Årets feriepenger

I fjor kjøpte jeg trampoline for feriepengene – i år kjøpte jeg noe helt annet 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

For det er vel sånn det er å ha hus, at det til enhver tid er en rekke med ting som gjerne skulle vært fikset..? Selv vi, som har et lettstelt og relativt nytt hus, har hatt diverse ting som har stått på fikse-lista en stund nå. Ting vi hadde planer om å fikse i fjor, men som ble utsatt fordi det ikke hastet sånn veldig.

Spesielt én ting har vi tenkt på lenge, en skikkelig jobb som vi var litt usikre på hvordan vi skulle løse.

En utvendig stor-jobb…

Og sånn hadde det seg, at mens jeg i fjor kjøpte trampoline for feriepengene – ble det i år noe langt kjedeligere, men mye mer betryggende! I år kjøpte jeg nemlig: Utvendig tak- og husvask!


 

Hvis ikke dét gir utallige voksenpoeng, så vet ikke jeg 😉

For etter fem år, hadde det blitt både mose på taksteinen, og diverse områder på kledningen med det jeg antar var grønske. Og min mann Peter hadde selvfølgelig planer om å “fikse det sjæl”. Hvor vanskelig kan det være liksom, å spyle et tak og klatre i en stige?

Så jeg måtte sette ned foten. Det siste jeg trengte nå, var en mann som bega seg ut på en strabasiøs ferd, balanserende på hustaket, med en høytrykksspyler i hånda. På forsiden av huset kunne vi brukt lift, men på baksiden måtte vi brukt balansen. Herreminhatt, jeg grøsser bare av tanken.

Derfor satte vi fagfolk på saken, og etter to dagers arbeid skinner huset, både tak og vegger! Jeg er så fornøyd, og må innrømme at det var ufattelig deilig å la folk som vet hva de driver med, ta seg av den omfattende jobben det tross alt var.

Jeg må også få si at det føles litt kjipt at vi ikke fikk gjort dette før – sånn at vi fikk nyte det rene huset vårt uten å være på flyttefot. Men det er vel sånn det er, at ting man har utsatt i det lengste, plutselig får fart på seg når huset skal selges.

Men som en leser så fint kommenterte: “Alt som fikses når man skal selge, hadde ikke blitt fikset dersom man ble boende”. Og det er vel noe i det 😉

Om ikke annet føles det vanvittig godt å skulle selge et nyvasket hus. Og ikke minst at jeg slapp å finne ut hvordan Peter ville klart seg med høytrykksspyleren x antall meter over bakken..


 

/ 😅

2 kommentarer
    1. Hola! Et lite tips om dere skal legge nytt tak på et annet hus, bruk takplater i stedet for takstein! Fryktelig smart med plater. Muligens litt dyrere, men de er totalt vedlikeholdsfrie, blir altså ikke mose på dem. Snøen glir lettere av. Platene er dessuten mye lettere å legge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg