Når bjella ikke ringer

Denne uka var det på ‘n igjen. Det er bare tre uker siden jeg postet innlegget “Ta et hint da, mann!” – om den søte lille handlelappen min som førte til en diskusjon mellom gubben og meg. Jeg trodde vi lærte noe den gangen, og jeg bestemte meg faktisk for å bli mer tydelig, og kutte ut “den vage hintingen” som jeg visstnok driver med i blant.

Men etter denne ukas hendelse har jeg rett og slett gitt opp. For enten er det ikke håp, eller så hviler det en forbannelse over mine handlelister..

 

“Mer tydelig, sa du? Hör du mej nu, gubbjävel!”

 

For det har seg sånn at vi kildesorterer som gale her i huset. Nå strides jo de lærde om det faktisk har noe for seg å kildesortere, men den diskusjonen tar vi en annen gang. Treåringen har lært om kildesortering i barnehagen, og alle de ansatte har gjentatte ganger fått høre om den gangen pappaen hans putta en våtserviett i do. Så her gjelder det å ha tunga rett i munnen når plast skal i plastdunken og mat skal i matavfallet.

Anyways. Plastdunken vår er akkurat litt for stor til at vanlige handleposer passer oppi, derfor har vi pleid å kjøpe en rull med avfallsposer isteden. Denne uka brukte jeg den siste posen på rullen, og skrev da opp “avfallsposer” på handlelappen.

Siden det nok en gang var Peter som skulle handle, ville jeg forsikre meg om at han forstod hva “avfallsposer” betydde. Litt klokere har jeg jo blitt etter forrige handleliste-diskusjon.. Derfor spurte jeg rett ut:

– “Når jeg skriver “avfallsposer” på handlelista, skjønner du hvilke jeg mener da?

– “Hæ?

– “Avfallsposer.. Kan du kjøpe det når du skal handle? Du vet, en sånn rull med poser som vi har liggende i beholderen hvor vi sorterer plast. Vi er tomme..

– “Åja, jo ja, det skal jeg fikse.

– “Ja, du skjønner hvilke jeg mener, sant? Du vet hvor i butikken de ligger?

– “Jada, jeg skjønner, jeg skjønner. Jeg tror faktisk det var jeg som kjøpte det sist.

– “Okei, da skriver jeg ikke mer utfyllende på handlelappen, da?

– “Nei slapp av da, I got it!

Jeg tenkte at denne gangen kunne det da umulig skje noe uforutsett. I verste fall kunne han ende opp med å kjøpe en rull med 8-liters fryseposer, men det fikk i så fall være greit.

Men det som skjedde hadde jeg ingen mulighet til å forutse.. For han kom jo selvfølgelig hjem med noe helt annet enn en rull med avfallssekker! Jeg trodde det var tull, jeg trodde han skulle ha det morsomt på bekostning av blogginnlegget jeg skrev om hinting.. Men han trakk ikke engang på smilebåndet.

– “Eh, Peter..?”, begynte jeg, “Glemte du å kjøpe avfallsposer, eller?

– “Nei, jeg kjøpte det.

– “Okei, da har du kanskje glemt dem igjen på butikken”, svarte jeg, “for her er de i alle fall ikke.

– “Hva mener du? Den ligger jo rett der?”, sa han og pekte i retning kjøkkenbenken.

 

 

– “En svær avfallssekk til restavfall?“, sa jeg. “Hva i alle dager skal du med det? Har du ryddet i garasjen?

– “Hva snakker du om? Det stod jo på handlelista!

Nå måtte jeg nok en gang forsikre meg om at han ikke prøvde å være morsom, for dette var jo en ren kopi av hendelsen med ketchupflaska for noen uker siden.. Men nei, han var fortsatt helt alvorlig og helt seriøs.

– “Men Peter, dette er jo en restavfallssekk..? En sånn som man kjøper dersom søppelkassa er full og man har mer søppel som man ønsker at søppelbilen skal ta med seg?

– “Eh ja?“, svarte han spørrende.

– “Ja? Det stod ikke på handlelista.. Men har du mye ekstra du skal kaste denne uka, da eller?

– “Kaste, nei? Jeg trodde det var du som trengte den? Hallo, jeg er helt sikker på at det stod på handlelista!

– “Men altså..”, grublet jeg, “Må man ikke spørre etter disse sekkene i kassa? Og er de ikke ganske dyre også..?

– “Jo dæven, når du sier det.. Var det derfor det ble en del dyrere enn jeg hadde beregnet!

 

“Jeg slenger med en liten dagligvare til 90 kroner, jeg”

 

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si nå. Så jeg bare trakk pusten dypt. Peter kikket ned i bakken:

– “Ja nei, jeg lurte litt skjønner du..”, fortsatte han litt spakt, “så jeg sjekket til og med handlelista en gang til for sikkerhets skyld.. Og det sto jo vitterlig avfallsposer..

Det ringte altså ikke engang ei bittelita bjelle.. Men okei. Hinting funker ikke. Klar tale funker ikke. Da gjenstår bare et siste desperat forsøk.. På neste handleliste blir jeg nødt til å ta fram teskjea.

 

Bacon = de salte, lange kjøttskivene du elsker mer enn meg
Is = veldig kald fløte
Bananer = eller “gule bøy” om du vil. Som en agurk, bare gul.
Håndsåpe = sjampo for hendene
Tyggis = karamell som ikke gir seg
Yoghurt = ligner litt på melk, bare tykkere. Se etter et bilde av en pensjonert greker.
Brød = avlang, grov rosinbolle uten rosin

 

/ Hvis ikke dette fungerer…

* Følg Handlelistekona på Facebook *

44 kommentarer
    1. Dere er bare helt fantastiske begge to;P digger å lese innelggene deres, å at dere har så mye selvironi og ironi ovenfor hverandre;P Spriter opp hverdagen:D

    2. Sånn er det når jeg sender med gubben lapp i butikken også….. Etter at jeg begynte å skrive handleliste etter hvilken rekkefølge varene ligger I butikken går ting litt greiere ! Tips til neste gang er å tegne kart over butikken som du sender med,ellers så får du ta bilde av de varene dere trenger å sende til han på MMS,evt instagram collage 😆😆😆

    3. Tonje Akershus: Hva er greia med mannfolk og handlelister, jeg har seriøst aldri hørt om damer som sliter på denne måten?! Peter har faktisk spurt om jeg kan sette tingene i rekkefølge etter hvor de befinner seg i butikken.. Mulig jeg må begynne med det.. Eller så får jeg bare ta meg av handlingen selv framover!
      God kveld til deg 🙂

    4. Haha! Det var dagens☺ Her i huset et samboeren flink til å handle det som står på lista og kommer i 99.9% av tilfellene hjem med rett 👏 Derimot ler jeg meg skakk av svigermors handlelister, hun skriver IKKE ditt IKKE datt. Og nederst 3-4 ting som trengs. Min svigerfar handler fortsatt som om alle 3 barna bor hjemme (noe ingen av dem gjør)😂😂😂

    5. Hehehehe ler så jeg griner av handlelista…mannen (som er akkurat like dårlig til å ta hint)spør hva som er gøy…jeg leser blogginnlegget for ham mens jeg hiksteler….mannen synes jeg er teit som ler og skjønner Peters side av saken veeeldig godt 😛

    6. Ååh herregud, jeg ler herfra til månen og tilbake igjen!! At du har begynt å blogge er der beste som har skjedd!!! Tusen takk for nok et innlegg det er lett og kjenne seg igjen i 🙂

    7. Haha, jeg sendte mannen for å kjøpe asparges, han kom hjem med purreløk… visste nemlig ikke hvordan asparges så ut trodde han, enda vi hadde hatt det til middag ganske så ofte. .. Han trodde helt oppriktig at vi hadde spist dampet purreløk,og har til og med skrytt av hvor godt det var til noen kolleger😂

    8. Med en slik hånlig holdning til en person du egentlig burde elske tror jeg det er best dere avslutter forholdet ASAP. det ville i hvertfall jeg gjort

    9. Ser nok en gang at det er noen mannfolk her som ikke ser humoren. Jeg henger mye med mannfolk, gamere hele gjengen. Og de to jeg er mest sammen med, vi kaller hverandre noobs, om en får mer poeng enn den andre, så hater vi hverandre. De to sier ofte “ikke oppfør deg som et kvinnfolk nå da” til hverandre osv. For utenforstående hadde det hørtes ut som vi virkelig ikke kommer overens. Men det er en herlig gjeng. Vi vet alle sammen at om det er noe, så står vi sammen. Og det er _aldri_ vondt ment.
      Og det er det ikke her heller. De to der (pappahjerte og kona til) har humor. Og man må lese med de brillene på.

    10. Til Jana.
      Ja, folk kan kalle hverandre mye rart i “festlig lag” uten å mene noe med det. Det er imidlertid noe helt annet å publisere det på ei nettside. Viss den det gjelder synes det er flott å bli gjort narr av på denne måten så er han antakelig i mindretall: Kanskje han like å bli hånet og ydmyket?

    11. Sceptic: Har du lest pappahjerte før eller? Detter da aldeles ikke å håne eller ydmyke? Så han tok med feil avfallspose, hva så? Det er nok noe overdrevet for humorens skyld. Og jeg ser for meg at han ler like mye selv. Jeg sitter ikke og tenker at han er dum i hodet fordi han tok feil pose med. Det er bare en morsom historie, det er alt.
      Ser ikke hvordan dette er ydmykende. Med mindre du faktisk syns han er en idiot etter å ha lest dette. Det gjør nemlig ikke jeg.

    12. Men hva faen da. Mannen din må jo være en fordømt AMØBE. Hadde ikke klart å dele hus med han i en uke før jeg hadde eksplodert og banka dritten ut av han. HAN MÅ JO GJØRE DET MED VILJE! Det er ikke mulig å være så ufattelig tjukk i huet uten å gjøre det med overlegg. Han hadde ikke overlevd en uke på egen hånd.

    13. Jana. Ja, Jeg har lest “Pappahjerte” et par ganger. Inntrykk:
      – Han forteller hvor grenseløst han beundrer sin partner og hvor dum og uverdig han er.
      – Hun forteller hvor dum han er.
      Sånn sett er det jo konsistens i dette.

    14. Sceptic: Eksen min var veldig sånn at det ikke gikk an å gjøre litt narr av han. Jeg glemmer det er flere typer mennesker i verden enn meg 😛 Hadde det vært han og meg, så hadde dette blogginnlegget vært utenkelig. Han hadde blitt veldig fornærmet.
      Jeg er ikke helt sånn selv. En stund tilbake siden så måtte jeg finne ut hva 220 ganger 100 var, og slo det inn i kalkulatoren mens han ene av mine kompiser var på skype og hørte hva jeg gjorde. “Skal vi se…. to hundre og tjuueeee…. ganger….. hundre…. …åh…” Og han bare vent nå litt…. slo du nettopp 220 ganger 100 inn på kalkulatoren??? Jeg forsto jo hva jeg nettopp hadde gjort da jeg trykket på er lik. Har fått høre den en del i senere tid kan du si. O_o Og jeg som ser på meg selv som ålreit i matte og alt…. Den svei! Han fortalte det til han andre kompisen min også.
      Men her er poenget. Jeg blir ikke fornærmet. Det var jo så herlig komisk dumt gjort!
      Hadde det vært eksen min, så hadde han skammet seg så veldig… Men det er menneskelig. Ser ikke poenget i å ta alt så veldig seriøst. Men folk er forskjellige. Tror kona kjenner mannen sin veldig godt. Og om det plager ham, så sier han nok fra.

    15. Jana, Ut fra det lille jeg har lest av “Pappahjerte” så tviler jeg sterkt på at han vil våge å protestere / klage på noe som helst. Han har nok fått høre hvor dum han er så mange ganger at han tror det selv, noe som er et kjent fenomen fra psyklolgien.

    16. LER så eg hyle!! 😀 fantastisk skrevet / beskrevet, dog om det er overdrevet eller ikkje. Essensen er det jo uansett….. 🙂

    17. Jeg vil anbefale en app som heter OurGroceries. Her kan du legge inn bilder av varene. En kan også sortere listen slik at varene kommer etter den rekkefølgen de er i butikken.

    18. He he, utrolig herlig innlegg. Mannen min er forsåvidt veldig flink til å komme hjem med handlisten, men det stopper der. Gjør ikke noe om de er litt kreative og tar med noe ekstra av og til, eller hva? 🙂

    19. Sceptic: Oi, det får man si! Regner egentlig ikke med du ser svaret mitt, for du har nok innsett for lengst at du ikke kommer til å besøke bloggen min igjen 😉 Og det er helt greit, for hadde du lest litt mer enn “et par innlegg” hos Pappahjerte, så hadde du visst at han har “hengt ut” meg med jevne mellomrom siden han startet bloggen i 2012..

      Så en av hovedgrunnene til at jeg startet min egen blogg, var jo at jeg endelig kunne ta hevn uten å måtte gjesteblogge 😉 Ja, jeg syns mannen min er et kjøtthue i blant, men det syns jo han at jeg er også. Selvhøytidelighet vokste jeg av meg da jeg runda femogtjue, og hvis vi kan glede andre ved å dele ting som overraskende mange kjenner seg igjen i – ja da er jeg rimelig fornøyd altså.
      Men jeg mener jo heller ikke at jeg verken håner eller ydmyker ham i dette innlegget – jeg bare gjenforteller det som skjedde, med humoristiske tastetrykk. Og i ettertid ser han jo hvorfor jeg ble en smule oppgitt..

      Men hvis vi skal koke alt ned til essens: du har din humor, jeg har min – og det er helt greit 🙂

    20. M: Det er veldig lett å se når et innlegg har blitt løftet til forsiden av Nettavisen! Da er det ofte mange fine kommentarer fra folk som ikke kjenner til verken bloggen eller skrivestilen, ja ;-P

    21. Haha!! Jeg ler meg ihjel!!
      Vi har samme ordning, jeg skriver, han handler. Det er litt ymse hva som kommer med hjem, men en ting er sikkert:står det ikke på lista, da kjøper han det IKKE 😛
      Her i huset er det i tillegg ofte et problem at 2-3 ting på lista ikke kommer med hjem..dette skjer ca annenhver gang han handler 😛 kanskje et ikke er så dumt å skrive listen etter rekkefølgen i butikken!

    22. Haha, dere er fantastiske 😀
      Bra det finnes noen som ser sarkasme og ironi i det dere skriver! Er jo bare hysterisk morsomt spør du meg 😄

    23. Jeg må bare sende deg link til denne gamle bloggen “Things My Girlfriend And I Have Argued About” i fall du ikke har lest den. Ikke veldig fænsy layout, men så vidt jeg husker lo jeg så fælt at jeg på å falle av stolen av og til da jeg leste den.
      http://mil-millington.com/

    24. Haha, her i huset tas alt helt bokstavelig: “kan du slenge den til vask?” blir enten oppi vasken eller midt på gulvet på vaskerommet. Når jeg en dag forsøkte meg på “kan du legge denne oppi den nederste kurven i stativet ved siden av vaskemaskinen?” sto han bare og så tomt på meg… “Hva var det du ville jeg skulle gjøre med den…?”
      Så, en enkelt ønske blir for lett, tydelig beskrivelse blir for komplisert… Jeg slenger tingene mine selv til vask jeg :p

    25. Hmm… Kan det tenkes at din mann egentlig er veldig utspekulert, så han med vilje handlet slike ting feil sånn at du til slutt blir så lei at han faktisk slipper å dra til butikken mer? At du gjør det selv istedenfor? Haha, jeg syns han slo ketchup-episoden med glans denne gang. 2 ketchupflasker er jo ikke så farlig, de holder seg lenge og det går jo med. Men en plastikkpose til 90kr?! Da er det lov til å bli oppgitt altså😂

    26. Talen har nok ikke vært klar nok. «Avfallsposer» finnes i flere varianter: det kan være generelle svarte söppelsekker, det kan være de mindre hvite eller klare posene man bruker i ei bötte innendörs; det kan være den dyre kommunale sekken til restavfall der en del av prisen utgjör gebyret for henting og avvirkning; det kan være spesielle poser for plast eller for matavfall som dem som man blant annet bruker i Oslo, eller det kan være en type pose eller sekk beregnet for papir-avfall.
      Såvidt jeg vet er det mulig å finne samtlige typer til salgs i mange butikker. Dermed er det ganske viktig at «avfallsposene» beskrives nærmere så man f.eks. ender opp med de forventede posene til å ha inne i ei bötte heller enn en avfallssekk som kommunen kan ta med seg.
      Det derre med å handle ting man ikke selv har satt på liste er ikke alltid like lett — og er det flere varianter hvorav én er den rette må det spesifiseres, eksempelvis «Sunniva appelsinjuice» til forskjell fra ett av de andre merkene.

    27. Hahaha, jeg ler så tårene spruter her! Så absolutt fantastisk! Vi har en alternativ variant her hjemme, vi diskuterer to ulike middagsforslag, blir enige om et av de, mannen kommer hjem med det motsatte og husker det først når vi er halveis gjennom å lage den andre middagen 😀

    28. Himmel og hav som jeg ler. Folka på naborommet (er på hotell) kom nettopp og lurte på om alt var bra.
      Ser bare så innmari for meg hvordan gubbeluren min hadde reagert hvis jeg hadde skrevet tilsvarende handleliste.
      Huff, vondt i magen av latter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg