Rosasjokket

Jeg tenker mye på malingsfarger om dagen, men jeg har ikke kommet lenger enn til stue og kjøkken. Jeg har definitivt ikke begynt å tenke på soverom, og i alle fall ikke på barnas rom.

Det vil si – jeg hadde ikke tenkt på det før i går. Da kom nemlig Peter kom hjem fra en liten handletur med lillesnuppa, og jeg fikk mer eller mindre fargesjokk.

De to skulle nemlig ut og kjøpe hyller til boden, og jeg sendte med ham en liten bestilling på en prøveboks med maling. Akkurat nå er jeg på jakt etter den beste kombinasjonen på mørk TV-hule og lysere kjøkkenvegger, og hadde ramlet over en ny farge jeg måtte sjekke ut.

Da prøvemalingen var i boks (haha, sorry), fikk min kjære mann den geniale ideen om at siden de først befant seg i malingsavdelingen, kunne jo lillesnuppa snuse på fargekartet og peke ut hvilken farge hun kunne tenke seg å ha på veggene på sitt nye soverom!

Én.. Og så to.. Og så vips! Der røyk min plan om at mor i huset kunne fortsette å ta seg av fargevalg.


Lillesnuppas ønske…
 


Mammas ønske…
 

I tillegg hadde de to luringene funnet ut at lillesnuppas egentlige rosavalg var “litt lite rosa liksom på en måte”, så papsen hadde foreslått en litt mer rosa farge… Og hadde s e l v f ø l g e l i g fått tommel opp fra den lille frøkna:


 

Så nå blir det.. Rosasjokk. Jeg har jo ikke samvittighet til å stikke kjepper i hjulene for de to hodene som har slått seg sammen og lagt en slagplan, så da blir det sånn. Rosa 🙂

Den eneste trøsten min er som det sies: “Årene går så fort. Plutselig er de konfirmanter”

… og innen da har hun vel ønsket å male rommet sitt på ny 😉
 

/ 😁

35 kommentarer
    1. Hva heter fargen? jeg elsker rosa og syns denne var skikkelig fin! selv malte jeg rommet mitt i rosafargen “lille prinsesse” til meg og jentungen 🙂

    2. Grått er kanskje klassisk, men på barnerom trenger man ikke kjøre bare klassisk. <3
      Jeg er ingen fan av knallrosa nødvendigvis, men tommel opp for at barna får være med å bestemme. 😀

    3. Hadde selv rosa rom når jeg var yngr, eller 1 av veggene var rosa resten hvit, kan jo prøve på det ?

    4. Haha! Gleder meg til å lese om Pluttens valg av farge😃 Når jeg bodde hjemme hadde jeg en rosa periode som varte ca. 8 år. Vi snakker rosa tapet, rosa sofa, rosa parkett (ja, det fantes på 90-tallet!) rosa lamper, rosa bilder osv. Jeg tror at taket var hvitt, men jeg er jaggu ikke sikker😳 Når jeg flyttet hjemmefra derimot var jeg (merkelig nok) “litt” lei av rosa, og har ikke så mye som en rosa hårstrikk for tiden, så alt går over – også rosa perioder. Fram til den tid; hurra for fritt fargevalg😉

    5. Der støtter jeg far og datter 100%! Da vi bygde hus for snart 14 år siden, fikk ungene velge farger på rommene sine, og det ble to lysegrønne og ett syrinfarga. Eldste beholdt faktisk det lysegrønne helt til han flytta ut for fem år siden, begge jentene fikk ny tapet til de skulle begynne på ungdomsskolen. Og som det er sagt over her: på barnerom trenger man ikke å kjøre klassisk!
      4-åringen var forresten ekstremt stolt da vi gikk ut av butikken med et malingsspann med hennes navn skrevet med sprittusj på lokket (sånn at ikke mamma eller pappa skulle bruke den i et annet rom… 😉 )
      Lykke til med de andre fargevalgene! 😀

    6. Det blir nok veldig fint dette her =)) En fin rosa nyanse til snuppa deres. Husker den gangen jeg fikk være med å velge farger til mitt rom, det rommet glemmer jeg aldri, det var så fint, rosa og hvitt, sommerfugler og bare idyll. He he. Egne valg betyr noe =))

    7. Synes fargen så riktig så fin ut, og tenker eieren av rommet blir strålende fornøyd.
      Og har egentlig sans for at ungene skal få kunne bestemme en del ting som angår dem selv , så mye de kan fra tidlig av, slik at de utvikler egne meninger og ikke bare pådyttes våre. Og det er jo bare maling.

    8. Men Christina – det er da ho mor kan komme med forslag om en blanding: en rosa vegg, og tre graa! 🙂

    9. Sikkert helt Ok med rosa jenterom. Legg små fargeprøver på plantegningen av huset for å se om de passer sammen. Det blir best hvis alle fargene er like mørke, like lyse, like grå. Eller pass på at fargen i gangen utenfor har en farge som passer med alle de andre.

    10. Snakker vi en aldri så liten rosa-overdose, her? Haha, den rosa parketten skulle jeg likt å se! Forståelig at rosa-fascinasjonen gikk over 😉

    11. Det høres jo ut som et mer behagelig rom å oppholde seg i, men jeg tror det går mot rosa all over gitt 😉 Så får vi heller male over dersom lillesnuppa også får rosasjokk 😉

    12. Vi bygde nytt hus i fjor og da oppdaget jeg noe genialt med Nordsjø maling! De har ulike kategorier på fargene slik at de enkelt kan matche hverandre. Vi brukte blant annet kun farger fra serien «Paris» i hele huset og har både mørk blå, lys blå, mørk grønn, lys grønn og en lys nøytral blå. Har fått mange positive kommentarer på fargevalg 😊 Det står også bak på fargeprøvene hvordan du kan matche dristig eller ton-i-ton med farger både i samme serie og i andre serier.

    13. Jeg fikk også male rommet mitt rosa når jeg var liten – og jeg ble helt forelsket i rommet mitt, syntes det var såå fint og ville være der hele tiden + jeg så var stolt av at jeg fikk være med å bestemme farge, så jeg kan tenke meg hvordan hun kommer til å ha det når det blir ferdig 😁

    14. Hei! 🙂
      Her fikk begge barna bestemme selv hvilke farger de skulle ha på rommene sine. Tok frøkna sitt da hun var 4 år (rosa-periode). Heldigvis er det skråtak på begge sine rom, så da hun skulle velge, fikk hun beskjed om 2 farger. Det ble rosa og lilla. 🙂 Da ble kortsidene under skråtaket rosa (minste flata) mens sideveggene ble lilla 🙂 Ble faktisk ganske fint sammen 🙂 Og da ble ikke den rosa så veldig fremtredende. 😉
      Året etter, da guttungen var blitt 4 år, var det hans tur. Han ville ha blått rom. KUN blått! Siden det er samme oppsett på rommene deres, ble det mørk blå på kortveggene under skråtaket, og en litt lysere blå på sideveggene 🙂 Begge ble skikkelig fornøyde 😀
      Og tenkte også som deg: en dag er de konfirmanter, og da skal de garantert ha en annen farge! 😉
      Lykke til i nytt hus! Kos deg/dere med å gjøre stedet deres! 😀

    15. Jeg lot mine to bestemme farge til rommene deres selv da vi pusset opp nytt hus for noen år siden. Jenta mi valgte en lys og dus rosafarge, mens gutten min valgte sort! Fikk overtalt ham til å ha kun den ene veggen sort, og de andre hvite, men det var kjempekult og han var så stolt. I ettertid har det jo også blitt moderne med sorte vegger 😀
      Tenk så gøy det er for barna å få lov til å ta del i å skape et nytt og personlig hjem <3

    16. Sjekk ut fargen 3154 Drøm (ikke rosa drøm), den er helt lys lys rosa. Har den på et rom, ser dus rosa til nesten hvit ut, avhengig av lyset i rommet. Kanskje den kan kombineres med den snuppa valgte, for den er jo tross alt litt rosa. Men ikke sjokkrosa 😉
      (eller evt Lille prinsesse, også rosa, men tror den er svakere enn den dere har fått i hus)

    17. Jeg ville ikke hatt den rosafargen på mitt soverom 😉 -men blir så glad når barn får lov til å velge farger på sine egne rom. Synes nesten det er litt trist med alle de lekre barnerommene som legges ut på instagram eller blogg, mange ser mer ut som de er hentet fra en reklamekatalog enn at noen faktisk bor der.
      Nei, et barnerom skal tåle både litt tegning på veggene, klistremerker på skapdørene, litt oppskrapet maling, osv., det er jo en lekeplass 🙂

    18. La hele rommet være rosa du 😉 blir lillemor fornøyd så er det , det som er viktig 🙂 er ikke de voksne sitt soverom og hvordan hadde vi følt det vis noen andre skulle bestemt hvordan veggene på rommet vårt skulle vært malt !?, hilsen mamma til ei frøken med helt rosa soverom 🤷🏼‍♀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg