Sunn sjokopuddis

Når jeg får lyst til å gjøre meg selv skikkelig populær i heimen, har jeg et triks i ermet som funker som fjell hver eneste gang. Både gubben og barna tror det er en helt vanlig dessert. Så hvis du liker sjokolade og tanken på å spise sunn dessert midt i uka, da er denne oppskriften til deg 🙂

 

 

Jeg elsker når ting tar kort tid på kjøkkenet – og jeg elsker når opplegget er så idiotsikkert at det bestandig blir vellykket. Enkelt og greit! Bare for å bevise hvor lett det er, skal jeg være så crazy at jeg viser fremgangsmåten før ingredienslista:

 

 

 

 

 

Har du sett noe så enkelt? Dette var altså basen:

– 2 bananer
– En boks kokosmelk (4 dl)
– 6 ss chiafrø (fås på helsekost eller i velassosierte butikker – noen innvandrerbutikker har dem, evt kan du bestille på iherb.com)
– 2 ss kakaopulver (ordentlig kakao, uten tilsatt sukker)

I blant tilsetter jeg en dæsj vaniljepulver, eller litt kanel, eller noen bær hvis jeg har det tilgjengelig. Her kan du slenge oppi hva enn hjertet begjærer! Tror jeg, da 🙂

 

 

Så mikser du alt sammen, jeg foretrekker stavmikseren, men det funker sikkert like bra med en blender eller en foodprosessor. Så putter du røren i kjøleskapet i minst tjue minutter, sånn at chiafrøene får gjort jobben sin. Hvis du ikke er kjent med chiafrø, så er disse geniale som bruk i puddinger, fordi de kan absorbere tolv ganger sin egen vekt i væske. De kalles superfrø, og har et høyt innhold av essensielle fettsyrer, proteiner, antioksidanter, vitaminer og mineraler.

Voila! Da er det bare å gofle i seg sjokopuddis, denne holder en stund i kjøleskapet – men nøyaktig hvor lenge har vi aldri fått testet ut siden bollen stort sett skrapes tom samme dag 🙂

Her skulle det helt avslutningsvis vært et lekkert porsjonsbilde – men gubben sa at det rett og slett så alt for usmakelig ut, haha 😉

 

/ Ja til puddis midt i uka – med god samvittighet 🙂

* Følg Dessertkona på Facebook *

14 kommentarer
      1. Banan er jo veldig søtt da. Vi bruker alltid å ha banan med på tur i tilfelle føling. Da stiger blodsukkeret veldig raskt😊

    1. Fru Jacobsen: Ja det vil jeg tro – hvert fall hvis banan er innafor? De inneholder mye karbohydrater da, men.. Kanskje ikke gå for de aller mest modne 😉
      Lykke til med det 4 svangerskapet!

    2. Denne skal prøves. Desperat etter noe godt på kveldene, men det er jo ikke lov. Men jeg har lite greie på kokosmelk. Er dette sunnere enn vanlig melk? Hva er fordelene med kokosmelk før vanlig melk?

    3. hehe. Blandet visst kokosmelk med havremelk jeg. Ser jo nå at det er kokosmelk som funker i dette pga smaken. Går jeg utifra 🙂

    4. Åååå dette så kjempegodt ut 🙂 Må prøves en dag!
      Også lurte jeg på om du kunne legge ut oppskriften på smoothien du viste frem på snap her om dagen.

    5. Hvilken kokosmelk bruker du?
      Her har æ bare på boks tilgjengelig 🤔
      Hva tror du om å lage den ikveld til morgen dagens dessert?😁

      1. Jeg bruker kokosmelk på boks! Spørs hvilken jeg har fått tak i, alle duger 😉 (Har aldri prøvd lett-variantene, men de funker sikkert også) Den blir bedre når den får stå over natta – perfekt til morgendagens dessert! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg