Da vi fant syden på en parkeringsplass

Sommerferien vår nærmer seg med stormskritt, og før hver ferie tenker jeg alltid på en artikkel jeg leste for noen år siden. Der stod det nemlig at 70% av den totale ferieopplevelsen, er forventningene i forkant. 70%! Haha, det betyr at det bare gjenstår 30% til selve ferien…

Jeg syns dette er ufattelig komisk, for i omtrent alle tilfellene skyldtes den skjeve fordelingen at ferien ikke sto til forventningene. Ergo var sommerfuglene i magen av tanken på å reise, det beste med hele feriepakka! Det er jo både litt fint og ganske trist på én gang 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nydelig strand… Men sanden er jo altfor varm! X-)
 

Og i dag leste jeg at det faktisk er mye som tyder på at barn liker sommerfuglene på samme måte som oss voksne. For i følge denne artikkelen i KK, der familieterapeut Eva Henriette Mohn har uttalt seg, ønsker barn gjerne en repetisjon av ting de har opplevd tidligere når de skal ha ferie.

Det gir dem en forventning av hva de kommer til å oppleve, slik at de kan glede seg til det – og se det for seg, og fortelle historier om det til vennene sine i barnehagen. Og det syns jeg er så herlig!

Apropos ferieplaner, så sier familieterapeuten også at hun slett ikke tror barn har noe imot å ikke reise noe sted i ferien, og at de færreste barn er veldig glade i å reise over lengre avstander, uansett om det dreier seg om bil, fly eller tog. Og at det viktigste ferieminnet vi kan gi barna våre, er å være sammen med dem.

Misforstå meg rett, det er jo fantastisk for de som har booket en spennende sydenferie i år, men jeg synes det er litt fint å tenke at det ikke er noen stor nedtur for oss som ikke har gjort det også. Man ikke sitte 5 timer på et fly for å nyte sommeren, den kan også finnes rett utenfor døra 🙂

Det minner meg om noe som skjedde sommeren for to år siden, da vi skulle gå en tur for å få lillesnuppa til å sovne i vogna. På trilleturen endte vi nemlig opp med å spise lunsj på en parkeringsplass utenfor nærbutikken. Storebror var med, og han storkoste seg! Vi kjøpte knekkebrød og litt pålegg, noe frukt og litt å drikke. Vips så hadde vi piknik for hele familien – på parkeringsplassen! Og selv om vi fant på mye sprell den sommeren, så ble det faktisk det hyggeligste sommerminnet det året.

Den opplevelsen ble som et slags bevis for oss om at man ikke trenger å reise land og strand rundt for å lage gode sommerminner. Man trenger ikke reise langt, kjøpe sesongkort i alle landets parker, eller få dårlig samvittighet for å ikke ha noen store planer for sommeren.

De største opplevelsene lager man selv 🙂

/ Og husk for all del å nyte sommerfuglene i magen mens du gleder deg til ferien 😉

12 kommentarer
    1. Helt enig!! Barn gleder seg til å slippe vekkerklokke, til å ha familie-frokoster uten å fokusere på klokka, og til å tenke på at de kan gjøre akkurat det de selv vil dagen etterpå! Selv om barn kanskje ikke sover lengre på morgenen, så er det noe med det at man slipper hverdags-stresset i ferien:)
      Riktig god sommer til deg og familien!:))

    2. Helt sant!
      Jeg har vært veldig heldig å fått oppleve flere utenlandsturer i oppveksten, men de beste minnene jeg har og de jeg husker best er fra norske strender og å leke i gata 🙂
      Utenlandsferier er flott, men lite slår norsk sommer! Syns det er så synd at noen foreldre føler på at de ikke har råd/mulighet til utenlandsferier.
      God sommer!

    3. Det viktigste syns jeg er å skape ferieminner for oss som familie og barna. Vi kjøpte campingvogn på Nes camping på Jeløya. Det er 40 minutter å kjøre hjemmenifra. Barna gleder seg stort å dra dit. Der har de sommervennene sine og minner skapes hvert år. Denne benytter vi så klart ellers i helger også. Viktig med ferieminner og de behøver ikke koste skjorta…..husker han eldste min sa at det beste ferieminner hans den sommeren var krabbefiske, og ikke den dyre sydenturen vi hadde vært på tidligere.
      Jeg har selv mine sommerminner fra å være på vannet i Bambleskjærgården….. kunne ikke hatt det bedre.
      Håper dere får en fin sommer…..syden eller ikke…. dessuten så har Larvik mye å by på om Sommeren…..for ikke å snakke om områdene rundt Stavern.

    4. Så koselig innlegg ☺ Ferierte alltid i Norge som barn, og synes det var topp, bare være på hytta å lese tegneserier 🤗 Barna setter nok pris på å være sammen med foreldrene sine dagen lang, foreldre som ikke har dårlig tid 😀

    5. Så hærlig at du setter så fint lys på denne veldig aktuelle og viktig me tematikken. For det går definitivt mye dårlig samvittighet rundt blandet foreldre som ikke har råd/mulighet til å ta barna med på disse fancy feriene som pryde Instagram om dagen. Vi må aaaaaldri glemme at vår tilstedeværelse betyr mer enn noe annet for barna våre! Vi må bruke sommeren til å legge fra oss klokker, telefoner og bare nyte verden gjennom våre små barns øyne! Riktig fin sommer til dere!:-)

    6. Et tantebarn ble dratt med på de opplevelsene de voksne trodde skulle til for å ha en perfekt sommer. Det ble tur til Liseberg og ei uke i varmere strøk. I tillegg ble det hyttetur på ei hytte uten strøm, vann og med utedo samt en tur på tante si hytte fra 60-tallet. Dagen før skolestart var det tid for oppsummering av ferien, og det morsomste var hytta på fjellet, deretter på hytta hos tante, og syden og Liseberg delte sisteplassen!
      Du har så rett – det var tid og ro med familien som 6-åringen syntes var mest stas 🙂 I tillegg er det helt gratis å ha tid til å spille spill, leite etter fine blader og steiner som vi kan leke med etterpå, gå på oppdagelsesferd i skogen eller bygge demning i en bekk!

    7. Skål for hverdagen, Christina! I sjokolademelk (/”dosselademekk”). 😉 Ikke bare for sommern, men alle årstider, for friske glade vaksinerte barn, mammakroppen, pappakroppen, godteskapet, smoothies, nøkler som kom tilbake, trampoliner, ryggepipedingser (som er slått på), litt ugress, osv osv.

    8. Så sant! Jeg opplevde masse ulike, dyre ferier i barndommen. Men mitt tydeligste og beste barndomsminne er fra sommeren mamma og pappa pusset opp badet og vi barna ble sendt til morfar. Morfar er en kjedelig og såkalt “praktisk” kar, så det var verken badeland, Tusenfryd eller noe tur til stranden. Men broren min, søsteren min og jeg tilbrakte to uker med å selge tegninger og blomsterbuketter utenfor t-banestasjonen, brukte pengene på is og godteri – og lagde oss en hytte i hagen hvor vi tilbrakte mesteparten av tiden. Det var fantastisk og helt uten mas fra mamma som stresset med å pakke alles håndklær og badetøy til Bø i Sommerland eller lillesøster som ble grinete fordi en hel dag på tusenfryd bare var slitsomt for henne.
      Nå har jeg fått en datter selv, og pappas kloke ord skal jeg ta med meg: “Barn er kreative skapninger som ikke ser stopp-skiltet. La de kjede seg, det er ikke måte på hva de kan finne på!”
      God sommer!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg