Tøft å være kvinnekropp

Til bursdagen min for et par uker siden fikk jeg en sånn smartklokke (som jeg mistenker først og fremst er ment til trening 😅), som jeg har blitt utrolig glad i på kort tid.

Klokka teller skritt, minner meg på å ta en strekk eller to i løpet av dagen – og registrerer alt fra søvn til stress.

Når poden ikke kommer hjem til avtalt tid 😬

 

I appen man laster ned på mobilen er det flere tilleggsfunksjoner – og en av dem tenkte jeg å vie litt oppmerksomhet i dag. For hold deg fast – i dag er det faktisk den internasjonale mensdagen!

Mensen er jo noe vi kvinner må leve med hver måned i ganske mange år, og for egen del har det ikke vært bare bare. Og etter at jeg fikk barn har i grunnen hele syklusen forverret seg. Men det var ikke før jeg tok en titt i appen til min nye smartklokke, at det gikk opp for meg hva vi fruktbare kvinner faktisk har å stri med.

For her finnes nemlig en liste med symptomer man kan fylle ut i hele perioden, for å få litt oversikt over syklusen. Og herreminhatt for ei liste!

Se på dette:

 

Hallo?! Er det rart vi kvinner har det litt ekstra tøft hver måned – og at mensen gir oss utfordringer på lasset vi helst skulle vært foruten?

Med så mye hormonelt på gang, er det jammen ikke rart det svinger litt. Det er jammen ikke rart PMS’en smeller litt fra seg fra tid til annen heller, si!

Så selv om mensen stort sett er en sunn og naturlig ting for oss jenter – hurra for mensdagen og alt det – er det faktisk på sin plass å klappe oss selv på skuldra på en dag som dette også. Det er nok av hormonelle symptomer å ta av, og alle er dessverre like naturlige å oppleve fra måned til måned.

Så neste gang du føler deg litt skit eller har dårlig samvittighet for et PMS-utbrudd, syns jeg du skal ta en titt på listen over, og tenke at det jaggu ikke er rart at det røyner litt på i blant ❤️

/ Ta gjerne printscreen og bruk neste gang det trengs ツ

10 kommentarer
    1. Du som har så stort nettverk og mange lesere. Kan ikke du legge ut en etterlysning på din blogg. Så nett snappen til Rebecca Island. Hun var så dønn fortvilet. Hun etterlyste nå noen som visste hvordan hun kunne komme i kontakt med snåsamannen. Hun nevnte at Christine Koth hadde fått kontakt men hun var jo kjendis.
      Det var så hjerteskjærende at jeg hulket med henne.
      Kjære vene så fortvilende å se og høre vår « venninne « Rebecca.
      Tenk om hun kunne fått en FaceTime med Snåsamannen. Kanskje kunne hun fått fred ihjertet sitt. 💜🙏🌻takk for deg 💜

    2. Kanskje også greit å opplyse om at mensen ikke skal være vondt, og at selv om mange ser på mensen som et “sunnhetstegn” så er det rene, unnskyld uttrykket, helvete for 1 av 10 kvinner grunnet endometriose. Og det er heller ikke nødvendig for kvinner å blø hver måned, spesielt ikke hvis en bruker hormonell prevensjon 😊

      1. Helt riktig, jeg er en av dem 😢 Jeg tror imidlertid en “vanlig” menstruasjon skal gjøre litt vondt, men ikke så vondt at man må behandle det med smertestillende. (Sånn at man ikke tror alt er endometriose) Håper det blir lettere og lettere å avdekke i framtida, jeg fikk ikke beskjed om at jeg hadde endometriose før jeg var 34 år. Det er mange år i uvisshet! 😔

    3. Jeg trenger en klokke som sier “eyh, nå kan du godt unne deg en sjokolade! 😄” på de dagene der. Eventuelt “nå er du godt inne i lutealfasen, så ta en tur i butikken og fyll skapet med paracet og potetgull så du er klar! 👌”

      Men det er ikke så ille for meg, altså. Egentlig bare et spørsmål om å kunne telle til 28 og ikke legge krevende avtaler rundt hverken eggløsning eller blødning. 🙂

    4. Det er mulig jeg var litt heldig, den tiden jeg HADDE mensen. Men hvis jeg skulle fokusert så mye på hva som var dårlig i de periodene tror jeg at jeg hadde gått lei 😀 Tror ikke jeg vil ha sånn klokka, for å se alt man KAN lete etter. Eller klokken er sikkert bra, men den appen ville jeg ikke hatt. Men nå er jeg heldigvis ferdig med mensen 😉

      1. Skjønner hva du mener 😂 For min del har den egentlig hatt motsatt virkning, fordi jeg nå vet at enkelte av symptomene rett og slett er syklus og ikke “noe annet gærent”. Men kan godt hende jeg skifter mening om en stund 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg