Vixen-bråk og blomstene til Kokkejævel

Det er rart hvordan man forandrer seg med tiden. For fire år siden var jeg på Vixen Awards for første gang, og jeg var så nervøs og redd som jeg aldri før har vært. Så forstod jeg at det eneste folk bryr seg om på sånne fester, er seg selv. Og etter det har jeg storkost meg! 😂

Denne gangen var det først og fremst utrolig trivelig å få litt barnefri og kjærestetid sammen med Peter, for det er lenge siden sist. Så var det ålreit å få skravlet og kost seg sammen med Line-Victoria som for første gang hadde med sin mann Torben! Og som jeg spådde før avreise, gikk mye av kvelden ut på å lete etter Line-Victoria sammen med Torben. Hun har en tendens til å være litt overalt, den dama der, mens stakkars Torben svinset rundt blant løsvipper og høye hæler – uten en eneste Liverpool-supporter i sikte.

Og så fikk jeg endelig hilst på blogg-kongen fra nord, sjølvaste Kokkejævel. Alltid ålreit å snakke med folk som har et filmteam fra NRK på slep (🙈). Også Kjærest da, som faktisk var enda søtere i virkeligheten. Kanskje ikke tilfeldig at en Kokkejævel har funnet en kjærest som er til å spise opp. (Heheh)

Kokken vant jo veldig fortjent prisen “Årets Stjerneskudd”, men siden paret hadde litt reisevei for å komme hjem til nord, ga han blomstene til Peter. Så vi dro ikke helt tomhendt hjem i år likevel!

 

Så blir jeg også nødt til å sveipe innom helgens store snakkis, nemlig takketalen til Kristin Gjelsvik da hun vant “Årets sterke mening”. Hun sparte ikke på kruttet, og langet ut mot årsaken til at hun vant prisen, nemlig fjorårets oppgjør med Sophie Elise som hun omtalte som “Norges farligste forbilde”.

Kristin uttalte i går at hun skulle ønske hun klarte å kontrollere seg litt bedre fra scenen – samt få frem budskapet på en litt mer profesjonell måte, og det er jeg forsåvidt enig i. Men overraskende mange vifter nå med mobbekortet.

Men nei, dette er ikke mobbing! Og ved å komme drassende med mobbebegrepet, vil vi nok en gang bagatellisere alvorlighetsgraden ved å bruke mobbe-begrepet feil. Det Kristin utbasunerte fra scenen var konstruktiv kritikk, og vi må faktisk ta det for hva det er – ikke fraskrive alt ansvar ved å kalle dette mobbing.

Jeg vet ikke hva det er med Sophie Elise som gjør at folk har en tendens til å glemme at hun driver en bedrift. Sophie Elise driver business. Og det er denne bedriften Kristin kritiserer.

For å sitere Funkygine: “Å hylle en business som profitterer på et image som en hel influenserbransje prøver å bli kvitt, blir som å gå baklengs inn i 2020. Der alle andre sitter i etiske råd for å gjøre livet til unge lettere å leve, premieres en influenser som operer rumpa i beste sendetid og profiterer på å skape overskrifter hver gang en implantat taes ut for å så settes inn igjen.”

Og det var dette jeg også hang meg mest opp i under fredagens prisutdeling. Hadde jeg vært Kristin på fredag, ville jeg droppet hele takketalen. Jeg ville isteden gått opp på scenen og sagt at jeg nektet å ta imot en pris fra en jury som minutter før hadde kåret Sophie Elise som vinner av “Årets Business” – samtidig som de premierte Kristin Gjelsvik for å kritisere den samme bedriften.

Hvis ikke det er dobbeltmoralsk og helt uforståelig, så vet ikke jeg. Jeg hadde helt ærlig langt høyere forventninger til årets jury og må si jeg er ganske skuffet over dobbeltmoralismen.

Først “Hipp hurra og pris til Sophie Elise for fantastisk forretningsvirksomhet!”, og 5 minutter senere: “Hipp hurra for Kristin Gjelsvik som tør å stå i mot Sophie Elises forferdelige forretningsvirksomhet”. Men akkurat det er det tydeligvis få som bryr seg om.

Så ja. Jeg synes budskapet til Kristin og hva hun kjemper for er utrolig viktig, men jeg synes vel også at måten det ble sagt på under prisutdelingen kunne vært gjort litt annerledes.

Og med det sagt, kan jeg sette blomstene i vann, legge festen bak meg og glede meg til en ny uke med litt mindre drama 😅🙈

39 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet om Vixen-styret, bra at du tør. Jeg synes det er altfor mange som forsvarer feil part i denne feiden. Vet du, jeg sluttet faktisk å lese bloggen til Peter etter at han skrev om Sophie Elise for et par år siden – men jeg fortsatte å lese din, og det er jeg glad for. Du gjør en god jobb om dagen. 👏

      Så bra at du greide å kose deg på Vixen. 🎉

      1. Oi, såpass! Da må jeg få takke så mye for at du fortsatt følger meg 😉😂 Det er forståelig at denne feiden har splittet blogg-Norge, men det er også helt greit. Det går faktisk an å være uenige 😉

    2. Hei. Liker bloggen din veldig godt, men her synes jeg du tar feil. Er godt voksen, har fire barn og er absolutt ikke enig i alt SE har gjort. Men verden er ikke i svart hvitt, og som foreldre skal vi også lære barna våre at mennesker har både gode og mindre gode sider. Utdelingen i går var IKKE riktig arena å ta denne debatten på. At KG står på scenen og roper og hyler og banner, er ikke konstruktivt – jeg har sett talen selv. Jeg frikjenner ikke SE for det ansvar hun har og den måten hun har fremstilt en del ting på, men jeg ser også at hun har en del andre kvaliteter som er gode. Og hun er engasjert. Mine barn evner å differensiere dette, og det overrasker meg at voksne ikke gjør det samme. KG går på repeat, av en eller annen grunn er det SE som får ansvar for hele verdens syn på kropp og utseende. Det er da vitterlig flere å ta av. Jeg beklager, men for meg fremstår KG som like kynisk og skruppelløs i sin oppførsel. Hun VET at dette styret genererer klikk, oppmerksomhet og penger i kassa. Hadde hun virkelig villet ta tak i dette, hadde hun jobbet på en mye mer konstruktiv måte. Jeg synes ikke at målet her helliger middelet.

      1. Så deilig å endelig lese en kommentar som sier akkurat det jeg tenker. Jeg har en datter på 12 og jeg føler att hennes syn på egen kropp er mitt ansvar. Jeg tenker att måten dette blir gjort på bare fører til mer negativitet rundt kropp. Vi blir bombet av kosmetisk kirurgi fra hele verden og vi må bare deale med det. Vi som foreldre har ett ansvar å lære barna å ikke sammenligne seg med andre, enten de er operert eller ikke.

      2. Absolutt enig i at SE har mange gode kvaliteter! Det er virkelig ikke det dette handler om. Jeg har møtt SE flere ganger, og hun er ordentlig hyggelig. Dette handler om at hun har blitt kåret til årets mektigste mediekvinne og nå fikk prisen for Årets bloggbusiness – og at hun er en voksen kvinne som ikke er sitt ansvar bevisst. Etter SÅ mange runder det siste året – så får TV2 sine seere være med på operasjonsstua? Hva i all verden er det for noe? Kristin sparker i mange retninger, blant annet til mediehus og TV2 som hun mener må ansvarliggjøres for valgene de tar.
        Ja, det er flere “influencere” å ta av også, men denne prisen vant Kristin fordi hun hadde tatt et oppgjør med nettopp SE. Kritikken mener jeg var konstruktiv, men som jeg også skrev i innlegget, kunne måten det ble sagt på vært gjort litt annerledes.

    3. Så klart vi som foreldre har ett ansvar. Når barnet mitt begynte på videregående så kom han hjem og forklarte at det.var jenter som overhodet ikke spiste mat..allefall ikke på skolen. Hvorfor? Jo fordi de ville bli tynn.
      Vi som er foreldre har ett stort ansvar,ikke noe tvil om det. Vi har Heldigvis oppdratt barna godt og de er godt rustet. M vi haar fulgt opp barna godt og heldigvis har de ikke Sophie Elise eller andre bloggere som forbilder,allefall ikke den typen bloggere. Nå har jeg selv følgt med Sophie Elise lenge,har dere gjort det? Det florerer bilder av kroppen hennes på Instagram. Hun spiller på kropp og utseende. Ikke noe tvil om det. Dette er ikke greit. Det er ikke greit å operere seg for å få en større rumpe,hofter osv. Dette er stor risiko med å ta sånne operasjoner. Hun og TV 2 burde skamme seg. Sophie Elise gikk selv ut å så at sånt burde ikke vises på tv osv. 10 mnd senere så gjør hun nettopp det. Dette er big business. Hun og TV 2 tjener masse penger på dette. Dette er ikke en ung jente lengre på barnerommet i Harstad…enda tristere oppi det hele er at det sitter en pappa i Harstad og tjener penger på datteren sin..

      1. Ja, vi foreldre har et ansvar! Vi må gjøre vårt beste for å gi barna vår den tryggheten de trenger i egen kropp, og få dem til å forstå at de er bra nok. Samtidig er det viktig med gode forbilder som er sitt ansvar bevisst. Som du skriver, en av tingene veldig mange reagerer på, var denne debatten SE deltok i for snart et år siden, kledd så anstendig og usminket som vi aldri før (eller siden) har sett henne, hvor hun uttalte at “man ikke skulle dokumentere en reise med plastisk kirurgi”. Så får pipen en annen lyd når “Sophie Elises Verden” produseres og kamerateamet plutselig får være med på hele reisen likevel. Dette har ingenting på en blogg å gjøre, og det har heller ingenting på en tv-skjerm å gjøre. Jeg kan bare ikke forstå det.

    4. Til dere som mener Kristin og Christina tar feil her: hvorfor skal disse influenserene bare få positiv Feedback? Det er liksom greit at de er forbilder når det er i positiv forstand, men de skal fraskrive seg alt ansvar hvis det er negativt? Dere glemmer at dette er en millionbedrift det er snakk om her. Og det er kanskje litt av problemet når det står en enkeltperson bak, noe annet å kritisere bedriften kiwi liksom. Det føles nok mer personlig for en blogger. Men fortsatt er det like fullt en bedrift. Det er ikke mobbing å si at det ikke er greit å vise plastiske SELVVALGTE operasjoner på TV!

      1. Jeanette: Det er vel ingen som sier at influenserne bare skal få positiv feedback? Det er selve tordentalen det går på, måten Gjeldsvik håndterte det på.
        Hadde hun gjort slik som Christina skisserer her, nektet å ta imot prisen fra Vixen på bakgrunn av at de priset SE for bedriften sin, tror jeg de aller fleste hadde klappet og vært enig. Jeg vet ikke om du faktisk hørte talen, men i mine ører vekslet den veldig mellom konstruktiv kritikk og nedtrykkelse. Konstruktiv kritikk er vel og bra, SE fortjener virkelig en haug med kritikk! Men å bli nedtrykket til de grader på en fest jeg vil anta alle skal ha det fint på, syns jeg rett og slett er dårlig gjort. Full forståelse for at balansen mellom å kritiserte bedriften og gå brutalt på selve personen bak bedriften er vanskelig når man blir engasjert, men da burde man kanskje heller finne en annen måte å håndtere saken på.

        For at det skal bli noen endringer her tror jeg man må se på eksempelvis Vixen og TV2, som støtter, priser, reklamerer for og tjener penger på disse influenserne. De sitter på en gigantisk påvirkningskraft, men her holder det ikke bare med ord, det må handlekraft til.

    5. Kunne ikke vært mer enig med deg !
      Bra du sier din mening. Blir faktisk dårlig av å se alle som skriver ordet mobbing i denne saken.
      Kritikk av en bedrift verdt millioner er ikke mobbing.

    6. Nok en gang legger du ut innlegg hvor du bagatelliserer og jekker ned det andre mener er mobbing. Nei, SE burde ikke vunnet pris, ja hun burde få høre alt det hun har gjort. Men er det riktig arena? Er det riktig å gå til personangrep på den måten? Nei. Bare se tilbake på da Kristin la ut filmen hvor hun langer ut, ok, så var det i beste mening, men hva skjedde? Mange tusen mennesker begynte å skrive til SE, skrive kommentarer som er direkte avskyelige, trampe ned SE når hun lå nede. Og er ikke det mobbing, så er det ihvertfall oppfordring til det. Dette har du gjort før, hvor du skrev et innlegg om Anna Rasmussen. Er det ok å legge ut om operasjoner og skape kroppspress? Nei.. Men da er det like ille å gå til personangrep og gjøre det “ok” for resten av Norge å mobbe SE.. Kristin kan da på så mange andre måter bekjempe kroppspress enn å gå direkte på en av mange 100 som er grunnen. Jeg blir kvalm av å se voksne mennesker sitte å gjøre dette mot unge jenter som kanskje har gjort feil og tatt feil valg. Kristin kan ta dette med sophie på privaten, og heller kjempe sin sak på andre måter. Skjerp dere, bruk stemmen deres til å skape fine arenaer og vis yngre bloggere og nettroll, at man kan kjempe sin sak uten å angripe andre. Hva om alle skulle heve seg selv med å angripe andre, hvor havner vi da.. Kristin har i mine øyne nesten ødelagt sin kampsak ved å overdøve den med stygt ordbruk og angrep på enkeltmenneske.

        1. Dette er skivebom av artikkelforfatteren. Kritikk er konstruktivt. Når du står på scenen og banner og roper, er det mobbing. Jeg vet hva mobbing er, har opplevd det i stor grad i oppveksten. Jeg er enig i mye av Kristins budskap, samtidig har heller ikke hun rent mel i influencerposen med sin fortid. Hun er også en del av problemet. Jeg ser kynisme der du ser ønske om å kjempe for en sak. Kristin er like skummel på sin måte, som hun beskylder SE for å være. Denne oppmerksomheten genererer inntekt for henne. Jeg synes ikke det er greit at vi skal lære ungene våre at så lenge vi kjemper for det vi påstår vi tror på og som er “politisk korrekt”, så kan vi bruke hvilke metoder som helst. Det må finnes noen form for selvjustis i denne galskapen.

        2. Du forstår ikke budskapet mitt, kanskje er ikke det Kristin og du driver med mobbing, det får dere føle på selv, men det dere gjør fører til mobbing. Jeg leste en del av kommentarene hos sophie etter filmen Kristin la ut, og der var det alt fra drapstrusler til trakassering. Jeg er på ingen måte enig i det sophie gjør, men hun er et menneske som alle oss andre. Det er ikke ok å åpne opp for å mobbe på nett, og det vil det aldri bli . Så ja, bare jekk ned mobbing alt du vil, men tenk på hva du driver med og står for bare en gang til først. Kjemp heller denne saken med å hylle de som står for kroppspositivisme og vis dine barn at man ikke må operere for å være fornøyd, istedet for å vise fram at om noen gjør noe du er uenig i, skal de henges i gapestokken. Stå på videre, vi får vell bare bære enig om å bære uenig 😊

      1. Enig med denne kommentaren! Mobbing er og subjektivt og her bør voksne folk holde seg for god til å kalle det “dra frem mobbekortet”. Dette er gjentagende hakking mot en navngitt person (kall det bedrift om du vil, men er en person bak bedriften). Syns du er med her på å rettferdiggjøre en slik dårlig retorikk som Kristin driver

    7. Det gode budskap drukner ALLTID hvis det formidles gjennom uakseptabel utagerende adferd med høyrøstet utskjelling, hat og bannskap. Da blir avsender, med sin sterke påvirkningskraft, et farlig dårlig “forbilde” for å “rettferdiggjøre” en totalt unødvendig og feilslått trakkaserende kommunikasjonsform som ingen ønsker at egne barn og unge skal “influeres” av, utsettes for eller utsette andre for, uavhengig av hvem som er avsender, mottaker eller hva som er sak. Det er ikke selve kjernen i budskapet hennes (det bifalles sansynligvis av de fleste) som kommenteres og slaktes, det er selve oppførselen. Det er nemlig ALDRI greit å oppføre seg som
      troll.

    8. De fleste influensere lever av å legge ut bilder av seg selv på nettet, med klær og med mindre klær. Til og med fotballfrue og funkygine har vi sett posere i bikini og den kroppen er like uoppnåelig som alle andre sin, nettopp fordi den ikke er din kropp. Ja, det er kritikkverdig att SE rett ut sier att det her er feil med kroppen min så jeg må fikse det. Men hun er også ett ungt offer for industrien som hadde Linni Meister som forbilde. Ungdom er naturlig usikker på egen kropp, er ikke det SE de vil se ut som så er det jenta i 10 klasse eller kylie jenner, vi slipper ikke unna det. Tror att valget om å ta operajson er mer komplekst enn att influensere gjør det så derfor skal jeg gjøre det. Det ligger mer i ett menneske enn att de blindt følger å gjør det samme som noen de ser opp til. Overgrep, mobbing, kommentarer om kropp og en haug med andre ting som gjør att man hater kroppen sin nok til å gå det steget. SE viste med episoden på tv2 hvor farlig det er å ta det billigste valget, noe som i seg selv ikke er verdiløst. Att SE, som mest sannsynlig har dysmorfofobi skal ta alt ansvaret for ungdommens selfølelse er helt absurd. Selv om hun er den største influensern i norge. Om ikke ungdommen din skjønner att det hun driver med er galskap, så har du for lite kontakt med barnet ditt. Og i forhold til att hun ikke fortjener årets foretak så skjønner jeg ikke det da hun har gjort stor suksess med store ull gensere, undertøy og selvbruning som for mej ikke har noe med hvorvidt hun har tatt operajsoner eller ikke.

      1. Problemet er vel at vi “influencere” (i mangel på bedre ord) står litt mer oppi det enn mange andre, nettopp fordi vi er tett på ungdommer som tar kontakt. Nå har nok ikke jeg lesere på samme alder som Kristin, men selv jeg har blitt kontaktet av flere. Og det sa jo Kristin også, at hun bruker ekstremt mye tid på å snakke med ungdommer som forteller henne om hvordan livet fungerer akkurat nå – kanskje Kristin på grunnlag av dette føler hun har litt mer innsikt? Det tenker i alle fall jeg. Problemet slik jeg ser det, er jo at kritikken SE har fått det siste året, har gått inn det ene øret og ut det andre. Jeg syns det er litt rart.

    9. Jeg har ikke fulgt denne debatten så veldig nøye. Men jeg så tilfeldigvis den operasjonsepisoden på tv, og synes egentlig den bare landet i samme kategori som “Kirurgiske katastrofer” (en serie hvor kirurgene reparerer folk som tidligere har blitt ødelagt på operasjonsbordet). SE har sikkert gjort mye dumt, men dette så jeg vel bare som et forsøk på å fikse skaden som har blitt gjort, til skrekk og advarsel.

      Angående tordentalen på Vixen, så hadde nok ikke et innlegg om at “Nå har jeg hatt en konstruktiv samtale med SE på bakrommet” gitt like mange klikk. K driver også en business, må vi ikke glemme, og media elsker jo en god krig.

      1. Personlig så tenker jeg at det var en tale til alle andre influensere og ikke så mye til oss i sofaen. Det er tross alt DE som først og fremst trenger å åpne øynene. Ikke så ofte en får muligheten til å snakke til alle de som ligger på topp på én gang.

        Å snakke til Sophie Elise tror jeg er like konstruktivt som å snakke til en murvegg.

    10. Helt enig i alt du skrev! Virksomheten Sophie Elise er ikke annet enn kynisk spill. At hun inntar offerrollen igjen og igjen for så å gjøre de samme horrible inngrepene er bare mer penger i kassen.
      Jeg heier på Kristin. Det er lov å utrykke seg feil når man er ganske opphisset (muligens fordi SE nettopp hadde fått premie for sin innsats), men å utbrodere kirurgiske inngrep igjen og igjen er ikke en feil, det er med overlegg.
      Her i huset er den bloggen sperret før barna får med seg at hun finnes.

    11. Heeeeelt enig med deg! Bra skrevet!
      Var redd for at du også skulle dra mobbekortet da jeg begynte å lese nedover her, men du har min fulle støtte:)

    12. Sjokkert over hvor mange som syns det er ok å bruke setningen «dra mobbekortet» håper ikke dere lærer ungene deres at dette er en fin måte å møte andre sine følelser på

    13. Som ei annen nevner her, så er operasjonen vist på TV av Sophie Elise ikke en brazilian butt lift som Kristin forteller på sin IG, men en operasjon som fjerner implantatene hun fikk satt inn som ung. Ja – det blir vist en operasjon på TV, men SE er også veldig åpen om at hun angrer på sin tidligere operasjon, viser de negative konsekvensene og advarer. Etter min mening er ikke dette en oppfordring til plastisk kirurgi, men heller en advarsel om at det kan gå fryktelig galt og at man må ta konsekvensene av det. Jeg syns ikke plastisk kirurgi skal bli hysjet ned, men heller at man skal vise åpenhet (altså fortelle om de farlige og negative konsekvensene, det er viktig!) SE har gjort feil som ung, men syns hun har utviklet seg, lært mye, vært ærlig og hun fortjener absolutt ikke å være “den eneste” som blir hakket på, selv om hun er en business. Hun er fremdeles et menneske som har mye å lære i livet, det har Kristin også. Kristin har mye gode poeng, men hun har også mye å lære og må velge riktig tid og sted, samt komme med rett informasjon.

    14. Det som forundrer meg er hvordan Kristin føler hun kan angripe s-e, når hun selv ikke er stort bedre. Har hørt hennes podcast som omhandler penisstørrelse. Ble trist på vegne av slle gutter/menn med komplekser for sitt kjønnsorgan. Ett innsla hun selv nå prøver å bagatellisere.

    15. Veldig fornuftig skrevet! Jeg er helt enig med deg konatil. Hvis folk mener Kristin sin tale er mobbing, aner de virkelig ikke hva mobbing er.

      Ja, hun gikk hardt ut, men med all rett. Og hvis ikke vixen hvor alle influencere sitter og hører på er den riktige plassen å gå hardt ut, hvor da? Det er så mye mer viktig i denne verden enn rosa bloggere som kun skriver om Nelly produkter, operasjoner, behandlinger, sminke og overfladisk piss.
      På tide vi lytter til bloggere med fornuftige ting å si! Dagens tenåringer og barn fortjener ikke å vokse opp i dette. Voksne kan dog bli påvirket!

      Jeg hyller Kristin, hun gjorde det vi alle fleste tenker og vil si, men ikke tørr OG foran en så overfladisk forsamling (nå dømmer jeg ikke alle, men mange)

    16. Bra innlegg, men kan du ikke droppe navnet “konatil?” Det også å gå baklengs inn i 2020. Veldig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg