TV or not TV?

Det nye soverommet er for lengst ferdig malt, og vi begynner å komme i orden – men akkurat nå står vi faktisk overfor et aldri så lite soveromsdilemma.. 😉

For det nymalte rommet har allerede rukket å bli mitt nye favorittrom, jeg blir til og med glad hver gang jeg går forbi og titter inn, og det sier jo litt om hvor fornøyd jeg er med fargen på veggene!

Siden jeg sliter med beslutningsvegring, har jeg også bestemt meg for å gjøre soverommet helt ferdig mens det enda er “nytt”. Kanskje blir jeg såpass gira av å få ting opp på veggene, at jeg blir inspirert til å ta resten av huset også 😉

Men, det store spørsmålet inntil videre er noe helt annet enn hvilke bilder som skal opp på veggen, nemlig: Er det tommel opp eller ned for å ha TV på soverommet?!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ledningen henger foreløpig på halv tolv..
 

Jeg har nemlig en sånn glup idé om at Peter og jeg kan bruke den gamle TV’n som sto i boden, til å sette på en film til ungene en tidlig lørdag eller søndag morgen når høsten kryper på.. Alle samlet i den store senga, foran TV’n – og på den måten kan Peter og jeg forhåpentligvis kjøpe oss litt ekstra sovetid.. Men funker sånt?

Jeg hadde TV på soverommet da jeg bodde i kollektiv for tretten år siden, og fikk etterhvert et litt ambivalent forhold til det. For det ble så fristende å legge seg på senga og glo.. Og spesielt vanskelig ble det å skru av TV’n om kvelden!

Men det var jo en litt annen tid, da. Ikke hadde jeg barn, og som oftest kunne jeg jo ta igjen den tapte søvnen dagen etter.

Jeg ser for meg at det er mange som fraråder TV på sengekanten – kanskje spesielt med tanke på søvnkvalitet. Nå var det jo ikke tanken min å se på TV på senga om kvelden, men når jeg tenker etter så høres det jo ikke feil ut å krype under dyna på en mørk høstkveld og sette på en episode av Game Of Thrones, heller..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ TV or not TV – erfaringer mottas med takk

35 kommentarer
    1. Hei 🙂 Vi har ikke barn, men å skaffe oss TV på rommet, er så koselig! På morningen i helgene, ligger vi og ser litt på TV og koser oss, kanskje bi tar en frokost der også 🙂 Når vi da står opp, er ikke TV’n interessant lenger, og hi gjør andre ting 🙂

    2. Har ei lita ei på snart 3 og det er helt fantastisk å kunne sette på noen episoder masha og mishka på morgenen, og få sove noen fååå minutter ekstra! Anbefales 😀

    3. Har 3 barn hvorav minste kommer opp til oss ca hver natt… Har tv på soverommet og ja, det har innimellom kjøpt oss ekstra slumring på morgenen da barnetv jo er fengende for små og søvndyssende for store. Jeg syns også det er deilig å (iallefall ha muligheten) til å slenge på en serie på kvelden når ungene er i seng og sovner ho mor så er det på riktig plass 😂
      Så jeg sier kjør på!

    4. Alt som kjøper tid om morgenen som småbarnsforeldre gir jeg «yey» til!! Go for it! Selv om jeg egentlig mener «ney»! Hehe

    5. Jeg elsker TV på soverommet! Fordi jeg elsker å kunne se feks grays på senga. Slippe å måtte stelle meg etterpå når jeg er helt ferdig;)

    6. Yay! Når mannen er borte i helgene, ungene sover og det er alt for stille, da er det helt gull og legge seg i senga og spise digg (på hans side, seff), og se på film eller serier. Eller bestikke kids med film på en tidlig morgen (gikk med eldsten, kan glemme det med hun som for tiden innehar tiddlerrollen..).
      Go go go!

    7. Stort yey! Koselig på kvelden de (få) gangene vi legger oss samtidig og orker å se serier på kvelden, når en er hjemme alene, gull når voksne eller barn er syke, eller når en trenger en halvtime slumring en helgemorgen. Vi har AppleTV på tv-en slik at NRK har egen app – genialt at eldstemann finner favorittene sine selv! Vi slumrer oss gjennom “store maskiner”, Daniel tiger og diverse fantorangenklipp!

    8. TV på soverommet, er helt fantatsisk. Var helt i mot det, til mannen klarte å overtale meg. Og nå vil jeg aldri bytte den ut.
      Det å pusse tennene, for så å se en serie og bare legge deg etterpå er helt fantatsisk. Så jadet burde dere ha.

    9. Elsker TV på soverommet ❤️ Konge å se serier og filmer sammen på senga på kveldene (les natta) 🙂 Jeg har blitt helt avhengig av det. Ikke barna men oss foreldre

    10. For meg er soverommet «hellig».minst mulig skjerm (ja, jeg bruker mobilen som vekkerklokke og leser nettaviser), men det er ganske så deilig å sende ungene på stua for å se tv om morgenen, da får jeg senga for meg selv og får slumret meg til våken tilstand (jupp, bittelitt grinete tidlig om morgenen 😜)ellers er nettbrett en høydare her og da er det litt mer mobilt hvor ungene får oppholde seg med tanke på humøret 🙈men hver sin smak ☺ lykke til med valget ☺

    11. For meg er TV på rommet helt uaktuelt! Der ligger vi heller å prater om alt og ingenting, leser eller bare nyter stillheten. Skulle vi ønske å se noe kan vi alltids bruke laptop/nettbrett. Vi hadde TV på soverommet en liten stund, men det ble bare at den tok oppmerksomheten bort fra hverandre. Dessuten er det så mye skjermtitting ellers. Familiekos med film er like kos i sofaen. Bare å ta med dyner dit😊

    12. 👎
      Vi hadde tv på rommet. Digg på fredagskveld og krype under dyna for film. Kjekt å sette på for frøkna på 1 om morran.
      Meeen så måtte den ut.
      Var lettere å sette på den om kvelden enn å ha kjærstetid I senga.
      Hu som nå er 2 ser like gjerne serie på mobileN, eller på stua med søstre.

    13. Vi har. Bruker den aldri selv, kun på morgenen når guttungen vil opp grytidlig. Gull til det 👍 Men hadde den tatt over for kjærestekosen på kvelden hadde den blitt kastet rett ut igjen 😜

    14. Hei! Dere kan jo bare koble til en DVD spiller, ikke få inn kanaler😉 Selvom DVD er litt “ut” som jeg har skjønt😅Haha
      Lykke til!

    15. Et ord : STORT NEI til TV !
      Samboeren og jeg har TV i stuen men vi bruker den aldri…er Såååååå mange andre og bedre ting å bruke tiden sin på ! 😉
      Klem

    16. JA il Tv på soverommet!!! Vi har hatt det siden vi fikk barn og det er gull verdt!!! Fra hun var ett til typ tre så hun på barnetv der hver morgen, slik vi nettop kjøpte oss litt tid på morningene! Det var sååå deilig! Herregud! Nå liker hun å sitte alene i stua, men vi har jo soverom rett vedsidenav stua så.. Jeg hadde ikke vært i tvil engangom jeg var dere. Å traske ned i stua på grytidlig på morningen- huff.. Du kommer ikke til å angre ett sekund.
      Og en annen positiv ting ved det er jo at du og Peter kan se en film på senga eller om dere trenger litt alenetid så har dere hver deres plass å slappe av foran tven. Jeg elsker å krype oppi senga å se en jenteserie eller en skikklig dårlig chick flick!
      DO IT!!!! Jeg lover!

    17. Og ang kjærestekos – for vår del så ble det mer kos etter vi fikk tv. Istedet for å sitte i hver vår ende i sofaen å se en film, ligger vi nå under dyna sammen. Da blir ikke “dørstokkmila” så lang, men mannen blir lang haha.

    18. Kjempestort NEI til TV på soverommet her i gården, dupper heller litt i sofaen på morgenen mens jentene ser film 😊 Soving og kjærestetid med litt koseligere aktiviteter er vårt soverom forbeholdt 😁

    19. Har en liten TV på rommet. Bruker den ikke veldig ofte men er kjekt når jeg er syk (som nå, har en infeksjon og må hvile en del). Av og til trener jeg på soverommet og da er det også greit å ha tv der til underholdning
      Har ikke TV boks der, kun chromecast.

    20. Et høyt, rungende JAAA til TV på soverommet! Kidden her i huset slår lett av en time eller to på lørdagsmorran med film, mens mor og far halvveis følger med og halvveis sover! Helt topp! Dessuten er det uhyre koselig med en episode eller fem, eller en film en kald høstkveld i senga, for så å bare snu seg rundt og sove når man er ferdig!

    21. Fantastisk blogg du har. Men kunne du våget å gå på youtube å se dokumentaren,The dying rooms. Det handler om kinesiske jentebarn som kommer på en øy for å dø pga de ble født som jenter.Folk flest nå for tiden tenker mest på dyrene ,men det er også riktig at vi skal. Men når jentebabyer blir lagt på denne øya for å sulte og dø,synes jeg det er så viktig å se dette også. Klem.

    22. Jeg var veldig imot TV på soverommet, men når vi fikk en til overs ble det til at kjæresten fikk lov å sette den opp. Må innrømme at det var veldig koselig å legge seg sammen og se serie/film (har stor sofa så der ender vi i hvert vårt hjørne). Var også veldig behagelig da jeg gikk gravid. Tv-en fikk hviletid i spedbarnstiden, men nå med 2-åring som starter dagen 04.47 har den virkelig fått sin renessanse og er gull verdt!! Så må vel bare innrømme at prinsipper er til for å brytes😉

    23. Vi har fancy TV, men kona ser på det hele tiden på kveldstid og da får jeg ikke sove. Ender som regel opp på sofaen grunnet den. Gidder ikke være dens om kommer inn å ber om at TV skal slås av når hun ser på noe som hun interesserer seg for.

    24. Både ja og nei:) vi har TV på soverommet, men var en periode det ble litt mye og gikk ut over søvnkvaliteten. Etter jenta vår kom har det ikke blitt TV på soverommet på
      Kvelden, men deilig å sette på på morgenen. Så alt med måte og ved å sette noen regler så er TV helt topp:) når hun kommer på eget rom blir det nok en film eller serie på kvelden innimellom men ikke ett fast innslag.

    25. Er nok en av dem som ikke lar TVen komme inn på soverommet. Syns ikke den har noe der å gjøre i det hele tatt. Det blir så mye skjermtid ellers, på soverommet har jeg lyst å hvile eller ha fokus på hverandre, enten til kos eller prat. Se på film kan man gjøre i stua, det er koselig der også, og for å kjøpe seg noen minutter ekstra på morgenen bruker vi iPad og mobiler, funker veldig fint👍🏻

    26. Vi har tv på soverommet 🙂 helt supert på helgene når ungene står opp litt for tidlig.. 😉 Vi har en regel på når tven skal takke for seg, hver kveld! Funker helt utmerket.

    27. Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre velger. Vi har ikke TV på rommet, rett og slett fordi vi ikke har behov. Ser ikke så mye på TV eller serier, og leser heller bok på sengen enn å se TV..

    28. Unnskyld, denne kommentaren er ikke relevant i det hele tatt, men jeg kunne ikke unngå å lese den overskriften med noe annet tonafall enn sånn man sier “To be or not to be..” -Shakespeare
      Håper nesten det var meningen😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg