En uventet brannfakkel

I løpet av det siste døgnet har innboksen min gått varm. Både på mail og facebook har det tikket inn takknemlige ord fra takknemlige sjeler som bare vil si at de setter pris på at noen tør å kaste brannfakkelen som omhandler jul, alkohol og barn.

 

Cute curly toddler girl standing at a Christmas dinner table settling the dishes preparing to celebrate Xmas Eve, view through a window from outside into a decorated dining room with tree and lights

 

Tenk på det, da! Det er en brannfakkel å oppfordre folk til å tenke seg om en ekstra gang før man kaster innpå både øl og akevitt til julematen når det er barn tilstede! En brannfakkel!

Herregud.

Jeg blir faktisk nødt til å skrive et par ord til, før jeg lar temaet ligge for nå.

For folk liker visst ikke at man prøver å ta fra dem alkoholen. Og det er de samme kommentarene som går igjen:

– Barna må tåle såpass!
– Barna merker ikke forandringer hos de voksne som drikker, så lenge det ikke blir uro, bråk eller krangling.
– Det er viktig at barna lærer seg god alkoholkultur.
– Mine barn har aldri klaget.
– Dette er hysteri, ett glass skader virkelig ikke!

Nei. Som oftest går det helt greit med ett glass, problemet oppstår når det blir ett glass til.

For jeg sier ikke at barn tar skade av å se mamma eller pappa nippe til et glass rødvin på fredagskvelden. Selv om argumentet om at barn har godt av å se foreldrene ha et avslappet forhold til alkohol, er motbevist blant annet i denne studien (der en av konklusjonene er at “det å se at foreldrene drikker seg beruset, kan signalisere at det er greit å drikke alkohol og at beruselse hører med til det å drikke.”) – så er det selvsagt ikke her problemet ligger.

For 300.000 norske barn lider under foreldrefyll –  og jeg tør ikke engang tenke på hvor høyt dette tallet er i julen. Og ja, jeg vet at ikke alle barn blir usikre når de voksne drikker, men hvorfor skal man egentlig gamble, og satse på at det går bra?

Er det ikke fint at barna ser at vi ikke trenger øl eller vin for å “kose oss” eller slappe av, da? Og dessuten er det jo ikke på grunn av rusen vi drikker, så hvorfor er ikke de alkoholfrie variantene bra nok?

Tante, som jeg skrev om i innlegget, ble veldig overrasket da hun leste det jeg hadde skrevet. Hun visste naturligvis ikke om at jeg hadde følt det sånn i oppveksten – og som hun selv sa: – Jeg husker ikke at noen ble “annerledes”. Og det beviser jo bare at barn plukker opp signaler i en helt annen skala enn voksne.

Jeg er så ufattelig glad for at jeg lettet på hjertet mitt og tok opp dette temaet. For jeg sier ikke at man ikke skal drikke, og jeg kaller deg ikke alkoholiker – jeg vil bare at folk skal tenke seg om én ekstra gang før en ny flaske åpnes.

Jeg er så innmari glad for at jeg har nådd ut til så mange, og engasjert en hel haug av dere. Tenk om jeg har fått en og annen som virkelig trengte en påminner, til å tenke seg om en ekstra gang – og kanskje sette barna foran sin egen “kos”.

Da er jeg fornøyd.

 

/ Med ønske om at julen blir fin. For alle 🙂

* Følg Konatil på Facebook *

87 kommentarer
    1. Det er stor forskjell på å kose seg med et glass, enn å bøtte innpå 👌
      Jeg koser meg med min adventskalender som er et glass vin når kvelden kommer. Og klarer å holde meg til det uten problemer ☺️

    2. Takk for at du brukte stemmen din!
      Jeg har selv sagt det samme som deg og fått motbør så det holdt. Derfor er det viktig at flere av oss tør å si det høyt og ta i bruk undersøkelser og forskning som underbygger det “ingen” liker å høre. 🙂

    3. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg låste meg inn på rommet med vondt i magen som barn, for i stuen drakk de voksne. Og julaften eller nyttårsaften var hyggelig frem til middag. Etter det var det skummelt. Og vondt. Og fortsatt vanskelig;)
      Skal sies det var snakk om flasker – ikke glass. Det hender selv jeg tar et glass vin i barns påsyn. Men mine barn skal aldri føle det jeg følte. Så jeg er enig med deg:*

    4. Det er ikke noe galt å drikke ett glass vin hver dag. Men det er jaggu ikke nødvendig heller. Om det er barn tilstede og risikoen for at de skal føle seg utrygge, enten det er jul, påske eller hverdag, så kan man vel vente med det glasset til etter at barna har lagt seg? Hvis det å dytte noe i truten er nødvendig for at man skal kose seg, enten det er mat, sjokolade eller alkohol, så er det noe fundamentalt galt med opplevelsen av kos uansett.

    5. Takk kjære Christina, takk for at du som blogger tar dette temaet opp
      Jeg er nå passert 40 og har selv voksne barn, og i år har jeg for første gang sagt høyt at jeg ikke har noen hyggelige minner fra min barndomsjul. Jeg husker bare disse glassene som ble fylt opp gang på gang.
      Voksne som forandret stemmeleie og oppførsel etterhvert som gavene ble åpnet.
      Det var aldri snakk om fyll, men det skulle ikke mange glass til før min mor fikk en litt lysere stemme og far ble litt morsommere. Jeg tviler på at min edru mormor la merke til dette, men for ei jente på 5, så 6 senere 7 og 8 år ble dette bare mer og mer tydelig.
      Kjære foreldre. For barnas skyld, ha en alkoholfri jul, vi merker veldig fort forskjell på dere.

    6. Jeg tror ikke noen i min familie visste hvor ille jeg syntes det var når min far “tok seg et glass”. Jeg får fremdeles vondt i magen når han drikker, selv om mengdene ikke er så store… og jeg er 40år.

    7. De som kommenterer at “mine barn klager ikke” eller “vi barna følte oss aldri utrygge, det var bare gøy at de voksne ble i godt humør”… Jeg hadde aldri i verden svart ærlig om noen spurte meg da jeg var liten. Jeg ville gitt det svaret de ville ha! Man kan bare snakke for seg selv, ikke for andre. Som mange andre har presisert: barn er veldig ulike og noen er mye mer sensitive enn andre.

    8. Jeg støtter innlegget ditt 100%👍👍 Det må da gå an å la barn få oppleve julen med trygge, edru voksne rundt seg!! Vet av erfaring hvor vanskelig det blir for de små når en av de voksne drikker! Julaften blir en vond opplevelse når den voksne forandrer seg! Det nytter ikke å si at en ikke forandrer seg! Det er rett og slett ikke sant!!

    9. Stor applaus til deg for at du faktisk tar opp dette temaet. Jeg er vokst opp med alkoholisme innad nærmeste familie. Jul er den dag i dag ekstremt vanskelig. Barn merker ting på en helt annen måte enn voksne. Tro det eller ei, men når mamma hadde drukket en halv øl, var hun faktisk ikke min “mamma” lengre. Hun forandret seg. Hun er alkoholiker. I år feirer vi vår første jul i vårt eget hjem. Med ei lita ei på litt over året. De av familien som vil komme, får lov. Men la alkoholen ligge hjemme. Den er ikke velkommen. Fordi for meg, klarer jeg ikke å se ølen eller vinen på bordet, og likevel klare og kose meg. Jula er for familie, for barn og for hygge. Jul og alkohol hører ikke sammen for meg. Rett og slett fordi jeg er vel traumatisert fra barndommen.

    10. Overraskende mange drikker for rusen ja, selv om de skuler det bak “å kose seg”. Men var kanskje det du også skrev, mellom linjene? 😉

    11. Jeg kommenterte i går at jeg er oppvokst i et hjem hvor en øl eller ett glass vin til julemiddagen var vanlig, og gjerne et til pakkene, og at jeg aldri var redd eller utrygg. Vi har ingen barn på julefeiringen vår ennå, men hadde vi hatt det, så hadde jeg unngått det ene glasset. Ikke fordi jeg blir annerledes utad (påstås det av andre voksne), men jeg kjenner det så godt på kroppen det ene glasset, at jeg ville latt være. Hvorfor alkolfri vin ikke er et alternativ? Det smaker vondt. Sikkert ikke satset på kvalitet på samme måte. Men cola eller eplemost funker for meg.

    12. Jeg så gjennom kommentarene på det forrige blogginnlegget ditt i går og måtte lese en stund før de første kom med negative kommentarer. Jeg trodde flere ville komme med sinne og frustradjon, men de aller fleste har selv negative minner.
      Takk for at du tar det opp! Mine foreldre er avholds, mens mine svigerforeldre har et veldig avslappet og fint forhold til alkohol. De får gjerne drikke en øl til middag, men akevitten får vente til etter leggetid på julaften. Og det respekterer de heldigvis. Hyggen med barnebarna er mer enn nok kos mener jeg 🙂

    13. Takk for at du skriver om dette temaet! Er så alt for viktig og blir så ofte glemt.. jeg håper at min sønn kan ha samme opplevelse av megsom du har av tanten din! Alkohol kan man godt kose seg med i ny og ne, men med barn tilstede bør man ha et reflektert forhold til mengden man drikker. Igjen, takk for supre innlegg om dette temaet😊

    14. Jeez… må dere drikke så masse. Jeg tenker en annen ting også og det er at man skal uansett ikke drikke med barn i samme hus. Kall meg gjene Nasa, men tenk om noe skulle skje med mitt barn, og jeg må kjøre på legevakta, og da har drukket? Hva skjer med verden…..

    15. Kanskje en av grunnene til at de som er for en alkoholfri jul får så mye motbør er at det virker som om “dere” ser ned på alle som velger å kose seg med et glass, uten at det noen gang har vært et problem.

    16. Her er det mye uvitenhet ute og går! Barn merker det ofte etter “bare” et glass. Om de først har blitt sensitive for det, kan de faktisk merke det etter bare to slurker. Jeg skjønner ikke hva problemet er med å vente til barna blir eldre før man drikker alkohol i nærheten av de.

    17. Barn bør ikke se voksne drikke! Jeg tenker at de som trenger å ytre en forklaring på at et glass er greit har behov for å lette på egen samvittighet og overbevise seg selv om at det er greit. De som tar seg nær av folk som skriver om å ikke drikke alkohol i jula, har i utgangspunktet dårlig samvittighet selv, Hadde de ikke har det, hadde de ikke trengt å forsvare seg selv. Alle, uansett, har godt av å øve seg i å ha det bra, moro og hyggelig uten rusmidler, kun som seg selv. ALLE er bra nok som de er uten rusmidler, det er bare ikke alle som vet det selv, dessverre!

    18. Takk for at du tar opp dette Christina! Som barn av en alkoholiker så er det nulltoleranse for alkohol hjemme hos oss så lenge barna er våkne. Jeg drikker ikke selv men mannen tar seg en øl eller et glass vin hvis han ønsker etter leggetid. Jeg mener at en forelder bør være 100% edru til enhver tid tilfelle barna skulle bli syke etc. Jeg VET at barn reagerer på kun 1 glass, bestandig vært var for dette. Så mange juler som kong alkohol har ødelagt for meg & min bror 😒, vi er begge tilnærmet avholds i dag. Jeg hadde en diger klump i magen hver helg og til hver høytid. Min far var/er en periodedranker, så det tok helt av når han hadde fri. Jeg elsket de helgene han hadde bakvakt og måtte holde seg edru. Som følge av dette var jeg mye hos venninner i helgene, følte meg tryggere der. En slik følelse er det siste jeg ønsker å gi mine barn. Her kan vi le høyt & dumme oss ut uten alkohol sammen med barna. Dette er ikke en bagatell, det kan ha stor betydning for mange.

    19. Vettu, folk som sier at barn ikke merker om foreldra tar seg noen glass må gå å ta en liten realitetsjekk. Er vokst opp med alkoholisert mor, og jeg var ikke gamle krypet når jeg begynte å merke det på henne,var ikke mange glassene som skulle til.
      Her serveres ikke alkohol i jula, jeg mener jula er barnas høytid og da skal den feires deretter, så det som fyller vinglassene her er julebrus 😉
      Kjempeflott at du skrev det innlegget, det er så utrolig viktig at dette kommer opp og frem.

    20. Når barna er små,skal man ikke drikke alkohol,med mindre man har en trygg og god barnevakt barnet kan overnatte hos om man absolutt skal ha en fest etc. Også viktig om en akutt situasjon oppstår at barnet må til lege.

    21. Flott at du tar opp dette KT 🙂 Forøvrig…GRATULERER som toppblogger!!! Alkohol er en velsignelse,men også en forbannelse.Har man valgt å få barn,må det gå an å holde seg unna det såkalte”ene”glasset,som gjerne blir på størrelse med et norgesglass.Klem i natten:-)

    22. Utrolig bra skrevet.
      Kjenner at jeg blir så glad for at du valgte å bruke stemmen
      din. Måtte det treffe noen rett i mamma-, pappa- eller besteforeldrehjertet.
      Om så bare ett eneste barn får en bedre jul pga dine fine innlegg, så betyr det ihvertfall alt for det ene barnet <3

    23. Synes det er ett viktig tema du tar opp! I de siste dagene har det vært mange diskusjoner om akkurat dette på både facebook og andre fora på nettet, og jeg må si at meningen til mange skremmer meg virkelig. Folk mener det er for eksempel bare å kjøre i fylla til legevakt/sykehus om noe skulle skje og det ser ut til at landet er fullt av periode-drankere som er nødt til å drikke.
      Hjemme hos oss var det øl og aquavit til maten og liquør til kaffen på julaften, og jeg merket aldri noe av at de rundt meg forandret seg, det gjorde heller ikke mine søsken. Men ungen min er veldig var på sånt, så hun blir livredd, usikker og utrygg på folk når de har drukket “bare en flaske”, så det er stor forskjell på hva barna legger merke til. Derfor drikker vi aldri rundt ungene våre og skulle en av oss ta en øl etter barna har lagt seg, så er alltid den andre edru. For da trenger aldri barna at det kommer noen inn på rommene deres som lukter eller er annerledes.

    24. Flotte innlegg! Nå må vi snart begynne å høre på fagfolk, ikke finne på diverse unnskyldninger for oss selv.
      Jeg kaster meg samtidig på med å si at alkohol heller ikke er nødvendig i forskjellige familiesettinger som barnedåp og konfirmasjon!
      Skal man feire barn og ungdom bør det skje på deres prinsipper.

    25. Bra at du skriver om dette. Jeg måtte selv ta dette opp i fjor med mine egne foreldre. Det var utrolig vanskelig. Pappa tok det rett til seg, mens mamma ble nok ganske fornærmet . For henne er alkohol, da særlig vin, en stor å viktig del av livet å det å kose seg. Hun har alltid gledet seg til jeg skulle bli voksen så vi kunne kose oss med en flaske vin sammen. Men jeg ble visst aldri “voksen” jeg . Er nå 30 år og har to barn selv, men vin er en sjeldenhet i mitt hus. Nå er jeg spent på juleaften som vi skal feire hjemme hos mine foreldre. Tviler på mamma klarer å unngå å sette vinen på bordet, men håper hun ikke trenger mer en ett glass og at snapsen kan vente til en annen dag uten mine barn tilstede. Hvorfor er vin så akseptert, ?! Vi har kommer mye lenger med tanke på røyk , og jeg vil si at vin forran barn er likeså farlig om ikke verre. Røyken er skadelig ja, men vinen forandrer personligheten din enten du vil det eller ikke. Håper alle kan få en fin å koselig jul uten diskusjoner rundt alkohol, barn tilstede burde automatisk være null alkohol!!!

    26. Veldig flott det blir tatt opp, barn merker alkohol mye raskere enn hva voksne tror. Selv har jeg alltid vært var for endringer i oppførsel som resultat av alkohol, selvom jeg ikke alltid har visst at alkohol var grunnen. Og jeg må ærlig innrømme at jeg selv i dag, i en alder av 25 sterkt misliker når nær familie blir for beruset, uten at de kanskje er klar over det selv. På en den andre side vil jeg si at alkohol har aldri vært et problematisk tema hos oss på julaften, noen tar en juleøl og en aquavit til maten, men det har aldri vært merkbart. Noen takler et lite glass uten personlighetsforandring, men ikke alle. Det skumleste er vel kanskje at de som reagerte negativt på ditt forrige innlegg, som mener barna burde tåle såpass og lignende er de som kanskje endrer personlighet mest. For jeg er ganske så sikker på at dersom jeg ba om en alkoholfri jul hjemme, så ja kanskje de ville lurt litt, men tror ingen hadde hatt problemer med å ta seg en alkoholfri juleøl, eller ett ekstra glass julebrus i stedet, nettopp fordi alkoholen ikke er en nødvendig del av julekosen.

    27. Temaet er interessant, men du er så naiv i innlegget ditt når du setter barna foran deg i diskusjonen og da blir det ingen debatt.
      Alle forstår at barn skal beskyttes og alle forstår at barn skal ha det bra.
      Jeg kan også skrive at jeg elsker mine barn for å høste noen “likes”, men så forbannet konstruktivt er det ikke.

    28. NÅ utnytter du bare temaet for å få trafikk på bloggen din. Du vet godt at mange klarer seg med et glass og klarer du ikke det selv så vet du det også. Du klarer virkelig å få med deg de som har et anstrengt forhold til alkohol. Gratulerer, håper det får deg til å føle deg fantastisk å lage et svart-hvitt bilde.

    29. Når det ene glasset blir så viktig, så tviler jeg på at man tar kun et glass. Og hvorfor ikke vente med det ene glasset til etter pakkene, eller etter at barna har lagt seg?
      Jeg tror man i dag fokuserer for mye på seg selv. At de voksne også skal kose seg, og da på voksen vis med alkohol. Hvorfor kan man ikke gi barna de få dagene i året?

    30. Hei.
      Du skriver mye fornuftig men bommer i en konklusjon.
      Forskjellen er på å nyte alkohol og forbli edru, kontra bli beruset.
      Du skriver
      “For jeg sier ikke at barn tar skade av å se mamma eller pappa nippe til et glass rødvin på fredagskvelden. Selv om argumentet om at barn har godt av å se foreldrene ha et avslappet forhold til alkohol, er motbevist blant annet i denne studien (der en av konklusjonene er at “det å se at foreldrene drikker seg beruset, kan signalisere at det er greit å drikke alkohol og at beruselse hører med til det å drikke.”) – så er det selvsagt ikke her problemet ligger.”
      Her blander du. Studien du refererer til, som jeg leste, spør barna om de har sett foreldrene drikke seg beruset. De som svarte ja, drakk mer enn de som svarte nei. Og dermed er konklusjonen din, sitatet over, litt rart. Et glass vin eller øl til mat, Skavland etc. var ikke en del av studien. Den gjaldt kun om foreldrene drakk seg beruset. Og dette skriver du selv også. Mao. “Selv om argumentet om at barn har godt av å se foreldrene ha et avslappet forhold til alkohol, er motbevist …”. Her er bommen din. Her burde det stå noe alla “…å se foreldrene beruset er ikke bra i henhold til studien…”
      Frode

    31. Jeg må innrømme at jeg ble litt paff da jeg fikk meldinger fra folk som er avholds, som kunne fortelle at de får beskjed om at de ikke får lov til å uttale seg om barn og alkohol siden “de ikke vet hva de snakker om”. Jeg forstår ikke hvorfor man blir så hårsår når det kommer til alkohol? Er det så sårt for folk? Uansett er det viktig å ta debatten 🙂

    32. Nettopp! “Det er fortsatt vanskelig” – sånt setter seg. Det var vel derfor videoen til av-og-til ristet meg ut av min lille juleboble, for jeg innså at dette er virkeligheten til altfor mange barn. Man har så lett for å glemme, når man ikke står oppi det selv. Et glass vin er helt ok! Men ingen skal måtte låse seg inn på rommet sitt på julaften. Håper dere får en fin jul i år – med glade barn 🙂 <3

    33. Må si jeg har blitt litt satt ut av dette fokuset på “kos”. Når det gjentas så mange ganger, føles det nesten som en slags unnskyldning til slutt. Men viktig med debatt! 😉

    34. Okei, men da får jeg bare unnskylde for at det ikke føltes riktig å skrive om pepperkakebaking med barna dagen etter et (i mine øyne) så viktig innlegg. Hvis du mener dette temaet ikke fortjener så mye oppmerksomhet som mulig, så kan vi vel bare innse at vi er skikkelig uenige? Og du, jeg driter i trafikken. Den betyr ingenting for meg – men det gjør derimot ønsket om at barn skal slippe en julefering der alkoholen dominerer.

    35. Jajaja, vi skal pådyttes dårlig samvittighet hele tiden for å drikke. Vi er mange som har skjønt at alkohol og barn ikke funker bra. MEEEN nå har det seg slik at det finnes mennesker i Norge som ikke har barn. Hvorfor skal vi straffes fordi det finnes barn? Barna er vår fremtid, men som voksen må jeg si at dette nåtid, som er min tid også! Er folk virkelig så tafatte når det kommer til alkohol og barn, at myndighetene må reklamere mot det? Jeg mener at vi som ikke har barn, nær familie, og kanskje ikke har den største omgangskretsen, burde få slippe. En ting er at ingenting som er gøy, skal være lov, og hvis det er lov, være så vanskelig å ha med å gjøre, at hele alkoholgreia blir et ork, og at det ender med å gå hardt på flaska. Noe som politikere, kristne og andre moralister ikke skjønner, er at når du skal pakke inn barna i bobleplast og hjelm, for å “skjerme” barna fra realiteten (at et glass eller to til maten er greit, eller at du kan lage en knallgod lasagne om du har en flaske rødvin) gjør at unge får et forvrengt forhold til alkohol. Litt som å gå i sjokk hvis du er lege og ser en skadet person. F.eks at de ikke skjønner at alkohol er noe som kan nytes, og ikke bare bælmes. Og fungerer som et sosialt smøremiddel. Da kan deres første opplevelser (ved å selv innta alkohol) ende med et smell. Dette ser jeg hver gang jeg beveger meg i byen i helgene. Jeg har bodd i mange land, men bare Norge skal leke barnehage for voksne. Noe jeg ser gå igjen hos norsk ungdom, er at voksne mennesker i midten av tjueåra, til og med eldre, oppfører seg likt som 14-16 åringer i Danmark gjør. Norske unge mennesker tror jo at du drikker alkohol for å bli så full som mulig. Kult å se 25åringer sitte på byen å sippe pga det som kan betraktes fjortis-fylle-problemer ellers i Europa. (Å nei hun sa det, derfor må jeg grine, eller at det blir slåssing og bråking i taxi køen, kebabsjappa osv fordi ALT stenger på en gang) Jeg sier ikke det her for å forsvare fyll foran barn. Jeg sier det fordi ikke alle ER barn!

    36. Jeg er SÅ enig med deg! Jeg og min mann drikker så godt som aldri, og alkohol har aldri hatt noen plass i vår julefeiring. Og hva “barn må venne seg til at man kan ha et naturlig forhold til alkohol” angår, så er det bare en unnskyldning til foreldre som ønsker å drikke. Naturlig forhold til alkohol? At det er helt naturlig å skulle ha øl og vin til alle anledninger? Jul, fredag, lørdag, pizza, hvorfor er det å ha et naturlig forhold til alkohol? Alle undersøkelser viser at der foreldre drikker, drikker også barna mer når de blir ungdommer. Og hvis man hisser seg grundig opp over å måtte droppe vinen og ølen i jula, og heller tenke på barna, ja da har man allerede et litt for godt forhold til alkohol i mine øyne, når man leser overalt at barn ikke liker at foreldrene drikker (selv om det bare er et glass), men likevel velger å sette seg selv først og drikke den vinen eller ølen. Det taler for seg selv. Supert at du tar opp dette. Julen skal være en tid barna gleder seg til. Må man absolutt ha rødvin så ta et glass når barna er i seng!

    37. Hei!
      Jeg er enig med deg! Til tross for at jeg i blant er en av de som raver ute på byen, full som en dupp med vennene mine.
      En ting er hva som skjer med meg – men barn skal ikke trenge å måtte forholde seg til rus og rusede folk. I vår familie er det enkelt; julen er alkoholfri med barn til stede. Slik har det heldigvis vært i mer enn tredve år.
      Håper dere får en finfin julefeiring!
      God jul 🙂

    38. Støttes!
      Alkohol og barn hører ikke sammen.
      Jeg kan muligens ta ett glass vin til julematen, men vanligvis gjør jeg ikke det heller. Synes barna fortjener å ha edrue voksne rundt seg. Det ene glasset kan man ta når de har lagt seg.

    39. I de hjem hvor barn blir usikre og redde fordi de voksne tar seg noen glass på julaften, er det nok vesentlig større problemer også på hverdagene vil jeg tro. Det finnes rett og slett masse dårlige og uegnede foreldre der ute, men det er jo greit å ha noe annet å skylde på. Husker jeg alltid gleda meg voldsomt til jul som barn, og at jeg syntes det var hyggelig at de voksne også var og kom i godt humør og kosa seg de og. Øl, akevit og portvin til desserten. Ikke noe overdrevet, men heller ikke noen som sto med pekefingeren og passet på. Sånn har vi det også i dag i jula, og med barn til stede. Disse barna er trygge på de voksne rundt seg, og er alt for opptatt med tegnefilmer, leker og gaver til å være opptatt av hva vi har i glasset og hva vi prater om. Andre sine alkoholmessige, personlige og familiære issues er rett og slett ikke mine problemer, og jeg gleder meg nå til en ny jul med masse god mat, godt drikke og hyggelig selskap! Men jeg skjønner jo at alle disse artiklene og bloggene dukker opp. Hva er vel livet i 2016 hvis man ikke kan syte, klage, moralisere og fortelle andre folk hva de skal og ikke skal gjøre.

    40. Det er sånne hysteriske tanker om alokohol som gjør at mange nordmennn ikke kan drikke med måte, men høljer nedpå når de først får sjansen.
      Det er Norge i et nøtteskall, kan noe potensielt misbrukes av et fåtall, så skal det jammen meg forbys for alle.
      Vin trenger ikke være =rus, det kan også være kultur og en del av matopplevelsen.

    41. Flott at du tar opp dette og setter lys på en viktig ting!
      At rundt 300 000 barn lider som følge av foreldrenes misbruk er alvorlig.
      Selv vokste jeg opp i en familie der både foreldrer og eldre søsken var rusmisbrukere. Mine barndomsminner fra jula huskes med en stor angst for hvem som ble dritings først, eller ruset av sterkere ting enn alkohol. Jeg husker på usikkerheten om søskene mine kom hjem til jul, eller om de lå ruset i Oslos gater med sprøyta i handa. Det huskes også godt den jula min far ble stoppet i promillekontroll, og jeg ble sendt bort til familiemedlemmer for å få “ro” rundt kaoset som ble i hjemmet..
      Man trenger vell ikke å være rakettforsker for å forstå at jula er sår, selv om jeg er voksen nå..

    42. Tror du misforstår litt. Det er ikke at “noen vil ta fra noen alkoholen” som er problemet. Problemet er mer generelt enn det – ganske mange mennesker begynner å bli ganske lei av “folk med mastergrad” som skal bestemm hva de skal mene, hva de skal lese, hva slags musikk de skal like, hva de skal spise, hva de skal drikke og hvordan de skal komme seg på jobb. Det er ikke en person som prøver å bestemme alt dette, men et miljø som best kan beskrives med “Vi som er så glupe må bestemme over alle de som ikke vet sitt eget beste”.

    43. En studie beviser ingenting, det trengs visst noe som kalles for metastudie for å kunne slå fast noe som helst. Disse 300.000 barna som du omtaler gjelder også for jul, da disse 300.000 barna lever i såkalte alkoholiserte hjem. Det finnes en mellomting det å drikke et glass og det å bøtte innpå alkohol, med mindre du mener at to enheter med alkohol er synonymt med å bøtte innpå.
      Mvh et barn av en alkoholisert mor som elsket julen

    44. Grunnen til at mange tar det som en brannfakkel er enkel. De aller aller fleste familier i Norge har et greit forhold til alkohol. Men når beskjeden blir at du bør drikke mindre fordi andre har problemer med alkohol, vil på de fleste være moraliserende.
      Det som sendes ut av signaler fra avholdsorganisasjoner og staten er at vi må ALLE drikke mindre.
      Hva hjelper det at jeg drikker mindre, når det er nabogutten som har alkoholiserte foreldre? Tar han mindre skade av at jeg ikke er sørpe full på julaften?
      Det er slik generalisering som mange reagerer på. Det samme problemet har vi i andre sammenhenger også. Menn må endre synet sitt på voldtekt, fordi noen voldtar. Og virkeligheten er at nesten alle menn ikke voldtar, og er sterkt imot voldtekt.
      Når man har et poeng, eller skal påpeke noe som er galt, må argumentene og pekefingeren pekes i riktig retning, og ikke generalisere.

    45. Tittel er feil – folk er lut lei moraliserende pekefinger fra den selvutnevnte elite som mener å ha rette tro og sanne lære.
      Slutt å skyve små barn foran dere når dere preiker moral. Dere burde heller lære de unge måtehold og et avslappet forhold til alkohol. Og hvorfor er det alltid “far” som er den onde – i en tid da kvinner drikker mer og mer?
      Start med å snakke med folk – ikke til folk.

    46. Den med “kos” har jeg hørt så mange ganger at den ikke lenger er gyldig som et ekte svar for meg engang;) Det er det samme argumentet de brukte for 20-30 år siden og fram til i dag..”vi voksne må jo også få lov å KOSE oss litt”..som en papegøye. Den verste syntes jeg er dem som “bare lærer ungene godt alkoholvett”, som også er en klassiker. Her klarer de til og med og fremstille seg selv som gode, ansvarlige foreldre, mens dem som ikke gjør det, er rett og slett uansvarlig og vil ende opp med alkholiserte barn?Snakk om å leve i fornektelse;) Beklager altså, men det er dessverre ingen som kjøper de innøvde replikkene der. De fleste vet jo sannheten og har ofte tatt de valgene de tar, nettopp fordi de selv har vært “det barnet”og vet NØYAKTIG hva foreldres alkoholkos gjør med en liten kropp. Men jeg forstår jo behovet for å lure seg selv..bare ikke tro at vi andre får en aha- opplevelse av det du lirer av deg.

    47. Må si meg helt enig med deg.
      Folk er alt for glad i bare ha “ett glass til”, spesielt rundt disse tider. Og de er alle like såre om noen sier seg uening i drikkingen deres.
      Jeg liker selv å nyte noe godt noe i helgene og i julen, men det finnes grenser for hvor mye man trenger å putte i seg, spesielt med unger rundt seg.
      Jeg er bare en onkel selv, men jeg la fort merke til at min niese trakk seg unna på kvelden en gang de var på besøk, etter hun sto opp igjen. Trodde ikke noen ville merke det med så lite, men trengte ikke mer enn det for å forstå at det var bedre å holde seg unna alkoholen når de små er i nærheten.

    48. Blå:
      Du er tydeligvis en av de som bør ta det litt piano med alkoholen, i stedet for å påstå at du har kontroll på “folk” sine alkoholvaner. Kanskje det er hos deg eller din niese sin familie problemet ligger, hvis hun reagerer sånn? “Folk er alt for glad i et glass til” og “det finnes grenser for hvor mye man trenger å putte i seg med unger rundt seg.” Snakker du av erfaring? Man skulle jo tro at majoriteten av voksne nordmenn er overstadig beruset i jula, og raver dritings rundt hjemme mens barna sitter i et hjørne og gråter. Dette er jo selvfølgelig bare bullshit, og de aller fleste drikker alkohol med måte og sørger for en hyggelig jul for både liten og stor. All moraliseringen der ute om at alle folk skal gi avkall på sine hyggelige og velfungerende tradisjoner på bakgrunn av at noen andre sliter er det folk er dritt lei av å høre/lese. I de hjem der ungene gruer seg til julaften grunnet høyt alkoholkonsum, er dette garantert også et problem ved andre anledninger også ellers i året. Dette er dog overhodet ikke noe problem i de fleste norske hjem, heldigvis! Hjelp de som trenger hjelp, og la oss andre der ute slippe å høre på pjattet deres er nok er grei kjøreregel.

    49. WHO har definert storforbruk av alkohol for kvinner til 14 alkoholenheter per uke, og for menn til 21 enheter. Ligger forbruket på dette nivået er det helt klart en forhøyet risiko for svært alvorlige helseskader, for eksempel alvorlig sykdom på indre organer eller utvikling av et avhengighetsproblem.
      Et glass med 15 cl rødvin (12 vol %) er lik en alkoholenhet. Et stort glass vin gir 1,5 alkoholenheter. En vinflaske inneholder 6 alkoholenheter.
      14 enheter alkohol for kvinner tilsvarer
      -To moderate glass vin hver dag, eller en 2-liters vinkartong eller nesten 3 flasker vin i uka.
      0-8 enheter i uken vil gjøre til at man har liten risiko for helseskader. Over det skjer på eget ansvar.
      Som delvis avholds – jeg drikker svært sjelden og da kun brennevin, så må jeg si jeg blir sjokkert over godt voksne mennesker som presiserer å fortelle meg at jeg ikke er til å stole på siden jeg ikke drikker flere glass vin/flere øl. Disse voksne menneskene blir særdeles kleine å oppholde seg rundt når alkoholen begynner å virke, og det er ofte ikke mye som skal til.
      Ellers får man høre:
      Er du kristen?
      Er du muslim?
      Er du gravid?
      Kjører du bil?
      Spesielt er jeg fryktelig LEI av første spørsmål. -_-
      Må man være en av de fire for ikke å drikke alkohol, så er det noe galt fatt.

    50. Skulle ønske du hadde rett i den første setningen der, men stikk i strid, så har jeg fått mange tilbakemeldinger fra folk som alltid gruet seg til julen fordi “da skulle mamma og pappa kose seg, til en forandring”. De var ikke vant til å se mamma og/eller pappa endre adferd, og det gjorde det jo bare enda verre. Det er nok mange som dessverre tenker at “i julen er altting lov” – og lar det stå til. Også er det barna som får lide.

      Og ja.. Du traff spikeren på hodet mot slutten der, for det er jo derfor vi bloggere gidder å holde på, for å syte, klage, moralisere og fortelle andre folk hva de skal og ikke skal gjøre 😉

    51. Så du sammenligner oppfordringen “tenk over hvor mye du drikker foran barna” med “ikke spis sukker, ikke drikk melk”, “ta bussen til jobb” og “hør på trekkspillmusikk”?

      .. Og anser du meg som “så glup at jeg må bestemme over alle de som ikke vet sitt eget beste”? Vel, takk 🙂

    52. Jeg kan skrive under på at, jo, barn merker forskjell på om voksne drikker eller ikke, og nei, barn må ikke tåle såpass! Hvorfor skal de måtte det? Det er ingen menneskerett å drikke så når det er barn tilstede så blr man holde seg for god til det. Hilsen ei som gruer seg til jul hvert år pga alkoholinntak..

    53. Dette begynner å bli litt drøyt.
      Du sier at det ikke er problem med et glass, MEN når det blir ett glass til.
      Hva er galt med to glass?
      Jeg er 20 år. Så det er ikke mange årene siden jeg var en av “barna”, og fikk merke at de voksne drakk alkohol. Og vet du hva? Det gjorde aldri noe som helst. Fordi de drakk med måte. Ja, så tok det kanskje tre glass, men for vanlige folk så er ikke tre glass ille det heller.
      Det er når man merker at du blir agressiv/sløv/ikke en god forelder, at det begynner å bli drøyt. Og da må foreldrene sine ta seg sammen. Men hos vanlige folk, blir man ikke det av 3 glass.
      Jeg vet at foreldrene mine drakk i gode lag som liten. Men kan virkelig ikke huske at jeg brydde meg i det hele tatt. Jeg var opptatt med å leke. Tenkte viiirkelig ikke over det.
      Og i dag har jeg et supert forhold til alkohol. Ikke drukket på 2 måneder pga en hard eksamenstid. Men når jeg kommer hjem skal jeg kose meg med et to-tre glass med storfamilien. Men likevel leke med tantebarn i småbarnsalderen.
      Fordi, om man ikke har problemer(!) med alkoholen, og forandrer totalt oppførsel etter tre glass, så er ikke tre glass farlig.
      Det denne kampanjen skulle ha gått ut på, er ikke total fravær av alkohol/bare et glass, men MÅTEHOLD.
      For, etter det jeg har erfart, legger ikke barn merke til at voksne drikker alkohol. Jeg gjorde ikke det, vennene jeg har spurt gjør ikke det. Ingen av mine søsken gjør det heller. Faktisk, ingen i min familie heller.
      For, om barn legger merke til dette med forandring av oppførsel, så har. foreldrene. ett. problem. Alkoholproblem. Og da må de ta tak i dette.
      Og når folk sier at “det er tullete å lære barn alkohol vett”, DET er det virkelig ikke. Jeg er er såååå glad foreldrene mine drakk i passe mengder. Lære meg hvordan man skulle kose seg med det.
      for etter mine erfaringer igjen fra barneskolen/ungdomsskolen, var det de barna med strengest foreldre som aldri drakk, som drakk mest selv.
      Mens jeg, som hadde “vanlige” foreldre med alkoholvett, ikke drakk før jeg var 18. Og i dag, som student, hvor alle drikker seg ofte full flere ganger i uken, vet jeg hvordan jeg skal forholde meg til alkohol.
      konklusjon:
      Så, for noen kan det gå over stokk og stein, men dette er fordi de har et problem. Men for vanlige folk, skal noen glass gå fint. I alle fall om en av foreldrene holder seg nogelunde edru i tilfelle noe skulle skje noe selvsagt.

    54. Hei Blå, du er faktisk den første som har kommentert at du har merket at noen har trukket seg unna! Takk for ærligheten – og som du sier, det skal overraskende lite til før barn enser at noe er annerledes. Håper du får en fin jul!

    55. Når jeg leste de “dumme” kommentarene ble jeg litt lei meg. Selv er jeg 15 år og har ikke noe imot at folk drikker litt. Men det er noe med julen. Julen skal som du sier, være koselig og jeg merker veldig godt når noen har drukket litt for mye.
      Det var en jul jeg ikke glemmer med alt for mye alkohol, som dessverre har gjort at jeg har fått et veldig dårlig forhold til alkohol. Da spesielt i julen….

    56. Jeg sitter vel i samme rede som de som har opplevd en del alkohol i høytiden, men selv holder jeg meg fra å nyte alkohol rundt jul, nyttår og stortsett når barna er til stede.
      Jeg tror at mange reagerer så sterkt på denne debatten er at de føler seg tråkket på og blir tar det som en beskyldning om at når de drikker ved julemiddager/sammenkomster så er de dårlige foreldre. Ingen liker å bli sammenlignet eller kalt en dårlig forelder.
      Vi mennesker har mange unnskyldninger for å innta alkohol. Vi har stått på, vært flinke, slitne, trenger å slappe av, sosialt osv. Alkoholen gir en avslappende effekt, men kan vi finne den effekten i andre ting.
      I steden for å hive inn på alkohol, setter jeg meg ned i sofaen og ser en film i lag med barna. Skjerer opp frukt eller fyller en skål med snop til alle. Da får alle slappe av, og vi har en hyggelig stund i lag hvor alt er rolig.
      Jeg vil ikke ta Akevittglasset fra folk, og jeg mener ikke folk er dårlige foreldre selv om de tar et glass vin eller øl til maten. Men vi trenger ikke bøtte nedpå. Her går det i magnumflasker med eplecider fra Europris til julemiddagene og festligheter derpå, men det er her.
      Til deg/dere som tar et glass som julekalender. Håper du koser deg, og at når julaften kommer så er kalenderen ferdig. Jeg vil ikke moralisere, men bare gjøre deg obs på at det er flere som begynner med ett glass av ulike årsaker, men etter hvert sitter i en situasjon der de er kommet opp i flere glass pr. dag.
      God Jul til alle, med eller uten alkohol. Det er en debatt som trengs å tas inn i mellom. Noen vil føle seg tråkket på, og andre vil stille seg fremst som rettferdiggjørere for avholdsflokken. Jeg nyter alkohol, men sjelden når barna er til stede det kan jeg takke min oppvekst.

    57. Det er åpenbart at mange føler seg tråkka på av innlegget ditt. Klart barna merker at foreldrene drikker, selv bare litt. Utryggheten oppstår ikke fordi man krangler eller støyer, usikkerheten oppstår fordi man endrer oppførsel, den trygge bautaen i livet er plutselig ikke helt seg selv. At man må forsvare at man kan ta et glass, at man må argumentere at det ikke skader barna, at man lar seg provosere at noen skriver som deg, det betyr bare at man innerst inne har dårlig samvittighet. Jeg har lært meg at det er en fellesnevner for folk som drikker for mye: de benekter problemet.

    58. Jeg så aldri mine foreldre synlig beruset og det er jeg takknemlig for. Mine unger så heller aldri meg eller faren synlig beruset mens de var mindreårige. De har til dags dato ikke sett noen av oss “snydens”, sjøl om alle tre i dag er voksne. Slik skal det være, og ferdig med det! Det er ingen grunn til å “flisespikke” og henge seg opp i detaljer rundt disse to innleggene dine. Det er flott at du tar det opp! 😀

    59. Enig med deg i alt du sier. Kosen alle drar frem er bare unnskyldning. Det er rusen som lokker. Ellers ville alle nøyd seg med julebrus.
      Jeg har vokst opp i rushjem. Og har utviklet antenner som kan føle at folk har drukket fra femte slurken. Gjett hvor mange slurker BARN kan oppdage…
      Mannen min drikker ikke ofte, men når han gjør så er han alltid full. Og han har ingen stoppknapp. Han merker det ikke. Han skjønner heller ikke hva jeg snakker om og mener han har full kontroll… jeg har lært meg å leve med de to gangene i året vi er ute sammen. Og blir ofte hjemme forøvrig fordi jeg vet han blir full. Men synes det er trist at han faktisk ikke ser at han ødelegger noe mellom oss. Over tid så legger det seg som et belegg mellom oss og jeg kjenner at jeg har forakt for den manglende innsikten hans.
      Men man lærer seg å leve med det. Akkurat som barna må. De har ikke noe valg.

    60. Konatil: Jeg drikker ikke foran sønnen min – men jeg tror det nettopp er pga rusen at en del gjør det. Kanskje de har behov for å få en pause fra en krevende småbarnstilværelse og så er alkoholen alt de har. Noe må det jo være som gjør en del folk så hårsåre angående dette. Hva er så vanskelig med å ta ett eller to glass når barnet er i seng og så stoppe? Når jeg er sammen med sønnen min så vil jeg være 100% tilstede. Når jeg drikker, blir jeg surrete uansett om det bare er ett glass. De som har et så utrolig stort behov for å ruse seg vekk når barna er der, er nok dem som drømmer seg bort til et enklere liv enn det de har. Men da trenger man noen å snakke med, ikke alkohol.

    61. Foreldre som må ha alkohol for å ha det hyggelig på julaften må jo være skrudd sammen feil? Er de sint og sur ellers da? Dessuten så er Julaften barnas dag! Tenk alle julebordene og alt før jul med noe godt i koppen! Næi, alt av slike høytider forbindes med alkohol! Noe som blir veldig feil i mine øyne. Ikke har jeg et anstrengt forhold til alkohol, men jeg drikker ikke noe om det er barn i huset, hva om det skulle skje noe som tilsier at man må komme seg raskt avsted i bil å være småbeduget fordi de to glassene måtte nytes denne kvelden. Jeg blir som di tante!

    62. En ting som alltid slår meg når foreldre må kose seg med vin eller annet på fredagsjvelden eller julaften – om alle voksne drikker, hva om noe skjer? Hva om barnet av en eller annen grunn må på legevakta? Mine foreldre har alltid mast om at minst en person må være edru i tilfelle kriser, og føler det er noe ingen andre tenker over når de skal kose seg? Personlig ville jeg aldri drukket, med mindre barnet mitt var hos en barnevakt over natten. Sønnen min skal aldri få se meg drikke noe som helst, akkurat slik jeg sjelden så mine foreldre drikke – og vi hadde fester ofte, så de koste seg nok alikevel 🙂

    63. Både jeg og samboeren min er fra familier det alkohol er en naturlig del av jula og det å kose seg. Vi har snakket om det og ingen av oss har noen vonde minner på grunn av det. Jeg merket aldri noe på mine foreldre. Samboeren merket nok at de voksne forandret seg, men han syns ikke det var noe problem. Så utifra våre erfaringer som små så burde det jo ikke være noe problem med et glass eller to… Men selv om jeg ikke merket noe på mine foreldre, så betyr ikke det at mine barn ikke merker noe på meg. Så jeg holder meg borte fra alkohol slik at jeg vet at ungene kan komme til meg, slik du hadde din tante. Og det er takket være innlegg som dette. Så tusen takk for at du og flere tar opp temaet 🙂 Hadde det ikke blitt snakket om hadde jeg sikkert ikke tenkt noe over det. Jeg hadde jo aldri drukket meg full foran ungene, men hadde nok ikke tenkt noe over å drikke litt øl og akevitt til julematen.
      Når det er sagt (beklager lang kommentar :P), så forstår jeg veldig godt det å kose seg med alkohol. Som broren min så fint sa en gang; “Skulle ønske det ikke var alkohol i det så kunne jeg drikki mer uten å full!.” Alkoholfrie alternativer er bra, men jeg syns ikke det kan sammenlignes med “ekte vare”. Så jeg er ikke enig i kommentarer om at man kun drikker på grunn av rusen! Det gjelder langt i fra alle ihvertfall. Men den kosen med alkohol kan man ta uten ungene tilstede 🙂

    64. Jeg er veldig enig i det som jeg tror er budskapet ditt her, men grunnen til at mange reagerer negativt er nok at det kan virke som om alle er elendige foreldre hvis de tar seg ei øl til maten. Alle julefeiringene hvor jeg og storebror var små så drakk de voksne. De rullerte hvert år på hvem som skulle være kjørbar, men ellers var det litt vin og øl. Vi barna reagerte aldri fordi ingen drakk seg beruset. Vi fikk gode forklaringer på hva dette var fornoe rart i glassene, og slo oss til ro med det.
      Har derimot feiret jul sammen med familien til en venninne og hennes alkoholiserte far, som endte opp med at både jeg og broren min ba om alkoholfri jul året etter, som ikke var noe problem, og resten av barndommen hadde vi mange samtaler om denne faren og hvorfor han ble som han ble den kvelden. Det var en grusom opplevelse som satte spor, og vi feiret heldigvis aldri jul sammen med dem igjen. Ingen barn skal grue seg til jul, og ingen barn skal se foreldre beruset. Og her tror jeg de fleste foreldre klarer seg ganske bra i dag, det gjelder å ha en åpen dialog med barna om alkohol! Jeg og min bror er i slutten av 20årene nå, ingen barn foreløpig, og vi drikker alkohol i godt selskap med vår familie når det passer seg. Vi har feiret julen alkoholfritt de siste årene siden mine besteforeldre trenger mye hjelp til kjøring og henting. Alkohol skal aldri være nødvendig, men det trenger ikke å være tabu heller 🙂

    65. Mine foreldre drakk/drikker også i julen (og ellers i selskaper) men da 3-4 enheter kanskje, noen ganger merket jeg det, andre ganger ikke. Og hver gang ble de bare i lystigere, og jeg syntes var veldig stas at foreldrene mine ble blidere. Men synes det er veldig bra du setter fokus på det, slik at de som ikke tåler alkohol like godt eller reagerer annerledes på alkohol enn å bli litt glad, kan gå i seg selv å tenke seg om en gang til om de burde drikke. Kanskje de ikke har tenkt over at barna kan bli redde? Jeg har selv fått gode alkoholvaner, drikker som regel med måte, og har opplevd at det er de som har foreldre som har nektet dem alkohol som blir de verste.

    66. Selv en problemfri hverdag kan gi barn som blir utrygge når de voksne drikker et par tre glass. Been there, know the feeling.
      Mine barn skal aldri se meg påvirket av alkohol. Jeg vil ikke at min datter skal føle det jeg følte i selskaper i julen.
      Heldigvis har jeg en mann som er helt enig da han vokste opp med langt høyere alkoholforbruk enn meg!
      Og før noen henger meg eller kaller meg fintfølende eller hva som helst.
      Når barna sover trygt med alle nye skatter rundt seg, da kan de rundt meg gjøre hva de vil!

    67. Jeg er oppvokst i et alkoholfritt hjem og jeg har virkelig ikke tatt noe skade av å “ikke lære meg god alkoholkultur!”.. Heller tvert imot. Jeg ser tilbake og er SÅ takknemlig for at mine foreldre ikke drakk foran oss(og ikke i det store og det hele), så jeg, av respekt for mine foreldre, kommer aldri til å drikke foran dem eller mine barn. Heia julebrus!! 😀

    68. Det er hva jeg liker best med Norge. At noen få tullinger skal ødelegge for alle oss som kan oppføre oss, drikke med måte, og vi som ikke har barn hjemme lenger. Takk til dere bedrevitere. Takk for at jeg ikke får kjøpt vin på butikk. Takk for at jeg ikke kan ta meg en pils til under 50kr(!!!!!) på søndager og helligdager, og forøvrig ødelegger handel ellers på søndager. Takk for at dere stempler meg som alkoholiker fordi jeg gjerne drikker en flaske vin med kona til kveldsmaten. Takk for å gi meg dårlig samvittighet fordi jeg vil nyte livet på mine eldre dager, nå som ungene har forlatt redet (etter langt om lenge.) Og ikke minst takk for at dere bruker “barnesoldater” i deres kamp for et mere “edruelig Norge”. Virkelig stusselig å bruke barn som kuler i en krig hvor det bare er tapere. Kampen begynner med deg selv. Jeg er lei både de som tar en halvflaske vodka i en slurk, å lager lapskaus i hekken min. Også er jeg lei hylekoret som skal skjerme barna sine fra virkeligheten. Før eller siden er barnet dott voksent. Hvordan forhold vil du at barnet ditt skal ha til alkohol? Et informasjonsløst forhold? En tanke om at alkohol skal drikkest fortest/mest av for å bli så full som mulig? At alkohol er noe du skal skamme deg over å nyte? Jeg tenker at informasjon fra foreldres side, og gjerne ta noen glass med barnet når det kommer opp i 15-16 åra kan spare barnet ditt for mange ubehageligheter. Da vet du hvordan ungen din takler alkohol, og barnet lærer at alkohol er ikke noe du høljer ned i smug i barnehageskuret sammen med kompisen din som stjal en flaske bananlikør av moren sin.

    69. Så flott at du tar opp dette temaet=) Der er viktig, og som forelder til to er jeg naturligvis opptatt av dette. Nå er mine ganske små enda forholdsvis snart tre og 6 mnd, men for oss er det helt klart at jula er barnas jul. I min oppvekst har mine foreldre hatt et veldig restriktivt alkogolkonsum. Har aldri sett mine foreldre beruset overhodet. Vi snakker 1 øl til en fotballkamp i ny og ne, og kanskje 1 rødvinsglass en gang i blant. I julen har jeg alltid trodd at mamma og pappa ikke hadde noe alkohol, men de har som regel tatt enten 1 glass til maten eller en likør til kaffen. Dette har altså gått helt ubemerket hen. Jeg velger å tro at dette er grunnen til at jeg, nå som voksen også er veldig restriktiv til alkohol. Det samme er mannen min, men hos hans familie er det mye alkohol. Så her er regelen at man kan ta seg ett glass til maten. Hvis man ønsker det, men det er heller ingenting i veien for å drikke alkoholfritt=) sånn ellers har jeg vært på en fest siden førstemann kom til verden, og kan nok telle på en hånd de antall glass jeg har tatt med vin. Barn og alkohol hører ikke sammen, der er vi ganske strenge=) så her er jeg enig med deg på det meste. Jeg tror dog man bør anse hvilket type barn man har angående det ene glasset. Noen er mer sensitive enn andre, og dette syns jeg man bør ta hensyn til.

    70. Du bruker studien du viser til feil. Den er gjort på barn/ungdom som har sett en eller begge foreldrene sine beruset. Du vrir det til å gjelde alle som tar seg et glass vin en fredagskveld, eller de som har et sunt forhold til alkoholbruk rundt barn og unge. Det å ta seg et glass rødvin er ikke ensbetydende med å være synlig beruset.
      Jeg har vokst opp med foreldre som tar seg et glass rødvin på en lørdagskveld. Tar en akevitt og juleøl til julemiddagen Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt noe ubehag med det. Jeg hadde en trygg oppvekst, og har gledet meg masse til jul i alle år. Jeg har aldri sett foreldrene mine beruset under oppveksten, som jeg kan huske.
      Blir barn utrygge av at foreldrene tar et glass rødvin på en lørdagskveld, tror jeg det må ligge mer bak, en det ene glasset som gjør at de er utrygge.
      Jeg selv tar et et glass vin eller en øl til julemiddagen, med barna tilstede, Barna min er trygge, og de gleder seg masse til jul
      Jeg må si at jeg er litt lei av moraliserende voksene som skal bestemme hva som er best for alle andre familier.
      Ja jeg er enig om at barn og fyll ikke hører sammen, noe jeg tror, gjelder for de fleste. Folk med et fornuftig forhold til alkohol klarer fint å begrense seg.
      Jeg er av den oppfatning av at barn og unge som ser at foreldrene har et sunt forhold til alkohol, og kan nyte dette uten å bli beruset er positivt Alkohol trenger å være ensbetydende med fest og fyll

    71. Det verste jeg vet den dag i dag er sprit/øl-ånde. Det er fordi det var det de voksne luktet på julaften, når de var småsløve i stemmen, lo mye høyere og mye mer enn vanlig og skålte hele tiden. Ingen av foreldrene mine er alkoholikere, men jeg likte ikke julemiddagen pga øl, vin, konjakk og akevitt. Nå er jeg voksen, med egne barn. Og alle vet at hos oss er det ikke alkohol til maten på julaften.

    72. Jeg har aldri tenkt over dette med drikkinga før alt hysteriet oppsto i forbindelse med jula for noen år tilbake. Jeg er oppvokst med at de voksne drikker litt på julaften, både aquevit og øl/vin, men kan aldri huske at de oppførte seg annerledes.
      Jeg har selv en sønn som nå er 7 år, å vi har alltid drukket et glass vin til maten, og deretter tatt et til etter han har lagt seg. (Ble litt mer i fjor, for da feiret han kvelden hos faren sin.) I år feirer han med meg igjen, å etter å ha lest dette innlegget har jeg faktisk bestemt meg for å ikke drikke i det heletatt på julaften. For julaften handler om familiekos, og først og fremst han❤️ Å han skal ikke føle seg usikker på noe vis den fineste dagen i året. Tusen takk❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg