Lørdag og litt nyforelska

Oi. Hva kan klokka være? Ikke nok. Det er mørkt ute. Off, lille venn – kan du ikke bare legge deg ned på puta igjen, og sove videre? Mamma orker ikke stå opp nå. Det er midt på natten, ingen er våkne nå, jeg lover!

 

A tired sleepless woman with the pillow over her head . Isolated over white.

 

02.53. Klokka bekrefter mine mistanker.

– “Det er bare å legge seg ned igjen, det er ikke morgen enda!”, mumler jeg i mørket.

Men det er selvfølgelig ikke mulig å snakke fornuft til et par ører som knapt har fylt halvannet år. Den lille kroppen turner rundt i senga. Kaster seg fram og tilbake og hviner av glede. Det føles feil å hysje på et lite barn som storkoser seg, selv om det er midt på natta. Samtidig som jeg er livredd for at hun skal vekke storebror som sover søtt på naborommet.

Jeg prøver med et par halvhjertede “hysj”. Husker tipsene jeg har lest om at man for all del ikke må begynne å prate med barnet. For da kan det tro at det er morgen, og ikke midt på natten. Så jeg ligger musestille og later som jeg sover. Men de glade hylene blir høyere og høyere jo mer jeg prøver å overse dem. Jeg legger henne bestemt ned i sengen, hvisker at nå er det natten. Vi må sove litt mer. Mamma må hvertfall sove litt mer.

Jeg bestemmer meg for at jeg blir nødt til å vinne denne kampen, for jeg orker rett og slett ikke stå opp. Hun får bare turne rundt til hun blir så trøtt at hun sovner.

Men tiden går. Og den lille kroppen ser definitivt ikke ut til å ville roe seg med det første. Akkurat i det jeg trekker pusten dypt, og gjør meg klar til å kaste dyna til side, bite i det sure eplet og plukke opp den lille bylten fra sprinkelsenga, hører jeg en dyp stemme i mørket. En stemme jeg kjenner så altfor godt, men som aldri noensinne har hørtes så fløyelsmyk ut:

– “Hei lille venn. Du kommer jo ikke til å sovne igjen, gjør du vel? Kom her, bli med pappa opp litt, også lar vi mamma få sove litt til.

På sånne dager er det lett å bli litt nyforelska 🙂

 


To trøtte fjes på kjøkkenbenken <3

 

/ 1000 ekstrapoeng, Peter 🙂

Les også:
– Når mamma baksnakker
Jeg elsker å feste!

* Følg Takknemlighetskona på Facebook *

32 kommentarer
    1. Hørtes veldig kjent ut, den følelsen når den andre står opp når kroppen er helt utladet er fantastisk. Vår variant ble litt annerledes i gårnatt, da storesøster våknet under mine forsøk på å roe lillebror. Hun begynte da å rope: “Mamma – beibin lei seg!” på repeat i et volum de fleste rockekonserter kan misunne henne. Empatisk eller ikke, noen var mer fornøyd enn andre med Drømmehagen klokka halv tre på natta.

    2. Ahhh.. En kan si mye om disse mannfolka, men av og til beviser de hvorfor vi er så himla glad i dem også. Heia Peter, det der ble nesten for sterk kost å lese for ei trøtt småbarnsmor.. 🙂 Og etter snapchat å forstå, så ser det ut som de koser seg gløgg ihel mens du fikk sove videre. Vinn-vinn der altså 🙂

    3. Awww!! Nå kom søren meg tårene trillende også! Dere ÉR VIRKELIG relationship goals!!!
      Jeg digger ikke baaaaare deg Christina, idag digger jeg Peter litt også 😉
      Ha en flott helg videre alle 4 <3

    4. Haha, så utrolig søtt <3 Kjenner jeg ble litt glad i mannen din selv over dette:D (who am I kidding, I already LOVE you both <3 )

    5. Herlig!:D Så snill mann du har!:) Hvorfor har du kommentarfelt hvis du ikke svarer folk som skriver?:)

    6. Dere to er bare så perfekte sammen. Kan ikke du å Petter lage et innlegg,om tips til småbarns foreldre? Om å bevare kjærligheten? Vi har ei datter på 2 år,og venter nr 2 i september. Trenger virkelig noen gode råd for slitne småbarn familie.

    7. Hei.
      Jeg lurer på en ting.. Blogger du og Peter på fulltid nå, eller har dere begge jobber ved siden av?

    8. Hadde ei som deg..fikk henne i bhg-vips så var det problemet løst,uansett hvor mye jeg gjorde hjemme så er det ingenting i forhold til energien de brenner i bhg😊 men alle barn er ulike så dere kjenner eget barn best!

    9. Kristin/Sparing: Åh, det er også et kjent scenario ja.. Den ene vekker den andre – også har man det gående! Gleder meg litt til den tida der er forbi kjenner jeg 🙂

    10. Annette O Thomassen: Hehe, jo det er klart vi kan skrive noen ord om det. Vi er jo ikke eksperter, men kan jo skrive hva som funker for oss! Lykke til med svangerskapet 🙂

    11. Ble nesten litt forelska sjæl, jeg 😉 Bare en trøtt og sliten småbarnsforelder kan skjønne hvilken fantastisk gest det der var 🙂 Det virker som dere er veldig flinke til å ta vare på hverandre.

    12. Naaah, så deilig følelse <3
      Vår lillemann sovner rundt den tiden. Akkurat nå behøvde jeg en timeout så pappan bærer litt rundt meg her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg