I går smalt det nesten

Vanligvis skriver jeg blogginnlegg med hvilepuls, men denne gangen er jeg altså så eitrende forbanna! For nå får det for faen være nok! Har vi blitt en gjeng hjerneløse idioter som føler oss helt uovervinnelige, eller hva er egentlig greia?

I går var min lille datter og jeg bare centimeter fra å bli meid ned av en bil mens vi gikk på fortauet. Og det var ingen unnskyldning for det som skjedde. Det var ikke tett trafikk, det var ikke glatte kjøreforhold, personen bak rattet fikk ikke et illebefinnende.

Neida, bak rattet i bilen satt ei jente og fiklet med mobilen.

 

 

Og jeg kan tenke meg hva hun gjorde. Bare kjapt sjekke hva som stod i den meldingen som nettopp tikket inn. Bare se hvem som akkurat sendte en mail. Bare sette på en sang på Spotify, eller finne fram et telefonnummer for å ta en kjapp telefon.

Hun hadde øynene litt for lenge festet til skjermen, så lenge at bilen rakk å skjene til siden, og det ene forhjulet kjørte opp på fortauskanten. Jeg møtte blikket til jenta og så hvordan hun brutalt ble ristet ut av mobilrusen da hjulet traff fortauet – før hun forskrekket kastet seg over rattet for å rette opp bilen igjen.

Hadde jeg ikke rukket å røske med meg min datter og hoppet til siden, ville bilen truffet oss. Hadde vi gått i motsatt retning eller vært et skritt nærmere fortauskanten, vet jeg faktisk ikke hvordan det hadde gått.

 

Child holding mother's hand

 

Så kan noen vennligst forklare meg logikken i at boten man får dersom man ikke blinker ut av en rundkjøring er på 2000 kroner – mens mobilbruk bak rattet er på stusselige 1300?

Manglende blinklys er sjukt irriterende – men mobilbruk er jo direkte livsfarlig! Forsikringsselskapet mener det å bruke mobilen mens man kjører bil, kan sammenlignes med å ha 0,8 i promille. Og hvis du kjører bil i påvirket tilstand, mister du lappen, du kan få ubetinget fengsel og minst halvannen månedslønn i bot..

Så, stusselige 1300 kroner for å fikle litt med telefonen, altså? Er det bare meg – eller henger det ikke helt på grep? Selv om sannsynligheten for å bli tatt på fersken er forsvinnende liten, så er det noe med signaleffekten en sånn puslete bot sender ut.

Og mobilbruk bak rattet øker og øker, i USA er det nå rangert som dødsårsak nummer én for unge sjåfører. Nummer én! Skremselspropaganda hjelper åpenbart ikke, det er fortsatt viktigere å sjekke den siste snappen eller sende en liten melding, framfor å konsentrere seg om å kjøre bil.

Burde mobil bak rattet inngå som en del av kjøreopplæringen? Som en egen obligatorisk post på glattkjøringsbanen for eksempel, der sjåføren blir bedt om å lese innholdet i en sms underveis i hinderløypa? Så får man virkelig inn med teskje hvor få blikk på en mobilskjerm som skal til før man på 1-2-3 har meid ned en pappfigur.

Høyere bøter eller ikke – kan vi ikke bare bli enige en gang for alle, om å la mobilen ligge mens vi kjører bil? Det er faktisk ikke så forbanna vanskelig. Dessuten er det livsfarlig.. Og jævlig harry.

 

/ Unnskyld banneordene, men mor er forbanna!

* Følg Konatil på Facebook *

45 kommentarer
    1. HELT enig. Det er en for j*vlig utvikling det her. Jeg har 40 minutter i bil hver dag til og fra jobb, og ser daglig folk trøkke busene sine langt inni skjermen på sin superviktige smarttelefon. Gud forby om ikke de får sjekket snapchaten fra kompisen hvor skrukken vises i 6x zoom fordi han skal hevne en annen kompis sin 8x zoom på ballehåra han skal barbere av fra dagen før.
      Bota bør være betydelig høyere, det er det ingen tvil om. Påkjørsler bakfra skal jeg banne på har fått en skikkelig økning etter at smarttelefonene kom, ja!
      Selv ble jeg påkjørt bakfra i rushtrafikk, hvor køen holdt ca 5 km/t, fordi en luring bak meg fikla og styra med telefonen sin. Det som var maks irriterende var at jeg reagerte på han 2-3 minutter før og frem til det smalt, nettopp fordi jeg følte øynene hans var mer ned i fanget enn på bilen foran, dvs min. Han prøvde å “kjøpe seg ut” med en fisefin sum som såvidt hadde dekket 1/10 av omlakkeringa på bakskjermen min, men da sa jeg pent, etter å ha telt til 1192142941, at han hadde kjørt på “feil bil”, og at han pent fikk fylle ut skademeldinga. Og det gjorde han, full av anger.
      Nei, jeg pleier å si at om noen sender SMS, melding på messenger, snapchat e.l., så er det ikke noe som haster. Om noe haster, så ringes du, og da kan du bruke handsfree’n du absolutt burde ha i bilen. Om noen presterer å sende en SMS til deg og det haster, så får de takkesæsjæl!
      Jeg lurer også på hva som skal til for at folk bruker de hjernecellene de er så heldige å være født med. Det kan ikke være sånn at det må smelle før folk tar hintet om at de 1-3 sekundene de tror de ser på skjermen er ganske så mange meter på veien.
      Nei, jeg kjenner jeg blir skikkelig engasjert rundt dette. Jeg kunne fort endt opp som Hans Bauge i en tv-sendt debatt her, ja 😉

    2. Wørd!
      Utrolig flaks og ikke minst bra at det gikk bra.
      Håper frøkna bak rattet leser dette. Gjelder ikke bare henne, men de fleste av oss. Har selv fiklet med mobilen bak rattet, og fikk en støkk nå og tenkte det kunne vært meg. Det kunne vært deg som leser denne kommentaren.
      Legg telefonen i veska og la livet gå sin gang under ferden. Ingenting er viktigere enn et liv. Et menneskeliv,dyreliv. Ja.
      Bra skrevet C!

    3. Fy f…. så skummelt! Takk og lov at det gikk bra med dere 💖 Jeg er helt og totalt enig, det er helt forkastelig at man skal få mindre i bot for mobilbruk under kjøring enn å glemme blinklys i rundkjøring. Jeg har som prinsipp at så lenge jeg kjører, så skal ikke tlf røres. Ringer den, lar jeg den ringe og så stopper jeg en plass for å ringe tilbake.

    4. Er så enig!! Jeg kjørte opp i sommer, (12år etter alle andre på min alder..) og der måtte vi ta fram.mobilen mens vi kjørte på glattkjøringsbanen gire opp å kjøre i 50 mens vi sku skrive en kort kjapp sms. I en 45°sving med elg og bil som poppa it i banen. Det ble en pirruet, en død elg og to “smadra” biler.. en oppvekker!!
      Ikke bare med mobiltlf men også det å fikle med radio og cdspillern i bilen, måtte prøve det og. Ble ikke så fatalt utfall men endte opp i grøfta i den glatte svingen.

    5. Flott at det gikk bra med dere.
      Håper dere husker å bruke REFLEKS
      Det er så mange som ikke gjør det.
      Så husk REFLEKS 😃

    6. Signerer denne! Ingen logikk i dette, vi har ingen verken folk eller dyr å miste langs veien på grunn av slike feil.Jeg blir også forbanna når jeg seg slik.
      Godt det gikk bra med dere denne gangen 😊

    7. Mitt tips til alle: legg mobilen så langt unna deg at du må stoppe for å sjekke den. I bagasjerommet foreksempel:)

    8. Hei!
      Ville bare svare deg på snappen din i går angående Chia fra Semper! Det er forloveden min som er logistikksjef for Semper i Norge, her er svaret fra han: Chia er ikke tatt ut noen steder i Norge nå fra september, men Surdeig kom inn! I den forbindelse har Semper har slitt litt med produksjonen av Chia, men nå mot helgen skal leverandørene ha fått påfyll og butikkene bør fylles opp i løpet av de neste dagene 😉 Det som skjer når en vare er tom er jo at butikker ofte setter andre varer på den plassen i mellomtiden, ref riskakensappen. Håper dette var et oppklarende svar, Chia er på vei ! 🙂

    9. Du er forbanna – med all rett!
      Utfallet kunne vært et helt annet, og det er helt innafor å reagere på den måten. Jeg hadde gjort det samme.
      Tommel opp for at du tar opp temaet!

    10. Jeg er så enig med deg i det du skriver. Jeg kjenner jeg blir kok forbannet her jeg sitter å bare leser det du har opplevd, nå har jeg da ikke gått så veldig mye tur å opplevd slik gående, men blir nok mange turer når prinsessa melder sin ankomst til verden.
      Men jeg har opplevd slik når jeg har kjørt i trafikken der jeg har vært nødt til å ta noen unna manøvre fordi enkelte ikke kan legge fra seg telefon. Å jeg har hatt ekstremt mange fremfor meg den siste tiden som styrer med telefon å ser ut som fyllekjørere, fordi de, de er ute i grøfte kanten å vaser og styrer når de kjører, er flere ganger jeg faktisk har ringt inn til politiet å gitt dem regnr, da jeg ikke syns at slike folk skal være i trafikken og jeg selv ikke er sikker på om de kjører i en form for ruset tilstand eller bare trykker på telefon. Jeg tenker at man kan heller ringe 1 gang for mye enn 1 gang for lite, for det kan jo faktisk hende vi redder ett liv når vi melder fra!
      Jeg skal dele innlegget ditt så det når enda lenger, så kanskje noen fra statens vegvesen / politiet kommer over det å kan ta det med videre å kanskje få øke boten for bruk av mobil 🙂

    11. For en herlig og lang kommentar med gode poenger! Tenk deg oss to i en tv-sendt debatt sammen, Hans Bauge * 2 – haha 🙂
      Håper folk lar ballehåra sine vente til bilen er parkert, det må være dagens viktigste oppfordring!! Ønsker deg en fin dag uten farlige situasjoner i trafikken 🙂

    12. Hei! Er helt enig med det du sier!! Jeg vet ikke om det er noe alle gjør, eller bare min kjørelærer, men jeg ble bedt om å skrive han en melding mens jeg kjørte på glattkjøringsbanen. Det var ikke en positiv opplevelse og jeg hadde ingen kontroll over bilen i det hele tatt.

    13. HUff, godt å høre det gikk bra med dere. Men fy så sinne jeg hadde vært om det hadde skjedd her.
      For snart 8 år siden gikk jeg tur med min førstefødte, og da rygget en dame PÅ vognen til babyen min på 2 uker og flyttet den flere meter. Og da hylte jeg og slo i bilen. Og kvinnemennesket fortsatte bakover, helt til en gammel mann med stokk så det hele og kastet stokken på panseret hennes!!
      Enda godt det var snø så vognen skle bortover, ellers vet jeg ikke hvordan utfallet hadde blitt 🙁 Og ikke vil jeg tenke på det heller.

    14. Er så enig med at dette er en STOR uting. Har en reisevei på litt over en time og kjører på Ringveien alle dager uken lang. En bot på rundt 3000 tusen burde vært mulig å gjennomføre samtidig som man kunne bruke de 400 nyutdannede politifolkene til jobben med å ta alle som bruker mobilen i kø vær eneste dag. Her hadde staten fått masse penger. Nå må mobilkjørende begynne å bruke HODET!!!!!

    15. Jeg tok lappen i våres, og da fikk vi beskjed om å sende snap under den ene runda på glattkjøringsbanen. Mange som fikk seg en støkk da. Jeg ber selv enten sidemannen svare, eller så stopper jeg på en bensinstasjon eller busslomme. Hvis jeg ikke skal langt kan det vente til jeg kommer frem!

    16. Du har absolutt et poeng! Det hjelper faktisk ikke stort at skjermen er montert høyt oppe. Det var riktignok hakket verre da jeg var ung og måtte kløne verre hver gang jeg skulle bytte kassett.. 😉

    17. For en grusom opplevelse! Jeg føler meg jaggu ikke like trygg lenger, og kommer aldri til å ta det for gitt at bilene holder seg på veien.
      Bra dere ble reddet av en mann med stokk – han var på rett sted til rett tid!

    18. Blir så glad for å høre at dette faktisk praktiseres rundt omkring på glattkjøringsbaner! Og som du skriver, det har effekt! To tomler opp fra meg 🙂

    19. Så bra at du faktisk melder fra når du ser uvettig kjøring, som du sier – det er bedre å melde fra en gang for mye enn en for lite. Tusen takk for at du deler videre!

    20. Kjære Maria, tusen takk for fantastisk oppklaring! For en flaks for meg, at forloveden til sjølvaste logistikksjefen for Semper følger meg på Snap!! Haha, det er jo ikke til å tro 🙂 Si fra til logistikksjefen om at jeg kommer til å hamstre knekkebrød her i Larvik når det fylles opp neste gang, så be ham tipse butikkene om å ta inn litt ekstra 😉 Takk igjen!

    21. I dag er det den store refleksdagen! Du kunne jo ikke kommet med en påminnelse på bedre tidspunkt 🙂 Refleks er superviktig – og nå blir det fort mørkt ute også! Ekstra viktig å huske på!

    22. Fy flate, skremmende opplevelse selv om det var under kontrollerte former! Veldig bra å ha med seg i bakhodet for resten av livet. Håper det blir obligatorisk! Og grattis med lappen! Lappen er lappen, selv om du tok den litt etter de andre 😉

    23. Det er tillagt veldig mange funksjoner på disse nye skjermene som før var knapper og brytere.Dessuten er skjermen gjerne mitt i bilen,jeg mener at det kan være like “farlig”å bruke disse som å bruke en telefon.

    24. Er så enig med deg, jeg tror de fleste av oss har gått på en mobil-fikle-smell fra tid til annen. Det må det bli en slutt på – jeg har i alle fall lært, og dette har blitt min nye kampsak 🙂

    25. Syntes egentlig det var en brilliant idé det med å lese sms i en hinderløype. Det burde virkelig skje 😉 Smart.

    26. Dette er jeg så enig i! Har flere venninner som absolutt skal sjekke telefonen når de kjører bil, og det gjør meg forbanna rett og slett. Den meldingen eller snappen, eller hva det nå enn måtte være, er IKKE så viktig at det må sjekkes med en gang! Alltid mulighet for å kjøre ut til siden, til en bensinstasjon eller busslomme om du absolutt må sjekke.

    27. Jeg opplevde uvettig kjøring på veien engang for ca 2 år siden. Var en ung gutt som ville kjøre fort, og han var millimeter unna en dødsulykke. Det er jeg sikker på. Vi i bilen fikk heldigvis tak i reg. nr, og fikk søkt opp eier av bilen og telefonnr.. Snakket deretter både med sjåføren og hans mor som eide bilen. Hun tok fra han bilen! Etter det har jeg aldri nølt med å ta kontakt med enten politi eller eier direkte.

    28. Statistikk viser faktisk at krasjer for unge gutter mellom 18/25 år går ned/står stille mens ulykkesstatistikken for middelaldrende menn faktisk går opp. Det er også flest voksne som bruker telefon under kjøring.
      Men, det bryr IKKE at jeg forsvarer bruk av mobil i bil. Absolutt ikke. Avskylig

    29. Mobilen er koblet til handsfree og det styres fra samme sted som radioen. Jeg har den liggende i veska på lydløs og rører den ikke mens jeg kjører. Instagram og den slags får være. Det trenger jeg bokstavelig talt ikke de minuttene eller timene jeg kjører! -jente 23.

    30. De eneste gangene jeg bruker mobilen i bil er når jeg står helt stille i kø. Om det kommer meldinger eller den ringer ellers så får vedkommende bare vente til jeg har tid til å stoppe eller er fremme dit jeg skal.
      Ellers er jeg den masete dama som på denne tiden av året er en real pain in the ass der jeg gnåler om bruk av refleks og ikke minst om at syklister MÅ ha lys både foran og bak på sykkelen i tillegg til refleksvest! Som bilist stopper jeg gjerne for både syklister og fotgjengere, men da må de jo bruke refleks og lys så jeg ser dem først!

    31. Da jeg kjørte opp for et og et halvt år siden, hadde jeg faktisk mobilbruk bak rattet som en del av min kjøreopplæring 🙂 instruktøren sendte meg en melding mens jeg kjørte gjennom glattkjøringsbanen, og denne meldingen skulle jeg da lese høyt for han samtidig som at jeg manøvrerte meg forbi alle hindrene han sendte ut i kjørebanen. En kan trygt si at jeg ikke kom meg gjennom banen uanfektet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg