Den store søvnduellen

Sovekonkurransen mellom gubben og meg er offisielt i gang, og allerede etter én natt kan det se ut som om dette blir mer spennende enn forventet!

 

Én vinner og én taper – men hvem er hvem?

 

Første natt av The Sleep Challenge er altså overstått, min helt egenmekkede plan om å få kurert lakenskrekken til min kjære mann (les mer om det her).
I går kom aktivitetsmålerne i posten – disse “klokkene” som skal registrere hvor mye vi sover om natten.

På forhånd var jeg jo overbevist om at jeg var dømt til å tape fordi mammahjertet mitt våkner av den minste lyd – men nå kan mye tyde på at jeg har glemt å ta hensyn til en ørliten, men superviktig detalj..

Gubben går jo i søvne! Noen ganger sover han, men andre ganger er han jo halvveis våken – og dette slår naturligvis ut på måleren han har rundt håndleddet..

Det var altså to spente morgentryner som kastet seg over nattens måleresultater i morges. For å gjøre det hele rettferdig i startfasen, hadde vi sovet på hvert vårt rom i natt, og ingen av oss hadde derfor den fjerneste anelse om hvordan natten hadde gått for den andre.

Jeg husker at jeg var ordentlig våken to ganger i natt, at jeg småvåknet tre-fire – men at jeg da sovnet igjen veldig kjapt.

I følge aktivitetsmåleren, så natten min slik ut:

 

 

I følge måleren hadde jeg sovet 7 timer og 4 minutter. Jeg hadde vært våken 2 ganger i løpet av natten, og urolig/rastløs 9 ganger. Dette stemmer nok overraskende bra – og selv om jeg ikke hadde trodd jeg fikk hele syv timer med søvn, så innser jeg nok at jeg har behov for minst åtte timer..

Gubbens måling så slik ut:

 

 

Først sov han i 1 time og 18 minutter, før måleren trodde det var morgen da han var oppe på do klokka 01.28. Men fra han gikk og la seg igjen, og fram til kl 06.54, hadde han totalt sovet 6 timer og 8 minutter. Han var våken 2 ganger, og urolig/rastløs 15 ganger – totalt 27 minutter! Dette vil altså si nesten en halvtime med søvngjengeri..

Hvordan vil dette egentlig påvirke konkurransen? Sover stakkaren når han suser rundt i søvne, eller er søvnkvaliteten i de periodene såpass dårlig at den må trekkes fra, sånn som måleren har gjort automatisk? Blir vi nå likestilte, jeg med mitt skjøre mammahjerte og Peter med sine urolige netter?

Ikke vet jeg, men dette blir det morsomt å holde styr på framover!

Natt 1 vant jeg altså så det sang – men måleren kunne også fortelle at jeg hadde gått opp trappene til 2. etasje 7 ganger i løpet av denne lørdagen. Litt glad det ikke er en trappekonkurranse jeg har dratt i gang, for gubbens tall var 20.

Han må ha juksa.

 

/ Viktigst med mer søvn 🙂

* Følg Sovekona på Facebook *

18 kommentarer
    1. Haha, så gøy!
      Jeg har selv Fitbit og måler søvnen min hver natt. Har ingen barn, men jeg er utrolig urolig hver natt. Forstår ikke hva jeg driver med, men er fort oppe i 1 time med søvngjengeri per natt.. Er og forblir er under. 😂

    2. Din fitbit hadde veldig fint søvn mønster. Min ser ut som en strekkode. Maaasse streker å merker på den. Min erfaring et at søvngjengeri (som jeg også styrer på med), resulterer i veldig mye uroligheter på fitbit en. Heier på deg 😆

    3. Haha, dette synes jeg var moro å lese! Leste jo første innlegget ditt også, men å virkelig få se målingene! Det var moro 🙂 Kanskje jeg og T skulle investert i et slik hver også ^^ Tror vi trenger det, begge to med lakenskrekken vår!

    4. Hvordan virker fitbiten med søvntracking? Må man stille inn selv at nå skal jeg sove, eller registrer den alt slikt selv? Må man registrere at man trener på forskjellige måter, eller ordner den det selv også?? Ønsker meg sæ forferdelig en fitbit charge serru🙊🙈

    5. Hahaha, den ene reagerer på lyder, den andre oppe og tisser… Høres ut som et gammelt ektepar på 80 år 🙂 lykke til videre. Får heie på gubben jeg da:)

    6. Hørtes ut som en morsom greie. Burde nok gjort det samme siden vi begge har lakenskrekk. Vurderer hvertfall å investere i en fitbit. Er jo litt gøy å følge med. =)

    7. Jeg synes dere klarer dere bra begge to. Å være i seng til midnatt er vel helt ok. Var han tidlig i seng i går, eller er det det du kaller lakenskrekk:p og jeg må si at 7 timer for en småbarnsmor høres veldig akseptabelt ut for meg;) noe mer må da være for luksus å regne. Men ut fra tidligere innlegg er vel ikke erfaringen deres at nettene alltid er så fine;)

    8. På hvilken sensitivitet hr dere stilt fitbiten? I den verste ammeperioden i sommer registrerte jeg søvn med fitbit. De to første nettene viste den at jeg sov kjempebra, og jeg kunne ikke skjønne det, da jeg visste jeg hadde vært oppe og hentet babyen x antall ganger… Så stilte jeg den på sensitiv… Og det var en helt annen historie! Mellom 3 o g4 timer søvn på nettene!

    9. Kan jo tenkes at han legger seg sent for å få litt tid for seg selv etter resten av huset har lagt seg? 🙂

    10. Anonym: Jeg finner ikke ut hvor jeg stiller på sensitiviteten! Hvordan gjør jeg det? Mistenker at den står på “normal”.. Vil gjerne endre dette! 🙂

    11. Har selv lurt på om jeg skulle skaffe meg en slik klokke. Kan ikke du eller Peter komme med et lite “review” etter dere har fått testet den en stund?

    12. Har selv fitbit charge hr, men sliter ikke med søvngjengeri. Den registrerer derimot hver gang jeg snur meg i søvne osv. Om jeg går på do på natta registrerer den det ikke som om jeg er våken men kun urolig. Synes selv den har vært veldig nøyaktig siden jeg fikk den til jul.

    13. Søvngjengeri kan være et tegn på at man prøver å “stikke av” fra noe. Har dere prøvd å gå litt i dybden på det? Håper det går over.
      Liker dere veldig godt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg