En ny vri

Mang en gang har både Peter og jeg skrevet om noe av det tyngste en person må gå gjennom etter å ha kommet hjem fra ferie, nemlig det nesten uoverkommelige prosjektet “Rydde ut av bagen”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Å pakke før avreise kan være slitsomt nok, men ingenting slår hvor grusomt kjedelig det er å pakke ut igjen etter hjemkomst.

For et par år siden innså jeg at jeg ble nødt til å gi meg selv en maksgrense på 12 timer før bagen måtte være tømt og ryddet bort. Helst må jeg gjøre det rett etter hjemkomst, men dersom det går lenger tid enn 12 timer, er det kjørt. Da blir bagen til gruff, du vet de irriterende tingene som legger seg som sure poteter inni hjernen et sted – og lager dårlig stemning.

Livet mitt har faktisk blitt litt bedre etter at jeg innførte 12-timers-regelen, for nå får jeg det altså unna med en gang. Skittentøy rett på vaskerommet, klær som ikke ble brukt rett i skapet, ting og tang der ting og tang skal ligge, og alt i toalettveska tilbake på plass der det hører hjemme på badet.

Problemet er selvfølgelig at gubben ikke klarer å følge denne regelen. Til tross for lovord fra meg hver eneste gang bagen min (og begge ungenes) er tømt, så blir bagen hans liggende i ukevis. Han sier han forstår at det hadde vært best å ta det med en gang, men han klarer bare ikke gjennomføre det.

Men da vi kom hjem fra hyttetur for snart to uker siden, tenkte jeg å gå for en ny vri. For når bagen til Peter etter noen dager smelter inn i inventaret og blir borte i hans øyne, fortsetter den å irritere fletta av meg.

Derfor bestemte jeg meg rett og slett for å se hvor lang tid jeg ville bruke på å rydde ut av hans bag også – og ikke minst kjenne etter hvordan det føltes. For selv om det er viktig å være rause med hverandre i hverdagen, så går det et viktig skille, nemlig der man begynner å føle seg som en hushjelp. Det er nemlig ikke bra for forholdet…

Da jeg åpnet bagen til Peter, oppdaget jeg til min store glede at han hadde puttet alt skittentøyet i en plastpose. De ubrukte klærne lå fortsatt pent og pyntelig i brettede bunker, for han har jo tellekanter i skapet sitt, og hadde puttet klærne rett i bagen da han pakket. Så var det et par joggesko og to slippers, samt toalettveska.

Jeg ble nesten litt flau da jeg oppdaget at det tok meg to minutter å rydde ut av bagen hans. Hvor mange minutter ville jeg brukt på å gnåle om den bagen dersom den hadde blitt stående i ukevis – månedvis?

Det tragikomiske er jo at han fortsatt ikke har lagt merke til at bagen er ryddet ut av og fjernet… Men det er i grunnen ikke så nøye. Bagen er vekk, kjerringa har det bra, og det kostet meg bare to minutter med gørrkjedelig arbeid.

Toalettveska satte jeg riktignok bare på hylla på badet, og der står den enda. Jeg tipper han kommer til å la den stå – og drar igjen glidelåsen og pakker den ned neste gang vi skal på tur 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

/ Boys will be boys 🙂

15 kommentarer
    1. Noen ting kan man faktisk bare gjøre, istedenfor å irritere seg over at det ikke blir gjort 😉

    2. En av de viktigste tingene jeg har lært etter 7 års ekteskap er at man må velge sine kamper. Det varierer selvsagt fra dag til dag hva jeg velger å kjempe for da,alt etter hvor lyst jeg har til å rase fra meg litt 😂😂😂. Synes synd på gubben min de dagene jeg virkelig irriterer meg på alt jeg ser og hører… 😝

    3. Haha, har også en samboer som oppbevarer toalettsaker i toalettmappa på badet. Kanskje han flytter tannbørsta i tannbørstkoppen. ✌😂

    4. Jeg er ikke så flink at jeg rydder ut av baggen til mannen min, jeg bare dytter den inn i klesskapet hans (eller annet egnet sted) så jeg slipper å se den 😃

    5. Jepp det føles bra de første gangene. Men når han fortsetter å ikke legger merke til det og begynner å ta det som en selvfølge at du gjør det…..da føles det ikke bra lenger. Hilsen ei som har slutta med det.

    6. Kjenner jeg nå har begynt å irritere meg over at jeg irriterer meg. Jeg har også mange uvaner som bedre halvdel frustrerer seg over, ikke som om de blir bedre av å få konstant små iggling.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg