Seriøst – en løk?!

Det er vel sjeldent man føler seg mer maktesløs og desperat enn når man har syke barn. Heldigvis har vi bare hatt forbigående og ufarlig smitte i hus, men jeg rekker bestandig å gjøre meg ganske mange fortvilede tanker mens det står på. Særlig hvis jeg bestemmer meg for å søke trøst hos Mr Google.

Helt siden jeg ble mamma for fire år siden, har det aldri skjedd at jeg har fått trøst av Google. Det har tvert i mot bare ført til mer bekymring, og mistanker om pest og kolera og fandens oldemor. Hver eneste gang.

 

“Legen sier det bare er en mild forkjølelse.. Men google sier jo at det er dritfarlig!”

 

Da lillesnuppa for eksempel ble pottetett og surklete bare noen uker gammel, kom jeg over den ene artikkelen etter den andre. Jeg satt der med øynene fulle av tårer til slutt, og jeg husker faren min måtte røske mobilen ut av hendene mine:

– “Christina! Nå slutter du å google! Hun er ikke døende selv om hun hoster og er tett i nesa!

Han hadde selvsagt helt rett, og etter den episoden lærte jeg faktisk at google må behandles med en viss distanse. Joda, jeg googler fortsatt – men jeg tar alt med en klype salt.

Inntil her om dagen.

For det jeg nå skal fortelle, er rett og slett utenfor min fatteevne. Jeg vet ikke hva jeg tenker om det selv, jeg vet bare at jeg fikk tipset av google. Og siden jeg ikke hadde noe å tape på å teste det ut – så ehh.. Gjorde jeg det.

Det hadde seg sånn, at treåringen vår var på andre dagen med en kraftig forkjølelse, og hosten hans ble bare verre og verre. Særlig mot kvelden og om natta dro det seg til, og etter at guttungen hadde sovnet en kveld – satt Peter og jeg i stua og hørte på den ene hostekula etter den andre fra gutterommet.

Derfor bestemte jeg meg for å google. Det måtte da finnes et eller annet kjerringråd der ute? Og vips, etter 0,82 sekunder lyste det første tipset mot meg:

Del en gul løk og legg den på en tallerken på nattbordet.

Jeg humret for meg selv, før jeg scrollet videre. Men siden alle andre tips innebar å oppsøke lege, bestemte jeg meg for å høre med Peter hva han tenkte om løken. Og, ja.. La oss bare gjøre en lang historie kort: Peter så på meg som om jeg kom fra en annen planet OG hadde valset inn i huset hans som en fremmed før jeg hadde tatt meg til rette i sofaen hans.

Men hva hadde jeg egentlig å tape på å dele en stakkars gul løk og legge den på rommet til den lille sjuklingen..? Så jeg bare gjorde det.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Peter har nok aldri vært så oppgitt i hele sitt liv.. Men gjett hva som skjedde. Jeg regner med at min kjære mann aldri in a million trillion years kommer til å innrømme det.. Men hosten stilnet. Den ble ikke bedre, den forsvant fullstendig. Så stille ble det at jeg måtte inn og sjekke om alt stod bra til. Gutten min var tett i nesa, men hosten var vekk!

Tilfeldig? Sannsynligvis. Peter sa ikke et ord, men guttungen hostet ikke mer den natta. Neste dag turet forkjølelsen videre, så da hosten som vanlig dro seg til da det nærmet seg kveld, fant jeg ut at jeg fikk lufte godt på soverommet sånn at alle løkrester forsvant. Jeg måtte simpelthen teste trikset på ny.

Jeg sier ikke at jeg hadde Peters velsignelse denne kvelden heller, han kommenterte det ikke – men han så i alle fall ikke på meg som om jeg skulle vært fra verdensrommet. Så da hostekule etter hostekule runget i babycallen, listet jeg meg inn med en halv gul løk i en skål.

Og denne gangen ble jeg faktisk helt målløs.. Hosten forsvant etter fem minutter! Vi har hatt noen runder med forkjølelser de siste to årene, så jeg vet jo hvordan nattehosten vanligvis fortoner seg.. Og nå lurer jeg selvfølgelig: Hva-i-huleste-heiteste-var-det-egentlig-som-skjedde?!

Jeg har forhørt meg overalt den siste uka, men ingen har hørt om løk-trikset! Er det bare jeg som har testet dette..?
Er det bare meg som har trosset oppgitte blikk fra min partner, og plassert en nyskåret halv løk på soverommet til en liten sjukling?
Vær så snill, da.
Placeboens kraft er mektig altså, men dette kan jo ikke ha vært placebo.
Eller..?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Sorry altså Peter, men bare innrøm at du ikke skjønner en dritt du heller 🙂

Les også: Derfor funker løk-trikset

* Følg FruOvertroisk på Facebook *

46 kommentarer
    1. Synes det er så koselig at vi er venner her på blogsoft! På den måten får jeg opp alle de nyeste innleggene dine, og det gjør det mye enklere å følge med på bloggingen din <3 Noe jeg selvsagt er veldig glad for!
      Ellers ønsker jeg deg en veldig fin helg, fin fredag og ikke minst en god blogg-helg! <3

    2. Løk funker som fjell! Fikk dette kjerringrådet av min oldemor for ørten år siden.
      Løken trekker til seg sinnsyke mengder bakterier, og holder på den.
      Derfor må aldri oppkuttet løk etter fredagstacoen spares til neste dag. Den blir full av bassilusker 🙂

    3. Løktrikset er GENIALT!! Hvis du deler løken i noen biter og legger den i ei skål med litt vann, tørker den ikke ut så fort😊 Altså vannet skal ikke dekke hele løken, bare ha litt i bånn👍🏻

    4. Løk er genialt!
      Har lest om det mange steder selv, men ikke tenkt på å prøve det selv nå som ho lille her har hostet opp lungene sine om nettene her, så det skal jeg sannelig huske til neste omgang med sånt!

    5. Har vært der selv for bare noen mnd siden, prøvde det ut og det funker som rakkern!!:-o men ha det i en dyp skål med vann så tørker ikke løken inn, den “virker” ikke like godt når den begynner å tørke inn;-)

    6. Du! Så kult, jeg har lest om dette før, men da ble løken angivelig satt på nattbordet til en pasient som var svært dårlig med overraskende resultat. Tesen er at den trekker til seg bakterier, men det er avvist som en myte (bakterier kan ikke virre rundt i lufta på egenhånd, og når vi hoster eksisterer de f.eks bare ei lita stund). Men, det ER bevist at løk inneholder usannsynlig mye bra stoffer for kroppen vår som har betydning for immunforsvaret, blant annet supersunne svovelforbindelser. Kylling- og løksuppe når en har syk kan derfor ha noe for seg.. 🙂
      Men det er gøy at du testet, at det funket, og nei – det kan jo ikke være placebo for han som ble utsatt for testen ante jo ikke noe om dette. Kult at du delte historien, og hey, det er da mer mellom himmel og jord…?! 🙂 (Digger forresten bloggen din!!)

    7. Jeg leste faktisk en lang artikkel her om dagen, av en lege som hadde hørt dette, og gravd videre i løkmysteriet! Og hun hadde funnet saker tilbake til 1800-tallet om løk som skulle funke på denne måten! Og det var skikkelig interessant, så det skal vi også teste neste gang ved sykdom og spesielt natthoste😊 så supert at du kom med denne nå, da “stoler” jeg enda mer på løken😉

    8. Løk er slimløsende – fungerer til førkjølelse og ørebetennelse. Det at det er slimløsende merkes jo når man skjærer løken og tårene kommer 😀 løk er best til alt! Eller kanskje ikke alt, men til noe da. 🙂

    9. Dette må prøves!! Etter en matforgiftning en gang leste jeg om en lege som advarte mot å spise rå løk i salatbarer osv, for løken tiltrakk seg visstnok alt av bassilusker rundt omkring. Og har også lest at de i middelalderen hadde både løk og hvitløk (?) oppskåret rundt i huset for å unngå både pest og det mere.. Interessant! Løk skal bli😊👍🏻

    10. Da tror jeg jammen jeg lærte noe nytt idag! Jeg har ikke hørt om gul- løk trikset, men det skal absolutt testes neste gang en i huset holder på å hoste seg gjennom natten. Ser for meg det måpende blikket fra mannen, men det lever jeg godt med 😊

    11. Bruker løken, men når det virkelig står på bruker jeg hvit kamferolje:) smører litt vaselin på brystkassa til jentungen for så bare en fingertupp med kamferolje på der igjen. Der og under beina. Funker for oss det og 🙂 det er sterke saker så derfor vaselin.

    12. Heisann!
      Takk for tipset, det skal jeg teste på mine 3 små!
      Et tips til deg:
      Visste du at hvis du får vepsestikk så
      del en løk i to og legg på stikket?
      Løken trekker ut all gift og brodden hvis den er med!
      Jeg digger bloggen din både med og uten hemorider!

    13. Hvis det virker så virker det. Og er det ikke farlig så er det jo fantastisk. Hvem bryr seg om vitenskap da? Ikke jeg i allefall og jeg er til og med lege 🙂 Det sier jeg til pasientene mine også, som stirrer i gulvet og venter på kjeft fordi de har funnet et eller annet som de synes virker og som ikke står i “den store kloke faglige medisinboka” Hvis det ikke er farlig og det virker, så kjør på!!

    14. Dette skal prøves i morgen den dag!! Ligger akkurat nå og hører på hosten fra gutterommet, og han plages med hals og hoste – så dette skal virkelig prøves! Takk for at du delte tipset! Gleder meg på hans vegne hvis det fungerer 🙂

    15. Hva ? Aldri hørt om men skal absolutt testes.
      Her har vi derimot smurt under fotbladene et tynt lag mentolatum
      Fungerer også😊

    16. Damn! Med tanke på at vi har hele fire hostebarn og aldri har visst vår arme råd, så traff dette spikeren på hodet! Nå ligger det halve løk over hele huset, og det funker fett! Ingen hoster eller brekket seg. Takk for supert tips! ☺ selv om det stinker løk på mitt soverom nå også…

    17. Serøst. Noe så enkelt.Dette skal jeg definitivt teste ut neste gang ungene (eller jeg) hoster på nettene.

    18. Helt utrolig! En time siden jeg la løken på rommet, og det ble stilt gitt! Jeg er målløs! Kan være helt tilfeldig, men i fire dager har han hostet og våknet opp med at han brekker seg – nå pustet han rolig og hørte ikke tegn til surkling. Ære være løken! Endelig får han sovet uten forstyrrelser

    19. Joda… Funka det… men fy fasan, ka det stanka….. Måtte jo vaska ner heila rommet jo…
      Tusen takk…
      Gjett kim se måtte vaska, siå han absolutt sko prøva detta… ??
      Hehe…

    20. Løk trekker til seg bakterier, hvis det kan ha noe å si? Jeg aner ikke jeg, men jeg ble faktisk ikke så overaska som jeg kanskje burde bli…

    21. En gang da jeg var i hjemlandet klarte jeg bli kjempe forskjølet! Veldig godt gjort med tanke på at det var 45+ grader :’)
      Men tanta mi hadde et kjerringråd hun tvang meg til å være med på, og aldri har jeg opplevd noe merkeligere. Jeg var tett i nesen, hadde sykt høy feber og slimhoste så jeg ikke hadde fått sovet tre netter på rad.. men tante tok en gul løk, skjærte den i to også gnei hun løken i ansiktet mitt, håndflatene mine og under føttene (på dette tidpunktet var jeg sikker på at hun var en heks av noe slag og drev med et merkelig rituale). Etter å ha gnidd løk på alle de forskjellige stedene, presset hun tomlene skikkelig hardt ned på hver side av lysken min. Hun holdt på trykket i et halvt minutt. Åh herregud, når hun slapp taket i lysken… Jeg kunne KJENNE feberen/varmen i kroppen min sige ut av kroppen og ned i gulvet. Seriøst, har aldri opplevd noe merkeligere. Hun presset på lysken min et par ganger til .. – en halvtime senere hadde jeg verken feber, tett nese eller hoste!

    22. Jeg vil bare nevne at jeg googlet litt for noen måneder siden da min lille pjokk plutselig begynte å kaste opp og hadde blod i avføringen. Det var i følge google sånt som småttisser kunne få… Noen timer senere tok jeg han alikevel med til legevakten. Det bar rett på barneintensiven og fra den dagen var han innlagt i tre måneder. Det hører også til historien at jeg noen dager tidligere hadde vært hos fastlegen med en urolig trist liten fyr. Hun himla med øynene og sendte oss hjem. Ingen ting var galt med den ungen… Google kan gi falsk trøst også. Er du i tvil? Ring legevakten! Hadde jeg ikke dratt da jeg gjorde hadde det vært for sent.

    23. Dette innlegget har berget natten for 2-åringen vår i to netter nå! Tusen takk! Han hostet uten stopp, men etter noen minutter med en halv løk på nattbordet var hosten borte.

    24. Straffen for ikke å være fast leser ble til slutt Cosylan og “fin på morfin”.. Dette skal testes ut om jeg ikke er bedre til i morgen 🙂

    25. Leste dette i går – etter ei natt uten søvn på grunn av hosting på minstemann. Lo litt, men tenkte det var verdt et forsøk. Han sov som en stein heile natta (men mor blei litt bekymra for om gutten var løk-dopet). Magisk! Takk for tipset og søvnen!! Skal ikke tulle ned kjerringråd tydeligvis😉

    26. Jeg har prøvd rå løk møt øreverk, som funket. Rev av en liten flik på en duk som var ødelagt, delte noen biter med løk, brettet inn i fliken, og presset den litt godt inn i øret. Lå på den siden søm øret ikke verkt , i ca 15 min, så sa det poff, noe åpnet seg i øret, og verken ble borte. Fantastisk !

    27. Hei Michelle og Thor, Her er et gammelt kjærringråd som jo kan prøves mot Lex’ hoste: Sette oppskåret løk på nattbordet.

    28. Nå måtte jeg søke opp løktrikset ditt! 😅 Har hosta i et par dager nå og det går utover allmenntilstand og livskvalitet… Så jeg skal jammen prøve å huske det i kveld, og satser på det også funker for en som er gravid i 6.måned og kraftig smittet av 2-åringen 😉

    29. Så bra at du husket på løken! Her er både Peter og jeg på tredje natta med løk på soverommet, og den funker som bare det!! Løkfrelst 🙂

    30. Prøver dette nå i natt og er veldig spent 😀 8mnd gammel syk gutt som hoster slik at han har kastet opp 2 ganger nå i kveld. krysser fingrene 😀

    31. Off, forferdelig når de små er syke! Lillesnuppa vår fikk bronkitt da hun var 8 uker, det var pyton 🙁 Håper løken hjalp for din lille gutt!

    32. Sitter oppe med 3åring som har hostet i en uke. Nå var jeg desperat etter et minimum med sammenhengende søvn på hele familien.
      Har delt en løk – sitter og venter! Foreløpig ingen nye hostekuler. Om dette funker så blir jeg veldig veldig veldig glad!

    33. Kan bekrefte at det ikke virker på lungebetennelse, for det har vi testet mang en gang selv de siste ukene! Men tørrhoste virker den på – enkelt og greit, så her blir det ord mot ord 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg