbudt før 1 desember eller første adventshelga, alt etter hva som kommer først 😉

    8. Og vi har bestemt oss for å kutte gavene ned til et minimum. Har store unger, da. Og jeg har heldigvis aldri hatt gavekalender!

    9. Siden jeg hadde små barn for over 30 år siden har jeg lagt en plan for desember og halve november. Alt jeg ønsker å gjøre er tatt med. Da har det vært mulig å komme i mål på en hyggelig måte. Noe av det aller viktigste er handlelistene på gitte datoer. Da vet jeg at nok av ingrediensene for baking og matlaging er i hus når jeg trenger det.

      Selv om jeg i år er blitt pensjonist, og har bedre tid, så holder jeg på planen min – den er litt oppdragende også.
      https://gardsjul.blogspot.com/p/den-store-juleplanen_16.html

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg