Ulogiske unger ⏰

Hele uka, fra mandag til fredag, skjer det samme.

– God morgen… Vennen min, nå må du våkne..

– Hei, er du våken?

– Det er morgen.. Du må stå opp.

– Hører du meg?

– Du må stå opp, nå er frokosten klar!

– Hallo, er du våken?!

Og hver bidige helgedag, skjer det samme.

– Mamma? Mamma..? Er det greit at jeg står opp nå?

– Mammaaaaa? Kan jeg stå opp??

Hvordan i alle dager er det mulig? Fra mandag til fredag ligger søvnen som et tungt teppe over hele huset, de små kroppene sover som steiner. Det er morgen, alle må opp for å starte dagen til tiden, men det alle vil – er å sove!

Så kommer lørdag og søndag. Mamma og Pappa sover som steiner, men to små tasser våkner minst en halvtime før vekkerklokka vanligvis ringer på hverdagene.

Hvordan i heite huleste er det mulig?!

Er det en innebygd helgeklokke jeg ikke vet om, som plinger alle småttiser våkne – eller er det bare tilfeldig? Nei, det kan ikke være tilfeldig, for det skjer jo hver eneste helg!

Men dette får meg til å lure: Er det noen som har prøvd seg på et eksperiment? Er det noen utspekulerte (og smarte) foreldre som fredag kveld har prøvd å late som det er torsdag kveld, og dermed helt vanlig hverdag dagen etter? Lagt frem klær og pakket skolesekken litt ivrig med innlevelse, sånn for å være sikker på at de små får det med seg?

Eller lørdag kveld har prøvd seg på en “Jaja, unger – i morgen er det ny uke og opp og hoppe før fuglene fiser!” – bare for å se om det har noen effekt på søvnmønsteret neste morgen?

For én ting er sikkert: Det strider mot enhver logikk å være trøtt hele uka, og våkne før hanen galer når det endelig er helg. Jeg skjønner det bare ikke. Men neste fredag, etter taco, skal vi pakke skolesekken, så får vi se 😆

 

/ Tips mot den uforståelige helgeklokken tas imot med takk 😅

21 kommentarer
    1. Godt å høre at det er flere barn som er slik. Er ofte sånn her også at han må vekkes i ukedagene mens i helgene våkner han av seg selv i 6 tiden😴

    2. Jeg tror vi må slutte å være så lykkelige fredags ettermiddag når det er henting i bhag og på SFO. Slutte å si god helg osv 😂😂😂

    3. Mine unger har heldigvis ikke denne helgeklokka. De er alltid trøtte på ukedagene og de blir like glade som meg når det er helg og står aldri opp før kl 9 i helgene. Syns oppriktig synd i alle dere som må opp så tidlig hele uka.

    4. Og akkurat sånn er det her også, har ikke testet å ta en “lure torsdag” på lørdag, men pratet faktisk med mannen, for ett par mnder siden, om hvorvidt vi sku teste det 😂

    5. Samme her også! Nå er mine litt yngre da, men dog – dras opp om morgenen senest 07.15 på ukedager, på helg – gjerne våken før 06.30 😅 Vi merker det går bedre om vi ikke nevner at det er lørdag dagen etter, ikke snakker så mye om hva vi skal gjøre i helga osv før samme dag det skal skje – tipper det har noe med forventninger til å ha fri og finne på morsomme ting 🤷🏼‍♀️

    6. Sånn er det her og 😅😅 men som 8 åringen sier, jeg gleder meg sånn til og slappe av med nettbrett og god frukost 😅😂❤

    7. Da ungene var små lagde jeg alltid kakao med masse, masse rom eller brandy i på fredagskveldene. Ungene sov som steiner til langt ut på ettermiddagen. Ulempen er selvfølgelig lukten av gammel fyll på barnerommet, men lufter man godt er jo det egentlig ikke noe problem.

    8. Hei. Vi har gjennomført eksperimentet da vi opplevde det samme. Vi har vært så utspekulert og sagt på en fredag at det er skole dagen etter. Seksåringen trodde på oss og sov til 7:30 på «skole»lørdagen istedenfor til 6:30 som det ellers skjer når det offisielt er helg.
      Mine barn har sagt at de våkner tidlig da de gleder seg at det er helg. Vi har gjord et grep og sagt at det ikke er TV før 08:00, så det ikke «lønner seg» å våkne veldig tidlig.

      1. Hohoho, så moro å høre fra noen som har testet! Sikkert lurt å skrenke inn på skjerm-muligheter ja, flere som gleder seg til å slappe av foran tv’n om morgenen 😅

    9. Får ungene se tv når de står opp i helgene? For i så fall har du svaret der 🙂 Lag nye regler om at tv ikke er lov før etter lunsj f.eks, så har du løst problemet, og både voksne og barn får nok søvn også i helgene 🙂

    10. Dette løste jeg faktisk 😊 Hos oss viste det seg å handle om å se på barneTV. Hadde jo fri og var redd for å gå glipp av noe. Løste det med å love å vekke gutten kl halv åtte, som var det tidligste han fikk lov å stå opp for å se TV. Måtte jo holde det jeg hadde lovet (en stund), dermed sov han roligere på morgenen uten å være redd for å gå glipp av noe.

    11. Dette er utrolig lett å forklare: Gjennom skole/barnehageuken er barna borte hjemmefra nesten hele dagen. Når de kommer hjem, er det lekser og middag på programmet, og veldig lite tid til å leke med lekene sine. Når de legger seg på fredags kveld, gleder de seg allerede til å stå opp og få være hjemme i ro og fred og gjøre ting de har hatt lyst til hele uka. Slik er i alle fall mine. Så vi har gjort en avtale at de kan stå opp, kle på seg og liste ut i stua for å leke. Og vekke mamma eller pappa når det begynner å bli på tide med frokost. (De er seks og ett halvt). det virker -ish. I hvert fall så lenge de ikke begynner å krangle med hver andre. Da blir det slutt på freden for mamma, i hvert fall.

    12. Da jeg var barn stod jeg tidlig opp for å se på barnetv. Foreldrene mine ble lei av at jeg alltid lurte på om barnetv begynte snart, og gav meg en vekkerklokke så jeg kunne stå opp tidlig på egen hånd. Jeg hadde på vekking og var storfornøyd med å ha huset for meg selv på morgenen.

    13. Jeg spurte en gang (nå er hun 15 og det kunne ikke falt henne inn å våkne så tidlig)… svaret var ‘men pappa… jeg har jo så mye jeg skal se, gjøre og oppleve i løpet av helga – så da må jeg bare stå opp tidlig da…’

    14. Dette har ikke endret seg på 40 år. Jeg spurte gutten som den gangen var ca. 10 år hvorfor han sto opp så tidlig i helgene, og han svarte logisk og klinkende klart: – Det er jo sløsing med fridagen å sove lenge. Da veit vi det (og det endrer seg når de blir ungdommer).

    15. Får mye ut av helgen når man står opp tidlig 😉 De har skjønt det. :_S Jeg er som dem våkner i otta uansett egentlig, så LITT lettere å få meg på jobb.. Men VIL IKKE jeg heller 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg