Derfor funker løk-trikset

Okei, jeg lover. Dette blir det aller siste innlegget jeg poster om LØK! Det er bare det at jeg ikke i min villeste fantasi hadde trodd at en gul løk kom til å skape sånt et voldsomt engasjement blant dere lesere!

 

“Der er hun som tipset om løken! La oss ta av hatten for denne kvinnen!”

Jeg sikter selvfølgelig til kjerringrådet jeg ramlet over, om å legge en halv gul løk på soverommet til en person som hoster. (Les hele innlegget her)

For veldig uventet viste det seg å fungere; løken fjernet den plagsomme natthosten til sønnen vår på null komma svisj. Og etter tilbakemeldingene fra dere som har testet ut løk-trikset i praksis, er det mye som tyder på at dette verken er placebo, eller en god gammeldags løkspøk!

De aller fleste melder om umiddelbar suksess, og forstår like lite som meg. Men siden jeg kjenner litt på ansvaret nå, fordi jeg på sett og vis har satt i gang en liten løk-revolusjon – har jeg snoket litt rundt for å komme til bunns i hva det er med denne grønnsaken som kurerer hoste.

Noen påstår at løken er kjent for å tiltrekke seg bakterier og virus. Det sies for eksempel at da spanskesyken herjet på starten av 1900-tallet, unngikk de som hadde satt ut oppskåret løk rundt omkring i huset, å bli smittet. Videre er det mange som har hørt at det florerer av både virus og bakterier i oppskåret løk som har ligget en stund, og at det av den grunn frarådes å spise løk-rester som har ligget i dagevis i kjøleskapet.

Dette er jeg mer skeptisk til, men jeg kan med sikkerhet påstå at det ikke er løkens tiltrekningskraft som gjør at natthosten forsvinner – det er ikke mulig at virus og bakterier i en syk kropp blir dratt ut på grunn av en gul løk 🙂 Dessuten er det jo ikke bakterier eller virus i luften som gjør at en person hoster, det skyldes virus eller bakterier som allerede har infisert kroppen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men det nærmeste jeg kommer en slags forklaring, og som jeg har diskutert og kvalitetssikret med bestevenninnen min (hun jobber som forsker og er dritsmart) er følgende:

Når man skjærer løk på kjøkkenbenken, bryter man ned cellevegger i løken. Når disse brytes ned, frigis det stoffer fra løken som reagerer med svovelholdige aminosyrer. Det er denne kjemiske reaksjonen i gassform som fremkaller tårer i øynene, og tårene er bare kroppens måte å forsvare seg på. Sannsynligvis fremkaller den samme kjemiske reaksjonen noe lignende i respirasjonsorganene. Og siden de fleste sliter med tørrhoste om natten, på soverom der det garantert virvler mye støv i lufta – vil veldig mange oppleve merkbar bedring.

Verdt å huske på er at det finnes mange forskjellige typer hoste, og jeg regner med vi alle reagerer ulikt på løkens kjemiske reaksjoner. Akkurat som at gubben tåler å spise mengder med sterk mat før nesa hans begynner å renne, mens jeg snufser så fort noen sier “Tabasco”.

Uansett om disse forklaringene stemmer på en prikk eller bare sånn nogenlunde – så velger jeg å runde av denne løk-føljetongen med noen velvalgte ord fra den herlige fastlegen CasaDidriksen: “Hvis det ikke er farlig og det virker, så kjør på!

 

/ Ære være løk i det høyeste!

Hvis du gikk glipp av hele oppstyret, kan du nøste noen løk-tråder her:
1. Seriøst – en løk?!
2. Ukas krangel – løken
3. Test av magisk løk

15 kommentarer
    1. Ville bare tips deg om at dette er en vandrehistorie…. Svovel i løk kan være bra folk hals, men dette med bakterie magnet er en vandrehistorie. Du burde sjekke litt nøyere det du legger ut

    2. Hei du!
      Dette skal jeg jamen forsøke når vi har hostende barnebarn på overnatting! (Uten å si noe til mamma’n, som er lege.. hehe) Jeg trenger absolutt ikke å vite hvorfor ting virker – så lenge de gjør det!
      Tusen takk for tipset, og for øvrig for en veldig artig blogg. Du skriver fantastisk bra!!
      Hilsen en godt voksen ‘bonus’bestemor

    3. Ja, det virker! 6-åringen hostet veldig etter leggetid i dag. “Løk-trikset!” tenkte jeg. En halv løk i vann senere, ett host også: Stillhet! “Det er jo magisk” som datteren min ville sagt. Tusen takk for tipset! PS! Liker bloggen din godt. Digger selvironien din☺

    4. Det er jo helt sykt! Hvorfor visste ikke jeg dette for 1 år siden når mini hadde luftveisinfeksjoner, og hostet ca annenhver uke?! Har dog prøvd løktrikset de siste 4 dagene, da hosten stadig titter innom. Løk vs hoste 1-0. Hei, kveldsro og nattesøvn!
      Konatil, du er herved min helt!

    5. Kom på at jeg hadde lest om løktrikset “ditt” og det prøves ikveld.
      Møkklei av å ligge våken hele natta fordi minstemor i huset hoster for andre uke i strekk!
      Akkurat satt i løken nå, venter i spenning *kryssfingrene*

    6. Kunne være snill og oppgi linken til en politelig kildeside som bekrefter at løk som ligger i åpent rom tiltrekker/ suger til seg bakterier.

    7. Altså hva skjedde. Dette hadde jeg ingen tro på, men i desperasjon etter å ha hostet i flere timer og ingenting fungerte kom jeg til å tenke på løken. Kutta en rødløk (Var det jeg hadde) i to. La den på soverommet. Lo litt for meg selv, men etter ca 20 min sluttet jeg å hoste!!! Sov utrolig godt. Takk for tips og en god natt søvn.

    8. Løken må jo gjøre noe med bakterier i kroppen?🤔
      Jeg har hatt kronisk bronkitt (5-6 ganger i året) de siste 7-8 årene. Etter jeg fant trikset med løk, så har jeg ikke hatt bronkitt på et halv år! Tar frem løken så fort jeg merker forkjølelsessymptomer, og 1-2 dager etterpå er jeg frisk :p

      Hilsen ei som aldri var sjuk mindre enn 3-4 uker om gangen, før løk-trikset

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg