Verdens viktigste sommerjobb!

Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag, er det… Bienes dag? JA, det er det! 😍

Egentlig har jeg et ganske ambivalent forhold til insekter, jeg er jo ikke sånn superfan når det summer og suser rundt ørene mine – men samtidig vet jeg jo at dersom insektene forsvinner, forsvinner vi..

Jeg har skrevet om humler og bier flere ganger før, og elsker selvsagt at biene har fått sin helt egen dag! Dette bestemte FN for tre år siden, av den kjipe grunn at 35% av alle pollinatorer i naturen nå er utrydningstruet.

Og bier er verdensmestere i pollinering! I Norge er 1/3 av biene truet, og derfor har jeg i dag startet familien Klonks lille bie-prosjekt for å bidra det vi kan – og nå håper jeg å inspirere litt sånn at flere kanskje har lyst til å gjøre det samme 😉🙏🏼

 

For oss som er så heldige å ha hage, er det jo i grunnen ganske lett: Vi kan la løvetann-blomstene gro (det er bienes viktigste plante i mai) – og vi kan plante vekster som biene elsker.

I dag har jeg kjøpt lavendel og spir (og et par andre jeg ikke husker navnet på 😅) – og planen er å plante i morgen. Disse staudene fant jeg som “bievennlige” på nettsidene til Plantasjen – applaus til dem som har laget et eget søk for bievennlige blomster!

(Skjermbilde: Plantasjen)

 

Jeg drømmer dessuten om et eget lite kaos-hjørne med masse forskjellige planter, der biene kan gå bananas. Mener jeg har sett det finnes sånne pakker med frø-miks som man kan så for å lage skikkelig bie-heaven. Håper bare ikke det er for sent å så nå..?

Insektshotellene som fikk “gjester” i høst, har vi også satt ut etter en vinter i uteboden – satser på at det blir liv i eggene som ble lagt i fjor. Det var veldig moro å følge med etterhvert som rommene ble booket, det blir definitivt åpning av nytt hotell høsten 2020 ☀️

 

Så la oss rope hipp hurra for biene i dag – og minne hverandre på hvor viktig det er at vi alle gjør det vi kan for å hjelpe de små krabatene. De har verdens viktigste sommerjobb! 🐝

/ Bzz bzz 😅

2 kommentarer
    1. Plantasjen selger også sånne frømiks pakker.. finnes egne miks til bier, sommerfugler og marihøner 🙂

    2. Perfekt!! 🙂 Jeg er litt seint ute i år, på grunn av frosten som plutselig kom, men jeg tenker det nærmer seg trygt her nå. Og da blir det lavendel og masse fine ting i bedene mine – er ekstra påpasselig med det, for de jeg leier hos har en merkelig fascinasjon for superkorte plener. Og da ryker jo både løvetann og kløver.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg