Herr Kvisetryne

Jeg lover at dette ikke skal bli noen sykdomsblogg. Men siden det akkurat nå er litt dårlig stelt her på hjemmebane, så må jeg liksom få dele litt av vår noget spesielle sykdomsreise med dere. Den har nemlig eskalert. Så til de grader! I helgen innså jeg jo for alvor at gubben var syk. Ikke orket han middag, ikke orket han kaffe – ja i grunnen orket han ingenting. (Les mer om det her) Tidligere har han klaget over at jeg ikke har sett hvor dårlig han føler seg, men akkurat det er ikke et problem lenger!

 

“Peter? Eh, fint hvis du kan holde deg i ett hjørne av huset.. Også holder jeg meg her borte imens..”

 

Olala! Sjekk denne pubertale fjortisen! Dette ansiktet våknet jeg altså ved siden av i morges, og jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine.. Umiddelbart begynte jeg å lure, for det lignet jo mistenkelig på “fyllekviser”. Men siden mannen ikke har rørt alkohol på to år, skrek jeg istedet ut at han hadde fått byllepest. Han på sin side var overbevist om at det var AIDS, så dere kan jo tenke dere hvor kaotisk det var her en liten periode.

Men ingen av delene stemte såklart. Barnehagerampen vår ble nemlig smittet av hånd-, fot- og munnsyken i forrige uke, og til tross for lovord fra både fastlege og “Norsk helseinformatikk” om at voksne som oftest er immune og sjeldent blir smittet – så skal jeg love deg at det er sprøyt fra ende til annen! S P R Ø Y T! De kunne jo heller advart oss om at dersom vi voksne ble smittet, så kom vi til de grader til å bli syke også!

Så her sitter vi da, den ene mer pjusk enn den andre. Peter med sitt pubertale utseende, og jeg med håndflatene fulle av små røde blemmer. Begge har vi halsbentennelse ut av en annen verden, og blemmene inni munnen brenner hver gang vi prøver å få i oss mat. I dag lagde jeg suppe til middag, men det gikk dårlig.

Som om ikke det var nok, oppdaget jeg i sta seks røde prikker rundt munnen. Så jeg håper virkelig ikke jeg våkner opp som Peter i morgen tidlig. Da er i såfall morgendagens blogginnlegg i boks, haha! Heldigvis meddeler NHI at “prognosen er god, det er ingen komplikasjoner.” Og det er jo en liten trøst. Også er det en ganske stor trøst at Bloggerne er ferdige med å filme oss.

Status pr nå ser slik ut:

 

 

Et quiz-resultat å være stolt av, det! (Hvis du skulle være litt over middels interessert selv, så kan du teste dine ferdigheter her.) Nå skal jeg legge meg, og krysser fingrene for at sykdommen ikke eskalerer ytterligere i ansiktet mitt i løpet av natten..

 

/ Frisk til jul, takk! 🙂

* Følg Konatil kvisefjes på Facebook *

23 kommentarer
    1. Aiai. Jeg fikk det i en alder av 24. Ikke gøy! Føler virkelig med dere! Jeg fikk så mange under føttene at jeg ikke klarte gå. Det gikk heldigvis over til slutt, og har dessverre ingen gode tips annet enn mye søvn. Enda det er jo ikke lett sånn som det klør! God bedring til dere 🙂

    2. Silje: Åh, vet du hva – dette MÅ ramme hardere når man får det som voksen! Herreminhatt så plagsomt. Jeg lå våken i timesvis i natt og kjente på den kløingen, samtidig som jeg gruet meg til å svelge, så vondt som det gjorde i halsen! Godt å vite at flere har vært gjennom det samme! Takk for bedringshilsen, det trengs 🙂

    3. Oh My!!!! Stackars er asså!!!! Sänder er massa massa krya-på-er-kramar!!!!! Det är många dagar kvar till jul vännen, så ni är helt säkert friska tills långt innan dess 🙂
      KRAMAR från mej till er!!!

    4. Å herregud!!
      Dette har jeg også hatt i høst, jeg ble smittet av lillebroren min og går selv i 3.klasse på videregående. Det er seriøst det verste jeg har opplevd!! Det klør så ekstremt mye, og når blemmene endelig begynner å tørke så er ansiktet så stivt at man nesten ikke klarer å snakke.
      Halsebetennelsen er en del av symptomene og forsvinner etter noen dager. MEN for Guds skyld: ikke ta dere i ansiktet, prøv å la være. Jeg startet skoledagen med et par blemmer rundt munnen, men det væsket og klødde så fælt og uten å tenke over det hadde jeg klødd og klødd og deretter tatt med andre steder i ansiktet. Innen skoledagen var omme var ansiktet mitt så fult av blemmer at man nesten ikke så annet, og jeg fikk så mange stygge blikk. Det så jo ut som om det hadde brutt ut full kvisestorm. Lykke til og god bedring, det er mest sannsynlig over om en uke! Og en stund etter det begynner man å flasse noe innmari i hendene og under føttene 😂

    5. Det finnes jo både eurax og hvitvask for å stille kløen, halstabletter med smertelindrende stoffer osv.. Ta en tur på apoteket, i værste fall for å fylle på litt god gammeldags placebo, så kanskje dagene går litt bedre 🙂 god bedring til dere begge 🙂

    6. Det smitter visst over på voksne også ja… Gubben fikk det etter at ungene her hadde det, og herregud for noen blemmer han fikk… Noen av de på hendene var store som druer, og blå/lilla i farge…
      Ellers hadde han også i munn og på føttene… Og ja, voksne får det værre enn barn…
      Jeg? Jeg slapp unna…
      Stort sett er det gubben her i huset som blir smittet av bhg-sykdommene…

    7. Obs; min datter på 4 mistet endel negler i etterkant av sykdommen, både på fingre og tær. God bedring 😊

    8. Håper dere har hatt vannkopper dere voksne…..det er IKKE gøy å få som voksen. Fikk det ca 35 år gammel og unner det ikke til min verste fiende 🙁

    9. Jeg fikk det uka etter sønnen min og fikk plutselig litt dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde syntes nok synd på han.😳 Var jo helt umulig å spise… Over på et par dager da, det er fordelen😜
      Godbedring!

    10. Hei igjen! 🙂
      Som Nelly skriver, så er det viktig å huske på at dere kan miste noen negler ja. Det gjorde jeg, og det er ikke farlig, og ikke vondt – bare litt ekkelt. Tror ikke jeg mistet dem før to måneder senere heller.
      Og ja, voksne får det MYE verre enn barn… Jeg kom på et tips dersom det skulle bli riktig så ille for dere:
      Jeg var hos legen, og han gav meg noe smertestillende (tramadol) som slo meg helt ut og jeg fikk endelig sove uten at det klødde altfor mye. Det er ganske sterke smertestillende da, men var absolutt verdt det for min del! 🙂

    11. Føler med dere! 3-åringen min fikk det i fjor, og jeg en liten uke etterpå. Skjønte fort hvorfor guttungen hadde spise- og drikkenekt i 3 dager. Blemmene rundt munnen gjorde at jeg så ut som den fjortissen.
      Uka etter bestilte jeg vaksine mot vannkopper, siden jeg ikke har hatt det heller…
      Masse god bedring! Det går over 🙂

    12. Dere skal bruke Aderma Cytelium spray på de blemmene og vannkopper.!! Vidunderlig! Stilner kløe og skal hjelpe til å tørke ut koppene og tar vare på huden! Brukte den på storebror under munn hånd og fotsyken og på meg selv.
      Veldig fin å ha på lur, den funker på MYE!!!

    13. Hei!
      Jeg tror det der er skarlagensfeber… Dette pga av smerter i hals, og blemmer inne i munnen. Det er ikke stort å gjøre med det, slik det er nå, men immunforsvaret får seg i allefall en real opptur.

    14. Off, måtte lese dette for min mann og han fikk frysninger. Han ble smittet av mini i bhg her i huset….og han fikk samme beskjeden at det ikke er vanlig å få det etter fylte 10 år. Krysser det jeg har for at vi ikke får det flere ganger, og jeg blir rammet 😛 eller så må dere ha riktig god bedring!

    15. K: Haha, huff – unnskyld at jeg ler, men jeg skjønner jo til de grader at vi har fått nøyaktig det samme som du hadde i høst! Med det forløpet syns jeg det er merkelig at ikke flere frykter dette virushelvete? Skjønner jo også at vi har mye moro i vente i form av flass både her og der!
      Nyt en frisk og fin kveld – og takk for forståelsesfull kommentar 😉

    16. Lisbeth: Hvitvask hadde ingen som helst virkning – selv om jeg hadde håpet på litt placebo! 😉 Og blemmene i munnen svir når jeg drikker vann, så halstabletter tør jeg ikke engang tenke på.. Men takk for gode forslag! 😉

    17. Nelly: Herregud, “endel negler”?! Jeg har fått med meg at noen mister en negl, og at vi kommer til å flasse så det griner etter – men negler.. Off! Dette blir jo bare verre og verre! Takk for advarselen 🙂

    18. Jeg ser vi slet med det samme på samme tid! Og nå kom jeg over dette innlegget ,for jeg desperat googler etter svar på hvorfor neglene mine ser helt rasert ut. Og ja, voksne får det verre en barn!! Jeg så ikke ut. Her var det nesa som ble offer i ansiktet. Den kan ikke beskrives en gang. Men jeg gikk i allefall til innkjøp av dekk-kremer jeg knapt har hørt om.
      Huden under bena driver å byttes ut, enda godt dette kom på vinter’n😐 Håper ” etterdønningene” er OK hos dere! Måtte bare slenge inn en kommentar her. For selv etter to barnefødsler, vet jeg helt klart hva jeg hadde valgt om jeg fikk velge😂

    19. Anonym: For en pyton sykdom! Det er bare tull det de sier om at voksne som oftest er immune.. Har fått meldinger fra så mange som har blitt ordentlig dårlige! Vi gikk gjennom en skikkelig flasserunde vi også, som du sier er det jo guds lykke at det var vinter – haha 🙂
      Neglene mine ble faktisk helt flisete en periode, men jeg var bare glad for at de ikke ramlet av, som mange andre har opplevd :-O
      Enig med deg – hadde glatt tatt en fødsel istedenfor en ny runde med den møkka der! Men du og du så deilig å være frisk igjen.. Og immun <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg