Sommer’n er i boks

Helt siden jeg satt på en forelesning i 2011 og hørte en lege snakke om alle de kompliserte bruddene han var vitne til hver sommer på legevakten, har jeg vært fast bestemt på at mine barn aldri skulle få trampoline. Aldri.

Ja, det er moro for ungene, og som oftest går det veldig bra. Men går det galt, så går det gjerne også skikkelig galt – hvertfall i følge legen for seks år siden. Jeg husker til og med han fikk spørsmål fra salen om han hadde trampoline hjemme siden han hadde fire barn – hvorav svaret var nei. Han kunne riktignok ikke nekte ungene sine å hoppe sammen med nabobarna på andres trampoliner – men han mente altså at han gjorde det han kunne for å begrense hoppingen ved ikke å ha fri tilgang i egen hage.

Så dette har altså vært min sannhet de siste seks årene. Trampoline er farlig, det.

Men.. Da vi var på førstehjelpskurs i regi av barnehagen for noen uker siden, benyttet jeg anledningen til å spørre kurslederen som også jobbet i ambulansetjenesten, om han hadde noen tanker rundt trampoliner nå som vi nærmer oss sommersesongen.

Og han var rett og slett så positiv, at jeg bestemte meg for å ta trampoline-spørsmålet opp til vurdering i heimen igjen. Og sånn hadde det seg altså at mors feriepenger, i år gikk til en ny innretning i hagen. En investering for fellesskapet, om du vil 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Barna ble hentet av Mormor og Bestefar før lunsj, og visste såklart ingenting om hva som skulle foregå hjemme i hagen mens de var på utflukt. Vi hadde regnet med å smelle opp trampolina på en time, men til tross for at vi var tre voksne som jobbet iherdig fra start til slutt – tok det nærmere fire timer før hoppert’en var fiks ferdig.

Jeg velger å skylde på den verste bruksanvisningen ever – mens Peter muligens vil påstå at det var feil person som hadde ansvaret for bruksanvisning og delegering.

Uansett ble det julaften og bursdag og hurramegrundt på samme dag da ungene endelig kom hjem 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

De to små sovnet på et blunk i kveld, for å si det sånn. Forhåpentligvis rekker de å spise frokost før det bærer ut igjen i morgen tidlig, men da får vi innføre noen trampoline-regler.

For jeg har ingen planer om å møte foreleseren fra 2011 på legevakta i løpet av sommeren 😉

 

/ Jeg har derimot ingen planer om å hoppe med det første.. les mer om det her: Hoppekua 😉

20 kommentarer
    1. Grattis med trampoline! Vi har hatt det siden ungene var 3 årisj..nå er det nesten voksne🙈
      Ufattelig mye morro der, og ikke bare med hopping, men bursdagsfest, overnatting, som solseng og lekested. Har hatt ett uhell der og hun var nesten 15.. stygt armbrudd som endte med to operasjoner! Men det er slikt som skjer, foten brakk i en gymtime…

    2. Både positive og negative sider med trampoline 😀 Begge mine jenter har enten forstuet eller fått brudd i foten på trampline, naboens trampoline hehe. Etter vi fikk vår egen har vi ikke hatt noen ulykker. (Bank i bordet)

    3. Er mye som er farlig, så alt med måte og et par forhåndsregler. Vi har en “barnetrampoline”, en mellomstor.
      Etter å ha lest hoppekua vil jeg ikke ha stor trampoline allikevell.
      Hoppet tau med 6 åringen min på fredag. 4 hopp og det burde jeg ikke gjort! Etter 3 barn er det tydligvis slutt på hopping for min del.

    4. Godt å høre dere har hatt mye moro med trampoline! Det stygge armbruddet beviser jo at legen “min” hadde et poeng, men som oftest går det jo bra 😉 Takk for koselig kommentar 🙂

    5. Du er ikke alene om den hoppeproblematikken nei.. Noen som sier det hjelper å ta knipeøvelser, men jeg er ikke så sikker jeg, altså 😉 Det er koselig å sitte og se på også, hehe!

    6. Så morro! Her blir det også ny trampoline i år, da den gamle var utslitt og alle delene hadde vært byttet ut i omganger. Og på toppen av det blåste rett i fjellet i høst og knakk!
      Så da blir det ny da🙄
      Ang det å være mamma og hoppe trampoline: tøm blæra først, så er det bare å hoppe i vei! Med tanke på musklene du utvikler under hopping så er det ingen fordel å la være. Dessuten er det uhorvelig morsomt!!😆
      Hilsen tobarnsmor med blærekontroll😜

    7. Akkurat det samme tenkte moren til ei venninne av meg da vi var små også og hun fikk derfor sparkesykkel i stedet. Gjett hva som selvfølgelig måtte skje? Hun datt med sparkesykkelen, brakk benet og måtte sitte i rullestol resten av sommeren…. Hehehe, så skal ikke se bort ifra at trampolinekjøpet er en god investering, mer kontroll der. For ikke å snakke om all den motoriske treningen ungene får, tipp topp for koordinasjonen😄

    8. Her har nesten ulykker skjedd kun når nettet rundt ikke har vært bra nok. Så vi har tydelige regler om at 1. glidelåsen skal alltid være nede når noen er inni og hopper – og 2. når noen skal ut stopper alle å hoppe. Ingen skader skjedd her etter det 🙂 gooood hoppesommer! 😀

    9. Vi har hatt trampoline siden nest yngste var baby,aldri skjedd noe. Frem til ifjor. Da hoppet han på en trampoline hos en kompis, sikkerhetsnettet på trampolinen var ødelagt og var ikke satt på akkurat da siden foreldrene skulle kjøpe nytt. (Hadde jeg vist at dem ikke hadde nett hadde jeg ikke latt ha hoppe). Gutten min hoppet sammen med to kompiser og plutselig fikk han et skjevt hopp og datt utfor kanten og landet på hodet/skuldra, ene kompisen som også hadde fått et skjevt hopp datt oppå armen til gutten min så den knakk. Skriver ikke dette for å skremme altså! 😉 men for å si at jeg tror at så lenge dere har sikkerhetsnett så går det bra! Vi har ikke fjernet vår trampoline selv om gutten brakk armen 😉 så fort legan ga beskjed om at han fikk hoppe under oppsyn av foreldra etter at gipsen var fjernet så fikk han hoppe 👍 Veldig bra trening både for små og store 😊 (foreldran til kompisen kjøpte lyyyynkjapt et nytt sikkerhetsnett og satte på). Legene på sykehuset sa at bare for noen år siden var ukykkestatistikken ved trampoliner myyyyye høyere siden ikke like mange hadde sikkerhetsnett da. Men alt kan jo være farlig, sykkel kan være farlig, klatre i trær kan være farlig, desse kan være farlig osv. Kos dere med trampoline! 😀👍

    10. Det skal nok gå veldig fint med litt forhåndsregler og om dere følger med 🙂
      Jeg merker at jeg ble bare så utrooolig nysgjerrig på hva du studerte i 2011 jeg? Høres spennende ut!

    11. Skader skjer som regel på de litt større barna, for de små får ikke så stor høyde på hoppene enda 😉 Vi kjøpte trampoline i fjor, med et VELDIG tett sikkerhetsnett rundt, så de faller ikke av mens de hopper, noe som gir meg en trygghet i hverdagen 🙂 Men det er bare å ha klare regler på hvordan trampolinen skal brukes, for det er viktig å ikke være for mange på samtidig – det er ofte da uhell kan skje.

    12. Trampolina kan også graves ned, masse jobb, men blir enda tryggere. Har veldig aktive barn som nå er voksne, men aldri et uhell 🙂 (på trampolina 😉 )

    13. Åh så utrolig hyggelig! Et av mine gode barndomsminner var når jeg, lillebror og mamma hadde vært på hytta. Vi kom hjem tidlig søndag å der stod pappa og hoppa på en trampoline i hagen vår. Jeg husker enda den utrolige gleden over å se trampolinen! Vi har heller aldri hatt noen skader på trampolinen, bare utrolig mye morro i hele 18 år 🙂

    14. Vi hadde foresten aldri nett rundt trampolinene heller, og har til og med hoppet fra terrassen i andreetasje uten noen ulykker🙈 Så ville ikkje vært bekymret, man kan skade seg like mye på sykkeltur som på en trampoline.

    15. Jeg er nå 20 år og vi fikk vår første trampoline da jeg var ca. 8 år, senere fikk vi en med nett, og nå har vi en mindre med nett til lillebror på 4 år. Jeg har brukket, arm, finger, ben, lilletær og begge krageben, men ingen av disse bruddene har skjedd på trampoline. Trampolinen har vi hatt det så gøy pp. Og på sommeren gikk det sport i å sove på den med venninner 😊 Masse morsomme minner som dere er så heldig å ha i vente!

    16. Som tobarnsmor med trampoline sier jeg bare en ting… Truseinnlegg. ;o) Vi har hatt trampolina i straks 12 år og har ikke hatt noen store uhell (har byttet ut både blåringen og sikkerhetsnettet), litt blåmerker og skrubbsår må man bare regne med. Og si til Peter at han IKKE må ta et kjempehopp samtidig som ungene er på trampolina – små, lette kropper spretter vanvittig høyt!

    17. Hei 🙂
      Som lita jente hoppa jeg på en sånn stor trampoline på et fritidsanlegg eller hva det heter, og brakk beinet, satt i rullestol i 8 uker og krykker i 8 neste. Kjipt, men jeg var aldri redd for å hoppe på trampoline ( fikk dog aldri egen mamma var for redd haha!), selv ikke de gangene jeg klarte å lande utenfor…au haha! Men det er selvfølgelig en risiko i alt, og ja sjansen for å brekke bein eller armer eller nakke er jo der, men så har jeg også tryna på sykkel og slo ut nesten alle tenna i tillegg, men sykkel har jo alle! Så synes det er bra du ikke bare tenkte på det farlige med trampoline, for det er så sykt moro for store og små!
      Bare viktig å huske på å ha regler på trampolina, ikke for mange, og ikke la store barn gi ” sprett” til de som er mindre eller som man ser veier vesentlig mindre, de gangene jeg fløy av var når de eldre barna ville gi meg sprett,jeg veide jo kanskje 30 kg og de eldste guttene var vel nesten 14 år, og jeg fløyyy langt, men gikk jo bra heldigvis, men er greit å være føre var selvom man ikke skal være redd for alt mulig som kan skje!
      Lykke til 😀 hilsen jente på 20 år <3

    18. Huff, disse kommentarene hjalp vel ikke😂
      Men trampoline er supergøy, bare ikke la de større barna hoppe sammen med de små. Hilsen hun som knakk beinet til lillebror ved å gi hah spretten🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg