Ukas krangel: Snømåking

Jeg husker fortsatt lydene fra snørydderen på gårdsplassen, og pappas iherdige måking hver bidige vintermorgen det hadde kommet snø.

Jeg krøp lenger under dyna, for jeg visste det var mange timer til jeg skulle stå opp – pappa pendlet, og måtte kjøre hjemmefra klokken 05.15.

Og etter den siste ukas snøfall, kan jeg ikke engang gjette meg til hvor tidlig pappa må ha hatt på vekkerklokka for å rekke å måke den store gårdsplassen før avreise.

Kanskje er det derfor overgangen til denne mannen er så stor…

.. Og er det én ting som er sikkert, så er det at denne mannen tenker på alt annet enn å måke snø, der han ligger.. 

For det ordner seg. Vi tar det senere. Null stress. Slapp’a litt’a. Det er bare SNØ!

I hele forrige uke kranglet vi om hvorvidt det er nødvendig å måke verandaen. Det er kanskje ikke noen vits å forklare hvem av oss som mener hva.

Det er fullt mulig det er min fars måke-gener jeg har arvet, men når snøfillene daler i hopetall, syns jeg det er på sin plass å sette alt annet til side for å ta et røsk der og da.

Ingen unnskyldninger, bare komme seg ut og måke. For snø blir faktisk liggende til den smelter.

Peter er ikke like enig. Det ordner seg jo. Slapp’a litt’a.

Så nå har vi en veranda som ser slik ut:

Det er altså så mye snø at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Peter mener vi ikke skal begynne i det hele tatt.

Og jeg er i ferd med å bli gal! Tenk om verandaen kneler! Vi må jo bare ta fart og få lempet bort all snøen først som sist – noe Peter “Fit For Fight” Kihlman burde innse at er sabla bra trening!

Og hva med taket? Taket, herregud – tenk om taket kneler!

Og sånn cirka her står vi på stedet hvil. Etter regnværet i går er snøen nå så tung at jeg grøsser bare av tanken på å gyve løs på den.

Værmeldingen viser at vi har nøyaktig 11 timer på oss i skrivende stund, før himmel-slusene har planer om å åpne seg igjen.

Og her har jeg en mann som går rundt og nynner på en av sine favoritt-strofer av Øystein Sunde:

“Snø, måke snø, må’kke måke snø, snø
Må’kke finne på å måke snø
For den smelter av seg sjæl når våren kommer”

/ Jeg gir opp. R.I.P veranda <3

15 kommentarer
    1. JA! til snømåking! Det koster tid, krefter og mye penger å erstatte en veranda. Og så er det veldig viktig å ha dører og vinduer frie siden disse skal kunne brukes som rømningsvei for store og små. Ikke lett å dytte en dør åpen når snøen ligger i magehøyde.

    2. Peter da! Herregud… vær nå mann nok til å hjelpe kona de med snøproblemene! Har du lyst å snø inne eller? Ja fordi det ordner seg til våren? Våren kommer ikke i morra liksom… Bare nevner det.
      (Sorry for gnålinga, men Peter må jo innse såpass).

      Blir neppe gøy når verandaen kneler, bilen sitter bom fast i snøen, dører ikke kan åpnes fordi man er innesnødd. Eller når vinduer blir presset inn av snøen.

      Takk gud, jesus og den hellige altmulig for at min mann faktisk går ut både tidlig og sent for å måke snø. Jada, til og med etter flere timer på jobb. Nå kan det sies at kona hans er hakket latere da, men hu er gravid.
      Peter er vel ikke gravid? ????????

    3. Hvorfor måker ikke bare du? Må Peter involveres i det?

      Hilsen ei som må tidlig opp selv og har måkt hver dag, mens mannen sover «lenge» og tar ungene.

      1. Dette innlegget handler kun om verandaen på baksiden av huset, som virkelig ikke er i bruk om vinteren.. 😉 Vi har plenty med andre steder som må måkes hver dag, så jeg er støl fra topp til tå! (Hvilket vel betyr at jeg har godt av det, da 😉

    4. Å drite i å måke frem husets rømningsveier er virkelig ikke smart. Hva om det begynner å brenne? Man får ikke opp verandadør om det er tonnevis (våt snø er TUNG!) foran døra!

        1. Man vet aldri hvor i huset det begynner å brenne og det kan spre seg uhyggelig raskt – måk den verandaen i dag! Nå bor dere i 1. etg med vinduer som kan brukes, men det er ikke feil å hjelpe ev. redningsmannskaper heller. :o)

    5. Anbefaler taksnømåker til å ta snøen på taket med, da kan man stå på bakken og få ned snøen. Koster ca 2000 på jernia, men så verdt pengene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg