Rocky Road

Resten av året kan vi være så sunne vi bare vil, men til jul kjører vi et skikkelig unntak! Det har blitt en tradisjon, så hvert år jeg lage en runde med julesnopet over alle julesnop, nemlig “Rocky Road”. Jeg aner ikke hvem som har laget den opprinnelige oppskriften, og det finnes mange varianter. Den er stappfull av deilige kalorier og får tennene til å løpe i vann bare av tanken. Så hvis du ønsker å lage noe veldig lettvint til julekosen, eller bare gi bort noe skikkelig snask i gave – så får du herved vårt hotteste tips 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ROCKY ROAD

– 500 gram sjokolade (Velg en du syns er god! Jeg regner med de fleste typer sjokolade fungerer, mørk også dersom du foretrekker det. I år brukte jeg vanlig melkesjokolade)
– 2 poser Dumle
– 3,5 dl peanøtter
– 2 gode håndfuller mini marshmallows (Jeg fikk bare tak i vanlige, så jeg delte hver marshmallow i seks biter)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fremgangsmåten er som følger:

– Del alle dumle-karamellene i tre biter. (I en oppskrift stod det at man først måtte fjerne papiret..Haha)
– Miks disse sammen med nøttene og marshmallowsene.
– Smelt sjokoladen i vannbad og bland alt godt sammen før du heller massen over i en bakepapirkledd form. (Jeg brukte 30 x 20)
– Sett herligheten i kjøleskapet. Så er det bare å vente!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er den farlig gode miksen av salt og søtt og sjokolade og karamell som bare… Aaaah! Nei, det er ikke mer å si om den saken. Har du ikke testet den ut så må du bare gjøre det. Men ikke klag til meg dersom du spiser opp rubbel og bit 🙂

/ En gang i året.. Bare en gang i året 😉

* Følg Snopekona på Facebook *

27 kommentarer
    1. Jeg lager den med popcorn istedenfor peanøtter…dødsgodt!! Også putter jeg oppi seigmenner og pandalakris i tillegg til det som du bruker. Alt jeg elsker i en stor bit <3 <3 <3

    2. Åh..gud…Nå sikla jeg på pysjen min..
      Jeg sa for ti minutter siden til samboeren min at jeg anså meg som ferdig med årets julebakst. Sju slag i boks. Men det spørs om ikke denne himmelske bomba skal få innpass i kalorimaratonet vi befinner oss i <3 Ah, takk for oppskrift!

    3. Jeg pleier å lage hvert år. Jeg anbefaler å temperere sjokoladen (smelt 2/3, ta vekk fra varmen og rør i resten av sjokoladen til alt er smeltet) før du har i resten. Min “oppskrift” er med kun salte peanøtter og marshmallows, men i år skal jeg ha i nonstop og knuste per kjeks i tillegg.

    4. Ååå, dett så helt himmels ut 😋 Må absolutt prøves, men ettersom vi reiser på juleferie idag må nok vente litt 😊

    5. Hvor mye blir det av dette? Mangler noen spiselige julegaver.. (Skal ikke være voldsomme porsjoner, tenker jeg..)

    6. Linda: Tja, det var et litt vanskelig spørsmål – alt kommer jo an på hva slags porsjoner du ønsker? Men det er i alle fall 500g sjokolade som bindemiddel.. Blir det enklere å se for seg hvis du bruker en 20 x 30 form? 1,5 til 2 cm høy masse. Så kan du jo dele den i så store biter du ønsker. Lykke til 🙂

    7. Kamilla Ej: Det stemmer på en prikk, for det var jeg som skrev halve innlegget hans i 2014.. Har fått tillatelse til å poste det på nytt altså, rett skal være rett 🙂

    8. Dette så da utrolig digg ut! Jeg tenkte jeg skulle lage i dag, men fant ikke Dumle på hverken Meny eller Rema her.. 🙁

    9. Ellen: Har fått tips om at de vaniljefudgene man får kjøpt i løsvekt funker veldig bra istedenfor dumle! Jeg skal teste det ut til neste år 😉

    10. Det kommer litt an på hvordan du oppbevarer dem 🙂 Jeg fant en bortgjemt pakke etter to måneder, jeg hadde pakket dem i cellofan – og da hadde marshmallowsene blitt litt stive i kantene. Men smaken var like fantastisk 🙂

    11. Al- disse brukar jag putte i fryseren og da håller dem i månader😊 Spiser rester av disse i feb mars😂😂
      Skall lages som julegave til de vuxna i bhg i år👍

    12. Hei!
      Nå har jeg laget denne herligheten for første gang 😄 Fantastisk god 😄 men jeg lurer på hvordan du oppbevarer den? I kjøleskapet eller på kjøkkenbenken?

    13. Disse er fantastisk! Laget en stor ladning selv i år. 😍 for min del oppbevarer jeg de i en lufttett boks, på kjøkkenbenken. Det går helt fint 👍🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg