Puslespillet iHerb

I dag tidlig ringte det på døra, og der stod ingen ringere enn postmannen! Det ble jo nesten julaften, for ikke bare hadde han med seg to pakker, han hadde med et postkort også! Peter fikk helt hakeslepp, jeg tror ikke han kan ha sett et postkort siden nittitallet. Men jeg smilte godt da jeg så at avsenderen var barndomsvenninna mi som ferierer på Hawaii – tusen takk Janne-Mari, du gjorde dagen vår 🙂

 

Postkort er definitivt det nye gamle..!

Men i tillegg til kortet fikk vi altså to pakker, og de kom fra vår kjære venn iHerb. I alle disse år har jeg gått og trodd at det var komplisert og kjempeskummelt å bestille varer fra denne herlige nettbutikken som bugner av helsekost.. Men nå vet jeg heldigvis bedre – og jeg har dessuten blitt en skikkelig proff! Føler jeg selv, da. Derfor tenkte jeg å komme med noen tips til deg som også har lyst til å bli like proff som meg.

Det er nemlig mye penger å spare på å bestille varer på nett, særlig hvis du liker å eksperimentere med alt fra gojiibær til kokossmør på kjøkkenet. Dessuten finner man alltid flere godbiter som ikke er å få tak i i Norge. (Obs! Jeg har aldri prøvd å bestille legemidler eller urter, men vet at det foreligger restriksjoner på dette. Jeg er altså ikke helproff..)

Når du skal bestille er det et par ting du må huske på:

– Logg inn! Lag deg en bruker med en gang, på den måten får du muligheten til å velge norsk valuta – samt at det er oversiktelig å kunne følge med på handlekurven med tanke på fraktkostnader. Dessuten kan du legge ting i “Wish list”, hvis du finner noe du ønsker å bestille en annen gang.

– Tollgrensen er på 350 kroner inkludert frakt, altså må du betale en avgift dersom den samlede verdien på produkter og frakt overstiger 350 kroner. Det gjør ingenting dersom den overstiger, men det er irriterende å måtte betale ekstra avgifter.

– Det er tre fraktalternativer, den billigste er “Airmail” som pleier å koste mellom 30 og 60 kroner. Men dette alternativet kan du bare velge dersom pakken veier inntil 1,8 kilo. Dersom pakken blir for tung, fjernes “Airmail” automatisk som et fraktalternativ. Da lønner det seg å ta ut et produkt eller to fra handlekurven, og heller bestille to (eller flere) pakker. (Trykk på “Save for later”, så havner varene på “Wish list” som du finner under profilen din)

Og det er her puslespillet kommer inn! Jeg blir gjerne sittende i evigheter å sjonglere fram og tilbake på varer, sånn at hver pakke kommer så nære 350 kroner i verdi som mulig, og 1,8 kilo i vekt. Her er rekorden min, haha:

 

Flaks at kursen holdt seg stabil..

 

Jeg har som oftest tålmodighet til å vente 1-2 uker på varene, men dersom du ønsker å få dem i hus litt kjappere, kan du velge en av de to dyrere fraktalternativene. Disse har i tillegg sporing, og du får refundert pengene dersom pakken av en eller annen grunn sendes tilbake til iHerb. Det kan jo være kjekt, selv om jeg aldri har opplevd at en pakke ikke har kommet fram 🙂

Fram til 30 november er det 10% rabatt på alle bestillinger – typisk nå som jeg har bestilt ferdig for en stund! Kanskje jeg må inn og snuse litt til nå som det nærmer seg jul..

 

Noe av ukas fangst – kokossmør er det store her i huset for tida. Den med kakao spises med skje rett fra burken.. NAM!

 

Jeg er hele tiden på jakt etter nye godbiter, så tips meg gjerne hvis du har noen iHerb-favoritter! Og stikk innom bloggen senere i dag også, for da kommer endelig oppskriften på de sunnere sjokoladecookies’ene som jeg nyter med god samvittighet midt i uka 🙂

 

/ God tirsdag 🙂

* Følg iHerb-kona på Facebook *

13 kommentarer
    1. Postkort er så stas! Jeg har en venninne som alltid sender postkort, og jeg blir alltid like overrasket og glad 🙂 Kan du ikke skrive litt mer om hvilke produkter dere kjøper, og hva dere bruker de forskjellige produktene til. Jeg skulle likt å prøvd noe av det, men jeg er så usikker på hva jeg skal bruke for eksempel kokos-smør til…
      Gleder meg til oppskrift på sunnere sjokoladekjeks, for jeg er konstant sulten av ammingen for tiden og stadig sugen på noe søtt 😛

    2. Åååh, de leppomadene bestiller jeg alltid, men visste ikke at de kom i flerpakk 😃 må innom snart igjen jeg da 😁
      Jeg sender alltid postkort på ferie! Det er jo så koselig 😊

    3. Jeg er også interessert i å høre hvilke produkter dere bruker å betille, og hva dere bruker det til 🙂
      også lurer jeg på om produktene de selger er økologiske

    4. Hei!
      Ville tipse om at airmail ikke skriver porto på pakken, så man kan handle for 350kr før porto. DHL regner med porto, så da får man syke gebyrer hvis man går over.
      Det er og kursen når den ankommer Norge som teller. Så hvis du er så nær og kursen endrer seg innen feks ca to uker, så får du smell.
      Jeg har bestilt ca 40 pakker de siste tre årene, men aldri skjedd noe, men hører andre får seg noen overraskelser.
      Iherb er supert. Jeg spiser glutenfritt og sparer masse på den sida der 😉 blir mye atkins “godteri” der, Hehe…

    5. Vær obs for DHL som fraktmetode… Det går kjappere og er billig når det er på tilbud, men går du over en viss sum under tollgrensa får du som sagt latterlige gebyrer, da er det mye mer verdt det å vente på pakkene noen ekstra uker gjennom det billigste fraktalternativet…

    6. Ikke for å ødelegge helt for rekorden din, men frakt skal ikke regnes med i totalsummen da dette ikke er verdi på en vare som du kjøper og bringer inn i landet 🙂 Om du skulle oppleve å betale toll på grunn av frakten, er det ikke verre enn å sende inn ordrebekreftelsen som viser verdien på pakken. Det måtte jeg gjøre en gang da firmaet hadde opplyst om totalpris inkl frakt, som totalt ble over tollgrensa. Har derimot aldri skjedd når jeg har handla hos iHerb 🙂

    7. Ja takk til fleire iHerb tips! Eg hadde egentleg handla ferdig til jul, men no må eg kanskje innom igjen…

    8. Jeg digger iherb. Det er så fantastisk å få pakker i posten med så mye godt 😍
      Her er noen av mine favoritter:
      Liker du hubabubba? Da er xylichew (den gule, tror det er med grapefrukt) helt nydelig, sukkerfri og kun søtet med xylitol.
      Sjekk ut peanøttsmør med sjokolade
      Slendersticks (saft i pulverform med vitaminer)
      Crunchy clusters cashew (sånne nøttekubber…helt himmelske)
      Himalaya salt
      Chiafrø
      Spirulina
      Hampfrø
      Raw cacao
      Questbars (sist men ikke minst 😉)
      Litt sånn i hurten og sturten mellom legging og amming av mine fire små 🙊
      Takk for en koselig blogg

    9. Marianne: Takker for mange gode tips! Questbars er en storfavoritt her og 😉 Skal definitivt sjekke ut hurten-og-sturten-lista di før neste bestilling! God helg 🙂

    10. Therese: Æsj, det var dumt.. Lett å gå surr i alle reglene syns jeg – men da får vi hvertfall huske at 350,- er totalen! Kjipt med gebyrer. God helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg